Cookiewet mededeling:
Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.
Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.
Problemen met de stuurbekrachtiging
- KX250
- Meat-team Member
- Posts: 1541
- kuchnie na wymiar
- Joined: Thursday 24 December 2009 21:57
- Location: Nijverdal
Problemen met de stuurbekrachtiging
Het probleem is dat bij lage toerentallen de stuurbekrachtiging weinig of niets doet.
Dat is natuurlijk erg lastig bij het parkeren. (zonder de handrem )
Ik moet er wel bij zeggen dat ik bredere banden heb dan standaard (225)
Omdat ik de TRSM hierover niet erg duidelijk vind, graag jullie ervaringen.
Is de pomp versleten, lekkende zuiger van de aandrijving?
Dat is natuurlijk erg lastig bij het parkeren. (zonder de handrem )
Ik moet er wel bij zeggen dat ik bredere banden heb dan standaard (225)
Omdat ik de TRSM hierover niet erg duidelijk vind, graag jullie ervaringen.
Is de pomp versleten, lekkende zuiger van de aandrijving?
Republica bananna
- Tjabbo
- ShoarmaTeam Admin
- Posts: 24489
- Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
- Location: Vroomshoop
- Contact:
Re: Problemen met de stuurbekrachtiging
pomp kapot...stuurhuis kapot...kan van alles zijn.
zit er wel genoeg olie op ? en heb je ontlucht ?
zit er wel genoeg olie op ? en heb je ontlucht ?
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
Re: Problemen met de stuurbekrachtiging
Stationair afstellen op 3000 toeren naah
Zoals Tjabbo zegt het kan van alles zijn meestal is het wel de stuurpomp
Maar voer eerst een paar controle punten uit
Check of er genoeg olie in zit en vervolgens goed onluchten
BTW heb je een PPS stuurhuis?
Ik heb met bredere banden gereden 255 en geen probleem van zwaar sturen enzo
Zoals Tjabbo zegt het kan van alles zijn meestal is het wel de stuurpomp
Maar voer eerst een paar controle punten uit
Check of er genoeg olie in zit en vervolgens goed onluchten
BTW heb je een PPS stuurhuis?
Ik heb met bredere banden gereden 255 en geen probleem van zwaar sturen enzo
"It's not about what car you have,it's about what you can do to it..........yourself !!!"
Re: Problemen met de stuurbekrachtiging
Als de motor stationair draait en je gaat dan sturen, gaat dan het toerental omhoog?
Zoniet, dan is de pressure switch kapot, deze zit bij de 7M in de pomp geschroeft.
Zoniet, dan is de pressure switch kapot, deze zit bij de 7M in de pomp geschroeft.
Re: Problemen met de stuurbekrachtiging
Oke, die punten kan ik eerst wel ff checken.
Er zijn dus blijkbaar geen echt zwakke punten in het systeem?
Er zijn dus blijkbaar geen echt zwakke punten in het systeem?
Republica bananna
- Tjabbo
- ShoarmaTeam Admin
- Posts: 24489
- Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
- Location: Vroomshoop
- Contact:
Re: Problemen met de stuurbekrachtiging
er zitten een aantal tricky dingetjes in je systeem.
Als eerste: zodra je auto van 1989 of nieuwer is heb je PPS oftewel progressive power steering. dat betekend dat je minder stuurhulp krijgt als je harder rijdt, en omgekeerd als je langzamer rijdt of stilstaat dan krijg je juist meer stuurhulp.
Een aantal dingen:
-je stuurhuis kán kapot maar meestal is dit niet het euvel.
- De pomp kan makkelijk kapot zijn zonder dat hij lekt of jengelt. (Meestal maakt hij wel een jengelend geluid maar dit is niet noodzakelijk. Ik heb ondertussen mijn 4e pomp er op zitten.
De eerste twee lekten behoorlijk, de 3e lekte niet maar ik had geen druk dus geen stuurhulp. Bij de 4e (huidige) is het opgelost.)
- Er zit een membraan in je reservoir. Als die kapot is dan doet je stuurbekrachtiging ook niets. Deze wil nog wel eens scheuren, en is vaak het laatste dat 'dan maar vervangen wordt omdat de rest al vervangen is inclusief stuurhuis'.
Hoofdverdachte is je 20 jaar oude pomp. Als je die vervangt kan je direct het membraam even checken. Olie die er op moet is ATF Dexron II (dus olie voor in automatische versnellingsbakken.)
Als je er stuurbekrachtigingsolie op gedaan hebt dan doet de pomp het ook niet trouwens.
Kortom; Als je het niveau van je olie goed is, en de olie zelf is niet verwisseld en dus gewoon ATF DII, dan is er iets stuk. Hoofdverdachte en eenvoudigst te wisselen is de pomp. Je kan dan direct het reservoir checken.
Als je nog een pomp van een non turbo hebt liggen: Die past. Je moet wel even het wiel van je 89+ pomp overzetten want er zit verschil in de grootte.
