Page 1 of 3

tips en advies om je 7mgte zelf op te bouwen

Posted: Monday 23 May 2011 18:27
by roy
hallo jongens
zoals jullie weten ga ik mijn blok zelf terug in elkaar zetten!!
dus alle tips en weetjes zijn welkom

Re: tips advies voor 7mgte zelf terug opbouwen

Posted: Monday 23 May 2011 19:31
by mmarkk
Als het blok gevlakt wordt, moet de timing achterplaat meegevlakt worden.
Wordt vaak vergeten

Re: tips advies voor 7mgte zelf terug opbouwen

Posted: Monday 23 May 2011 19:44
by joep
Bij nieuw hoonpatroon de cilinders reinigen met ATF olie en een witte doek totdat je ziet dat er geen zwart meer vanaf komt. Scheelt een hoop zuigerveren..
Gebruik de specs zoals aangegeven in de TSRM.

Re: tips advies voor 7mgte zelf terug opbouwen

Posted: Tuesday 24 May 2011 10:20
by vodkadip
Hou de tsrm bij de hand (laptop), Hou goed bij waar een boutje vandaan komt, er zijn een hoop met de zelfde maat maar met een iets andere lengte als ik me het goed kan herinneren, dus of iets op zetten of alles van een ding in dezelfde doos. En er was nog iets met een water of olie leiding die eerst moest voordat de kop erop ging maar ik weet niet meer precies welke. i.i.g. dat grote metalen ding dat rond het blok gaat. Succes ^O^

Re: tips advies voor 7mgte zelf terug opbouwen

Posted: Tuesday 24 May 2011 16:58
by roy
maar goed jongen hoor van iedereen dat jullie je blokken allemaal wegbrengen

Re: tips advies voor 7mgte zelf terug opbouwen

Posted: Tuesday 24 May 2011 19:07
by Tjabbo
mezelf gequote uit het andere topic:
Tjabbo wrote:Ach kom, elk GOED motoren revisie bedrijf kan een 7M in elkaar zetten, niet veel bijzonders.
Het gaat erom dat je nauwgezet werkt en de goede toyota specs aanhoud.

Dus bijvoorbeeld dat ook de nippels uit de krukas gehaald worden zodat de olieleidingen die daardoor heen lopen goed gespoeld worden. Anders heb je het lagerprobleem snel terug.
onderblok moet je laten vlakken. RA waarde 28 of lager. Kop laten vlakken, en dan een stalen koppakking erop die vast zit op 97NM.
Koop ARP kopbouten als die er nog niet in zitten (volgens mij zaten die er al in). ARP bouten kan je hergebruiken. toyota bouten alleen als je zeker bent dat ze nooit harder zijn aangetrokken dan de toyota spec. Uit voorzorg zou ik die dan dus vervangen, want stelregel: twijfel is afkeur, zoals je wellicht weet.

Ik heb ook het lager/zuigerveer gedeelte laten doen en niet zelf gedaan, het is té specialistisch werk vind ik, zeker als je het niet dagelijks doet. een foutje is snel gemaakt en dan is het direct een heel duur foutje. (lagertje verwisseld of verkeerd om er in en :W BANG :W daar gaat je 3500 euro kostende revisie + je harde werk).

Blok opbouwen is niet moeilijk, zeker niet voor een monteur.

Re: tips advies voor 7mgte zelf terug opbouwen

Posted: Tuesday 24 May 2011 19:09
by Tjabbo
vodkadip wrote:Hou de tsrm bij de hand (laptop), Hou goed bij waar een boutje vandaan komt, er zijn een hoop met de zelfde maat maar met een iets andere lengte als ik me het goed kan herinneren, dus of iets op zetten of alles van een ding in dezelfde doos. En er was nog iets met een water of olie leiding die eerst moest voordat de kop erop ging maar ik weet niet meer precies welke. i.i.g. dat grote metalen ding dat rond het blok gaat. Succes ^O^
neh boeit niet zo die waterleidingen. Wat jij bedoelt is de leiding die helemaal om het blok heen loopt.
Maar als het blok nog uit de auto is kan je overal goed bij. :)

De achterste waterleiding (bovenop de kop) moet je wel even goed monteren en met vloeibare pakking afdichten want daar kan je slecht bij als de motor in de auto zit.

Re: tips advies voor 7mgte zelf terug opbouwen

Posted: Tuesday 24 May 2011 19:33
by Andre
99.9 Procent hebben allemaal hun blok weggebracht

TSRM help je een eind weg

Re: tips advies voor 7mgte zelf terug opbouwen

Posted: Friday 27 May 2011 22:13
by emveha
Andre wrote:99.9 Procent hebben allemaal hun blok weggebracht

TSRM help je een eind weg
Ik alleen voor vlakken en honen. Maarja, ik ben zelf monteur. Een bakker gaat ook geen brood kopen als ie het zelf kan maken.

