Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

7mge koppaking probleem of niet?

De MKIII supra, het bestaansrecht van shoarmateam.nl heeft hier zijn thuis.

Moderators: Jos, mmarkk

Post Reply
Frodo
Sla blaadje
Posts: 25
kuchnie na wymiar
Joined: Friday 26 August 2011 19:09

7mge koppaking probleem of niet?

Post by Frodo »

Hallo,

Bij deze men eerste post hier. Ik heb sinds een jaar een MKIII met 7mge motor. Rijd enorm leuk en is van 1986 met 235000km ongeveer.
Nu onlangs liep het reservoir met koelvloeistof over.
Ik heb heel het systeem eens goed ontlucht en de radiator is nieuw. De temperatuur indicatie blijft stabiel en wordt niet warm. Gewoon normale bedrijfstemperatuur.
Ik heb eens opgezocht wat de oorzaak kan zijn voor het overlopen van het reservoir met koelvloeistof en kwam verschillende keren uit dat dit te maken zou kunnen hebben met de koppaking. En de 7m is hier nu juist enorm berucht voor :p
Oliestop ziet er mooi uit en er komt geen witte rook uit de uitlaat dus dat lijkt ok.
Natuurlijk als hij druk verliest langs het koelsysteem is dat niet noodzakelijk direkt te merken aan witte rook of vervuilde olie.

Dus nu is de vraag aangezien er hier vele met 7mge ervaring zijn wat zou dit kunnen zijn?

Als het de koppaking is ben ik serieus aan het overwegen om deze winter toch maar de stap te wagen en deze te vervangen zoals het hoort.
Ik heb nog een 7mge reserve maar daar weet ik ook niet echt de historie van en die zou normaal gereviseerd moeten zijn maarja. Die ga ik wrsch verkopen. zit nog inlaat stuk aan, stroomverdeler, etc....

Auto rijd anders wel goed en er is best wel power. het reservoir loopt ook niet altijd over. eerder na lange afstand rijden en alleen maar bij het stilleggen van de wagen.

mvg

Jurgen

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: 7mge koppaking probleem of niet?

Post by Tjabbo »

Hoi en welkom!

Klinkt een beetje alsof je radiator dop kapot is, of je thermostaat.
Je zou even je thermostaat er uit kunnen halen en zien of het probleem dan over is.

Buiten dat is je 7M qua krukaslagers/hoofdlagers wel op zijn eind. Koppakking probleem of niet, het is sowieso verstandig een 7M motor van meer dan 200.000km even op te frissen.
Ik denk dat dat andere blokje klaarmaken en plaatsen een betere optie is dan de koppakking vervangen. Zodra alles in de kop weer klaar is verleg je namelijk het zwakste punt van a) de oude koppakking naar b) de krukas waar meer kracht op komt te staan.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: 7mge koppaking probleem of niet?

Post by dave »

Klinkt als een koppakking, nog niet heel erg lek, maar het begin is er.

Je kan bij een garaga om een gastest vragen, dit test de koelvloeistof op uitlaatgassen, alleen kun je nu dan niet meer bijvullen, dan verdun je alles en kan de test mislukken.

Wat tjabbo zegt over de radiator dop kan ook, maar stevig borrelen duidt meestal op een lekke koppakking bij een 7M, dat het zwakke punt verlegd word omdat er dan meer kracht op komt ben ik niet echt mee eens. Dat de lagers het eerst volgende punt van aandacht word dat is zeker!

Suc6 iig!

Frodo
Sla blaadje
Posts: 25
Joined: Friday 26 August 2011 19:09

Re: 7mge koppaking probleem of niet?

Post by Frodo »

Hmm mijn gedacht was om deze winter de kop eraf te halen en dan alles nakijken zodat ik met een goede motor zit waar ik zeker van ben.

De lagers ga ik dus idd ook nazien. Wat ik wel heb gedaan is eerst en vooral de olie ververst (+ oliefilter vervangen) en ik hou het pijl in de gaten. (veel te weinig mensen kijken dit nog na....).
Die andere motor was ik ook over aant denken maar kan ook evengoed dat die lagers aan hun eind zijn of dergelijke.... en staat van de koppakking weet ik ook niet.

er ligt ook nog klaar een distributieriem en spanrol. En miss dak de waterpomp ineens mee vervang.
Gaat voor mij wel de eerste keer zijn om zoiets grondig te doen maar men nonkel wil me helpen en die heeft wel wat ervaring. dus het is vooral ook een leerprojekt :) daarmee dat ik liever het blok open doe :p
en ga ook maar eerst een keer de radiatordop vervangen dat kost geen drol

Ik rij nu redelijk rustig en hou de temperatuur goed in de gaten. Rijd er ook niet elke dag mee, is een plezier auto.

Even terzijde wat is een 7mge blok waard als ik die moest verkopen? zit nog delco op/waterpomp/alternator/injectors/inlaatstuk/zou gereviseerd zijn ma ik weet ni hoe ik deftig kan testen of deze inorde is (compressietest?)

