Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Remmen poll

De MKIII supra, het bestaansrecht van shoarmateam.nl heeft hier zijn thuis.

Moderators: Jos, mmarkk

Welk remsysteem zit er op jouw Supra MK3?

1. Bone stock
7
25%
2. Bone stock met verbeterde pads
3
11%
3. Night Pager front
0
No votes
4. Wilwood front
1
4%
5. Ander front
7
25%
6. Bone stock rear
2
7%
7. Evo rear
1
4%
8. Ander rear
4
14%
9. Full BBK
3
11%
 
Total votes: 28

STRNPCP
Shoarma voorproever eerste klas
Posts: 1674
kuchnie na wymiar
Joined: Sunday 18 June 2006 23:51
Location: Zwolle

Remmen poll

Post by STRNPCP »

Vanuit mijn aangeboren nieuwsgierigheid ben ik benieuwd naar de mogelijkheden die andere MK3 rijders op dit gebied hebben toegepast.

P.S.: Alleen andere remschijven is geen upgrade, dwdz bone stock
Last edited by STRNPCP on Thursday 22 December 2011 11:24, edited 1 time in total.
"Simplicity is a prerequisite voor reliability"

"Lag is that short period of time when 'the cars' next to you think they are going to win".

(Originally by buckshotglass:)

User avatar
dubversion
Meat-team Member
Posts: 839
Joined: Thursday 29 July 2010 16:13
Contact:

Re: Remmen poll

Post by dubversion »

Waarom enkel supra mk3 ?

Hier is mijn pleidooi waarom auto's met meer vermogen niet perse betere remmen nodig hebben, tenzij je natuurlijk naar het circuit gaat met de auto.

In de regel: sneller optrekken betekent simpelweg niet dat je ook harder remt. Het anticiperen op mede weggebruikers is niet afhankelijk van de snelheid die ik rijd, of hoe snel ik kan optrekken. Vandaar dat mijn auto dan ook "bone stock" remmen heeft.

Ik moet er wel bijzeggen als je auto standaard trommelremmen hebben, dan zou ik die wel upgraden van de fietsremmen naar autoremmen en remschijven installeren. Maar standaard trommelremmen zijn ontwikkeld voor het rijden van de auto op de openbare weg en mits de auto van de fabriek af problemen heeft met remmen vind ik de "meerwaarde" van een remupgrade niet de moeite.

grutjes,

Jeroen

User avatar
Renev
Shoarma haler eerste klas
Posts: 327
Joined: Saturday 21 July 2007 22:51

Re: Remmen poll

Post by Renev »

Bone stock voor en achter.

User avatar
toyota87
Meat-team Member
Posts: 4299
Joined: Sunday 09 November 2008 22:17

Re: Remmen poll

Post by toyota87 »

ik heb ander voor en achter ingevult ivm met gegroevde remschijven :7
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.

STRNPCP
Shoarma voorproever eerste klas
Posts: 1674
Joined: Sunday 18 June 2006 23:51
Location: Zwolle

Re: Remmen poll

Post by STRNPCP »

Waarom enkel Mk3's?
Omdat er anders nog een hele rits aan mogelijkheden bij zou moeten MAAR, de voornaamste reden, Toyota bij de Mk4 zijn eerdere fout van de te kleine remmen heeft rechtgezet, waarmee de noodzaak voor een remmen upgrade bij een Mk4 veel minder aan de orde is.

Dat de remmen bij een Mk3 Supra al snel te kort schieten is op Toyota Supra fora in verschillende landen te lezen. Dit zijn gebruikers posts, dus lijkt me het waarheidsgehalte hoog. Ze winnen of verliezen er nl. niets mee om dit te posten, maar wisselen enkel ervaringen uit. Ik heb deze ervaring zelf ook, zoals jaren geleden al eens gepost.
(Mijn JZA70 heeft 280 pk tov van de 320 van een JZA80 en toch dezelfde remmen als mijn MA70 NA met 200 pk, waarmee ik enorme brakefade kreeg in Duitsland op de snelweg. KAN een kwestie van onderhoud zijn (remvloeistof), maar ik ben niet de enige die dit mee heeft gemaakt met een MA70)
Last edited by STRNPCP on Tuesday 20 December 2011 21:58, edited 1 time in total.
"Simplicity is a prerequisite voor reliability"

"Lag is that short period of time when 'the cars' next to you think they are going to win".

