Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

targa-roof wobble

De MKIII supra, het bestaansrecht van shoarmateam.nl heeft hier zijn thuis.

Moderators: Jos, mmarkk

micker
Shoarma haler
Posts: 209
kuchnie na wymiar
Joined: Saturday 22 September 2007 21:07

targa-roof wobble

Post by micker »

nu de supras toch binnen staan wil ik wat gaan doen aan het bananen effect als we dan einderlijk met het zomer zonnetje dakloos gaan rijden.
er zijn natuurlijk een paar opties
een rolkooi, dat is geen optie voor mijn omdat dat teveel hakken en zagen is in het interieur het is geen cercuit auto
targa bars van l.a. naar l.v. en r.a. naar r.v. dat is een simple oplossing die je steeds moet bevestigen nadat je dak hebt verwijderd
targa crossbar onder je targa dak die permanent is bevestigd, lastig te vinden
een ala du luck floor bar, is na geruchten goed maar erg prijzig en moeilijk te vinden
of een kruis onder de auto wat het totale handeling wel ten goede komt maar met onze huidige snelheids drempel belijt...

wat zijn jullie oplossingen en ervaringen hier mee?

User avatar
toyota87
Meat-team Member
Posts: 4299
Joined: Sunday 09 November 2008 22:17

Re: targa-roof wobble

Post by toyota87 »

Image

Image

geen ervaringen mee maar praktich lijkt het me allemaal niet.
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.

User avatar
Andre
Elite shoarma voorproever
Posts: 2163
Joined: Tuesday 07 March 2006 20:08
Location: Hoofddorp

Re: targa-roof wobble

Post by Andre »

Gewoon een schuifdak plaatsen in je Targa hahah

Ik denk zelf

Strutbar voor en achter (help al een hoop)

Floor bar achter de stoelen en dan maybe de crossbar op de bovenstaande foto maar dan de ene van de Rode auto want van de blauwe zou geen flikker uitmaken omdat de buizen gewoon gebogen zijn in een cirkel [B)] 9hadden ze zo goed niks kunnen gebruiken

Een kruisbar onder de auto hmmmm zou niet echt heel veel uitmaken kwa flex denk ik

Je heb volgens mij ook een kruisbar ofzoiets bij de achter gordel bevesteging en dan naar de achter schokdemper bevestiging


Dan houd het eigenlijk een beetje op als je de interieur niet wil vernagelen vrees ik
"It's not about what car you have,it's about what you can do to it..........yourself !!!"

ImageImage

User avatar
Andre
Elite shoarma voorproever
Posts: 2163
Joined: Tuesday 07 March 2006 20:08
Location: Hoofddorp

Re: targa-roof wobble

Post by Andre »

BTW mischien dat iemand de ala do luck floor bar na wilt maken ofzo want het lijkt mij geen Rocket sience ofzo als ik ze ziet alleen moet er wel een voorbeeld voor zijn

dacht dat knabbel of babbel een floor bar hebben (Mk3) en voor zover ik weet rijd die auto niet dus why not die ding na te maken :)

Dude Chime in hahah of die andere vogel(ben zijn naam vergeten) die spullen laat maken met shoarmatekst erop flensen etc etc :)
"It's not about what car you have,it's about what you can do to it..........yourself !!!"

ImageImage

User avatar
toyota87
Meat-team Member
Posts: 4299
Joined: Sunday 09 November 2008 22:17

Re: targa-roof wobble

Post by toyota87 »

heeft iemand er een pic van [?] de floor bar.

je kan ook nog een strutbar achter de achterbank plaatsen geen pic van helaas.
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.

User avatar
Andre
Elite shoarma voorproever
Posts: 2163
Joined: Tuesday 07 March 2006 20:08
Location: Hoofddorp

Re: targa-roof wobble

Post by Andre »

Image

Dus achter de stoelen zegmaar

Image
"It's not about what car you have,it's about what you can do to it..........yourself !!!"

ImageImage

User avatar
babbel
Elite shoarma haler
Posts: 463
Joined: Monday 19 May 2008 12:44

Re: targa-roof wobble

Post by babbel »

Andre, die crossbar van je laatste post heeft knabbel in z'n auto, samen met een strutbar voor en achter.
De crossbar zorgt ervoor dat de auto minder kan torderen, wat zeker zonder dak dus nuttig kan zijn. Zeker als je je voor en achterkant helemaal vast zet met strutbars.

