Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

lagers vervangen?

De MKIII supra, het bestaansrecht van shoarmateam.nl heeft hier zijn thuis.

Moderators: Jos, mmarkk

Post Reply
User avatar
toyotacrown7mgte
Sla blaadje
Posts: 22
kuchnie na wymiar
Joined: Wednesday 03 November 2010 01:08

lagers vervangen?

Post by toyotacrown7mgte »

Ik ben op dit moment een 7mgte aan het opbouwen voor in mijn ms112 crown. Een boel dingen heb ik al aangepakt, het blok heeft al een gates riem gekregen, nieuwe distributieriemspanner en mhg/arp was al door de vorige eigenaar gefixed, maar hij heeft wel al 180xxx gelopen. Bij die kilometerstand zie je dat vaak de lagers een risicofactor worden.. Nou ben ik de oliepan/oliepomp van de 5me aan het overzetten op de 7mgte. Is het dan verstandig om alle lagers(krukas/drijfstang) te vervangen nou alles nog niet is vastgelopen. Hoef ik dan niet de krukas te laten slijpen en de drijfstangen te laten honen??
toyota ms112 project
porsche 924 daily

User avatar
PimmeTjaaH
Elite shoarma voorproever
Posts: 2604
Joined: Sunday 13 April 2008 21:03
Location: Heemskerk

Re: lagers vervangen?

Post by PimmeTjaaH »

Als je je lagers opmeet dmv plasticage, dan weet je wat te doen. Meten is weten.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: lagers vervangen?

Post by Tjabbo »

ja en vervang de lagers zeker. bij 180dkm-200dkm gaan ze echt stuk.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: lagers vervangen?

Post by Dude »

Ik heb slechte verhalen gehoord over drijfstang en krukaslagers vervangen terwijl het blok nog in de auto zit. Maar theoretisch zou het moeten kunnen uiteraard. Weet alleen 100% zeker dat je de lagerspeling goed opmeet.
Image

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: lagers vervangen?

Post by Rsoarer »

Is het wel zo handig om plastigauge te gebruiken om erachter te komen of de krukas geslepen moet worden naar ondermaat? Is het dan nodig om nieuwe lagers aan te schaffen om goede meetwaarden te krijgen, en als deze tegenvallen heb je die lagers voor niets aangeschaft?

Kun je de krukas niet beter laten opmeten door een machine-shop met een micrometer en dit verifieren met de waardes in de TRSM?

GreetZzzz
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: lagers vervangen?

Post by Rich »

Ja, wat je zegt is wel het beste, maar ook wel tig keer meer werk (blok eruit en uit elkaar trekken) en eventueel kosten als je dat zelf niet kan.
Meten met plastigauge is een prima methode, als je 't maar goed doet. Dit zou mijn 1e stap zijn.

Het monteren van een 5M oliepomp heb ik wel twijfels bij, hebben deze dezelfde opbrengst als een 7mgte pomp? En zo'n 5M pomp is bijna antiek man, kan me niet voorstellen dat deze na 25-30 jaar nog een goede olieflow kan leveren. Beter monteer je een goede 7mgte pomp. Goede olieflow is key voor lang plezier van je blok ;)

User avatar
toyotacrown7mgte
Sla blaadje
Posts: 22
Joined: Wednesday 03 November 2010 01:08

Re: lagers vervangen?

Post by toyotacrown7mgte »

een 7mgte pomp past niet.. Ik moet ook de oliepan van een 5me overzetten, de 7mgte pomp is dan te groot. Een 5me oliepomp is wel bijna identiek en hij komt uit een blok dat nog maar dat nog maar 20k heeft gelopen. Er zijn genoeg mensen in de supra mk2 swap wereld die ook gewoon die oliepompen omwisselen, en er jarenlang mee rondrijden :)
toyota ms112 project
porsche 924 daily

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: lagers vervangen?

Post by Rich »

FF zitten koekeloeren op de US forums en een 5m pomp is idd intern identiek aan een 7mgte pomp, weer wat geleerd :+ , heb me ook nooit bezig gehouden met die vooroorlogse blokken ;)
Verklaard wellicht ook dat de oliepomp voor de 7mgte eigenlijk te krap is qua flow, wat resulteert in de bekende lager schades.

Pomp die 20k heeft gelopen zou dus nog ok moeten zijn, zou wel ff alle afdichtingen checken/vervangen, want die verouderen.

User avatar
toyotacrown7mgte
Sla blaadje
Posts: 22
Joined: Wednesday 03 November 2010 01:08

Re: lagers vervangen?

Post by toyotacrown7mgte »

ja ik heb ook maar meteen een universal oil filter relocation kit gekocht, nieuwe veertjes voor in die olie spuitjes onderaan, nieuwe veer oliepomp + wat ringetjes om de druk een beetje omhoog te halen.. Hier nog een topic over hoe je het oliesysteem van 7mgte kunt verbeteren. http://www.celicasupra.com/forums/showt ... tem-prob-s.
toyota ms112 project
porsche 924 daily

Post Reply