Cookiewet mededeling:
Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.
Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.
Targa vs. Coupe - Gewichts verschil, stijfheid carrosserie .
-
- Sla blaadje
- Posts: 6
- kuchnie na wymiar
- Joined: Friday 17 December 2010 13:00
Targa vs. Coupe - Gewichts verschil, stijfheid carrosserie .
Hoi, ik zal meer eerst even voorstellen, ik ben Reinoud, 32 jaar en woon in Amsterdam. Ik ben van plan een Supra MK3 7MGTE aan te schaffen.
Ik heb een vraag over de Targa en wat het verschil is met de Coupe behalve dat het dak er uit kan.
Ik zou heel graag een Coupe willen maar vaak worden de MK3's aangeboden als Targa.
Kan ik een Targa zo maken dat deze net zo stevig wordt als een Coupe? Of zijn dit in wezen dezelfde auto's met enige verschil dat het dak eruit kan? Heeft de Targa extra verstevigingen aan de onderkant van de wagen om het gemis van het dak op te vangen? Of kan ik het dak dicht lassen en heb ik dan een Coupe?
Ik heb een vraag over de Targa en wat het verschil is met de Coupe behalve dat het dak er uit kan.
Ik zou heel graag een Coupe willen maar vaak worden de MK3's aangeboden als Targa.
Kan ik een Targa zo maken dat deze net zo stevig wordt als een Coupe? Of zijn dit in wezen dezelfde auto's met enige verschil dat het dak eruit kan? Heeft de Targa extra verstevigingen aan de onderkant van de wagen om het gemis van het dak op te vangen? Of kan ik het dak dicht lassen en heb ik dan een Coupe?
Re: Targa vs. Coupe - Gewichts verschil, stijfheid carrosserie .
Hallo Reinoud,
welkom op het forum
Ik ben geen expert wat betreft de MKIII, maar er zitten hier genoeg op het forum die je er van alles over kunnen vertellen.
Zover ik weet zijn de coupés een stuk zeldzamer dan de targa's. Wat betreft de stijfheid zal je het verschil vooral merken als je met het dak eraf rondrijd. Wat ik op supraforum heb gezien is dat er redelijk wat aanbod in strutbars etc om de auto stijver te maken.Verder zijn de targa's berucht dat ze regelmatig lekkages hebben. Het voordeel aan een targa is wel dat het dak eraf kan in de zomer!
Of de MKIII extra verstevigingen heeft aan de onderkant durf ik niet te zeggen, maar de mensen op dit forum kunnen je vast beter helpen dan ik ;) Het dak zou je kunnen dichtlassen, alleen zullen de kosten het niet waard zijn.
Gewicht hardtop is ongeveer 1560kg (volgens supraforums) ('87 stoffen bekleding en geen abs)
Gewicht T-top is ongeveer 1642kg (volgens supraforums) ('89 stoffen bekleding met abs)
mvg Casper
welkom op het forum
Ik ben geen expert wat betreft de MKIII, maar er zitten hier genoeg op het forum die je er van alles over kunnen vertellen.
Zover ik weet zijn de coupés een stuk zeldzamer dan de targa's. Wat betreft de stijfheid zal je het verschil vooral merken als je met het dak eraf rondrijd. Wat ik op supraforum heb gezien is dat er redelijk wat aanbod in strutbars etc om de auto stijver te maken.Verder zijn de targa's berucht dat ze regelmatig lekkages hebben. Het voordeel aan een targa is wel dat het dak eraf kan in de zomer!
Of de MKIII extra verstevigingen heeft aan de onderkant durf ik niet te zeggen, maar de mensen op dit forum kunnen je vast beter helpen dan ik ;) Het dak zou je kunnen dichtlassen, alleen zullen de kosten het niet waard zijn.
Gewicht hardtop is ongeveer 1560kg (volgens supraforums) ('87 stoffen bekleding en geen abs)
Gewicht T-top is ongeveer 1642kg (volgens supraforums) ('89 stoffen bekleding met abs)
mvg Casper
1996 Toyota Supra Turbo - BPU / HKS HM4 / Superpro / WORK wheels
Re: Targa vs. Coupe - Gewichts verschil, stijfheid carrosserie .
welkom
wat casper zegt idd met vast dak is zeldzaam.
