Cookiewet mededeling:
Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.
Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.
tips en advies om je 7mgte zelf op te bouwen
- roy
- Assistent shoarma haler
- Posts: 104
- kuchnie na wymiar
- Joined: Friday 18 March 2011 12:41
tips en advies om je 7mgte zelf op te bouwen
hallo jongens
zoals jullie weten ga ik mijn blok zelf terug in elkaar zetten!!
dus alle tips en weetjes zijn welkom
zoals jullie weten ga ik mijn blok zelf terug in elkaar zetten!!
dus alle tips en weetjes zijn welkom
Re: tips advies voor 7mgte zelf terug opbouwen
Als het blok gevlakt wordt, moet de timing achterplaat meegevlakt worden.
Wordt vaak vergeten
Wordt vaak vergeten
- joep
- Elite shoarma kruider
- Posts: 814
- Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
- Location: Haarlem
- Contact:
Re: tips advies voor 7mgte zelf terug opbouwen
Bij nieuw hoonpatroon de cilinders reinigen met ATF olie en een witte doek totdat je ziet dat er geen zwart meer vanaf komt. Scheelt een hoop zuigerveren..
Gebruik de specs zoals aangegeven in de TSRM.
Gebruik de specs zoals aangegeven in de TSRM.
Oedipus was de eerste 'motherfucker'
Re: tips advies voor 7mgte zelf terug opbouwen
Hou de tsrm bij de hand (laptop), Hou goed bij waar een boutje vandaan komt, er zijn een hoop met de zelfde maat maar met een iets andere lengte als ik me het goed kan herinneren, dus of iets op zetten of alles van een ding in dezelfde doos. En er was nog iets met een water of olie leiding die eerst moest voordat de kop erop ging maar ik weet niet meer precies welke. i.i.g. dat grote metalen ding dat rond het blok gaat. Succes 

Re: tips advies voor 7mgte zelf terug opbouwen
maar goed jongen hoor van iedereen dat jullie je blokken allemaal wegbrengen
- Tjabbo
- ShoarmaTeam Admin
- Posts: 24490
- Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
- Location: Vroomshoop
- Contact:
Re: tips advies voor 7mgte zelf terug opbouwen
mezelf gequote uit het andere topic:
Tjabbo wrote:Ach kom, elk GOED motoren revisie bedrijf kan een 7M in elkaar zetten, niet veel bijzonders.
Het gaat erom dat je nauwgezet werkt en de goede toyota specs aanhoud.
Dus bijvoorbeeld dat ook de nippels uit de krukas gehaald worden zodat de olieleidingen die daardoor heen lopen goed gespoeld worden. Anders heb je het lagerprobleem snel terug.
onderblok moet je laten vlakken. RA waarde 28 of lager. Kop laten vlakken, en dan een stalen koppakking erop die vast zit op 97NM.
Koop ARP kopbouten als die er nog niet in zitten (volgens mij zaten die er al in). ARP bouten kan je hergebruiken. toyota bouten alleen als je zeker bent dat ze nooit harder zijn aangetrokken dan de toyota spec. Uit voorzorg zou ik die dan dus vervangen, want stelregel: twijfel is afkeur, zoals je wellicht weet.
Ik heb ook het lager/zuigerveer gedeelte laten doen en niet zelf gedaan, het is té specialistisch werk vind ik, zeker als je het niet dagelijks doet. een foutje is snel gemaakt en dan is het direct een heel duur foutje. (lagertje verwisseld of verkeerd om er in enBANG
daar gaat je 3500 euro kostende revisie + je harde werk).
Blok opbouwen is niet moeilijk, zeker niet voor een monteur.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
- Tjabbo
- ShoarmaTeam Admin
- Posts: 24490
- Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
- Location: Vroomshoop
- Contact:
Re: tips advies voor 7mgte zelf terug opbouwen
neh boeit niet zo die waterleidingen. Wat jij bedoelt is de leiding die helemaal om het blok heen loopt.vodkadip wrote:Hou de tsrm bij de hand (laptop), Hou goed bij waar een boutje vandaan komt, er zijn een hoop met de zelfde maat maar met een iets andere lengte als ik me het goed kan herinneren, dus of iets op zetten of alles van een ding in dezelfde doos. En er was nog iets met een water of olie leiding die eerst moest voordat de kop erop ging maar ik weet niet meer precies welke. i.i.g. dat grote metalen ding dat rond het blok gaat. Succes
Maar als het blok nog uit de auto is kan je overal goed bij.

