Page 2 of 3

Re: tips en advies om je 7mgte zelf op te bouwen

Posted: Sunday 29 May 2011 19:48
by emveha
suarea51 wrote:Trouwens snap nog steeds niet waarom ik mensen nu niet hoor zeggen wil je 400 pk gaan draaien zou ik toch voor een 1jz of 1.5 jz kiezen.
Als je dat mij hebt horen zeggen, kom ik jouw blok gratis in elkaar schroeven.

Mijn ervaring, de mensen die dat zeggen hebben zelf een kapotgelopen blok gehad, van het ene mankement in het andere gevallen en dan is opeens een 7m onbetrouwbaar.

Zoals op Supramania gezegd wordt, het enige echte mankement aan een Supra is de eigenaar.

Re: tips en advies om je 7mgte zelf op te bouwen

Posted: Sunday 29 May 2011 20:06
by roy
kom je mijn blok gratis in elkaar shroeven?

Re: tips en advies om je 7mgte zelf op te bouwen

Posted: Sunday 29 May 2011 20:46
by emveha
Ik bedoelde dat tegen Surea, maarre voor niks niet.
Even mezelf quoten............
emveha wrote:Indien je hulp nodig hebt, bel me. Voor een middagje sleutelen met shoarma ben ik altijd wel te vinden.

Re: tips en advies om je 7mgte zelf op te bouwen

Posted: Monday 30 May 2011 16:55
by roy
oke zal het zeker in gedachten houden alvast bedankt

Re: tips en advies om je 7mgte zelf op te bouwen

Posted: Thursday 02 June 2011 18:53
by toyotacrown7mgte
Je moet ook het oliesysteem goed nakijken, nieuwe oiliespuitjes kopen en de veer in de oliepomp(relief valve spring) vervangen.. Oja en koop goede lagers, van clevite bijv

Re: tips en advies om je 7mgte zelf op te bouwen

Posted: Monday 06 June 2011 09:59
by Dude
Deze discussie is er al jaren en zal ook elke keer weer komen, misschien kan Tjabbo er eens een stickie van maken?

Ok, allereerst is een 7m een leuk blok, maar met 25 jaar oude techniek. Goed opgebouwd is het een leuk blok, redelijk betrouwbaar en gaat zo weer 150K km mee. Er zit hier enorm veel kennis over 7m, en dat is niet voor niets :9
En nogmaals, er wordt hier niet op een 7m gebashed, omdat bijna iedereen hier met zo'n blok is begonnen en er toch een haat/liefde verhouding mee heeft gehad. Maar bedenk alleen dat wij (en onder wij versta ik die paar mensen die al langer een 7m hebben) al het eea aan leergeld hebben betaald.

Een 7m betrouwbaar bij 400 pk? mwoa, tis een van de slechtere blokken die toyota gemaakt heeft. Waarom? omdat het blok van oorsprong niet ge-engineerd is als turbo blok, met dus als zwakke punten de lagering, koppakking, koeling en olie huishouding.

En de discussie over wel of niet JZ hoeft er niet te zijn. Appels en peren, ik zou zeggen probeer ze allebei eens! :9

De meeste hier op het forum hebben nog geen 10K km gemaakt met hun stock 7m, uitzonderingen daar gelaten.
Ik hoor iedereen over 400 pk roepen, maar wie heeft er in NL 400 pk uit een 7m?
Mmark komt qua krukas pk's in de buurt en Tjabbo is ook goed op weg, mijn blok zat ook aardig wat vermogen in maar verder helemaal niemand. En vraag aan Mmark, Tjabbo of ieder ander (ze zijn trws op 1 hand te tellen) die aan een 7m hebben lopen kietelen eens wat goedkoper geweest zou zijn (mijzelf incl.) 400pk 7m of 400pk JZ.
De weg naar 400 pk is lang en kost een vermogen.
Bij een JZ blok is dit iets eenvoudiger en betrouwbaarder, dat is alles.

Nogmaals, 7m is stock een leuk blok. Wil je betrouwbaar rijden, laat het dan stock.