(Originally by buckshotglass:)

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Remmen poll

Post by Rich »

dubversion wrote:Waarom enkel supra mk3 ?

Hier is mijn pleidooi waarom auto's met meer vermogen niet perse betere remmen nodig hebben, tenzij je natuurlijk naar het circuit gaat met de auto.

In de regel: sneller optrekken betekent simpelweg niet dat je ook harder remt. Het anticiperen op mede weggebruikers is niet afhankelijk van de snelheid die ik rijd, of hoe snel ik kan optrekken. Vandaar dat mijn auto dan ook "bone stock" remmen heeft.

Ik moet er wel bijzeggen als je auto standaard trommelremmen hebben, dan zou ik die wel upgraden van de fietsremmen naar autoremmen en remschijven installeren. Maar standaard trommelremmen zijn ontwikkeld voor het rijden van de auto op de openbare weg en mits de auto van de fabriek af problemen heeft met remmen vind ik de "meerwaarde" van een remupgrade niet de moeite.

grutjes,

Jeroen
Jeroen,

Met je redenatie ben ik het absoluut niet eens, voor welk merk auto dan ook.
Voor de mk3 supra is het iig een bekend gegeven dat de stock remmen onderbemeten zijn. Na twee keer flink remmen begint het fading feestje al en dat is gewoon onveilig, voor jezelf, voor op de openbare weg en voor op 't circuit.
Betere remblokken en steel braided remleidingen upgraden het systeem zoals 't af fabriek minimaal zou moeten zijn, maar eigenlijk zouden er met dat gewicht minimaal 2 pots remmen voor moeten zitten om 't echt veilig te maken voor een stock mk3.

Zodra je het vermogen gaat verhogen maak je daar gebruik van. Omdat je dus vaker een hogere snelheid hebt zal je die extra snelheid ook weer kwijt moeten. De wegen worden niet langer en breder als je meer vermogen hebt, dus zal 't allemaal in een kortere afstand/tijd moeten > dus betere remmen, ook voor andere merken auto's.

Motorvermogen omhoog? Dan remmen en wegligging ook verbeteren, gouden regel ;)

Ik heb zelf trouwens de Brembo BBK op de vooras, achter is stock prima, zelfs op 't circuit.

User avatar
dubversion
Meat-team Member
Posts: 839
Joined: Thursday 29 July 2010 16:13
Contact:

Re: Remmen poll

Post by dubversion »

Ik wist niet dat het fabriek-af mk3 remsysteem ondermaats is; uiteraard moet het vervangen worden dan. Remsystemen in de BMW vanaf E46 is prima !

Om nogmaals mijn punt duidelijk te maken: meer vermogen betekent dat je sneller OPTREKT, niet sneller remt. Het betekent ook niet dat je harder gaat, want daarvoor moet je je versnellingsbak veranderen; je toerental bepaald bij performance auto's je snelheid; dus vanaf de fabriek is 120 km/u met 200 PK net zo snel dan een auto met 1500 PK die 120km/u rijdt. Als je denkt dat met de performance upgrade de openbare weg in een race circuit is veranderd, dan hoop ik niet dat ik je tegenkom op de weg; met betere remmen of niet. De snelheidslimieten veranderen niet, ook niet met meer vermogen.

groetjes,

Jeroen

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Remmen poll

Post by Tjabbo »

Dubversion,

Het is wel degelijk zo dat je (makkelijker) harder rijdt. Waar mijn stock mk3 boven de 200km/h erg moeite kreeg met accelereren heeft de supra zoals ik hem nu heb geen enkele moeite om naar 250km/h te blazen. Gevolg is dat je veel eenvoudiger en dus vaker hogere snelheden behaald.
Als het remsysteem is ontwikkeld om te zorgen dat je vanaf 200km/h tot stilstand komt, terwijl jij na het tunen meestal 240 rijdt, dan is de extra druk op het remsysteem veel hoger dan waarvoor het ontworpen is en voldoet het snel niet meer. Buiten dat is de slijtage vele malen hoger en zal je remsysteem sneller aan vervanging toe zijn.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Remmen poll

Post by Rich »

dubversion wrote:Ik wist niet dat het fabriek-af mk3 remsysteem ondermaats is; uiteraard moet het vervangen worden dan. Remsystemen in de BMW vanaf E46 is prima !