De achterste waterleiding (bovenop de kop) moet je wel even goed monteren en met vloeibare pakking afdichten want daar kan je slecht bij als de motor in de auto zit.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
Re: tips advies voor 7mgte zelf terug opbouwen
99.9 Procent hebben allemaal hun blok weggebracht
TSRM help je een eind weg
TSRM help je een eind weg
"It's not about what car you have,it's about what you can do to it..........yourself !!!"




Re: tips advies voor 7mgte zelf terug opbouwen
Ik alleen voor vlakken en honen. Maarja, ik ben zelf monteur. Een bakker gaat ook geen brood kopen als ie het zelf kan maken.Andre wrote:99.9 Procent hebben allemaal hun blok weggebracht
TSRM help je een eind weg
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!
Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.
Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.
Re: tips advies voor 7mgte zelf terug opbouwen
kijk jongens dat geeft me hoop was al bang dat niemand zijn blok zelf deed
Re: tips advies voor 7mgte zelf terug opbouwen
Ik heb mijn blok/kop laten vlakken en afpersen en daarna hebben we 'm zelf opgebouwd. Samen met mijn neefje die is auto monteur.
Re: tips en advies om je 7mgte zelf op te bouwen
en alles goed gegaan?
pk? en setup?
pk? en setup?
Re: tips en advies om je 7mgte zelf op te bouwen
Wat ik WEL wil adviseren, als je zelf je blok gaat opbouwen, is Plastigauge kopen. Van alles waar een 7m op kapot kan lopen is de oliedruk toch wel nummer 1. Plastigauge helpt je bij het controleren of alle lagerspelingen wel binnen specs vallen, en je dus geen werk voor de kat zijn K*T staat te doen.
Vlakken en honen in elk geval uitbesteden, en zoals gezegd de distributieplaat niet vergeten mee te laten vlakken. Kies een revisiebedrijf die weet waar ze over spreken, en geen beunhaas die toevallig een vlakbank heeft gekocht. Ik heb de mijne laten vlakken door een bedrijf wat in Tilburg de afgelopen 30 jaar een grote naam heeft opgebouwd, maar geen massaproductiebedrijf is geworden. Ze blijven voor allerhande bedrijven de specialistische klusjes opknappen, en blijven kleinschalig. Mijn voordeel, ik ben hier al jaren klant, en heb het blok binnengegooid met de mededeling het in een dood uurtje effe onderhanden te nemen. kan dan wel 2 weken duren, maar kost dan ook niet alles.
Tip 3, laat jezelf niet opnaaien door personen die 40 jaar in het vak zitten, en je vertellen dat het veel te specialistisch werk is, en dat je het nooit voor elkaar gaat krijgen. Een 7M is gewoon een motorblok, met zuigers/drijfstangen/lagers/zuigerveren zoals elk ander doorsnee motorblok. Enkele specifieke punten zoals de distributiedeksel zijn al genoemd, en daar moet je wel rekening mee houden. Voor het overige, JA, hij heeft 2 cilinders meer, en 8 kleppen, maar daarom niet meer gecompliceerd dan een Opel 1.6 blokje. Oké, hij heeft een turbo. Inrijden is even een tricky punt, maar of je een 1.2 fordblokje, een 1.4 peug, of een 1.6 opel, 1.5 VW of wat dan ook hebt, de zuigerveersloten zullen toch op de juiste positie moeten zitten. Dit is algemene monteurskennis, en op elk motorblok met zuigers toepasbaar.
Verder, je wilt ongeveer 400 pk gaan halen. Reken terug, dat is ongeveer 130 pk/liter. Specialistisch ????????? noem mij 10 moderne motorblokken die dat ook halen. Hoeveel 2 literblokken halen tegenwoordig de 260 pk. Dus even met 2 benen op de grond, is het met normale middelen tegenwoordig goed haalbaar. Laat je niet gekmaken dat je race-dit en race-dat nodig hebt. Indien je tegenwoordig lagerschalen gaat halen is dat al 200 procent meer technologie dan 20 jaar geleden. Dat je ervoor wilt gaan, oké, maar moderne drijfstangen die je per set koopt wijken niet meer significant van elkaar af, of je moet een 20.000 toerenblok willen gaan maken. Al wat je in het blok gaat proppen aan aftermarketspul, is kwalitatief al veel beter dan het racespul van destijds. Vooropstaand dat je er geen dragracer van wilt gaan maken.
