Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Supra start niet meer

De MKIII supra, het bestaansrecht van shoarmateam.nl heeft hier zijn thuis.

Moderators: Jos, mmarkk

User avatar
reaper
Assistent shoarma kruider
Posts: 559
kuchnie na wymiar
Joined: Tuesday 01 June 2010 20:33
Location: Vilvoorde (België)

Re: Supra start niet meer

Post by reaper »

DeSchouten wrote:
reaper wrote:zie niet direct in waarom de afm kapot zou zijn, draaite perfect voor de scheve klep, ma kzlalt allemaal eens goe nakijken

Draaien voor een scheve klep?

Ik ben maar een amateur maaruh ik zeg altijd maar zo,
beter scheef erin dan recht er neffe!
Hij draaide perfect voordat er een klep scheef is gevlogen

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: Supra start niet meer

Post by emveha »

reaper wrote:
emveha wrote:Distributie op 0 graden zetten, foto's van poelies en igniter maken en posten, dan kunnen we de zaak beoordelen. Ik begin namelijk te vermoeden dat de ontsteking 180 graden verkeerd staat.
als ge de tsrm tegoei volgt is da toch ni mogelijk, maar zal straks eens zien of mijn gsm zo een fotos aankan
Heb je de igniter gemonteerd VOORDAT je de distributiekappen hebt dichtgemaakt, of daarna. Ik vermoed namelijk, dat je de distributie netjes op tijd hebt gezet, kappen gemonteerd, nogmaals een keer aan de krukas gedraaid om te kijken of er niets aanliep, en TOEN pas de igniter hebt gemonteerd, zodoende bestaat de kans dat de nokkenassen 180 graden verkeerd hebben gestaan, en nu dus de ontsteking 180 graden verkeerd staat.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

User avatar
reaper
Assistent shoarma kruider
Posts: 559
Joined: Tuesday 01 June 2010 20:33
Location: Vilvoorde (België)

Re: Supra start niet meer

Post by reaper »

emveha wrote:
reaper wrote:
emveha wrote:Distributie op 0 graden zetten, foto's van poelies en igniter maken en posten, dan kunnen we de zaak beoordelen. Ik begin namelijk te vermoeden dat de ontsteking 180 graden verkeerd staat.
als ge de tsrm tegoei volgt is da toch ni mogelijk, maar zal straks eens zien of mijn gsm zo een fotos aankan
Heb je de igniter gemonteerd VOORDAT je de distributiekappen hebt dichtgemaakt, of daarna. Ik vermoed namelijk, dat je de distributie netjes op tijd hebt gezet, kappen gemonteerd, nogmaals een keer aan de krukas gedraaid om te kijken of er niets aanliep, en TOEN pas de igniter hebt gemonteerd, zodoende bestaat de kans dat de nokkenassen 180 graden verkeerd hebben gestaan, en nu dus de ontsteking 180 graden verkeerd staat.
ja maar als ge de tsrm volgt (oliedop eraf haalt, nok van nokkenas boven enz) staat het toch zoiezo goed? maar kzal straks eens de kap distributie losmaken en nakijken :)

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: Supra start niet meer

Post by emveha »

Op die manier die je net beschreef moet het inderdaad kloppen ja.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

User avatar
reaper
Assistent shoarma kruider
Posts: 559
Joined: Tuesday 01 June 2010 20:33
Location: Vilvoorde (België)

Re: Supra start niet meer

Post by reaper »

distributie en distributor staan goed, hij draait nu rustig aan 500rpm maar valt niet hoger te krijgen

krijg btw foutcode 24, air intake temp sensor

User avatar
Gunnar
Shoarma haler eerste klas
Posts: 343
Joined: Friday 12 June 2009 20:22

Re: Supra start niet meer

Post by Gunnar »

Kijk je afm eens na.
1JZ VVTi on LPI, works bell paddleshift kit niet aangesloten, R154 bak, 3" full exhaust, Wideband, Apexi Neo AFC

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Supra start niet meer

Post by Tjabbo »

Gunnar wrote:Kijk je afm eens na.
en de bedrading!
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
reaper
Assistent shoarma kruider
Posts: 559
Joined: Tuesday 01 June 2010 20:33
Location: Vilvoorde (België)

Re: Supra start niet meer

Post by reaper »

bekabeling nagekeken en afm eens verwisselt met een nog perfect werkend exemplaar, same thing, hoewel hij iets beter draaide wanneer ik de distributor gans op het uiterste had gezet, is zo een motor zo gevoelig aan de onsteking om deftig te draaien? met andere woorden, kan 1mm het verschil maken tussen gas kunnen geven en amper reageren op gas?