Voor zover ik weet heeft niemand een floorbar (lopen in de lengterichting onder de auto) onder een mkIII hangen.
Van de mkIV's weet ik dat Markus ze heeft.
Openbaar vervoer is iets wat je brengt van een plaats waar je niet bent, naar een plaats waar je niet naar toe moet, op een moment dat het je niet uitkomt

Kenji
Assistent shoarma haler
Posts: 181
Joined: Friday 13 August 2010 01:33
Location: Rotterdam
Contact:

Re: targa-roof wobble

Post by Kenji »

He, zo'n ding had ik ook in m'n MarkII

Image

Image
Image

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: targa-roof wobble

Post by Tjabbo »

Andre wrote:Gewoon een schuifdak plaatsen in je Targa hahah
Dat was een optie stock van toyota.
Ik denk zelf
Floor bar achter de stoelen en dan maybe de crossbar op de bovenstaande foto maar dan de ene van de Rode auto want van de blauwe zou geen flikker uitmaken omdat de buizen gewoon gebogen zijn in een cirkel [B)] 9hadden ze zo goed niks kunnen gebruiken
Die kromme is van "Weezlwing", een supramania member die ze een tijd maakte.
Ze zijn erg goed volgens de gebruikerservaring. Waar het daar voornamelijk om ging was de voorste metalen plaat die langs de voorruit liep. Die staat iets omhoog en zorgt ervoor dat passagiers achterin niet een enorme wervelwind aan lucht te verhappen krijgen. Vooral handig als je 's zomers je kindje achterin wilt plaatsen met de targa verwijderd.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
toyota87
Meat-team Member
Posts: 4299
Joined: Sunday 09 November 2008 22:17

Re: targa-roof wobble

Post by toyota87 »

ik dacht dat een schuifdak alleen een optie was bij een vast dak.
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.

micker
Shoarma haler
Posts: 209
Joined: Saturday 22 September 2007 21:07

Re: targa-roof wobble

Post by micker »

De strutbars zitten er al op, wat scheeld indd een slok op een borrel
De floor bar heb ik bij markus gezien ook van onder en dat principe moet makkerlijk na te maken zijn
Ga hier eens naar kijken met een lokaal constructie bedrijf
Gelijk even de vorm bus en materiaal bespreken...
Ik zie eigenlijk ook wel heil in het targa cross van de rode auto hier boven
Die zit definitief bevestigt ipv die wheezlwing
Ga nog even op zoek naar wat opties hier in....

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: targa-roof wobble

Post by dave »

De roof support van supramania ziet er goed uit, dit zal zeker helpen, eigenlijk zou een combinatie van de twee opties het mooiste zijn, zeg maar een boutbaar kruis. Dat zou mijn smaak zijn, ook blijft het dan boven m`n hoofd, wat ook wel belangrijk is.

In de Do-luck bar geloof ik niet, de auto is daar`gesloten`met de auto zijn eigen rolbar/roof , en die vier moertjes moeten dan die krachten op gaan vangen......nehhhh. Ziet er interessant uit, extra kilo`s, en kost een hoop geld, thats it!

Strut bars hebben zich bewezen, en achter is het effect al niet zo groot als voor. (We moeten niet vergeten dat er geen Mcpherson struts onder zitten er dat er full-floating subframes met dubbele draagarmen onder zitten.)

Mooiste zou een driehoekige strutbar voorin zijn, zoals een rally auto. Maar dat is helaas niet zo mooi!

User avatar
toyota87
Meat-team Member
Posts: 4299
Joined: Sunday 09 November 2008 22:17

Re: targa-roof wobble

Post by toyota87 »

strutbar over de vloer zou niet mijn keuze zijn win je denk ik niet zo veel mee.
met het targadak/voor en achter het meeste lijkt me zo.

ben ook bang idd dat je je hoofd stoot aan dat kruisstuk ziet er laag uit.

floorbar kun je zelf wel bevestigingspunten aan lassen je zit alleen met buigen je hebt een buigapparaat nodig.
kruisstuk kun je makkelijk zelf maken als je kan lassen lijkt mij zo.
ik zou het zelf gewoon proberen [^]

persoonlijk vind ik het er allemaal niet uitzien maar goed.
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.

User avatar
knabbel
Meat-team Member
Posts: 439
Joined: Sunday 18 May 2008 14:28

Re: targa-roof wobble

Post by knabbel »

dave wrote:In de Do-luck bar geloof ik niet, de auto is daar`gesloten`met de auto zijn eigen rolbar/roof , en die vier moertjes moeten dan die krachten op gaan vangen......nehhhh. Ziet er interessant uit, extra kilo`s, en kost een hoop geld, thats it!
Toch werkt die Do-luck bar echt veel beter dan je zou denken! Zou echt niet meer zonder willen rijden!