De leeftijd van de pomp maakt niet uit. Een pomp van een NON-PPS systeem is exact dezelfde als die van een PPS systeem, zoals gezegd het enige verschil tussen de pompen door de jaren heen is de grootte van het wiel.
Succes
Als eerste: zodra je auto van 1989 of nieuwer is heb je PPS oftewel progressive power steering. dat betekend dat je minder stuurhulp krijgt als je harder rijdt, en omgekeerd als je langzamer rijdt of stilstaat dan krijg je juist meer stuurhulp.
Een aantal dingen:
-je stuurhuis kán kapot maar meestal is dit niet het euvel.
- De pomp kan makkelijk kapot zijn zonder dat hij lekt of jengelt. (Meestal maakt hij wel een jengelend geluid maar dit is niet noodzakelijk. Ik heb ondertussen mijn 4e pomp er op zitten.
De eerste twee lekten behoorlijk, de 3e lekte niet maar ik had geen druk dus geen stuurhulp. Bij de 4e (huidige) is het opgelost.)
- Er zit een membraan in je reservoir. Als die kapot is dan doet je stuurbekrachtiging ook niets. Deze wil nog wel eens scheuren, en is vaak het laatste dat 'dan maar vervangen wordt omdat de rest al vervangen is inclusief stuurhuis'.
Hoofdverdachte is je 20 jaar oude pomp. Als je die vervangt kan je direct het membraam even checken. Olie die er op moet is ATF Dexron II (dus olie voor in automatische versnellingsbakken.)
Als je er stuurbekrachtigingsolie op gedaan hebt dan doet de pomp het ook niet trouwens.
Kortom; Als je het niveau van je olie goed is, en de olie zelf is niet verwisseld en dus gewoon ATF DII, dan is er iets stuk. Hoofdverdachte en eenvoudigst te wisselen is de pomp. Je kan dan direct het reservoir checken.
Als je nog een pomp van een non turbo hebt liggen: Die past. Je moet wel even het wiel van je 89+ pomp overzetten want er zit verschil in de grootte.
De leeftijd van de pomp maakt niet uit. Een pomp van een NON-PPS systeem is exact dezelfde als die van een PPS systeem, zoals gezegd het enige verschil tussen de pompen door de jaren heen is de grootte van het wiel.
Succes
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
Re: Problemen met de stuurbekrachtiging
heb hier nog wel een goede pomp liggen.
Re: Problemen met de stuurbekrachtiging
Thx Tjabs, daar kan ik wel even verder.
Ik weet niet of de goede olie er in zit, dus eerst die maar vervangen voor dextro energie
Dan kijken we meteen naar het membraam.
De pomp van de andere Suup hen ik nog wel liggen. Alleen poelie ff wisselen dus.
Ik weet niet of de goede olie er in zit, dus eerst die maar vervangen voor dextro energie
Dan kijken we meteen naar het membraam.
De pomp van de andere Suup hen ik nog wel liggen. Alleen poelie ff wisselen dus.
Republica bananna
Re: Problemen met de stuurbekrachtiging
Ik mis vast wat, maar wat bedoel je met het membraan?
- Tjabbo
- ShoarmaTeam Admin
- Posts: 24489
- Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
- Location: Vroomshoop
- Contact:
Re: Problemen met de stuurbekrachtiging
in het reservoir zit een membraam, een . de usa gasten noemen het een 'screen'.dave wrote:Ik mis vast wat, maar wat bedoel je met het membraan?
Die zorgt ervoor dat er een bepaalde werveling in de olie of zo. kijk maar eens in je reservoir als hij leeg is.
Een heel fijnmazig ding is het, combi van stof en van metaal.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
Re: Problemen met de stuurbekrachtiging
Ah, het filter.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!
Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.
Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.
- Tjabbo
- ShoarmaTeam Admin
- Posts: 24489
- Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
- Location: Vroomshoop
- Contact:
Re: Problemen met de stuurbekrachtiging
geen idee of het een echt filter is. zal wel haast dan.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
Re: Problemen met de stuurbekrachtiging
Yep, is het filter, idd belangrijk dat deze goed is, zal ik ook nog ff checken, al is het wel een JZA-70 potje, ik zie het wel!
@ KX250, gaat het stationair toerental nou omhoog als je aan het stuur draait? Kan namelijk 2 dingen betekenen;
1 , air control valve stuk (komt bijna niet voor)
2, druk is te laag, valve werkt dan niet! Dus pomp niet goed, of lekkage in het stuurhuis, wat niet vaak voorkomt!
Dus eigenlijk wat Tjabbo zegt!
@ KX250, gaat het stationair toerental nou omhoog als je aan het stuur draait? Kan namelijk 2 dingen betekenen;
1 , air control valve stuk (komt bijna niet voor)
2, druk is te laag, valve werkt dan niet! Dus pomp niet goed, of lekkage in het stuurhuis, wat niet vaak voorkomt!
Dus eigenlijk wat Tjabbo zegt!