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: Supra start niet meer

Post by emveha »

Kort ???? JA
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

User avatar
rataplan
Sla blaadje
Posts: 20
Joined: Friday 01 February 2008 18:05

Re: Supra start niet meer

Post by rataplan »

Om snel te testen of het de AFM is kan je even de stekker van de afm lostrekken en kijken of er iets veranderd aan de manier waarop het blok loopt. gun het even wat seconden tijd om de verandering op te laten merken door de ecu en geef eens wat gas.

Als het probleem blijft is het toch de afm of de bedrading er naar toe. verandert het gedrag van je blok dan is de afm hoogst waarschijnlijk niet je probleem.

Deze test geldt voor haast alle sensoren.

User avatar
reaper
Assistent shoarma kruider
Posts: 559
Joined: Tuesday 01 June 2010 20:33
Location: Vilvoorde (België)

Re: Supra start niet meer

Post by reaper »

rataplan wrote:Om snel te testen of het de AFM is kan je even de stekker van de afm lostrekken en kijken of er iets veranderd aan de manier waarop het blok loopt. gun het even wat seconden tijd om de verandering op te laten merken door de ecu en geef eens wat gas.

Als het probleem blijft is het toch de afm of de bedrading er naar toe. verandert het gedrag van je blok dan is de afm hoogst waarschijnlijk niet je probleem.

Deze test geldt voor haast alle sensoren.
gas geven ging niet echt, toerental daalde eerder dan te stijgen, maar had de afm uitgetrokken en een kleine minuut gewacht zonder enige verandering, maar gezien ik hier nog een supra heb staan die in orde is heb ik toch rap eens omgewisseld om te testen. tzou gemakkelijker zijn moestek zo een lamp hebben :) morgen nog een aantal keren ontsteking draaien (maar is lastig op u eentje, en tis ewa laat nu)

met de ontsteking daarnet nogwat te draaien ben ik al geraakt tot een punt waar ik bij gas geven omhoog ga qua toeren (al geraak ik nogniet boven 1K)

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: Supra start niet meer

Post by emveha »

het verschil is:
VROEGAH, had je een carburateur, en een ontsteking.
NU, heb je een computer die de signalen interpreteert en aanpast.

Een ontsteking die niet op tijd staat, zal een verkeerd signaal naar de computer geven waardoor hij al dan niet reageerd op gasgeven. 1mm kan dan inderdaad het verschil maken tussen net wel binnen de marges vallen, of net niet.

By the way, ik heb wel zo een ontstekingslamp te leen eventueel.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

User avatar
reaper
Assistent shoarma kruider
Posts: 559
Joined: Tuesday 01 June 2010 20:33
Location: Vilvoorde (België)

Re: Supra start niet meer

Post by reaper »

emveha wrote:het verschil is:
VROEGAH, had je een carburateur, en een ontsteking.
NU, heb je een computer die de signalen interpreteert en aanpast.

Een ontsteking die niet op tijd staat, zal een verkeerd signaal naar de computer geven waardoor hij al dan niet reageerd op gasgeven. 1mm kan dan inderdaad het verschil maken tussen net wel binnen de marges vallen, of net niet.

By the way, ik heb wel zo een ontstekingslamp te leen eventueel.
Spijtig genoeg is het 113km enkel om effe die lamp te komen lenen :) maar toch bedankt, kzal hem hier wel ergens te pakke krijgen. En voorlopig manueel regelen voor zover dat lukt :)

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Supra start niet meer

Post by Tjabbo »

Nou de timing lamp heb je eerst nog niet echt nodig.

Maak eens een foto van je CPS met het kapje er af en de motor op TDC.
Dan kunnen we zien hoe hij er in zit. ik denk namelijk dat je die er gewoon niet goed in hebt zitten.

Heb je trouwens de volgorde van de bougies wel goed? ik heb ook eens gehad dat ik de firing order en de spark plug order verwisseld heb. Toen liep hij wel maar slecht en idd niet in toeren klimmen.

Check:

Firing Order 1-5-3-6-2-4
Firing Groupings 1&6 2&5 3&4 <---- Dat is de goede volgorde als je er recht voor staat van links naar rechts.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
reaper
Assistent shoarma kruider
Posts: 559
Joined: Tuesday 01 June 2010 20:33
Location: Vilvoorde (België)

Re: Supra start niet meer

Post by reaper »

Tjabbo wrote:Nou de timing lamp heb je eerst nog niet echt nodig.

Maak eens een foto van je CPS met het kapje er af en de motor op TDC.
Dan kunnen we zien hoe hij er in zit. ik denk namelijk dat je die er gewoon niet goed in hebt zitten.

Heb je trouwens de volgorde van de bougies wel goed? ik heb ook eens gehad dat ik de firing order en de spark plug order verwisseld heb. Toen liep hij wel maar slecht en idd niet in toeren klimmen.

