Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Wederopstanding van een 7M (56k no-go!)

De MKIII supra, het bestaansrecht van shoarmateam.nl heeft hier zijn thuis.

Moderators: Jos, mmarkk

Locked
User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
kuchnie na wymiar
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Wederopstanding van een 7M (56k no-go!)

Post by Tjabbo »

Samenvatting van de 7M rebuild thread van de oude karbo.
Om bandbreedte redenen gaan we even in een nieuw topicje hier verder. :)
Originally posted by Tjabbo
[br]In dit topic hoop ik de rebuild van mijn 7M te posten.
Wederom ter lehringe ende vermaeck. Vooral ter lehringe voor mij.

Mark en Jeffry bij voorbaat al mijn enorme dank.
Voor alles dat al gedaan is, en nog gedaan moet worden...
Het is een hele klus.


Wat moet er gedaan worden?

- Motor eruit
- Motor strippen
- Blok vlakken. kop reviseren.
- Blok honen
- Nieuwe lagers en zuigerveren erin
- stalen koppakking er tussen
- 550cc injectoren erin, afpr en lexus afm erop
- motor er weer in
- handbak conversie (als het budget het toelaat)
- ...
Originally posted by Tjabbo
[br]die laatste foto? kijk eens goed, er zit een scheur in de turbo. :(

nu kop eraf indeed en alles naar het revisiebedrijf.
daarna weer opbouwen...
Originally posted by Tjabbo
[br]Gisteren weer bezig geweest met de 7M.
Dankzij de trouwe sleutelploeg (behalve JeffrySt182 die zo nodig moest rallyrijden en bier drinken ( (B) ) zijn we een heel eind gekomen.

Nu is bijna de hele motor uit elkaar. Nog een paar dingetjes, samen ongeveer goed voor een uurtje sleutelen en dan is het blok helemaal kaal.

Maar first things first, en dat was... schoonmaken!
De aangekoekte olie en andere zut wilde haast niet loslaten, maar dankzij de onvolprezen el-cheapo ontvetter van de LIDL konden we een heel eind komen:

[Image

+

[Image

=
[Image

[Image


Daarna kon het feest echt beginnen. Deel voor deel werd het blok al dan niet vakkundig gedemonteerd.

Vinnytheduke kwam ook nog ff kijken op zijn :9~ motor :9~ :
[Image

[Image [Image [Image [Image [Image [Image [Image [Image
[Image [Image [Image [Image [Image [Image [Image [Image [Image

Daar zijn dan de cams :)

[Image


Wat een kaal blokje he:

[Image

Flinke zooi :D

[Image



De kop is eraf! *O*
[Image [Image
[Image [Image


De koppakking.Waar is hij niet lek ? :P

[Image[Image
[Image[Image
[Image
[Image[Image

De cams:

[Image[Image

injectoren. Hopelijk komen er grotere :9~
[Image

En afsluiten met schoonmaken...
[Image



We zijn dus al een heel eind gevorderd. Een hele hoop spullen (o.a. gasklephuis, kleppendeksels en wat ander klein spul) is meegaan naar huis voor een grondige schoonmaak.
Je krijgt maar 1x de kans om het goed te doen (hopelijk :P) dus dan moet alles ook weer blinken.

Hopelijk binnenkort de rest eraf sleutelen en dan naar de revisieboer voor een offerte! *O*
Originally posted by Tjabbo
[br]Supra update!


Net terug van de OMR. Blok ziet er echt erg mooi uit! Lekker schoon, en mooi gespoten ook.

De kop had meerdere scheuren, en is dus flink gelast. Wel netjes gedaan trouwens.

De oliepomp is compleet nagekeken en alles was netjes binnen de specs.

De krukas was ook nog helemaal goed, dus die is alleen gepolijst. De lagers waren er wel bijna door, ik was #8216;mooi op tijd#8217; volgens de revisieman.

Ook de pinnen (hoe heten die nou ook weer?) waarmee de zuigers op de zuigerstangen zitten waren nog helemaal ok. Ze hebben echt alles uit elkaar gehad en gechecked.

De zuigers waren nog helemaal goed. Geen groeven erin ofzo, je kon zien dat ze gebruikt waren maar meer ook niet. Ik heb een zuiger gezien van een andere 7M die daar al tijden ligt, en die was er veel erger aan toe.

Mgoe,

Het blok is volgende week klaar dus die kunnen we dan volgende week zaterdag gaan ophalen.