User avatar
roy
Assistent shoarma haler
Posts: 104
Joined: Friday 18 March 2011 12:41

Re: 7mge koppaking probleem of niet?

Post by roy »

denk inderdaad dat je eerst eens je themostaat eruit moet halen en dan een kijken wat hij doet

User avatar
toyota87
Meat-team Member
Posts: 4299
Joined: Sunday 09 November 2008 22:17

Re: 7mge koppaking probleem of niet?

Post by toyota87 »

als dat andere blok goed is zou ik hem niet verkopen.
omswappen is zo gedaan en dan kun je die er nu in ligt opknappen.
kun je lekker blijven rijden.
plus wat reserve onderdelen is ook niet verkeerd toch?
compressietest kun je doen op dat blok maar bij een warme motor is het beter om te doen.

waar heb je dat andere blok vandaan?
meschien kunnnen we hier op het forum de historie van dat blok nog achterhalen.
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.

User avatar
KX250
Meat-team Member
Posts: 1541
Joined: Thursday 24 December 2009 21:57
Location: Nijverdal

Re: 7mge koppaking probleem of niet?

Post by KX250 »

Hallo en welkom hier. Heb je pics?

De waarde van een GE is erg weinig, tussen €0 en 100,= zou ik zeggen.
Je mag al blij zijn als je een koper vindt.
Als je toch verder wil met de GE dan zou ik er van 2 één maken.

Koppakking: Hoor je hem niet borrelen in de kachel in de cabine als je hem start?
Republica bananna

Frodo
Sla blaadje
Posts: 25
Joined: Friday 26 August 2011 19:09

Re: 7mge koppaking probleem of niet?

Post by Frodo »

Wel dat ander blok zat bij de supra van de vorige eigenaar toen ik hem kocht.

zal de historie uitleggen kweet wel ni of ik zomaar iemand zijn naam kan gebruiken op een forum maar kom.

De vorige eiegnaar had de auto gekocht van een duitser.
origineel is die van zwitserland afkomstig. en aangezien ze daar niet met zoveel zout strooien in de winter weinig roest :)
Nu die stond al een jaar weg en werd niets mee gedaan dus heeft hij deze verkocht. Is met targa dak.
Grootste miserie was inschrijven hier in belgië aangezien ze in duitsland deze hadden ingeschreven als zijnde met turbo ma legt da hier maar is uit dat da de originele motor is etc.... swat toyota heeft me goed geholpen en een officieel papier met gegevens opgesteld.
dan de keuring..... in de database van de keuring stond dat een ma70 een tweezit is....... (niet dus....) Dus leg da ook maar is uit algoe dat ik de specificaties van het pvg nummer van toyota had.

Swat dat daar gelaten. heb ook de kabel voor de kilometer aanduiding moeten vervangen en heb de inlaat en gasklep gekuist.
De vorige eigenaar had problemen met de radiator die dicht zat dus heeft deze volledig vernieuwd alsook de slangen van en naar de radiator.
het zou wel eens kunnen dat de vorige eigenaar hier ook op het forum zit. Ik ben hier in kontakt gekomen via het forum van toyotaclub belgium.
Volgens de vorige eigenaar was de reservemotor gereviseerd nuja wat is gereviseerd he....

ik ben ook niet van plan om er deze winter mee buiten te komen dus dat ik niet kan rijden een paar maand vind ik niet erg dus om daarvoor die motor te swappen.....
Heb me ergens ook al afgevraagt of er niks leuks te doen is met de reservemotor.... (go for gte ofzo). maar voor turbo moet de compressieverhouding worden aangepast en dan nog komt daar heeeeel wat bij kijken.

En idd dat borrelen achter het dashboard heb ik idd.

Frodo
Sla blaadje
Posts: 25
Joined: Friday 26 August 2011 19:09

Re: 7mge koppaking probleem of niet?

Post by Frodo »

k gevonden
Tgaat over deze kar viewtopic.php?f=36&t=1228&start=50
Heb hem overgekocht.

User avatar
toyota87
Meat-team Member
Posts: 4299
Joined: Sunday 09 November 2008 22:17

Re: 7mge koppaking probleem of niet?

Post by toyota87 »

8-) dat blok komt bij mij vandaan :7 tenminste als hij er heel netjes uitziet.

deze

Image

dat blok heb ik uit amerika laten komen.
komt daar bij een revisie bedrijf vandaan die standaard daar een nieuwe koppakking tussen doen.
dat blok is 100% goed.
standaard koppakking.wel nagetrokken met 103 Nm.heb toen ook nieuwe klepdekselpakkinggen gemonteerd/bougie/verdelerkap enzz.....lage km stand was iets meer dan een ton.
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: 7mge koppaking probleem of niet?

Post by Tjabbo »

als het dat blok is dan is die goed inderdaad.
dan de oude er uit en die er in. en lekker onbezorgd rijden :)
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Andre
Elite shoarma voorproever
Posts: 2163
Joined: Tuesday 07 March 2006 20:08
Location: Hoofddorp

Re: 7mge koppaking probleem of niet?