Om nogmaals mijn punt duidelijk te maken: meer vermogen betekent dat je sneller OPTREKT, niet sneller remt. Het betekent ook niet dat je harder gaat, want daarvoor moet je je versnellingsbak veranderen; je toerental bepaald bij performance auto's je snelheid; dus vanaf de fabriek is 120 km/u met 200 PK net zo snel dan een auto met 1500 PK die 120km/u rijdt. Als je denkt dat met de performance upgrade de openbare weg in een race circuit is veranderd, dan hoop ik niet dat ik je tegenkom op de weg; met betere remmen of niet. De snelheidslimieten veranderen niet, ook niet met meer vermogen.

groetjes,

Jeroen
Jeroen, heel simpel: waarom ben je verplicht volgens de NL wet om banden te monteren die voldoen aan het snelheidspotentieel van je auto en niet die goed genoeg zijn voor 120km/u? En kan je zelfs bekeurd worden als je de verkeerde banden hebt gemonteerd? In Dld is het zelfs een strafbaar feit.
Antwoord: VEILIGHEID!
Omdat je hogere snelheden KAN bereiken, omdat je als je meer vermogen hebt in een korte tijd vaker een hogere snelheid KAN bereiken. Denk aan sprintjes tussen stoplichten door. Ja, ik ben het met je eens dat je verantwoord moet rijden en je aan de verkeersregels moet houden, maar met een auto die veel vermogen heeft ga je altijd met 't vermogen spelen en kom je ongewild soms in lastige situaties terecht waar een goed stel remmen het verschil is tussen zweetdruppels afvegen of tranen afvegen...

User avatar
toyota87
Meat-team Member
Posts: 4299
Joined: Sunday 09 November 2008 22:17

Re: Remmen poll

Post by toyota87 »

wat is het verschil met gewone tegenover verbeterde remblokken?
welk merk is dat en waar kun je ze kopen?

meer info please :Y
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Remmen poll

Post by Rich »

toyota87 wrote:wat is het verschil met gewone tegenover verbeterde remblokken?
welk merk is dat en waar kun je ze kopen?

meer info please :Y
Oei, da's al weer lang geleden.
Ik heb zelf voordat ik m'n BBK had met Ferodo, TRD en nog een merk (wat ik me ff niet zo snel meer kan herinneren) blokken gereden. Ferodo is het best voor op de weg; mooi progressief weinig stof. TRD heeft meer remkracht, maar je moet meer remdruk leveren, de bite is ook agressiever, maar pas na flinke remdruk, veel stof productie. Beste remkracht, ook 't best voor op 't circuit, maar wel tegen wat minpunten als remdruk en stofproductie.
Laat de red/blue/yellow-Stuff remblokken links liggen, da's crap in vergelijking met Ferodo en TRD.
Ik heb trouwens nu de Ferodo Racing blokken in m'n Brembo BBK en die zijn beter dan de stock Brembo blokken (grotere remkracht, minder stof, nul fading)

Apexi maakt ook remblokken voor de stock mk3 remmen maar heb ik persoonlijk geen ervaring mee. Joep heeft hier mee gereden (of heeft ze nog steeds?) en was er wel tevreden over geloof ik.
Er zijn nog wel wat meer merken, maar daar kan ik ff niet zo snel op komen, wellicht dat anderen hier kunnen aanvullen.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Remmen poll

Post by Tjabbo »

^joep heeft mk4 brakes aan de voorkant dus lijkt me niet dat hij met apexi mk3 remblokken rijdt ;)
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: Remmen poll

Post by dave »

Hawk is populair geweest met de mk3.

Zelf heb ik nu Pagid RS19 in de brembo klauwen voor, maar produceren wel veel stof en moeten wat opwarmen om volledig potentieel te krijgen. Achter heb ik gewoon stock toyota mk4 blokken.

Pagid RS5 is wat meer straat en minder stof, hmm ferodo racing klinkt ook interessant!

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Remmen poll

Post by Rich »

Tjabbo wrote:^joep heeft mk4 brakes aan de voorkant dus lijkt me niet dat hij met apexi mk3 remblokken rijdt ;)
Haha! Ja, klopt! mk4 Apexi blokken dus. Zou eigenlijk niet weten of de Apexi blokken ook voor de stock mk3 te krijgen zijn.

@Dave, die Ferodo racing zijn niet zo heel erg geschikt voor op straat, Ferodo heeft ook nog straat-blokken, zijn wellicht wat beter voor jouw applicatie.

