Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Remmen poll

De MKIII supra, het bestaansrecht van shoarmateam.nl heeft hier zijn thuis.

Moderators: Jos, mmarkk

Welk remsysteem zit er op jouw Supra MK3?

1. Bone stock
7
25%
2. Bone stock met verbeterde pads
3
11%
3. Night Pager front
0
No votes
4. Wilwood front
1
4%
5. Ander front
7
25%
6. Bone stock rear
2
7%
7. Evo rear
1
4%
8. Ander rear
4
14%
9. Full BBK
3
11%
 
Total votes: 28

User avatar
antigram
Shoarma voorproever
Posts: 1058
kuchnie na wymiar
Joined: Sunday 30 May 2010 15:34

Re: Remmen poll

Post by antigram »

dave wrote:Niemand doet t, maar eigenlijk is de tuning volgorde; remmen, onderstel, en dan vermogen [:D] maar ja where is the fun in that hahaha
Dat is precies de volgorde waarop ik momenteel de suup opbouw. Het onderstel en de remmen zijn allemaal vernieuwd en het blok is nog nagenoeg standaard. Ik rijd op tracks waar je veel en hard moet remmen en ik weet uit ervaring dat de remmen het eerste is wat te kort komt daar. Buiten dat vind ik dat het onderstel van de supra zoveel potentie heeft dat ik dit eerst heb verbeterd. Als ik tevreden ben met de setup kan ik de auto altijd nog sneller maken.

Maar goed, ff ontopic. Voor had ik willwood maar die kon ik voor een leuke prijs verkopen, dus ik gooi daar de nightpager kit terug op met r33 vierpots brembo's en ap racing tweedelige klauwen. Achter heb ik evo brembo's en ik moet bij STRNPCP nog even de schijven ophalen. Rijervaring ermee is nog 0 dus daar kan ik nog geen commentaar op geven.

STRNPCP
Shoarma voorproever eerste klas
Posts: 1674
Joined: Sunday 18 June 2006 23:51
Location: Zwolle

Re: Remmen poll

Post by STRNPCP »

Even een tussenstand:

Van de 14 remsystemen zijn er op dit moment dus:
Front: 9 stock, 2 BBK en 3 anders. 65% = stock.
Ik ben wel benieuwd naar die 3 andere systemen. 1 is dat van Dave, maar welke 2 zijn er nog meer, of zijn dit ook andere remschijven?
Rear: BBK uitgezonderd is er slechts 1 persoon met andere achterremmen en dat is vlgs mij Dave met MkIV achterremmen. Bijna 80% = stock

Ik begreep van SM leden die er mee op de weg en op het circuit rijden, dat de rembalans verbeterde als de achterremmen ook werden aangepast, maar lees dat Rich weinig problemen ervaart. Het zal wrs. een minder spectaculair verschil opleveren dan de front upgrade.

Iets anders en onder voorbehoud: ik heb als ik me niet vergis binnenkort een front R33 GTSt caliper setje over*, al heb ik geen nieuw setje "spare" 350Z Brembo remschijven meer liggen (wel gebruikte *) ), maar als iemand van de "stockers" aankomend seizoen eens een Night Pager front set wil uitproberen, kan er misschien wel wat geregeld worden tijdens bijv een sleuteldag, zodat hij/zij ze kan lenen voor zeg 1-2 maanden.
Mocht het tegenvallen krijg ik ze gewoon weer terug. Antigram heeft nog een NP bracket set liggen (ik ook, maar Anti wil ze kwijt, dus....). Houd er wel rekening mee dat het niet past op de stock 16" wielen.
Om de poll niet te vervuilen reacties hierop graag middels pm of een nieuw topic.

* de R33 GTSt calipers zijn nog niet schoongemaakt en ik heb ze pas "over" als ik mijn nieuwe setje binnen heb.
Last edited by STRNPCP on Friday 23 December 2011 14:24, edited 2 times in total.
"Simplicity is a prerequisite voor reliability"

"Lag is that short period of time when 'the cars' next to you think they are going to win".

(Originally by buckshotglass:)

User avatar
toyota87
Meat-team Member
Posts: 4299
Joined: Sunday 09 November 2008 22:17

Re: Remmen poll

Post by toyota87 »

mark heeft achter toch ook een andre setup?
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.