Let even op dat alleen een strutbar voor en achter de targa wobble erger maakt!

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: targa-roof wobble

Post by dave »

Ok, sta ik wel een beetje verbaasd van, heb je de DO-luck bar voor of na jullie restauratie geplaatst?

De strutbars zijn niet de hoofd reden waarom de wobble sterk aanwezig kan zijn, de hoofd reden is stugge vering/demping.

micker
Shoarma haler
Posts: 209
Joined: Saturday 22 September 2007 21:07

Re: targa-roof wobble

Post by micker »

En omdat ik van plan ben om deze winter de weg ligging ga aanpakken zal hij ook stuger moeten worden.
Daarvoor wil ik eerst een stevige basis
Het worden denk ik strutbares cusco zitten er al op, een targa cross ben nog op zoek naar n goeie, die wheezlbar is wel degelijk een goed ontwerp allen oogt het ruk over dat je je kop gaat stoten valt wel mee
Je stoot toch ook je kop niet met het dak er op...
balk verstevegingen de lengte van de auto
En verstevegingen bij de achterveer poten
Als er iemand n duluck stang heeft liggen moeten we samen eens gaan kijken hoe we dat gaan copieren...

User avatar
DeSchouten
Shoarma vreter
Posts: 4562
Joined: Monday 13 November 2006 22:27

Re: targa-roof wobble

Post by DeSchouten »

Zo'n targa brace lijkt mij niks, haalt het targa/cabrio idee weg.
"The Ultimate 7M"
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....

User avatar
knabbel
Meat-team Member
Posts: 439
Joined: Sunday 18 May 2008 14:28

Re: targa-roof wobble

Post by knabbel »

dave wrote:Ok, sta ik wel een beetje verbaasd van, heb je de DO-luck bar voor of na jullie restauratie geplaatst?

De strutbars zijn niet de hoofd reden waarom de wobble sterk aanwezig kan zijn, de hoofd reden is stugge vering/demping.
Ik heb ze een jaar na de restauratie geplaatst. En stugge vering? Check de auto staat op HKS hypermax
Kijk het is niet dat het helemaal weg is, een kruis in het dak of een echte kooi er in is echt wel beter, maar dat vind ik echt geen porum.

Vooral bij het uit komen van een bocht merk je gewoon dat de auto wat stijver is met de cross brace.

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: targa-roof wobble

Post by dave »

Dan heb je idd goed het verschil kunnen voelen! HKS...mooi setje hoor! :9~

Maar goed, het hoort er een beetje bij denk ik dan, het is geen audi cabrio! Mijn ouwe heeft tegenwoordig een BMW 330Ci Cabrio met hard-top en die beweegt ook! :Y)

@micker, ik bedoelde het kruis, die hangt wat laag, de supramania hangt op de originele punten, maar ik hou zelf niet zoveel hoofd ruimte over hoor :N Als ik op een circuit een helm op moet dan heb ik een probleem!

Maar 1 ding is zeker, als je cabrio wil rijden, en het chassis stijf wil houden, dan kom je niet onder een roof bracing uit!

En pas op met overal staal bij stoppen, de auto word vooral zwaarder, en het is erg lastig te voorspellen wat het effect zal zijn! En wat ga je er mee doen, wil je races winnen met een mk3? Pluk m dan kaal en bouw er een kooi in, dan is alles stijf en beperk je het extra gewicht!

micker
Shoarma haler
Posts: 209
Joined: Saturday 22 September 2007 21:07

Re: targa-roof wobble

Post by micker »

Achter moet ik toch al lassen vanwege het laatste stukje roest dat ik ga aanpakken
Qua gewicht heb je gelijk maar laat het 75kg extra zijn en dat op auto van 1650kg...
En als ik de supra en de audi cabrio (2006 s4) naast elkaar zet en de flex vergelijk is de appel wel erg ver van de boom, onder aan de berg zelfs
Nu zullen ze nooit gelijk worden maar het kan/moet wel beter

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: targa-roof wobble

Post by dave »

Ik maak ook niet de vergelijking met auto`s uit 2006, een audi 80 cabrio is al stijver dan de mk3, het mk3 ontwerp loopt richting 30 jaar oud! Ik zeg alleen, denk goed na over wat je wil bereiken met extra staal. Met goede rubbers, swaybars, coil-overs en premium banden ben je al aardig onderweg.