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: Remmen poll

Post by dave »

Yep,

Dat zijn de DS2500 van ferodo! Kosten ook gewoon 233euro! Maar goed de Pagid zijn niet goedkoper!

User avatar
toyota87
Meat-team Member
Posts: 4299
Joined: Sunday 09 November 2008 22:17

Re: Remmen poll

Post by toyota87 »

maar wat scheelt het nou in remafstand eigenlijk?en hoe zit dat met de hittereductie % dan?worden de remschijven ook minder snel te heet bijvoorbeeld?slijten de remblokken ook minder snel?minder stof is leuk blijven je velgen langer schoon 8-)
Last edited by toyota87 on Wednesday 21 December 2011 14:35, edited 1 time in total.
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Remmen poll

Post by Rich »

toyota87 wrote:maar wat scheelt het nou in remafstand eigenlijk?en hoe zit dat met de hittereductie % dan?worden de remschijven ook minder snel te heet bijvoorbeeld?slijten de remblokken ook minder snel?mider stof is leuk blijven je velgen langer schoon 8-)
Remafstand (mits goed ingeremd!) scheelt echt meters, maar de belangrijkste verbetering is veel later fading. Slijtage van de Ferodo's is vergelijkbaar met de stock blokken.
Remschijven worden niet snel te heet, het zijn je blokken die te heet worden > fading. ;) De aftermarket remblokken zijn veel beter bestand tegen hitte en blijven hun remmende werking behouden waar de stock blokken bij dezelfde temperatuur al gaan verglazen > fading.

STRNPCP
Shoarma voorproever eerste klas
Posts: 1674
Joined: Sunday 18 June 2006 23:51
Location: Zwolle

Re: Remmen poll

Post by STRNPCP »

Er zijn verschillende artikels te vinden die tekst en uitleg geven over de "do s & don't s" bij remmen. o.a. deze: http://www.caranddriver.com/features/sh ... ing-brakes" onclick="window.open(this.href);return false; en zeker deze: http://www.supramania.com/forums/conten ... ing-System" onclick="window.open(this.href);return false; is nuttig om eens door te lezen.
Wat er mij van is bijgebleven is dat de brake fade zoals wij die op de snelweg mogen ervaren, hoofdzakelijk te maken heeft met "oververhitting" van de remmen waarop de remvloeistof gaat koken. De verhalen over gasvorming tussen pads en rotor treden veel minder snel op en deze twee typen van fade voelen schijnbaar anders aan. Kokende remvloeistof geeft een sponsachtig gevoel, door de luchtbelletjes in de remleiding.
Dus 1 van de dingen die de remfunctie verbeteren is goede remvloeistof en regelmatige vervanging (iets wat er bij mij nogal eens bij inschiet)
Waarom een BBK/upgrade?
Grotere remschijven en grotere remklauwen zijn beter in staat de hitte af te voeren. Meer pots remklauwen produceren vaak meer druk dan de simpele 1 pot remklauw van de Mk3 => je kunt harder remmen.

Daarnaast kunnen goede remvoeringen een duidelijk voelbaar betere "bite" produceren, maar aangezien een Mk4 uitstekend remt met de standaard remvoeringen, is dat m.i. een upgrade vergelijkbaar met een BPU, hetgeen bij een Mk3 een prima startpunt is bij gewoon gebruik op de NL (max 120km/u) snelwegen (al blijft de rem ondermaats).
"Simplicity is a prerequisite voor reliability"

"Lag is that short period of time when 'the cars' next to you think they are going to win".

(Originally by buckshotglass:)

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Remmen poll

Post by Dude »

Bij de mk3 met stock remmen is het niet de remvloeistof die gaat koken als je hard remt. Dat komt pas in een later stadium, de eerste reactie van de stock remmen is dus wel gasvorming tussen je blokken/schijven.

Ik heb het voor het eerst echt gemerkt op de duitse autobahn, na even de 280 aangetikt te hebben moest ik behoorlijk in de ankers. Dan heb je na 5 sec hard remmen ineens het idee dat je auto niet meer afremt, terwijl jij het pedaal harder indrukt en het ook totaal niet sponsig aanvoelt. Na het zweet van mn voorhoofd afgeveegd te hebben eens op een parkeerplaats gestopt, om te kijken of er niet iets aan de hand was met de remmen. De schijven vertoonden allemaal blauwe plekken en piepten ook behoorlijk als je de remmen maar licht aanraakte >verglaasde remmen.