Re: tips advies voor 7mgte zelf terug opbouwen

Posted: Saturday 28 May 2011 08:46
by roy
kijk jongens dat geeft me hoop was al bang dat niemand zijn blok zelf deed

Re: tips advies voor 7mgte zelf terug opbouwen

Posted: Saturday 28 May 2011 11:55
by vodkadip
Ik heb mijn blok/kop laten vlakken en afpersen en daarna hebben we 'm zelf opgebouwd. Samen met mijn neefje die is auto monteur.

Re: tips en advies om je 7mgte zelf op te bouwen

Posted: Saturday 28 May 2011 17:17
by roy
en alles goed gegaan?
pk? en setup?

Re: tips en advies om je 7mgte zelf op te bouwen

Posted: Saturday 28 May 2011 17:29
by emveha
Wat ik WEL wil adviseren, als je zelf je blok gaat opbouwen, is Plastigauge kopen. Van alles waar een 7m op kapot kan lopen is de oliedruk toch wel nummer 1. Plastigauge helpt je bij het controleren of alle lagerspelingen wel binnen specs vallen, en je dus geen werk voor de kat zijn K*T staat te doen.

Vlakken en honen in elk geval uitbesteden, en zoals gezegd de distributieplaat niet vergeten mee te laten vlakken. Kies een revisiebedrijf die weet waar ze over spreken, en geen beunhaas die toevallig een vlakbank heeft gekocht. Ik heb de mijne laten vlakken door een bedrijf wat in Tilburg de afgelopen 30 jaar een grote naam heeft opgebouwd, maar geen massaproductiebedrijf is geworden. Ze blijven voor allerhande bedrijven de specialistische klusjes opknappen, en blijven kleinschalig. Mijn voordeel, ik ben hier al jaren klant, en heb het blok binnengegooid met de mededeling het in een dood uurtje effe onderhanden te nemen. kan dan wel 2 weken duren, maar kost dan ook niet alles.

Tip 3, laat jezelf niet opnaaien door personen die 40 jaar in het vak zitten, en je vertellen dat het veel te specialistisch werk is, en dat je het nooit voor elkaar gaat krijgen. Een 7M is gewoon een motorblok, met zuigers/drijfstangen/lagers/zuigerveren zoals elk ander doorsnee motorblok. Enkele specifieke punten zoals de distributiedeksel zijn al genoemd, en daar moet je wel rekening mee houden. Voor het overige, JA, hij heeft 2 cilinders meer, en 8 kleppen, maar daarom niet meer gecompliceerd dan een Opel 1.6 blokje. Oké, hij heeft een turbo. Inrijden is even een tricky punt, maar of je een 1.2 fordblokje, een 1.4 peug, of een 1.6 opel, 1.5 VW of wat dan ook hebt, de zuigerveersloten zullen toch op de juiste positie moeten zitten. Dit is algemene monteurskennis, en op elk motorblok met zuigers toepasbaar.

Verder, je wilt ongeveer 400 pk gaan halen. Reken terug, dat is ongeveer 130 pk/liter. Specialistisch ????????? noem mij 10 moderne motorblokken die dat ook halen. Hoeveel 2 literblokken halen tegenwoordig de 260 pk. Dus even met 2 benen op de grond, is het met normale middelen tegenwoordig goed haalbaar. Laat je niet gekmaken dat je race-dit en race-dat nodig hebt. Indien je tegenwoordig lagerschalen gaat halen is dat al 200 procent meer technologie dan 20 jaar geleden. Dat je ervoor wilt gaan, oké, maar moderne drijfstangen die je per set koopt wijken niet meer significant van elkaar af, of je moet een 20.000 toerenblok willen gaan maken. Al wat je in het blok gaat proppen aan aftermarketspul, is kwalitatief al veel beter dan het racespul van destijds. Vooropstaand dat je er geen dragracer van wilt gaan maken.

Indien je hulp nodig hebt, bel me. Voor een middagje sleutelen met shoarma ben ik altijd wel te vinden.

Re: tips en advies om je 7mgte zelf op te bouwen

Posted: Saturday 28 May 2011 17:52
by roy
he he eindelijk iemand die er vertrouwen in heeft!!!!!
wat voor suup het jij?
wat voor blok?
setup enz

Re: tips en advies om je 7mgte zelf op te bouwen

Posted: Saturday 28 May 2011 17:53
by Tjabbo
^Goed advies :Y

It's not rocket sciense. Gewoon goed kijken, niet eigenwijs zijn dat scheelt allemaal al heel veel.