Indien je hulp nodig hebt, bel me. Voor een middagje sleutelen met shoarma ben ik altijd wel te vinden.
Vlakken en honen in elk geval uitbesteden, en zoals gezegd de distributieplaat niet vergeten mee te laten vlakken. Kies een revisiebedrijf die weet waar ze over spreken, en geen beunhaas die toevallig een vlakbank heeft gekocht. Ik heb de mijne laten vlakken door een bedrijf wat in Tilburg de afgelopen 30 jaar een grote naam heeft opgebouwd, maar geen massaproductiebedrijf is geworden. Ze blijven voor allerhande bedrijven de specialistische klusjes opknappen, en blijven kleinschalig. Mijn voordeel, ik ben hier al jaren klant, en heb het blok binnengegooid met de mededeling het in een dood uurtje effe onderhanden te nemen. kan dan wel 2 weken duren, maar kost dan ook niet alles.
Tip 3, laat jezelf niet opnaaien door personen die 40 jaar in het vak zitten, en je vertellen dat het veel te specialistisch werk is, en dat je het nooit voor elkaar gaat krijgen. Een 7M is gewoon een motorblok, met zuigers/drijfstangen/lagers/zuigerveren zoals elk ander doorsnee motorblok. Enkele specifieke punten zoals de distributiedeksel zijn al genoemd, en daar moet je wel rekening mee houden. Voor het overige, JA, hij heeft 2 cilinders meer, en 8 kleppen, maar daarom niet meer gecompliceerd dan een Opel 1.6 blokje. Oké, hij heeft een turbo. Inrijden is even een tricky punt, maar of je een 1.2 fordblokje, een 1.4 peug, of een 1.6 opel, 1.5 VW of wat dan ook hebt, de zuigerveersloten zullen toch op de juiste positie moeten zitten. Dit is algemene monteurskennis, en op elk motorblok met zuigers toepasbaar.
Verder, je wilt ongeveer 400 pk gaan halen. Reken terug, dat is ongeveer 130 pk/liter. Specialistisch ????????? noem mij 10 moderne motorblokken die dat ook halen. Hoeveel 2 literblokken halen tegenwoordig de 260 pk. Dus even met 2 benen op de grond, is het met normale middelen tegenwoordig goed haalbaar. Laat je niet gekmaken dat je race-dit en race-dat nodig hebt. Indien je tegenwoordig lagerschalen gaat halen is dat al 200 procent meer technologie dan 20 jaar geleden. Dat je ervoor wilt gaan, oké, maar moderne drijfstangen die je per set koopt wijken niet meer significant van elkaar af, of je moet een 20.000 toerenblok willen gaan maken. Al wat je in het blok gaat proppen aan aftermarketspul, is kwalitatief al veel beter dan het racespul van destijds. Vooropstaand dat je er geen dragracer van wilt gaan maken.
Indien je hulp nodig hebt, bel me. Voor een middagje sleutelen met shoarma ben ik altijd wel te vinden.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!
Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.
Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.
Re: tips en advies om je 7mgte zelf op te bouwen
he he eindelijk iemand die er vertrouwen in heeft!!!!!
wat voor suup het jij?
wat voor blok?
setup enz
wat voor suup het jij?
wat voor blok?
setup enz
- Tjabbo
- ShoarmaTeam Admin
- Posts: 24490
- Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
- Location: Vroomshoop
- Contact:
Re: tips en advies om je 7mgte zelf op te bouwen
^Goed advies 
It's not rocket sciense. Gewoon goed kijken, niet eigenwijs zijn dat scheelt allemaal al heel veel.

It's not rocket sciense. Gewoon goed kijken, niet eigenwijs zijn dat scheelt allemaal al heel veel.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
Re: tips en advies om je 7mgte zelf op te bouwen
viewtopic.php?f=36&t=1623roy wrote:he he eindelijk iemand die er vertrouwen in heeft!!!!!
wat voor suup het jij?
wat voor blok?
setup enz
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!
Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.
Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.
Re: tips en advies om je 7mgte zelf op te bouwen
zeker goede tips ipv dat bange gedoe een motor is een motor
blok dit weekend eruit halen van alle twee de suups kan ik het blok al laten doen
blok dit weekend eruit halen van alle twee de suups kan ik het blok al laten doen
Re: tips en advies om je 7mgte zelf op te bouwen
weten jullie toevallig ook wat je allemaal moet aanpassen voor een ander inlaat?
kan er namelijk niet veel over vinden
ook niet hoeveel winst je er mee kan halen
kan er namelijk niet veel over vinden
ook niet hoeveel winst je er mee kan halen
Re: tips en advies om je 7mgte zelf op te bouwen
lexus AFM RC 550 cc injectoren
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.
Re: tips en advies om je 7mgte zelf op te bouwen
ik bedoel een andere inlaatspruitstuk!!!
de rest heb ik al
de rest heb ik al
- Jeffryst182
- ShoarmaTeam Member
- Posts: 1658
- Joined: Thursday 23 February 2006 14:29
- Location: Riessen!!!
- Contact:
Re: tips en advies om je 7mgte zelf op te bouwen
emveha wrote:Hoeveel 2 literblokken halen tegenwoordig de 260 pk.
![Approve [^]](./images/smilies/icon_smile_approve.gif)

269.3 WhP / 302 CrankHP @ 1.05 Bar
Original licenceplate number PMB 839
- suarea51
- Shoarma kruider eerste klas
- Posts: 772
- Joined: Monday 15 March 2010 21:49
- Location: Westerhaar
Re: tips en advies om je 7mgte zelf op te bouwen
volgens mij hoef je voor een inlaat niet veel te veranderen alleen de dynamo moet op een andere plek.
toevallig heb ik pas geleden op het internet een inlaat zien staan met een bracket zodat de dynamo ergens anders kan worden geplaatst.
dit ging volgens mij wel ten koste van de AC
maar waarom wil je een andere inlaat?
de stock inlaat heeft al een goeie flow en lijkt mij toch niet een echte bottleneck voor 400 pk.
enige na deel is dat hij toch een langere intercooler weg gebruikt.
nog een tip over de kop, Mocht je hem zelf uit elkaar willen halen en alles vervangen laat hem dan wel even opmeten of hij ook recht is.
zelf "had" ik een kromme kop op de motor zitten en om deze te repareren ben je zo 600 euro alleen al kwijt voor het opnieuw lijnboren.
blijkbaar ook een kwaal van de 7M-GTE (Correct me if I'm wrong.) kop trekt snel krom of het nu ook komt doordat de kop niet op de juist specs zijn aangetrokken of de koeling is niet goed.
toevallig heb ik pas geleden op het internet een inlaat zien staan met een bracket zodat de dynamo ergens anders kan worden geplaatst.
dit ging volgens mij wel ten koste van de AC
maar waarom wil je een andere inlaat?
de stock inlaat heeft al een goeie flow en lijkt mij toch niet een echte bottleneck voor 400 pk.
enige na deel is dat hij toch een langere intercooler weg gebruikt.
nog een tip over de kop, Mocht je hem zelf uit elkaar willen halen en alles vervangen laat hem dan wel even opmeten of hij ook recht is.
zelf "had" ik een kromme kop op de motor zitten en om deze te repareren ben je zo 600 euro alleen al kwijt voor het opnieuw lijnboren.
blijkbaar ook een kwaal van de 7M-GTE (Correct me if I'm wrong.) kop trekt snel krom of het nu ook komt doordat de kop niet op de juist specs zijn aangetrokken of de koeling is niet goed.
2jz-gte? ^^
Old Toyota's Never Die, They Just Get Faster
Turbolag: the number of seconds that the driver of the car next to you thinks he can win.
Old Toyota's Never Die, They Just Get Faster
Turbolag: the number of seconds that the driver of the car next to you thinks he can win.
- suarea51
- Shoarma kruider eerste klas
- Posts: 772
- Joined: Monday 15 March 2010 21:49
- Location: Westerhaar
Re: tips en advies om je 7mgte zelf op te bouwen
Trouwens snap nog steeds niet waarom ik mensen nu niet hoor zeggen wil je 400 pk gaan draaien zou ik toch voor een 1jz of 1.5 jz kiezen.