User avatar
Renev
Shoarma haler eerste klas
Posts: 327
Joined: Saturday 21 July 2007 22:51

Re: Remmen poll

Post by Renev »

Ik vind de standaard remmen nog wel meevallen maar dat komt misschien ook omdat ik Amerikanen gewend ben :W :W

Zijn er trouwens kant en klare sets voor de MKIII ik kan ze namelijk niet echt vinden??

STRNPCP
Shoarma voorproever eerste klas
Posts: 1674
Joined: Sunday 18 June 2006 23:51
Location: Zwolle

Re: Remmen poll

Post by STRNPCP »

Renev wrote:Zijn er trouwens kant en klare sets voor de MKIII ik kan ze namelijk niet echt vinden??
Ja en Ruurd en ik noemen er hier al 2 die op de standaard 16" stock velgen passen viewtopic.php?f=9&t=765&start=250" onclick="window.open(this.href);return false; maar er zijn er nog veel meer
"Simplicity is a prerequisite voor reliability"

"Lag is that short period of time when 'the cars' next to you think they are going to win".

(Originally by buckshotglass:)

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Remmen poll

Post by Tjabbo »

toyota87 wrote:mark heeft achter toch ook een andre setup?
nee stockers. voorop wilwoods.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

STRNPCP
Shoarma voorproever eerste klas
Posts: 1674
Joined: Sunday 18 June 2006 23:51
Location: Zwolle

Re: Remmen poll

Post by STRNPCP »

Ik ben nog steeds erg benieuwd naar die 4 andere front oplossingen people, so please enlighten me.
Kwam trouwens nog een leuke tegen vandaag: De Evo fronts op de Mk3 met een beugel a la Night Pager. Leukt me goed alternatief, nice matching setup :Y
http://www.supramania.com/forums/showth ... one/page14" onclick="window.open(this.href);return false;
"Simplicity is a prerequisite voor reliability"

"Lag is that short period of time when 'the cars' next to you think they are going to win".

(Originally by buckshotglass:)

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Remmen poll

Post by Tjabbo »

He rob allemaal oude koek alexander heeft ook evo brakes met een pasplaatje :) al 3 jaar
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

STRNPCP
Shoarma voorproever eerste klas
Posts: 1674
Joined: Sunday 18 June 2006 23:51
Location: Zwolle

Re: Remmen poll

Post by STRNPCP »

Precies, zelf gemaakt, maar niet gereproduceerd voor zover ik weet. Deze dus wel......

Maar nu even in het licht van de poll.
De Mk3 gemeenschap is (uitzonderingen daargelaten) erg behoudend/financieel krap bemeten en daarom is dit zeker geen oude koek. Over het algemeen wil de beginnende Mk3 rijder (liefst voor nix) zijn auto upgraden en begint zoals al eerder genoemd, aan de verkeerde kant, nl. met opschroeven van vermogen, een groter (luidruchtig) uitlaatsysteem, wat leuke klokjes in het interieur en schroefveren als dat er nog af kan.
Daarna gaat het motorblok kapot of loopt de auto schade op, zeker als tevoren in een (kleine) FWD werd gereden.
De remmen zijn helaas vaak het sluitstuk van de "upgrade", terwijl de stock remmen af fabriek al te klein bemeten zijn voor een wagen met dit potentieel/gewicht. Een BBK is voor street use m.i. echter overkill.

In de loop der jaren zijn er naast de BBK's, nog heel veel typen front calipers op de MK3 gezet, maar allemaal uniques.
Er zijn bij mijn weten geen andere custom retrofits a la Night Pager beschikbaar. Als deze amerikaan die brackets zou gaan maken, zou dit een erg leuk alternatief set voor de Night Pager kunnen zijn, want:
1. Hij is nog volop beschikbaar.
2. Je krijgt een mooi, origineel setje Brembo's op je wagen.
3. Je hebt maar 1 bracket nodig voor een complete setup.
4. De kostprijs is veel lager dan een Night Pager set up met Skyline Brembo's!
(Getuige deze link: http://www.ebay.com/itm/370570745486?it ... 8e&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false; )

Om de een of andere reden is deze setup echter nooit gepromoot, wrs. omdat de Mitsu Lancer Evo 5 pas in 1992 op de markt kwam, hetzelfde jaar dat de Mk3 werd uitgefaseerd.
Anyway, voor een Mk3 met stock remmen en ambities lijkt me dit een erg leuke upgrade start, function & looks wise ;) en dat wilde ik graag delen met de hier aanwezige Mk3 gemeenschap.