Gewicht hardtop is ongeveer 1560kg (volgens supraforums) ('87 stoffen bekleding en geen abs)
deze had ik maar dan wel met leer en abs.
nu heb ik 1 met targa.
ook als ik het dak erin heb kun je merken dat de auto minder stug is.
ik moet zeggen dat de supra zonder targa er strakker uit ziet
maar targa vind ik zelf heel fijn.
dicht lassen kan natuurlijk altijd.
maar als je geduldig bent vind je nog wel 1 met vast dak zeker in duitsland.
wat casper zegt idd met vast dak is zeldzaam.
Gewicht hardtop is ongeveer 1560kg (volgens supraforums) ('87 stoffen bekleding en geen abs)
deze had ik maar dan wel met leer en abs.
nu heb ik 1 met targa.
ook als ik het dak erin heb kun je merken dat de auto minder stug is.
ik moet zeggen dat de supra zonder targa er strakker uit ziet
maar targa vind ik zelf heel fijn.
dicht lassen kan natuurlijk altijd.
maar als je geduldig bent vind je nog wel 1 met vast dak zeker in duitsland.
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.
Re: Targa vs. Coupe - Gewichts verschil, stijfheid carrosserie .
Maar zonder dak is zo cool. Zeker als je rood als een kreeft terugkomt van een meeting
1JZ VVTi on LPI, works bell paddleshift kit niet aangesloten, R154 bak, 3" full exhaust, Wideband, Apexi Neo AFC
Re: Targa vs. Coupe - Gewichts verschil, stijfheid carrosserie .
Welkom hier en suc6 met de aanschaf.
Deze is pas te koop gezet op het forum: viewtopic.php?f=24&t=2366
Deze is pas te koop gezet op het forum: viewtopic.php?f=24&t=2366
Republica bananna
-
- Sla blaadje
- Posts: 39
- Joined: Saturday 14 August 2010 13:00
Re: Targa vs. Coupe - Gewichts verschil, stijfheid carrosserie .
ik vind het wel passen bij de supra een targa dak hoort bij de auto
- Tjabbo
- ShoarmaTeam Admin
- Posts: 24489
- Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
- Location: Vroomshoop
- Contact:
Re: Targa vs. Coupe - Gewichts verschil, stijfheid carrosserie .
Stijfheid maakt wel iets uit maar niet enorm veel, tenminste als je het dak er op hebt. natuurlijk is een hardtop steviger dan een targa maar het is niet een enorme wereld van verschil. de targa heeft voor zover ik weet geen extra aanpassingen aan de body.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
Re: Targa vs. Coupe - Gewichts verschil, stijfheid carrosserie .
de targa heeft als het goed is een extra haak in de deur voor stevigheid die de coupe niet heeft. en je kan er altijd een rolkooi in lassen
Re: Targa vs. Coupe - Gewichts verschil, stijfheid carrosserie .
Volgens mij heeft de Targa wel verstevigingen aan het chassis vergeleken de Coupé: als je naar het geadverteerde gewicht van beide auto's kijkt zie je een verschil van zo'n 35kg. Aangezien dit gewicht niet alleen in je dakje zit en beide modellen bij mijn weten verder gelijk zijn, moeten er dus verstevigingen aangebracht zijn...
Hoe dan ook: de Coupé is iets stijver dan de Targa, ook wanneer het dak dicht is.
Hoe dan ook: de Coupé is iets stijver dan de Targa, ook wanneer het dak dicht is.
Openbaar vervoer is iets wat je brengt van een plaats waar je niet bent, naar een plaats waar je niet naar toe moet, op een moment dat het je niet uitkomt
Re: Targa vs. Coupe - Gewichts verschil, stijfheid carrosserie .
De targa heeft wel degelijk extra verstevigingen...voor bij de kickpanels zit er een extra bracing, maar vooral achter is er veel extra staal in gegaan het meeste zit binnen de achterschermen voor het achteras verwerkt.
Re: Targa vs. Coupe - Gewichts verschil, stijfheid carrosserie .
+1dave wrote:De targa heeft wel degelijk extra verstevigingen...voor bij de kickpanels zit er een extra bracing, maar vooral achter is er veel extra staal in gegaan het meeste zit binnen de achterschermen voor het achteras verwerkt.
Re: Targa vs. Coupe - Gewichts verschil, stijfheid carrosserie .
Allereerst bedankt voor het warme onthaal en de vele reacties!
Hoe komt het eigenlijk waarom een MK3 in het algemeen zo ontzettend zwaar is? Waar zit zoveel gewicht in vergeleken met vergelijkbare auto's?