Re: tips en advies om je 7mgte zelf op te bouwen

Posted: Monday 06 June 2011 11:06
by Tjabbo
Sticky'd :)

Re: tips en advies om je 7mgte zelf op te bouwen

Posted: Tuesday 07 June 2011 17:14
by roy
jullie zullen het heus wel weten maar heb nu bijna alles al liggen dus een beetje laat
laten we er het beste van hopen
heb niet voor niets de oude suup van martien gekocht om veel geld te besparen
alleen nog onderblok doen en knallen

Re: tips en advies om je 7mgte zelf op te bouwen

Posted: Tuesday 07 June 2011 22:36
by Dude
Breng dan je 7m naar dymotrack, die honen met torque plate (als je die mag gebruiken want volgens mij zijn ze officieel van Arnout). Plus dat die gasten ervaring hebben met dragrace motoren en dus ook weten wat de juiste toleraties zijn. Het opbouwen van het onderblok zou ik laten doen. Het is wel niet zo moeilijk maar een foutje heeft gelijk catastrofale gevolgen, en dan ben je binnen een paar seconden behoorlijk wat geld lichter :Y)

Welke onderdelen heb je trws al?

Re: tips en advies om je 7mgte zelf op te bouwen

Posted: Wednesday 08 June 2011 09:15
by joep
emveha wrote:
suarea51 wrote:Trouwens snap nog steeds niet waarom ik mensen nu niet hoor zeggen wil je 400 pk gaan draaien zou ik toch voor een 1jz of 1.5 jz kiezen.
Als je dat mij hebt horen zeggen, kom ik jouw blok gratis in elkaar schroeven.

Mijn ervaring, de mensen die dat zeggen hebben zelf een kapotgelopen blok gehad, van het ene mankement in het andere gevallen en dan is opeens een 7m onbetrouwbaar.

Zoals op Supramania gezegd wordt, het enige echte mankement aan een Supra is de eigenaar.
Het grootste mankement aan een 7M Supra is de diepte van de zakken van de eigenaar..

Kortom, 7M kan betrouwbaar veel vermogen aan, alleen tegen een enorme geldzak..

Re: tips en advies om je 7mgte zelf op te bouwen

Posted: Wednesday 08 June 2011 13:44
by knabbel
Dude wrote:Breng dan je 7m naar dymotrack, die honen met torque plate (als je die mag gebruiken want volgens mij zijn ze officieel van Arnout). Plus dat die gasten ervaring hebben met dragrace motoren en dus ook weten wat de juiste toleraties zijn. Het opbouwen van het onderblok zou ik laten doen. Het is wel niet zo moeilijk maar een foutje heeft gelijk catastrofale gevolgen, en dan ben je binnen een paar seconden behoorlijk wat geld lichter :Y)

Welke onderdelen heb je trws al?
Klopt heeft Babbel ook gedaan met zijn blok. Shortblock en kop los naar dymotrack gebracht om te laten honen en vlakken, en daarna door hun in het shortblock de krukas, lagers, drijfstangen, zuigers en zuiger veren laten monteren. En ze hebben toen ook even de kleppen in de kop gezet. Daarna hebben wij samen de rest zelf afgebouwd.

Re: tips en advies om je 7mgte zelf op te bouwen

Posted: Wednesday 08 June 2011 17:32
by roy
aan onderdelen heb ik al de
zuigers
drijfstangen
57 trim
spearco intercooler
boost control
rev/speed meter
wideband
3"elbow
3"downpipe
3" catback
enz
kortom zat allemaal op de oude auto van martien
zg-pl-38 kunnen jullie kijken wat er allemaal op zit
staat in de database

Re: tips en advies om je 7mgte zelf op te bouwen

Posted: Wednesday 08 June 2011 17:51
by Dude
Ok, zitten die onderdelen nu in dit motorblok of heb je die nieuw gekocht voor dit project? Als ze al in dit motorblok zitten weet je nog niet eens of deze nog goed zijn toch?