En ik blijf benieuwd naar wat voor front calipers er hier nog meer gebruikt worden. :Y
Last edited by STRNPCP on Saturday 31 December 2011 18:47, edited 1 time in total.
"Simplicity is a prerequisite voor reliability"

"Lag is that short period of time when 'the cars' next to you think they are going to win".

(Originally by buckshotglass:)

User avatar
antigram
Shoarma voorproever
Posts: 1058
Joined: Sunday 30 May 2010 15:34

Re: Remmen poll

Post by antigram »

er zijn ook cobra brakes aan de voorkant:
http://www.supramania.com/forums/showth ... uild/page8" onclick="window.open(this.href);return false;

STRNPCP
Shoarma voorproever eerste klas
Posts: 1674
Joined: Sunday 18 June 2006 23:51
Location: Zwolle

Re: Remmen poll

Post by STRNPCP »

^ klopt en idd verkrijgbaar als retrofit kit, er zijn nog een paar andere caliper typen te vinden, maar
- dat zijn alleen fronts,
- m.i. minder mooi dan een full set Brembo's en
- duurder dan een complete Evo upgrade :Y
"Simplicity is a prerequisite voor reliability"

"Lag is that short period of time when 'the cars' next to you think they are going to win".

(Originally by buckshotglass:)

User avatar
antigram
Shoarma voorproever
Posts: 1058
Joined: Sunday 30 May 2010 15:34

Re: Remmen poll

Post by antigram »

das zeker waar!

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Remmen poll

Post by Rich »

STRNPCP wrote:Ik begreep van SM leden die er mee op de weg en op het circuit rijden, dat de rembalans verbeterde als de achterremmen ook werden aangepast, maar lees dat Rich weinig problemen ervaart. Het zal wrs. een minder spectaculair verschil opleveren dan de front upgrade.
Op full-race-pace, met semi-slicks op temperatuur kan ik zooo achterlijk hard remmen dat meer remkracht achter alleen maar blokkerende achterwielen oplevert. Met die enorme remkracht voor verschuift alle gewicht naar voren, waar het meeste gewicht sowieso al ligt en ben je simpelweg fysiek gelimiteerd in de hoeveelheid remkracht die je via de achterbanden op de weg kan overbrengen. Het enige dat de achterwielen/achterremmen moeten doen in die situatie is zorgen dat de achterkant netjes in 't spoor blijft en dat doen de stockers prima. Ik heb bij menig andere circuitauto gezien en gelezen dat men last kreeg van blokkerende achterwielen door ook de achterremmen te upgraden, dan gingen ze klooien met rembalansventielen om het weer goed te krijgen waardoor je uiteindelijk op hetzelfde niveau remkracht uitkomt als je met stock remmen hebt...

Vergelijk het eens met een motorfiets; check de dubbele schijven met enorme diameter op de vooras en het enkele lullige schijfje achter; op 't circuit is 't voor auto's met 't blok voorin precies hetzelfde (voor mid-engine en formule auto's is het een ander verhaal ;)).

Check deze foto maar eens, dit is tijdens het remmen voor Tarzanbocht op CPZ. De achterwielen komen zowat van de grond af, dus hoeveel remkracht denk je dat je hiermee op de weg kan overbrengen? Gasten die zeggen dat ze op 't circuit een betere rembalans krijgen door geupgrade achterremmen moeten betere voorremmen monteren, hun abs uitschakelen en leren progressief te remmen. Dan weet je dat geupgrade achterremmen onzin is.
Image

User avatar
Gtech
Elite shoarma kruider
Posts: 813
Joined: Tuesday 09 February 2010 20:02
Location: Zuid holland

Re: Remmen poll

Post by Gtech »

mooie uitleg!

maar volgens mij heeft STRNPCP wel gelijk als die gasten er ook een grotere hoofdremcilinder opgezet hebben.

