Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

stalen subframe bushings

De MKIII supra, het bestaansrecht van shoarmateam.nl heeft hier zijn thuis.

Moderators: Jos, mmarkk

Post Reply
User avatar
antigram
Shoarma voorproever
Posts: 1058
kuchnie na wymiar
Joined: Sunday 30 May 2010 15:34

stalen subframe bushings

Post by antigram »

Image

weet iemand waar die te haal zijn? Ik heb ze in alu gezien maar nog niet in staal :)

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: stalen subframe bushings

Post by Dude »

Waarom las je het subframe dan niet vast? Ik bedoel, stalen bussen staat gelijk aan vast lassen :9 Die alu dingen geven al te veel trillingen/kabaal door.
Laat je de rolkooi door de bodem aan je subframe lassen, gebeurt wel vaker in de rally.
Image

User avatar
antigram
Shoarma voorproever
Posts: 1058
Joined: Sunday 30 May 2010 15:34

Re: stalen subframe bushings

Post by antigram »

zat ik ook aan te denken, het achterste subframe maakt deel uit van het chassis bij onder andere honda's en ik heb er nog nooit iets negatiefs bij meegemaakt. hoe zit dat met legaalheid van apk en zo

Gerco
Shoarma haler eerste klas
Posts: 359
Joined: Sunday 10 May 2009 13:34

Re: stalen subframe bushings

Post by Gerco »

wat heb jij overigens aan jouw subframe verlast??
Bij voorkant diff

User avatar
DeSchouten
Shoarma vreter
Posts: 4562
Joined: Monday 13 November 2006 22:27

Re: stalen subframe bushings

Post by DeSchouten »

ik heb ze van pu, met staal gaat toch alles als een gek door trillen?
"The Ultimate 7M"
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....

User avatar
antigram
Shoarma voorproever
Posts: 1058
Joined: Sunday 30 May 2010 15:34

Re: stalen subframe bushings

Post by antigram »

nee als het van staal is gaat niks trillen, ik heb met een s13 gereden die stalen bushings had en dat rijd een stuk beter als en stabieler als een zonder. Nou heb ik niet met een s13 gereden met pu bushings maar niks trilde aan die auto :). Ik denk dat dit overigens alleen geld voor de subframes. Als je de draagarmen in staal doet is het wel voor problemen vragen (je kan er wel sferische lagers in doen trouwens, heb ik bij honda's wel eens gezien.)

@ gerko: niks, is een voorbeeldplaatje van een subframe met alu bushings. (B)

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: stalen subframe bushings

Post by Tjabbo »

Alles van metaal (staal, alu) gaat trillen. PU is hard en net zo goed maar de auto trilt wel minder.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
antigram
Shoarma voorproever
Posts: 1058
Joined: Sunday 30 May 2010 15:34

Re: stalen subframe bushings

Post by antigram »

in het geval van het subframe ben ik het daar niet mee eens. Een subframe hoort niet te kunnen bewegen (wat het wel doet met oude bushings) en als het staal op staal is en goed vastgebout gaat dat niet trillen. Dat weet ik omdat de S13 niet meer trilde dan een standaard s13. Ook heb ik het opgezocht en bij mijn crx zijn de voorste twee subframes gewoon staal op staal. Als het hoort te kunnen bewegen zoals de wishbones dan ja, je zal iets gaan merken, maar als het niet hoort te bewegen dan niet. Je hoort een stalen one piece strutbar toch ook niet heel de tijd trillen.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: stalen subframe bushings

Post by Tjabbo »

Nee je hoort het niet trillen (klapperen) maar ik vraag me af of je het wel voelt (vibraties) ?

Ik denk dat een valide vraag is waarom het niet vastgelast zit af fabriek.
Is dat omdat het vervangen of afgesteld moet kunnen worden, of is dat inderdaad vanwege vibraties ?
Ik weet het echt niet.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: stalen subframe bushings

Post by dave »

De rubbers zijn voor het comfort, trillingen kunnen idd mevallen, maar richels en naden in het wegdek worden door de rubbers weggefilterd. De Mk3 heeft uit fabriek een zogenaamd full-floating subframe. Wat best goed is, maar na 20 jaar worden de rubbers slap of gaan scheuren, ook gaan de bussen waar het rubber op vast gegoten is roesten en worden dik. PU is al een flinke upgrade, omdat deze vol zijn en de standaard rubbers zijn open waardoor het meer kan bewegen.

User avatar
antigram
Shoarma voorproever
Posts: 1058
Joined: Sunday 30 May 2010 15:34

Re: stalen subframe bushings

Post by antigram »

Tjabbo wrote:Nee je hoort het niet trillen (klapperen) maar ik vraag me af of je het wel voelt (vibraties) ?

Ik denk dat een valide vraag is waarom het niet vastgelast zit af fabriek.
Is dat omdat het vervangen of afgesteld moet kunnen worden, of is dat inderdaad vanwege vibraties ?
Ik weet het echt niet.
van wat ik begrepen heb op SF is dat een floating subframe makkelijker te monteren is tijdens montage, hierdoor hoeven de waarden niet zo precies te zijn als met een staal op staal aangezien je met de rubbers wat speling hebt.

Wat ik me net wel bedacht is dat een honda motor diagonaal wil draaien als je gas geeft en een supramotor in de lengterichting. Een andere reden zou dus kunnen zijn dat het subframe zo de draaingen van de motor opvangt met de rubbers en het zo wat comfortabeler maakt. Maar een subframe die los beweegt van de auto waarbij de onderste draagarmen aan het subframe zitten en de bovenste aan de auto lijkt me niet optimaal voor de wegligging. Aangezien de supra een GT is en dus een compromis tussen wegligging en comfort lijkt me dat een vrij logische oplossing.
En dat het af fabriek is hoeft niet perse te betekenen dat het goed is, kijk maar naar de orginele intercooler piping.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: stalen subframe bushings

Post by Tjabbo »

er is niets mis met de originele ic piping. het stock traject is qua grootte, lengte en buigingen goed voor zo'n 600pk. (dus zonder ffim)
Louter de rubberen delen moeten aangepast vanwege hogere drukken. Maar boven de 500whp begeeft je 7m het zeker dus waarom is die niet goed?

Mgoe, da's niet de discussie hier.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
antigram
Shoarma voorproever
Posts: 1058
Joined: Sunday 30 May 2010 15:34

Re: stalen subframe bushings

Post by antigram »

de inlaat gaat onder de swaybar door naar de intercooler waar de lucht er aan de zelfde kant weer uit komt en dan over een best warme turbo over het blok heen naar het inlaatspruitstuk loopt. Het lijkt me veel logischer als ze af fabriek al kwamen met een ffim zoals de JZ blokken bijvoorbeeld. Maar het was slechts een voorbeeld idd, had ook het af fabriek kopbouten aanhaalmoment kunnen kiezen ofzo. maar goed gaat nu wel erg offtopic idd

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: stalen subframe bushings

Post by Dude »

Stalen bussen in het suframe zorgt ervoor dat je het 'zingen' van het diff een stuk beter hoort. Vibraties zullen mee vallen. Voor een race/rally auto wordt dit bijna altijd vastgelast aan de rolkooi. Hierdoor moet de vering/onderstel alle demping etc. opvangen, waardoor je nog meer feeling met de auto krijgt.
Image

Post Reply