2jz-gte? ^^
Old Toyota's Never Die, They Just Get Faster
Turbolag: the number of seconds that the driver of the car next to you thinks he can win.
Old Toyota's Never Die, They Just Get Faster
Turbolag: the number of seconds that the driver of the car next to you thinks he can win.
- Tjabbo
- ShoarmaTeam Admin
- Posts: 24490
- Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
- Location: Vroomshoop
- Contact:
Re: tips en advies om je 7mgte zelf op te bouwen
inlaat aanpassen moet je niet doen. gewoon open luchtfilter er op en klaar.
de stock mani is goed tot zo'n 600pk, iets dat je met een 7m niet snel haalt.
En voor een FFIM moet je zorgen dat er plek is om je intercooler buizen langs te voeren. en dan moet soms/misschien de accu verhuizen.
daarnaast moet je dan een andere gaskabel hebben, een van een 2jz waarschijnlijk, die is wel lang genoeg.
En idd de dynamo moet weg, daar kan je een relocation bracket voor krijgen.
Maar goed, het is zoals reeds gezegd volstrekt onnodig.
@suarea51: waarom een jz? omdat de techniek nieuwer is, het blok wat makkelijker abuse kan hebben en het blok standaard domweg meer pk heeft dan een 7m
dat noemen ze 'bij de beste basis beginnen'. en hoewel de 7m een geweldig blok kan zijn, is een jz motor gewoon nét wat beter op de meeste fronten.
de stock mani is goed tot zo'n 600pk, iets dat je met een 7m niet snel haalt.
En voor een FFIM moet je zorgen dat er plek is om je intercooler buizen langs te voeren. en dan moet soms/misschien de accu verhuizen.
daarnaast moet je dan een andere gaskabel hebben, een van een 2jz waarschijnlijk, die is wel lang genoeg.
En idd de dynamo moet weg, daar kan je een relocation bracket voor krijgen.
Maar goed, het is zoals reeds gezegd volstrekt onnodig.
@suarea51: waarom een jz? omdat de techniek nieuwer is, het blok wat makkelijker abuse kan hebben en het blok standaard domweg meer pk heeft dan een 7m
dat noemen ze 'bij de beste basis beginnen'. en hoewel de 7m een geweldig blok kan zijn, is een jz motor gewoon nét wat beter op de meeste fronten.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
Re: tips en advies om je 7mgte zelf op te bouwen
oke thanks jongens
maar voor vind zo een andere inlaatspruitstuk gewoon mooi
vind de ze 7m dan beter tot zijn recht komen maar dar dat is mijn mening
net als sommige mensen vinden dat je beter een 1jz,1.5 of 2jz kan inbouwen
geloof heus wel dat een 7m zijn kwalen heeft maar dat heeft ieder blok
kijk de meeste mensen kopen een auto en kijken nooit onder de kap ja pas als het kapot is
en dan is het ineens een slechte auto!!!!
je kan ook niet verwachten dat als je een suup koopt dat er altijd rustig mee is gereden je koopt geen suup om er als een oude opa mee te rijden
ik persoonlijk heb meer problemen gehad met een golf gti/vr6 dan met een suup het is hoe je er mee om gaat
en ik denk als je je verstand er bij houd met het blok te bouwen en niet te vergeten het inrijden komt het allemaal goed
maar voor vind zo een andere inlaatspruitstuk gewoon mooi
vind de ze 7m dan beter tot zijn recht komen maar dar dat is mijn mening
net als sommige mensen vinden dat je beter een 1jz,1.5 of 2jz kan inbouwen
geloof heus wel dat een 7m zijn kwalen heeft maar dat heeft ieder blok
kijk de meeste mensen kopen een auto en kijken nooit onder de kap ja pas als het kapot is
en dan is het ineens een slechte auto!!!!
je kan ook niet verwachten dat als je een suup koopt dat er altijd rustig mee is gereden je koopt geen suup om er als een oude opa mee te rijden
ik persoonlijk heb meer problemen gehad met een golf gti/vr6 dan met een suup het is hoe je er mee om gaat
en ik denk als je je verstand er bij houd met het blok te bouwen en niet te vergeten het inrijden komt het allemaal goed