Welk merk zuigers en drijfstangen e.d?
Want voor een 57 trim turbo heb je geen andere zuigers en drijfstangen nodig. Alles vast zetten met ARP bouten is meer dan voldoende.

Re: tips en advies om je 7mgte zelf op te bouwen

Posted: Wednesday 08 June 2011 18:26
by roy
zuigers en drijfstangen nieuw
de rest zat op het blok van martien zijn auto
turbo zat geen spelling op dus is goed de auto reed nog gewoon dus weet ook dat alles werkt
motor heeft lagerschade dus zet alles over op mijn goede blok

Re: tips en advies om je 7mgte zelf op te bouwen

Posted: Wednesday 08 June 2011 19:13
by Dude
Ok, welk merk?

En welke drijfstang en krukasbouten ga je gebruiken? Als je de stock bouten gebruikt heeft het geen zin, dan zijn die de zwakste schakel. Dus gelijk alles vast zetten met ARP

Re: tips en advies om je 7mgte zelf op te bouwen

Posted: Wednesday 08 June 2011 22:50
by roy
zuigers JE drijfstangen brain crower heb ook al arp bouten voor kop en drijfstangen
alleen nog een koppakking dikte weet ik nog niet!!!!
bij het blok van martien zat een 2mm lijkt me nogal dik???
maar las wel in de memory van boost meter dat de max boost 1.6 bar was ook veel vind ik

Re: tips en advies om je 7mgte zelf op te bouwen

Posted: Wednesday 08 June 2011 22:54
by mmarkk
Lol dat was een spikeje omdat de sensor op een verkeerde plek zat iirc.
Martien liet het altijd zien op meetings aan Honda gaste 8-)

Re: tips en advies om je 7mgte zelf op te bouwen

Posted: Wednesday 08 June 2011 23:17
by roy
oke dan dus niet de echte boost

Re: tips en advies om je 7mgte zelf op te bouwen

Posted: Thursday 09 June 2011 00:51
by Dude
spikes bij mij waren altijd rond de 2 bar :9

Re: tips en advies om je 7mgte zelf op te bouwen

Posted: Thursday 09 June 2011 17:03
by roy
vandaar vond het al super veel
maar goed heb je welleens mee gereden met die suup

Re: tips en advies om je 7mgte zelf op te bouwen

Posted: Thursday 09 June 2011 17:52
by Dude
roy wrote:zuigers JE drijfstangen brain crower heb ook al arp bouten voor kop en drijfstangen
alleen nog een koppakking dikte weet ik nog niet!!!!
bij het blok van martien zat een 2mm lijkt me nogal dik???
maar las wel in de memory van boost meter dat de max boost 1.6 bar was ook veel vind ik
Koppakking dikte weet je pas door de kop en en onderblok uit te literen.
Je gebruikt JE zuigers, die zijn top, alleen weet je ook hoeveel cc dish die hebben? De dikte van de koppakking (icm de zuigers) is bepalend voor je compressie. Dat is nu alleen te achterhalen door dus uit te literen, dan weet je hoeveel cc er in de kop gaat en hoeveel in de zuigers (met de zuigers in TDC uiteraard). Daarmee kun je dan weer de dikte van de koppakking uitrekenen.

Re: tips en advies om je 7mgte zelf op te bouwen

Posted: Thursday 09 June 2011 17:56
by roy
doe het goed of doe het niet

Re: tips en advies om je 7mgte zelf op te bouwen

Posted: Friday 01 July 2011 18:46
by roy
he jongen even wat anders
zat van de week in mijn wiel kast te kijken en is al goed geroest nu wil ik nieuwe wielkasten halen iemand een adres?

Re: tips en advies om je 7mgte zelf op te bouwen

Posted: Friday 01 July 2011 22:30
by toyota87
de sloop omzetten lassen of zelf dicht bakken :7

of zoals dave halve supra eraf halen en een achterste helft weer terug monteren [:D]

Re: tips en advies om je 7mgte zelf op te bouwen

Posted: Friday 01 July 2011 22:31
by Tjabbo
uit een sloper zagen ?