Hoe komt het eigenlijk waarom een MK3 in het algemeen zo ontzettend zwaar is? Waar zit zoveel gewicht in vergeleken met vergelijkbare auto's?
Re: Targa vs. Coupe - Gewichts verschil, stijfheid carrosserie .
hoop luxe meuk, toch wel een redelijk fors formaat en een motorblok dat niet een van de lichtste is gok ik.
Re: Targa vs. Coupe - Gewichts verschil, stijfheid carrosserie .
Van allerhande electronische poespas etc die in de auto zit. Veel mensen maken een vergelijk met een pure sportwagen, en dat is net wat een Supra NIET is. Een Suup is meer een luxe cruiser dan een sportwagen. Daarom werd op gewicht niet bespaard, maar wel allerhande gadgets ingebouwd die het ding gewoon domweg zwaar maken.
Stuurverstelling met geheugenstand, pff, je wilt niet weten wat die stuurkolom weegt in vergelijking met een standaard onverstelbare stuurkolom.
electrische spiegels, electrisch verstelbare stoelen, achterwielaandrijving ( vergeleken met een voorwielaandrijver een HUGE verschil ivm lompzware cardanas en achteras) allerlij toetertjes, piepertjes, electrische rommeltjes als achterlichtwaarschuwingslampjes, die elk weer hun eigen moduletje nodig hebben etc. Airco, klapkoplampen, ABS, stuurbekrachtiging, targadak, die een extra versteviging in het chassis behoeft. grote voor en achterruiten, wat bijelkaar gewoon lompzwaar is. Tel dit allemaal bij elkaar op, en vergelijk het dan met een "echte" sportwagen, waarvan vanuit de tekentafel al wordt uitgegaan van gewichtsbesparing en handling. Een aluminium motorblok ipv een 7m-gietstalen onderblok scheelt alweer een aantal kilo's. etc etc etc. Zelfs het motorblok zelf ( de 7m ) is een motorblok wat in eerste instantie niet eens bedoeld was om een turbo op te schroeven, maar naderhand aangepast is om toch wat meer vermogen te kunnen leveren, is al voldoende bewijs dat de Supra nooit als sportwagen op de ontwerptafel heeft gelegen.
Feit is gewoon, een Supra is niet ontworpen als pure sportwagen, en een vergelijk daarmee is als appels met peren vergelijken.
Stuurverstelling met geheugenstand, pff, je wilt niet weten wat die stuurkolom weegt in vergelijking met een standaard onverstelbare stuurkolom.
electrische spiegels, electrisch verstelbare stoelen, achterwielaandrijving ( vergeleken met een voorwielaandrijver een HUGE verschil ivm lompzware cardanas en achteras) allerlij toetertjes, piepertjes, electrische rommeltjes als achterlichtwaarschuwingslampjes, die elk weer hun eigen moduletje nodig hebben etc. Airco, klapkoplampen, ABS, stuurbekrachtiging, targadak, die een extra versteviging in het chassis behoeft. grote voor en achterruiten, wat bijelkaar gewoon lompzwaar is. Tel dit allemaal bij elkaar op, en vergelijk het dan met een "echte" sportwagen, waarvan vanuit de tekentafel al wordt uitgegaan van gewichtsbesparing en handling. Een aluminium motorblok ipv een 7m-gietstalen onderblok scheelt alweer een aantal kilo's. etc etc etc. Zelfs het motorblok zelf ( de 7m ) is een motorblok wat in eerste instantie niet eens bedoeld was om een turbo op te schroeven, maar naderhand aangepast is om toch wat meer vermogen te kunnen leveren, is al voldoende bewijs dat de Supra nooit als sportwagen op de ontwerptafel heeft gelegen.
Feit is gewoon, een Supra is niet ontworpen als pure sportwagen, en een vergelijk daarmee is als appels met peren vergelijken.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!
Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.
Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.
-
- Shoarma kruider eerste klas
- Posts: 715
- Joined: Sunday 01 October 2006 22:21
- Location: eindhoveee
Re: Targa vs. Coupe - Gewichts verschil, stijfheid carrosserie .
amen to that (mk3)
automaat n/a mk3 cruize on.
lange slag 7m zegt al genoeg waar de auto oor bedoelt is.
automaat n/a mk3 cruize on.
lange slag 7m zegt al genoeg waar de auto oor bedoelt is.
Re: Targa vs. Coupe - Gewichts verschil, stijfheid carrosserie .