Die week erna gelijk een BBK opgehaald en hetzelfde op de autobahn nog eens geprobeerd. Ten eerste is de remkracht enorm! En ten tweede is het me niet gelukt om ze te laten faden, sterker nog hoe warmer de remmen werden des te harder de suup afremde. Probeer dan eens in je stoel te blijven zitten :p
En dat was met dezelfde remvloeistof.

Het koken van de remmen heb ik met mijn supermotard wel eens meegemaakt, en dat voelt toch heel anders aan. Nog een stukje gevaarlijker zelfs, want dan heb je totaal geen remkracht meer!
Image

STRNPCP
Shoarma voorproever eerste klas
Posts: 1674
Joined: Sunday 18 June 2006 23:51
Location: Zwolle

Re: Remmen poll

Post by STRNPCP »

Dude wrote:Bij de mk3 met stock remmen is het niet de remvloeistof die gaat koken als je hard remt. Dat komt pas in een later stadium, de eerste reactie van de stock remmen is dus wel gasvorming tussen je blokken/schijven.
Dat ben ik helaas niet met je eens. Ik heb zelf mogen ervaren dat ik op gegeven moment het rempedaal tot de bodem kon intrappen, zonder noemenswaardig resultaat en ik geluk had dat de rijbaan rechts van mij vrij was, zodat ik de auto voor mij kon ontwijken met een slordige 180 km/h.
Dude wrote:Ik heb het voor het eerst echt gemerkt op de duitse autobahn, na even de 280 aangetikt te hebben moest ik behoorlijk in de ankers. Dan heb je na 5 sec hard remmen ineens het idee dat je auto niet meer afremt, terwijl jij het pedaal harder indrukt en het ook totaal niet sponsig aanvoelt. Na het zweet van mn voorhoofd afgeveegd te hebben eens op een parkeerplaats gestopt, om te kijken of er niet iets aan de hand was met de remmen. De schijven vertoonden allemaal blauwe plekken en piepten ook behoorlijk als je de remmen maar licht aanraakte >verglaasde remmen.
Dit is inderdaad fading tgv van gasvorming zoals je het beschrijft. Dat heeft te maken met de warmte capaciteit van het type remvoering dat je gebruikt. Je beschrijft ook hoe je met zeer hoge snelheid erg hard moet remmen en snelheid verhoudt zich exponentieel met warmte ontwikkeling itt massa.
De meeste Mk3 rijders beschrijven echter een ander type brake fade, die optreedt na een aantal malen hard remmen. Daarbij warmt de gehele rem steeds verder op wanneer de rem tussentijds niet voldoende kan afkoelen. De remvloeistof zal dan gaan koken, zeker wanneer de remvloeistof 3% of meer water bevat.
Dude wrote:Die week erna gelijk een BBK opgehaald en hetzelfde op de autobahn nog eens geprobeerd. Ten eerste is de remkracht enorm! En ten tweede is het me niet gelukt om ze te laten faden, sterker nog hoe warmer de remmen werden des te harder de suup afremde. Probeer dan eens in je stoel te blijven zitten :p En dat was met dezelfde remvloeistof.
Logisch, ten eerste was de warmte capaciteit van die grotere remmen hoger, ten tweede kon je wrs harder remmen en de remvloeistof heeft wrs niet gekookt. (Al denk ik dat je de remmen wel hebt gebleed en ontlucht nadat de nieuwe waren geplaatst)
Dude wrote:Het koken van de remmen heb ik met mijn supermotard wel eens meegemaakt, en dat voelt toch heel anders aan. Nog een stukje gevaarlijker zelfs, want dan heb je totaal geen remkracht meer!
Inderdaad, je schrikt je rot.
"Simplicity is a prerequisite voor reliability"

"Lag is that short period of time when 'the cars' next to you think they are going to win".

(Originally by buckshotglass:)

STRNPCP
Shoarma voorproever eerste klas
Posts: 1674
Joined: Sunday 18 June 2006 23:51
Location: Zwolle

Re: Remmen poll

Post by STRNPCP »

Zijn er hier maar 9 Mk3 rijders? Of heeft de rest niet gezien dat het topic begint met een poll?
"Simplicity is a prerequisite voor reliability"

"Lag is that short period of time when 'the cars' next to you think they are going to win".