Post by Andre »

Tjabbo wrote:als het dat blok is dan is die goed inderdaad.
dan de oude er uit en die er in. en lekker onbezorgd rijden :)
Of nog leuker een 7MGTE Turbo motor in hangen :Y
"It's not about what car you have,it's about what you can do to it..........yourself !!!"

ImageImage

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: 7mge koppaking probleem of niet?

Post by emveha »

Topic goed doorlezen, heeft het blok bij Pimmetjaaah gehaald, is dus pim zijn oude blok geweest.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

User avatar
PimmeTjaaH
Elite shoarma voorproever
Posts: 2604
Joined: Sunday 13 April 2008 21:03
Location: Heemskerk

Re: 7mge koppaking probleem of niet?

Post by PimmeTjaaH »

Dat onderblok begint gaar te raken, drijfstanglagers komen eraan. Verder is alles goed aan dat blok, nieuwe distributie + rollen, nieuwe waterpomp, koppakking, klepseals, kleppen geslepen etc. Lees dat topic maar goed door.
Als je van plan bent jouw blok op te knappen zou ik de nieuwe onderdelen van mijn oude blok gebruiken+ evt kop. Zal je een hoop werk schelen. Blok heeft geen kms gemaakt na revisie. Alleen een paar uurtjes gedraait.

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: 7mge koppaking probleem of niet?

Post by emveha »

Ik heb hier eventueel nog wel een setje NPR zuigerveren liggen, bestel een setje krukas/drijfstanglagers en een koppakkingsset, en je kunt het blokje mooi reviseren.

Ook een standaard ( Composiet ) koppakking heb ik ook nog liggen, voor een N/A, lijkt me dat je niet persé een stalen koppakking nodig hebt.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: 7mge koppaking probleem of niet?

Post by Tjabbo »

emveha wrote:Topic goed doorlezen, heeft het blok bij Pimmetjaaah gehaald, is dus pim zijn oude blok geweest.
pim had die toch van ruurd gekocht?
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
toyota87
Meat-team Member
Posts: 4299
Joined: Sunday 09 November 2008 22:17

Re: 7mge koppaking probleem of niet?

Post by toyota87 »

nee :7
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.

Frodo
Sla blaadje
Posts: 25
Joined: Friday 26 August 2011 19:09

Re: 7mge koppaking probleem of niet?

Post by Frodo »

Ok
heb nog is goed nagedacht en ik denk dat het simpelste gaat zijn om de kop van mijn reserveblok over te zetten op men huidig blok met een nieuwe koppaking.
De kop van dat reserveblok is vrij goed gereviseerd geweest zoals ik kan lezen maar de lagers van het onderblok niet voor zover ik kan lezen?

Het blok in de wagen heeft wrsch wel wat werk nodig zowel kop als onderblok. Dus als ik de kop al overzet en dan eventueel de lagers doe lijkt me dat de goedkoopste en beste oplossing en dan kan ik eventueel met de overschot nog iets doen terwijl ik terug deftig kan rijden.

Nu nog een paar vragen:
welke koppakking? zijn zovele types... ik ga binnenkort wat bestellen bij driftmotion aangezien ik ook een drukslang nodig had voor mijn servo. maar beter alles te samen bestellen inverband met transport kosten.

Nu was ik aan het denken als ik dan toch bezig ben dat er misschien nog kleine dingen zijn die ik ook beter ineens kan vervangen. en dan doel ik op pakkingen die ondertussen al ettelijek jaren oud zijn etc...

tot hiertoe wat er gaat gebeuren :
-nieuwe koppaking maar welke?
-ARP kopbouten aangezien dat overal wordt aangeraden
-Kop van reservemotor welke zo goed als gereviseerd is.
-nieuwe distributieriem
-nieuwe spanrol
-waterpomp nakijken maar deze zou recentelijk zijn vervangen.
-lagers nakijken en eventueel vervangen (misschien later stadium wanneer het geld het toelaat :p ) kan dit trouwens met het blok in de wagen of niet?

User avatar
PimmeTjaaH
Elite shoarma voorproever
Posts: 2604
Joined: Sunday 13 April 2008 21:03
Location: Heemskerk

Re: 7mge koppaking probleem of niet?

Post by PimmeTjaaH »

Waterpomp van mijn oude blok is nieuw, die heeft de openbare weg nooit gezien :Y)
Distributieriem is ook nieuw ( zal straks eens kijken of ik nog een bon daarvan kan vinden )
Spanrol is geloof ik ook nieuw.

De kop van mijn blok is heel netjes gereviceerd, die loopt echt soepeltjes, en stil.

User avatar
KX250
Meat-team Member
Posts: 1541
Joined: Thursday 24 December 2009 21:57
Location: Nijverdal

Re: 7mge koppaking probleem of niet?

Post by KX250 »

Als je het onderblok niet vlakt kun je het beste een stock kopakking nemen, een stalen kan alleen als het onderblok gevlakt wordt.
Volgens mij zijn die er niet in verschillende diktes.
Eigenlijk moet je de koppakkingdikte bepalen a.d.h.v. wat je meet aan de kop en onderblok.
Republica bananna

Post Reply