Zo had ik het eigenlijk ook al bekeken, het is een wagen om in alle luxe te genieten van het autorijden dat zij zeer comfortabel en toch redelijk vlot. Dan is al met al zo'n targa helemaal zo gek nog niet, ik hoor nu al die lijn 6 zalig symfonisch roffelen door het open dak.
Re: Targa vs. Coupe - Gewichts verschil, stijfheid carrosserie .
Alle luxe shit die in een mk3 zit is niet waar ie zwaar van wordt. Als je alles eruit trekt kan je maar net 100kg eruit halen en dat is incl. de bitumen isolatie.
Een kale mk3 is nog steeds zwaar doordat de carrosserie van zichzelf zwaar is. Ook is er niet de allerlichtste staalsoort gebruikt..
Dave kan hier vast wel meer over vertellen.
Een kale mk3 is nog steeds zwaar doordat de carrosserie van zichzelf zwaar is. Ook is er niet de allerlichtste staalsoort gebruikt..
Dave kan hier vast wel meer over vertellen.
- joep
- Elite shoarma kruider
- Posts: 814
- Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
- Location: Haarlem
- Contact:
Re: Targa vs. Coupe - Gewichts verschil, stijfheid carrosserie .
en jij niet!?! heb jij niet 50 meter vangrail plat gemaakt met je grijze supra?
Oedipus was de eerste 'motherfucker'
Re: Targa vs. Coupe - Gewichts verschil, stijfheid carrosserie .
joep wrote:en jij niet!?! heb jij niet 50 meter vangrail plat gemaakt met je grijze supra?
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.
Re: Targa vs. Coupe - Gewichts verschil, stijfheid carrosserie .
Het is uiteraard vooral de optelsom, alles is zwaar van de supra! Zelfs het interieur is in de basis van staal waar andere merken/modellen kunststof gebruiken.
Het chassis/body is sterk, er zijn gasten die met deze auto`s crossen en die bevestigen dit, vooral de balken zijn bijna onverwoestbaar! Op sommige plekken (vooral de knopen) zijn er 4 platen over elkaar ge-puntlast!
Voor de subframes kom je ook alweer dicht tegen de 100 kilo per stuk. En zo gaat het hard, tel daar ook ff het ontilbare differentieel en de bak bij op enz enz..........
Wat je ook doet, het blijft een GT en er valt eigenlijk geen `leggera` van te maken. Daar is de auto in de basis te zwaar voor, plus als al het gewicht er uit is, de gewichtsverdeling eigenlijk alleen maar beroerd word!
Zelf heb ik daarom gekozen om het karakter van de auto te respecteren voor wat het is. Ook de airco word weer in bedrijf gesteld, en er komt ook weer leder in wat ook weer gewicht toevoegt.
Met een beetje goede vering en flink rubber is een Mk3 zeker te respecteren! Vooral als er een beetje power in zit [:D]
Just my 2ct
Het chassis/body is sterk, er zijn gasten die met deze auto`s crossen en die bevestigen dit, vooral de balken zijn bijna onverwoestbaar! Op sommige plekken (vooral de knopen) zijn er 4 platen over elkaar ge-puntlast!
Voor de subframes kom je ook alweer dicht tegen de 100 kilo per stuk. En zo gaat het hard, tel daar ook ff het ontilbare differentieel en de bak bij op enz enz..........
Wat je ook doet, het blijft een GT en er valt eigenlijk geen `leggera` van te maken. Daar is de auto in de basis te zwaar voor, plus als al het gewicht er uit is, de gewichtsverdeling eigenlijk alleen maar beroerd word!
Zelf heb ik daarom gekozen om het karakter van de auto te respecteren voor wat het is. Ook de airco word weer in bedrijf gesteld, en er komt ook weer leder in wat ook weer gewicht toevoegt.
Met een beetje goede vering en flink rubber is een Mk3 zeker te respecteren! Vooral als er een beetje power in zit [:D]
Just my 2ct
Re: Targa vs. Coupe - Gewichts verschil, stijfheid carrosserie .
Mee eens, een Supra zul je nou eenmaal nooit echt licht krijgen.dave wrote:Het is uiteraard vooral de optelsom, alles is zwaar van de supra! Zelfs het interieur is in de basis van staal waar andere merken/modellen kunststof gebruiken.