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Remmen poll

Post by Rich »

Gtech wrote:mooie uitleg!

maar volgens mij heeft STRNPCP wel gelijk als die gasten er ook een grotere hoofdremcilinder opgezet hebben.
Kan je met een grotere hoofdremcilinder dan de maximale kracht vergroten die een band op asfalt kan overbrengen? Interessante natuurkunde! ;)

User avatar
Gtech
Elite shoarma kruider
Posts: 813
Joined: Tuesday 09 February 2010 20:02
Location: Zuid holland

Re: Remmen poll

Post by Gtech »

nee lijkt me niet, maar wel verminderen.

toen ik aan de voorkant mijn remmen had geupgrade ben ik van 20mm naar 25mm hoofdremcilinder gegaan, en mijn remkracht met ori remklauwen achter is aardig wat gedaald. van 2400nm totaal (links en rechts) naar 1100nm om precies te zijn..

met dezelfde pedaalkracht uiteraard

nu ga ik achter grotere remmen monteren om die remkracht te herstellen en naar ori waardes te krijgen.

STRNPCP
Shoarma voorproever eerste klas
Posts: 1674
Joined: Sunday 18 June 2006 23:51
Location: Zwolle

Re: Remmen poll

Post by STRNPCP »

Grappig om te weten. Ik ga een R33 BMC plaatsen ipv de stock MA70. Deze is kleiner en heeft mogelijk een andere remdruk verhouding tussen voor en achter dan de stock BMC. Zal het effect melden als de auto weer in elkaar zit..... Als de achterremmen gaan blokkeren moet er tzt een drukverdeler in.
"Simplicity is a prerequisite voor reliability"

"Lag is that short period of time when 'the cars' next to you think they are going to win".

(Originally by buckshotglass:)

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Remmen poll

Post by Rich »

Gtech wrote:nee lijkt me niet, maar wel verminderen.

toen ik aan de voorkant mijn remmen had geupgrade ben ik van 20mm naar 25mm hoofdremcilinder gegaan, en mijn remkracht met ori remklauwen achter is aardig wat gedaald. van 2400nm totaal (links en rechts) naar 1100nm om precies te zijn..

met dezelfde pedaalkracht uiteraard

nu ga ik achter grotere remmen monteren om die remkracht te herstellen en naar ori waardes te krijgen.
Dat is nou juist iets dat je met een instelbare remdrukverdeler moet fixen ;)

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: Remmen poll

Post by dave »

Heb Mk4 remmen achter gemonteerd welke mijn inziens veel beter zijn dan stock, en ik heb geen last dat deze eerder blokkeren dan de voorwielen, believe me, dit is getest, met geen reserve! O ja, met de stock remcilinder,en (helaas) zonder ABS.

Kan me ook niet echt voorstellen dat de stock achterremmen constant blijven op het cicuit, maar zo te lezen houd t toch aardig! Toch nog iets positiefs over de mk3 remmen [:D]

micker
Shoarma haler
Posts: 209
Joined: Saturday 22 September 2007 21:07

Re: Remmen poll

Post by micker »

na een bijna aanrijding met mijn totaal onberekenbare stock remmen heb ik besloten om voor een jbt bbk set tegaan (oude van robert)
dit remde gigantisch hard en voorspelbaar maar tijdens een lange en harde vertraging voelde het alsof de auto erg drukt en zoekt van achter
is ook wel te verklaren want de rem balance in de auto is verschoven naar voren

heb nu de remmen rij van een lexus gs achter zitten en dit scheelt een hoop
even mijn inbreng

User avatar
knabbel
Meat-team Member
Posts: 439
Joined: Sunday 18 May 2008 14:28

Re: Remmen poll

Post by knabbel »

Hoe bevallen die Willwood remmen eigenlijk, ik vind ze op zich wel interesant maar twijfel vanwege het feit dat ze de dustboots missen.

Ik heb trouwens op mijn straat race motor met circuit blokken gereden, maar echt fijn is dat niet, circuit blokken moet je echt even opwarmen voordat je een beetje kan remmen.

Post Reply