Check:

Firing Order 1-5-3-6-2-4
Firing Groupings 1&6 2&5 3&4 <---- Dat is de goede volgorde als je er recht voor staat van links naar rechts.

is die firing order niet voor een turbo? bij een NA kan je het toch niet verkeerd zetten( hier althans niet, bougiekabels hebben allen een nummer, net zoals de delcokap)

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: Supra start niet meer

Post by emveha »

Is inderdaad een NON-turbo, Hierbij moet je uitgaan, als je de motor op TDC zet, dan kijken naar welke kabel de rotor wijst. Dan de FIRING ORDER, aanhouden in draairichting van de verdeler.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Supra start niet meer

Post by Tjabbo »

firing order en firing grouping zijn voor een turbo en een non turbo hetzelfde.
op de verdeler moet je natuurlijk ook op de goede plek beginnen met tellen he.

check de statistics van de tsrm daar staat het ook wel
http://www.cygnusx1.net/Supra/TechTips/statistics.aspx
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
reaper
Assistent shoarma kruider
Posts: 559
Joined: Tuesday 01 June 2010 20:33
Location: Vilvoorde (België)

Re: Supra start niet meer

Post by reaper »

Tjabbo wrote:firing order en firing grouping zijn voor een turbo en een non turbo hetzelfde.
op de verdeler moet je natuurlijk ook op de goede plek beginnen met tellen he.

check de statistics van de tsrm daar staat het ook wel
http://www.cygnusx1.net/Supra/TechTips/statistics.aspx
Dat de firing order hetzelfde is weet ik ook wel, maar dacht gewoon dat ge het over een turbo had. hoedanook zoals ik al zei, op de delco staan nummer, op de kabels staan nummers ge moet ongeloofelijk dom zijn om het dan nog verkeerd te steken... kheb trouwens de delco en bougiekabels aan elkaar gedemonteerd en gewoon zo terug gezet, alles staat perfect.

bekabeling van afm is het ook niet want alsek die uittrek valt hij gewoon zwaar in toeren en dan niks meer. morgen eens andere set bougiekabels en coil monteren

User avatar
reaper
Assistent shoarma kruider
Posts: 559
Joined: Tuesday 01 June 2010 20:33
Location: Vilvoorde (België)

Re: Supra start niet meer

Post by reaper »

still the same problem, zou er nu toch zo een "groot" verschil zijn tussen de nokkenas van een turbo en NA dat ik hierdoor mijn ontsteking niet tegoei kan regelen?

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Supra start niet meer

Post by Tjabbo »

neh er is niet een heel groot verschil. en alleen op de inlaatkant ook nog als ik me niet vergis.
hij moet het er goed op doen. het is zo dat je wat pk wint onderin de toeren maar hoger in de toeren houdt de motor eerder in. dat is bij een NA wel handig maar bij een turbomotor die flink toeren moet draaien niet.

Maar de timing moet goed gezet kunnen worden. Heb je beide nokstokken er goed in zitten?
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
reaper
Assistent shoarma kruider
Posts: 559
Joined: Tuesday 01 June 2010 20:33
Location: Vilvoorde (België)

Re: Supra start niet meer

Post by reaper »

kheb de cilinderkop met nokkenassen zo gaan halen en niet eraf gehaald, alles staat goed, maar ik ga het toch nog eens een nakijken want ik begin te twijfelen of ik de instructies voor de ontsteking te regelen wel helemaal correct volg (instructies van trsm)

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Supra start niet meer

Post by Tjabbo »

instructies zijn simpel:

nokkenaswielen monteren met de paspen in het middelste gaatje.
krukas op 0 graden tdc zetten. dus de voorste zuiger moet helemaal omhoog staan. kan je checken door een staaf in het cilindergat te zetten.

dan de riem er om en de cps er in.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
reaper
Assistent shoarma kruider
Posts: 559
Joined: Tuesday 01 June 2010 20:33
Location: Vilvoorde (België)

Re: Supra start niet meer

Post by reaper »

tandwielen hebk ook ni aangeraakt, maar de riem staat perfect. khad het eerder op de uitleg: olievuldop eraf halen, draaien met de klok mee tot ge nok ziet, dan 120° tegen de klok, dan 10-40° met de klok tot op tdc. kheb camera gevonden, zal eens van iedere stap ne foto nemen

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Supra start niet meer

Post by Tjabbo »

wat een kut uitleg. volg de mijne maar. :)
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
joep
Elite shoarma kruider
Posts: 814
Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
Location: Haarlem
Contact:

Re: Supra start niet meer

Post by joep »

zit er een gradenboog op de krukas? doe maar wat hij ^ zegt, veel makkelijker
Oedipus was de eerste 'motherfucker'

Post Reply