(Originally by buckshotglass:)

User avatar
toyota87
Meat-team Member
Posts: 4299
Joined: Sunday 09 November 2008 22:17

Re: Remmen poll

Post by toyota87 »

jullie vinden dit vast een stom idee [B)]

stel ik wil mijn remmen upgraden maar wil 16 inch stock velgen blijven kunnen rijden :drive:
als ik de remklauwen gebruik van een supra mkiv non turbo voorkant 2 pots remklauwen namelijk.
mkiv non turbo is ook geleverd met stock 16 inch velgen.
ik weet niet of het veel scheelt in remvermogen?
ik weet ook niet of het echt makkelijk past?
zijn de remschijven ook groter in doorsnee van een mkiv non turbo?
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.

User avatar
suarea51
Shoarma kruider eerste klas
Posts: 772
Joined: Monday 15 March 2010 21:49
Location: Westerhaar

Re: Remmen poll

Post by suarea51 »

ik heb momenteel nog stock er op zitten.

omdat ze bijna op zijn was het plan ze te vervangen voor stoptech schijven met blokken dit ging samen met klauwen revisie en nieuwe remleidingen. dit was het plan tenminste.

nu kwam ik dan ongeveer uit op 1400 euro voor rondom nieuwe remmen

nog eens 1100 euro er bij en ik kon mij een BBK kit kopen voor rondom 8 pots voor en 6 pots achter, dus ik heb momenteel voor en achter anders ingevuld.
2jz-gte? ^^
Old Toyota's Never Die, They Just Get Faster

Turbolag: the number of seconds that the driver of the car next to you thinks he can win.

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: Remmen poll

Post by emveha »

Mijne zijn ook nog Bone-Stock. Ik heb er absoluut 0,0 aan gedaan, behalve voor de APK even gekeken of de blokken nog dik zat waren. Bij de APK zelf is uiteraard de vertraging gemeten, en die was nog goed.

Upgraden staat wel op mijn verlanglijstje, maar in verband met mijn zo goed als originele motor heeft dit niet erg haast.

Point de nuance. Ik rijdt in erg veel verschillende auto's, modellen etc. en merk wel degelijk dat de remmen AS-IS van de supra gewoon domweg tekortkomen in vergelijking met andere auto's. Remweg is bij normale remdruk veel langer, en moet op gegeven moment echt gaan doordrukken om een respectabele vertraging te krijgen. Hierbij moert ik ook opmerken dat dan de slipgrens ook zomaar ineens berijkt kan worden, en dan voel ik ineens dat de ABS inkomt. Het lijkt dus dat bij hogere remdrukken het spul ineens blokkeert, en bijna niet te doseren is. Een en ander kan ook te wijtren zijn aan oude blokken. Ik weet dat mijn auto langere tijd hjeeft stilgestaan, en vervuiling van de remblokken door roest is dan ook niet ondenkbaar. In het begin heb ik ook last gehad van piepende remmen, maar dit herstelde zichzelf na een flink aantal kilometers. Hij remt nu redelijk, piept niet meer, maar het zit me toch niet helemaal lekker.

Er moet dus zeker wel aandacht aan besteed worden. Ik weet nog niet hoe en wat, maar dat zal wel komen als ik me erin ga verdiepen.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: Remmen poll

Post by dave »

Wat je omschrijft is precies waar de mk3 remmen te kort komen, in het kort is het een te hoge pedaal druk, en doseerbaarheid laat te wensen over!

De meeste meer pots remmen geven al een lagere pedaal druk, en groter bereik in doseerbaarheid.

Grotere schijven dragen bij in een groter moment tov het centerpunt van het wiel. Dit vertaalt zich direct in remkracht omdat simpelweg met dezelfde frictie op een grotere afstand een groter moment ontstaat. Minder remkracht nodig, en dus ook minder hitte ontwikkeling in vergelijkbare situaties.

Stalen leidingen en betere schijven/blokken op het standaard rem systeem helpt wel wat natuurlijk, vooral samen met frisse remklauwen. Maar echt veel is er niet uit te halen!

Niemand doet t, maar eigenlijk is de tuning volgorde; remmen, onderstel, en dan vermogen [:D] maar ja where is the fun in that hahaha

Oja, onder de suup 350Z schijven voor +RS2Brembo en achter mk4 remmen. Ben er heel tevreden mee, nu nog de ABS fixen [V]

Post Reply