- Tjabbo
- ShoarmaTeam Admin
- Posts: 24489
- Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
- Location: Vroomshoop
- Contact:
Re: Problemen met de stuurbekrachtiging
het maakt ook niet uit of de idle up werkt. daar werkt de pomp wel om.
Als het toerental niet omhoog gaat tijdens stuurbekrachtiging kan de motor uitvallen maar dat is een heel ander symptoom dan dat de bekrachtiging op zich niet werkt.
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je de idle up niet in orde moet hebben. Die moet zeker goed werken.
Als het toerental niet omhoog gaat tijdens stuurbekrachtiging kan de motor uitvallen maar dat is een heel ander symptoom dan dat de bekrachtiging op zich niet werkt.
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je de idle up niet in orde moet hebben. Die moet zeker goed werken.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
Re: Problemen met de stuurbekrachtiging
De idle up werkt niet en als ik de slang tussen de PS-pomp en de turbo slang (tussen turbo en luchtmassa meter dus) dicht knijp gaat het toerental ook niet om hoog.
Dat betekend dus dat de air control valve niet werkt?
Dat betekend dus dat de air control valve niet werkt?
Republica bananna
Re: Problemen met de stuurbekrachtiging
Als je wat gas geeft, werkt de PS dan wel?
Re: Problemen met de stuurbekrachtiging
Jep, dan merk je duidelijk dat de druk in het systeem oploopt.dave wrote:Als je wat gas geeft, werkt de PS dan wel?
Republica bananna
Re: Problemen met de stuurbekrachtiging
Dan lijkt het idd dat de air control valve niet werkt! Kijk even of de slang naar en vanaf de valve nog goed/open zijn! Als het goed is gaat er een slang na de AFM naar de valve, en een slang vanaf de valve naar achter de gasklep.
Re: Problemen met de stuurbekrachtiging
Vandaag niet aan toe gekomen met dit kl*te weer.
Misschien morgen.
Zou het ook kunnen dat de leidingen verkeerd om zitten?
Mag ik de klep van alle kanten ook doorblazen met perslucht?
Of kan ik hem makkelijk demonteren om te testen.
Misschien morgen.
Zou het ook kunnen dat de leidingen verkeerd om zitten?
Mag ik de klep van alle kanten ook doorblazen met perslucht?
Of kan ik hem makkelijk demonteren om te testen.
Republica bananna
- Tjabbo
- ShoarmaTeam Admin
- Posts: 24489
- Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
- Location: Vroomshoop
- Contact:
Re: Problemen met de stuurbekrachtiging
En er is geen zekering kapot van je PPS computer ?
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
Re: Problemen met de stuurbekrachtiging
Leidingen verkeerd om maakt eigenlijk niet uit bij mijn weten, klep gaat open en dicht op max druk in de pomp, je kan het wel testen, maar dan moet je met z`n tweeen zijn.
1 kan dan aan het stuur draaien wat zwaar gaat, en dan kan de ander proberen lucht te blazen door de slang, je kan dan ook wat gas geven om wat druk te genereren. Maar vergeet niet als de pomp kapot is dat er ook niet voldoende druk zal worden opgebouwd en de klep dan nooit zal gaan werken.
Beste is misschien om de pomp te wisselen, waarschijnlijk zit hier nog de klep in ook!
1 kan dan aan het stuur draaien wat zwaar gaat, en dan kan de ander proberen lucht te blazen door de slang, je kan dan ook wat gas geven om wat druk te genereren. Maar vergeet niet als de pomp kapot is dat er ook niet voldoende druk zal worden opgebouwd en de klep dan nooit zal gaan werken.
Beste is misschien om de pomp te wisselen, waarschijnlijk zit hier nog de klep in ook!
Re: Problemen met de stuurbekrachtiging
Gisteren de slang bij de luchtmassameter verwijderd. De slang zag er nog prima en schoon uit. Nog geprobeerd met perslucht om de klep gangbaar te krijgen maar dat hielp ook niet. Hoewel ik de inlaat slang verwijderd heb kan ik niet goed zien of beide luchtslangen wel goed op de pomp zitten.
Het viel mij wel op dat de pomp best veel lawaai maakt. Als je in de auto zit en aan het stuur draait dan hoor je de pomp boven de motor uit.
De zekering heb ik nog niet gecontroleerd (zit die rechts van het handschoenenkastje?), maar ik geloof dat de pomp toch de oorzaak van het probleem is.
Het viel mij wel op dat de pomp best veel lawaai maakt. Als je in de auto zit en aan het stuur draait dan hoor je de pomp boven de motor uit.
De zekering heb ik nog niet gecontroleerd (zit die rechts van het handschoenenkastje?), maar ik geloof dat de pomp toch de oorzaak van het probleem is.
Republica bananna
Re: Problemen met de stuurbekrachtiging
als die lawaai maakt, is de pomp gaar.
Re: Problemen met de stuurbekrachtiging
Cool, hopelijk is het dan weer in orde!