Re: tips en advies om je 7mgte zelf op te bouwen

Posted: Saturday 28 May 2011 17:55
by emveha
roy wrote:he he eindelijk iemand die er vertrouwen in heeft!!!!!
wat voor suup het jij?
wat voor blok?
setup enz
viewtopic.php?f=36&t=1623

Re: tips en advies om je 7mgte zelf op te bouwen

Posted: Saturday 28 May 2011 18:13
by roy
zeker goede tips ipv dat bange gedoe een motor is een motor
blok dit weekend eruit halen van alle twee de suups kan ik het blok al laten doen

Re: tips en advies om je 7mgte zelf op te bouwen

Posted: Saturday 28 May 2011 18:19
by roy
weten jullie toevallig ook wat je allemaal moet aanpassen voor een ander inlaat?
kan er namelijk niet veel over vinden
ook niet hoeveel winst je er mee kan halen

Re: tips en advies om je 7mgte zelf op te bouwen

Posted: Saturday 28 May 2011 19:16
by toyota87
lexus AFM RC 550 cc injectoren

Re: tips en advies om je 7mgte zelf op te bouwen

Posted: Saturday 28 May 2011 19:33
by roy
ik bedoel een andere inlaatspruitstuk!!!
de rest heb ik al

Re: tips en advies om je 7mgte zelf op te bouwen

Posted: Saturday 28 May 2011 22:41
by Jeffryst182
emveha wrote:Hoeveel 2 literblokken halen tegenwoordig de 260 pk.
[^]

Re: tips en advies om je 7mgte zelf op te bouwen

Posted: Saturday 28 May 2011 23:38
by suarea51
volgens mij hoef je voor een inlaat niet veel te veranderen alleen de dynamo moet op een andere plek.

toevallig heb ik pas geleden op het internet een inlaat zien staan met een bracket zodat de dynamo ergens anders kan worden geplaatst.
dit ging volgens mij wel ten koste van de AC

maar waarom wil je een andere inlaat?

de stock inlaat heeft al een goeie flow en lijkt mij toch niet een echte bottleneck voor 400 pk.
enige na deel is dat hij toch een langere intercooler weg gebruikt.

nog een tip over de kop, Mocht je hem zelf uit elkaar willen halen en alles vervangen laat hem dan wel even opmeten of hij ook recht is.

zelf "had" ik een kromme kop op de motor zitten en om deze te repareren ben je zo 600 euro alleen al kwijt voor het opnieuw lijnboren.

blijkbaar ook een kwaal van de 7M-GTE (Correct me if I'm wrong.) kop trekt snel krom of het nu ook komt doordat de kop niet op de juist specs zijn aangetrokken of de koeling is niet goed.

Re: tips en advies om je 7mgte zelf op te bouwen

Posted: Saturday 28 May 2011 23:39
by suarea51
Trouwens snap nog steeds niet waarom ik mensen nu niet hoor zeggen wil je 400 pk gaan draaien zou ik toch voor een 1jz of 1.5 jz kiezen.

Re: tips en advies om je 7mgte zelf op te bouwen

Posted: Sunday 29 May 2011 01:01
by Tjabbo
inlaat aanpassen moet je niet doen. gewoon open luchtfilter er op en klaar.
de stock mani is goed tot zo'n 600pk, iets dat je met een 7m niet snel haalt.

En voor een FFIM moet je zorgen dat er plek is om je intercooler buizen langs te voeren. en dan moet soms/misschien de accu verhuizen.
daarnaast moet je dan een andere gaskabel hebben, een van een 2jz waarschijnlijk, die is wel lang genoeg.
En idd de dynamo moet weg, daar kan je een relocation bracket voor krijgen.

Maar goed, het is zoals reeds gezegd volstrekt onnodig.


@suarea51: waarom een jz? omdat de techniek nieuwer is, het blok wat makkelijker abuse kan hebben en het blok standaard domweg meer pk heeft dan een 7m
dat noemen ze 'bij de beste basis beginnen'. en hoewel de 7m een geweldig blok kan zijn, is een jz motor gewoon nét wat beter op de meeste fronten.

Re: tips en advies om je 7mgte zelf op te bouwen

Posted: Sunday 29 May 2011 07:56
by roy
oke thanks jongens
maar voor vind zo een andere inlaatspruitstuk gewoon mooi
vind de ze 7m dan beter tot zijn recht komen maar dar dat is mijn mening
net als sommige mensen vinden dat je beter een 1jz,1.5 of 2jz kan inbouwen
geloof heus wel dat een 7m zijn kwalen heeft maar dat heeft ieder blok
kijk de meeste mensen kopen een auto en kijken nooit onder de kap ja pas als het kapot is
en dan is het ineens een slechte auto!!!!
je kan ook niet verwachten dat als je een suup koopt dat er altijd rustig mee is gereden je koopt geen suup om er als een oude opa mee te rijden
ik persoonlijk heb meer problemen gehad met een golf gti/vr6 dan met een suup het is hoe je er mee om gaat
en ik denk als je je verstand er bij houd met het blok te bouwen en niet te vergeten het inrijden komt het allemaal goed