Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Koelings probleem

De MKIII supra, het bestaansrecht van shoarmateam.nl heeft hier zijn thuis.

Moderators: Jos, mmarkk

Post Reply
User avatar
Christian
Sla blaadje
Posts: 35
kuchnie na wymiar
Joined: Wednesday 02 September 2009 11:09
Location: Bad Bentheim

Koelings probleem

Post by Christian »

Ik heb een 2jz-gte in mijn mk3 Supra liggen.
Ik gebruik de auto voor track Days!
Echter de koelvloeistof temperatuur van de auto wordt te warm.
Ik heb er al 2 Spal fans voor en een koeler van een BMW M5. De thermostaat is er ook uit!
Tevens hebben wij een carbon motorkap geplaatst met ventilatie gaten.
Helaas hebben al deze veranderingen nog niet het beoogde resultaat gehaald.

Zijn er nog mensen met tips??

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Koelings probleem

Post by Tjabbo »

Heb je de standaard warmtewisselaar al weggehaald en een grote oliekoeler geplaatst? Een 2jz haalt met gemak 130 graden bij track gebruik.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Koelings probleem

Post by Dude »

Heb je de originele oliekoeler nog gemonteerd? Die moet je laten zitten, en eventueel een 19 row koeler met thermostaat extra er bij aansluiten. Dan blijft je olietemperatuur iig op pijl.

De spal fans koelen minder dan de OEM visco fan. Ik zou de OEM visco fan met een goede fan shroud plaatsen.
Ik heb een koyorad radiator met flex-a-lite regelbare fans. Hij blijft zelfs aan de koude kant.
Is je waterpomp niet gaar? Bij sommige waterpompen van JZ motoren zijn de bladen van plastic. Over tijd kan het gebeuren dat deze slijten (dus de centrifugaal blades zijn weg) Dan een pomp monteren met stalen blades.
Image

User avatar
Christian
Sla blaadje
Posts: 35
Joined: Wednesday 02 September 2009 11:09
Location: Bad Bentheim

Re: Koelings probleem

Post by Christian »

Ik heb al een andere olie koeler geplaatst.
En er zit een nieuwe originele waterpomp op.
Wat bedoel je precies met warmte wisselaar?
Ik heb de kachelkraan al weggehaald. Deze staat nu constant open.

User avatar
Christian
Sla blaadje
Posts: 35
Joined: Wednesday 02 September 2009 11:09
Location: Bad Bentheim

Re: Koelings probleem

Post by Christian »

Weet iemand dan ook de opbrengst van de oem Visco fan?
De 2 Spal fans zijn elk 2220 cbm/h

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Koelings probleem

Post by Dude »

De warmtewisselaar is de originele oliekoeler. Dat ding wat onder je oliefilter zit. Die gewoon laten zitten, en daarop een sandwichplate met extra oliekoeler aansluiten.

Aangenomen dat je blok gewoon goed is, denk ik dat je eens moet kijken naar je radiator. Hoe oud is die, en zit die niet helemaal dichtgeslibd? Een koyo rad is behoorlijk wat groter en dikker dan de stock radiator.
Trws heb je de spal fans wel goed aangesloten? de draairichting is vrij belangrijk O-)
Image

User avatar
Christian
Sla blaadje
Posts: 35
Joined: Wednesday 02 September 2009 11:09
Location: Bad Bentheim

Re: Koelings probleem

Post by Christian »

De radiator is nieuw. En de fans zitten goed aangesloten.
Ik heb er ook een mishimoto rad. Voor gehad maar probleem blijft hetzelfde.
Wij hebben een speciale oliefilter set opgezet,
http://www.suprastore.com/suoilcoandfi.html" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Koelings probleem

Post by Tjabbo »

Christian wrote:Weet iemand dan ook de opbrengst van de oem Visco fan?
De 2 Spal fans zijn elk 2220 cbm/h
OEM viscose fan zit rond de 2400cfm.
Edit: dat is voor de mk3
mkiv supras zitten iets boven de 3200cfm
Last edited by Tjabbo on Tuesday 24 September 2013 18:17, edited 1 time in total.
Reason: mkiv info toegevoegd
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Koelings probleem

Post by Tjabbo »

Wordt het koelwater *iets* warmer, of gewoon echt heel erg heet?

Heb je de radiator dop al eens vervangen ?
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Koelings probleem

Post by Dude »

Wat Tjabbo zegt, doe er eens een 1.3 bar radiator dop op. En stock 2jz visco fan met goede shroud. De shroud is erg belangrijk.
Hoe heb je de intercooler er voor zitten? die zit toch wel in de flow richting, dat je niet een blokkade hebt doordat je intercooler in de weg zit.
Image

User avatar
Christian
Sla blaadje
Posts: 35
Joined: Wednesday 02 September 2009 11:09
Location: Bad Bentheim

Re: Koelings probleem

Post by Christian »

De intercooler zit voor de radiator geplaatst.

Post Reply