Foto#8217;s check:

Onderblok mooi gespoten:
Image


nog een keer onderblok:
Image


Andere kant van het onderblok. Check hoe mooi de plaat blinkt waar het thermostaathuis aan komt en waar de distributieriem langs gaat lopen:

Image



De kop, de klepzittingen zijn eruit geslepen. Daar komen nieuwe voor in:
Image


Mooi schoon!
Image

En gelast. Blijkbaar is de motor al eerder gereviseerd, maar toen door de beun die er niet al te zachtzinnig me om is gegaan. waarschijnlijk is de kop een keer gevallen, er zaten wat scheuren in de uitlaatkant :(
Image


De voorste zijn mijn krukaslagers (axiaallagers). Ik was er nog maar net op tijd bij:
Image


Hier zie je de hoofdlagers, met de krukaslagers op de achtergrond:
Image


Zuigerveren en schraapveren;
Image

Originally posted by Tjabbo
[br]Daar komt het inderdaad op neer Jos.

Ff het hele verhaal voor lurkers:

Het onderblok was wel gevlakt, maar niet de metalen plaat die aan de voorkant er tegenaan komt waar de distributieriem in loopt.
En aangezien de koppakking ook over deze plaat uitsteekt was er 0.3mm verschil in hoogte merkbaar tussen de plaat en het blok en omdat ik een stalen koppakking ga plaatsen moet alles 1000% goed vlak zijn.

Dus het blok is terug, en wordt kostenloos opnieuw gevlakt en bij huis afgeleverd.
Service van de Overijsselse motoren revisie: _O_

A.s. zaterdag ga ik een partijtje onderdelen ophalen die ik gekocht heb via marktplaats.
Leuke onderdelen waaronder blauwe deuren en een andere motorkap dus ik hoop dat ze nog een beetje okay zijn, dan ben ik direct van dat achterlijke extra slot in de deur en de put in de motorkap kwijt :D

Ik heb gekocht:

- 2x schakelaars aan stuur (ruitenwissers/knipperlicht)
- vacuum stangetjes onder spruitstuk
- slot kofferklep 2x
- reservoir stuurbekrachtiging
- remdrukverdeler
- hoofdremcilinder
- ABS pomp
- stationair omloopklep
- claxon 2x
- ECT comp. (7B27)
- motor CV achterklep
- scharnieren achterklep, deuren, motorkap
- lamp failure module
- module speedcontrol
- startblokje (achterop contactslot) 2x
- ontstekings module
- contactslot 2x (sleutels moet ik even naar zoeken)
- thermostaathuis (incl sensoren)
- huis stroomverdeler
- mistlamp links
- module whiper control
- remleiding (niet rubber) LV
- opgepolijste kap achter op dynamo
- plaat tussen achterlichten (waar mistlicht inzit)
- elektrische antenne Hirschmann (goed werkend)
- remblokken achter nieuw (600 km mee gereden)
- motorkap
- achterklep
- deuren (L+R)
- spatbord rechtsvoor
- thuiskomer (205/50/16) 2x
- stoffen stoelen/achterbank (moet schoongemaakt worden)
Originally posted by Tjabbo
[br]Het blok is eindelijk terug.

Nou eigenlijk was hij al eerder terug, maar ik had nog geen tijd gemaakt om foto's te nemen.

Er is heel fijn gehoond met een speciale steen (als ik het goed begrepen heb.) en alle lagers zijn uiteraard vervangen.

Hij is helemaal strak en mooi zwart gespoten.
Nu afwachten wanneer de sleutelcrew tijd heeft om te komen helpen het zaakje weer in elkaar te bouwen.

On to the picts:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

En als laatste mijn eindelijk opgeruimde schuur met op de achtergrond het interieur dat ik van 'Freestyler' gekocht heb samen met een motorkap, deuren en achterklep in kleur. Ook ligt onder de werkbank, waarop nu mooi mijn stalen koppakking te zien is en waar de gereviseerde kop ook ligt, achter de witte plaat een NA diff te wachten om geïnstalleerd te worden.

Image
Originally posted by Tjabbo
[br]Vandaag weer een leuke update met redelijk wat foto's.
Niet dat we nu enórm veel gedaan hebben, maar wel een belangrijk ding.
De kop zit erop! *O*
Compleet met ARP kopbouten en een mooie stalen koppakking.

Zelf had ik kort geleden een moment dat ik dacht dat hij nooit weer helemaal in elkaar zou komen, omdat het zo veel is en niet supersnel gaat. Dat laatste komt vooral door het wachten op onderdelen e.d.
Maar nu de kop er weer op zit, begint het echt weer op een motor te lijken en heeft mijn vertrouwen in een snelle geile 7M weer een flinke boost gekregen om maar in de supra stijl te blijven.


Ik had een nieuwe waterpomp opgehaald en die gaat er binnenkort op.
Op de onderste foto's had ik hem er vast even los opgemaakt, en het leek wel goed. Hij was zelfs standaard al zilverkleurig dus ik hoef hem niet eens te spuiten!