Het chassis/body is sterk, er zijn gasten die met deze auto`s crossen en die bevestigen dit, vooral de balken zijn bijna onverwoestbaar! Op sommige plekken (vooral de knopen) zijn er 4 platen over elkaar ge-puntlast!
Voor de subframes kom je ook alweer dicht tegen de 100 kilo per stuk. En zo gaat het hard, tel daar ook ff het ontilbare differentieel en de bak bij op enz enz..........
Wat je ook doet, het blijft een GT en er valt eigenlijk geen `leggera` van te maken. Daar is de auto in de basis te zwaar voor, plus als al het gewicht er uit is, de gewichtsverdeling eigenlijk alleen maar beroerd word!
Zelf heb ik daarom gekozen om het karakter van de auto te respecteren voor wat het is. Ook de airco word weer in bedrijf gesteld, en er komt ook weer leder in wat ook weer gewicht toevoegt.
Met een beetje goede vering en flink rubber is een Mk3 zeker te respecteren! Vooral als er een beetje power in zit [:D]
Just my 2ct
Toch valt me op dat ook de moderne sportwagens en zelfs de supercars rond en vaak zelfs boven de 1500kg uitkomen. Zo is de nieuwste 911 Turbo gewoon 1620kg, de Ferrari 599GTB 1690kg en een Audi R8 ook gewoon 1620kg. Lambo's zijn ook nauwelijks onder de 1600kg te vinden. Zelfs de Lexus LF-A is nog bijna 1500kg!
Uiteraard zijn er ook wel lichtere auto's te vinden dan hierboven, maar de trend met moderne (sport)auto's is zeker niet de kant van 'minder gewicht' op aan het gaan. Wat dat betreft is de Supra ineens niet meer zo extreem zwaar (wat niet meteen betekent dat een Supra ook dezelfde handling heeft als de auto's hierboven ).
Openbaar vervoer is iets wat je brengt van een plaats waar je niet bent, naar een plaats waar je niet naar toe moet, op een moment dat het je niet uitkomt
Re: Targa vs. Coupe - Gewichts verschil, stijfheid carrosserie .
zijn dat geen 4wd hokken?
Re: Targa vs. Coupe - Gewichts verschil, stijfheid carrosserie .
De Ferrari's en de LFA niet, de Audi's en Lambo's nutuurlijk wel en van de Porsche weet ik het niet zeker.
Re: Targa vs. Coupe - Gewichts verschil, stijfheid carrosserie .
Porsche 911 Turbo is ook 4WD tegenwoordig. De GT2/3 dan weer niet, die zijn nog hardcore RWD...
Maar dan nog, de reden waarom ze zwaar zijn is niet echt relevant in dit verhaal. Feit is dat ook die auto's gewoon 1600+kg naar voren en een bocht in moeten duwen, en dat een Supra dus niet de enige sportwagen is die boven de 1500kg uitkomt
Maar dan nog, de reden waarom ze zwaar zijn is niet echt relevant in dit verhaal. Feit is dat ook die auto's gewoon 1600+kg naar voren en een bocht in moeten duwen, en dat een Supra dus niet de enige sportwagen is die boven de 1500kg uitkomt
Openbaar vervoer is iets wat je brengt van een plaats waar je niet bent, naar een plaats waar je niet naar toe moet, op een moment dat het je niet uitkomt
Re: Targa vs. Coupe - Gewichts verschil, stijfheid carrosserie .
Klopt, alleen zijn die auto`s wel veel stijver waardoor het chassis beter stuurt. Ook de 12 airbags ESP en andere veiligheid middelen maken de auto wel wat zwaarder, vandaar ook het gebruik van aluminium in het chassis en/of bodypanels. En toch zijn de nieuwe auto`s nog steeds zwaarder aan het worden, maar ook de performance numbers stijgen meestal mee, behalve bij de hot hatches waar het alleen nog maar achteruit lijkt te gaan tov de oer hatches, neem de golf en de civic! renault heeft dan wel weer de v6 clio!
Punt is dat de moderne (super)sport auto`s net zo, of nog zwaarder mogen zijn, maar de techniek heeft zeker niet stilgestaan. En kunnen we een mk3 supra nou echt vergelijken met porsche, ferrari, lambo? Was dat maar waar!
Punt is dat de moderne (super)sport auto`s net zo, of nog zwaarder mogen zijn, maar de techniek heeft zeker niet stilgestaan. En kunnen we een mk3 supra nou echt vergelijken met porsche, ferrari, lambo? Was dat maar waar!