En even 75kg toevoegen, weet wat het kost om t te besparen! Maar goed, als dat is wat je wil....

Just my 2ct

User avatar
babbel
Elite shoarma haler
Posts: 463
Joined: Monday 19 May 2008 12:44

Re: targa-roof wobble

Post by babbel »

Dave heeft wel een belangrijk punt: de mkIII is gewoon in de basis niet erg stijf en zal dat helaas ook nooit worden. Wil je dit zover mogelijk krijgen dan is eigenlijk alleen een goede rolkooi een optie. Daarmee ga je echt verschil merken. Maar dan nog moeten ook veren en rubbers goed zijn om uiteindelijk ook kwa handling wat te winnen.

Enne, 75kg toevoegen ga je echt wel merken vrees ik. Ik vond zelf al dat je kon merken als er een passagier mee reed. Hoe klein ook, ik merkte dat de auto anders reageerde. Dus indien niet strict noodzakelijk zou ik toch echt proberen niet die richting op te gaan...
Openbaar vervoer is iets wat je brengt van een plaats waar je niet bent, naar een plaats waar je niet naar toe moet, op een moment dat het je niet uitkomt

kolkie
Shoarma voorproever eerste klas
Posts: 1756
Joined: Saturday 04 March 2006 21:37
Location: Vroomshoop/Den Bosch

Re: targa-roof wobble

Post by kolkie »

Andre wrote:Gewoon een schuifdak plaatsen in je Targa hahah

Ik denk zelf

Strutbar voor en achter (help al een hoop)

Floor bar achter de stoelen en dan maybe de crossbar op de bovenstaande foto maar dan de ene van de Rode auto want van de blauwe zou geen flikker uitmaken omdat de buizen gewoon gebogen zijn in een cirkel [B)] 9hadden ze zo goed niks kunnen gebruiken

Een kruisbar onder de auto hmmmm zou niet echt heel veel uitmaken kwa flex denk ik

Je heb volgens mij ook een kruisbar ofzoiets bij de achter gordel bevesteging en dan naar de achter schokdemper bevestiging


Dan houd het eigenlijk een beetje op als je de interieur niet wil vernagelen vrees ik
Vanuit een constructieoogpunt is het nog niet eens zo heel beroerd. Het kruis is dan al wel een stukje effectiever dan degene met de rondingen (ik zou bij de rondingen vooral het stukje waar gelast is iets dikker uitvoeren. Het vervelende van het kruis is alleen weer dat ie dichter bij je hoofd zit als ik het zo mag inschatten.

Vergeet niet dat zonder dit kruis de volledig stijfheid van de auto uit de bodemplaat moet komen (eventueel aangevuld met de deuren maar gezien de leeftijd verwacht ik niet dat er doorbars in de deuren zitten).

Struttbar helpen allicht voor een deel maar de afwezigheid van het dak is of iets wat de functie overneemt er van overneemt is KILLING voor de stijfheid van het geheel.

Wat misschien ook een idee is (maar je achterbank kan er dan wel uit) is vanaf de raamstijl een bevestiging naar de tunnel maken. Overigens blijft je dan met het zwakke gedeelte bij de deuren zitten.
Who needs new cars anyway - '88 Sjonniebeemer (E30 325i sans la lettre) + Mazda MX-5/Miata 1.8'
ik dus :P 2014 Fusion, 2015 Mustang
Een dag geen post is een dag geen bekeuring :D !


Shoarmateam-wiki

micker
Shoarma haler
Posts: 209
Joined: Saturday 22 September 2007 21:07

Re: targa-roof wobble

Post by micker »

nou zag ik bij post een supra pic topic deze foto staan:
http://www.retromotors.co.uk/Images/Sup ... aCage7.jpg

maar waar dient het 2de (onderste) kruis voor en waar zit hij aan vast bij de onderste punten? aan het subframe?

User avatar
babbel
Elite shoarma haler
Posts: 463
Joined: Monday 19 May 2008 12:44

Re: targa-roof wobble

Post by babbel »

micker wrote:nou zag ik bij post een supra pic topic deze foto staan:
http://www.retromotors.co.uk/Images/Sup ... aCage7.jpg

maar waar dient het 2de (onderste) kruis voor en waar zit hij aan vast bij de onderste punten? aan het subframe?
OK, dát is een flinke vooruitgang in stijfheid :D
Openbaar vervoer is iets wat je brengt van een plaats waar je niet bent, naar een plaats waar je niet naar toe moet, op een moment dat het je niet uitkomt

Post Reply