Piccaz do talkin' :

Image

Image


De arp bouten:

Image
Image


Kop erop monteren:

Koppakking:
Image

Image

De kop zelf:
Image

Marco checkt de kop.
Image

Image

Image

Image

De arp's er in en mooie bling blink nokkenassen:
Image


Daarna wat foto's gemaakt van het blok met de kleppendeksels erop om te zien hoe het er ongeveer uit gaat zien:

Image
Image

En toen we toch bezig waren ff de kapjes ervoor gelegd:
Image
Image

En last butt not least een foto van Mark's kont: :9~

Image
(Let wel! gemaakt door J_veneberg)


Ik heb intussen vanavond wat extra spullen opgehaald van de loods waar de supra staat, en de klop sensoren en de oliedruk sensor zitten inmiddels weer op hun plaats.

Rest me nog de sleutelcrew wederom te bedanken voor hun (morele) steun.

Hopelijk binnenkort weer meer nieuws...
Originally posted by j_veneberg
[br]Sow, Jeffry heeft een nieuwe avatar :P

Verder vond ik dit wel een leuke vergelijking:

Image
Originally posted by Tjabbo
[br]
Originally posted by ThaFreak
[br]al uitgesleuteld :?
Jeah Jos is net 10 mins. weg en ik heb net de foto's erop staan.

Vandaag was een echte klooidag. Veel boutjes en moertjes weer goed bij de onderdelen zoeken, en we hebben weer wat dingen gespoten (geen foto's van dit keer).
We = Jos (mijn neef)en ik. Mark kon niet en Jeffry kwam alleen ff ouwehoeren en de schone injectoren terugbrengen.

De distributieriem is gemonteerd, wat betekend dat het loopwerk compleet is. Ik heb ook even de CPS proefgemonteerd, net als de fuel rail. Daar moet nog de standaard drukregelaar af (links zichtbaar) en daar komt een instelbare regelaar voor terug.
Waarom proefmontage? nou simpel. 1 injector heeft het schoonmaken niet overleefd (was ws al kapot voor het reinigen) en ik moet dus wachten op 1 andere stocker omdat ik niet de 550's direct ga gebruiken. De lexus afm ligt er ondertussen al wel maar we gaan stock inrijden omdat dat een betrouwbare configuratie is.

On to the picts:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

De gereinigde injectoren:
(Die met het rode kapje zijn de NipponDenso 550cc's, de zwarte zijn de stockers.)
Image

Image


Injectoren perfect gereinigd door Jeffry!
Huge fucking thanks! :)

Picts van zijn installatie thuis:
Image
Image
Image
Originally posted by Tjabbo
[br]Goed opgeschoten deze zaterdag.

Het inlaatspruitstuk zit er nu helemaal op, en er zijn een aantal sensoren bij gekomen.
De één voor de olie temperatuur. Daarvoor hadden we een loze uitgang gevonden op de motor, en Jeffry heeft in dat afdekplaatje een mooi draad getapt waarna de sensor geïnstalleerd kon worden.

Ook hebben we een gat in de uitlaatkant van de turbo gemonteerd voor de EGT, de uitlaatgastemperatuur sensor van de wideband kit.

Deze hebben we in de turbo gezet zodat we van alle cylinders wat 'info' krijgen. Stel dat we de egt in cylinder 6 gezet hadden (die wordt tensloote het heetst), dan zouden we nooit kunnen meten of er iets mis gaat in cilinder 1. Daarom is dit volgens ons de beste methode.

Ook hebben we besloten toch maar direct de 550cc injectoren te gaan gebruiken. Ook hier zitten nog wat haakjes en ogen aan omdat ze high impedance zijn, terwijl de MKIII low impedance gebruikt. Dit kunnen we simpel veranderen door de 'injector resistor pack' te omzeilen. Hieronder post ik wellicht wel wat meer wanneer het zover is.


On with the picture show:

Woeste man!
Image

Bouten schoon maken mbv de boormachine:
Image

Het schiet nog niet erg op he?
Image

Uitlaatspruitstuk van roest naar beautifull. Door Jeffry(tm).
Image

En gemonteerd door the master himself:
Image

Nothing beats true craftmanschip!
Image


Check check! De fuel rail zit erop. En wat zit erop gebout?
Image

Juist! De aansluiting voor de instelbare brandstofdruk regelaar.
Image

Image


Jeffry boorde een gat in mijn nieuwe turbo,
En vulde hem weer op met de EGT sensor:
Image

De gespoten lexus afm:
Image

De turbo zit erop!

Image

Image

En ook de olietemperatuur sensor heeft zijn weg in het blok gevonden:

Image

Image

Image


Inlaatspruitstuk erop.

Image

Image

De EGT probe nogmaals:
Image

Nice huh?
Image


En even met het hitteschild voor het visuele effect:
Image

Image


Al met al weer een drukke en leerzame dag.
Nu rest eigenlijk nog de kabelboom op te halen, en vast de stekkers vast te maken die onder het inlaatspruitstuk vast horen.
Daarna kan het gasklephuis en de 3000 buis erop, en dan kan de motor in.


Rest mij het S.H.O.A.R.M.A. team weer te bedanken voor de inzet. :)

My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

Locked