Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Supra mk3 ct26 boost gedrag

De MKIII supra, het bestaansrecht van shoarmateam.nl heeft hier zijn thuis.

Moderators: Jos, mmarkk

Post Reply
User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
kuchnie na wymiar
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Supra mk3 ct26 boost gedrag

Post by Rsoarer »

Hi,

Weet iemand of de supra mk3 ct26 turbo, op 11PSI, zijn boost vasthoudt tot en met de redline? En waar heb je met een ct26 positieve boost?

Thanks
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Supra mk3 ct26 boost gedrag

Post by Tjabbo »

de ct26 houdt boost wel vast, het is de 7M kop die ervoor zorgt dat hij afvalt na 6000 toeren.
boost komt er al in bij 2000 toeren en voor 3000 toeren heb je volle druk als je de juiste versnelling pakt.

mocht je die op een 1jz willen gebruiken, dat werkt erg goed.
driftmotion maakte er ooit manifolds voor, maar die zijn al niet meer in productie, en ze waren een beetje restrictief geloof ik.

maar een 57trim ct26 doet het als een malle op een 1jz. :)
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: Supra mk3 ct26 boost gedrag

Post by Rsoarer »

Thanks Tjabbo

Ben benieuwd hoe zo een ct26 op een 2jz zou presteren..
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Supra mk3 ct26 boost gedrag

Post by Tjabbo »

op een 2jz redelijk denk ik. ik denk dat de flow van de 2jz kop de ct26 snel kapot heeft.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: Supra mk3 ct26 boost gedrag

Post by Rsoarer »

Ook bij stock--->iets hoger dan stock boost? Het idee is om de ct26 als vervanger voor de twins en gewoon alles stock te houden, ook het motorvermogen.

thnx
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Supra mk3 ct26 boost gedrag

Post by Tjabbo »

stock boost ct26 is 0.45 bar. haast niks dus
stock boost van de 2jz is 0.9 bar dacht ik ongeveer?

ik snap het voordeel niet zo.

om een ct26 passend te krijgen heb je een speciaal manifold nodig. met een aftermarket turbo ook
ook een aftermarket kan je relatief klein krijgen, incl water- en olie koeling als je wilt en goed zoekt
een ct26 is geen geweldige turbo na 25 jaar dienst. een geupgrade is natuurlijk als nieuw, maar niet enorm betrouwbaar. een laten reviseren kost hetzelfde als een sp6265 turbo

enige voordeel misschien is een simpele wastegate setup, maar met een goed manifold kan je ook daar best een mooi en simpel design mee krijgen dat veel betrouwbaarder is dan een ct26 erop bakken.

dus de vraag die ik heb aan jou is eigenlijk: Waarom zou je dat in 's hemelsnaam willen? :)
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: Supra mk3 ct26 boost gedrag

Post by Rsoarer »

Ik las volgens mij ergens dat een jdm 2jzgte ongeveer 11psi~0,76bar.

Het is de bedoeling om het op een GE te monteren met GTE compressie, ik aim echt voor standaard GTE power dus 280pk. Ik wil het liefst zo min mogelijk poespas, dus idd gewoon een interne wastegate. Dan kom je bij het vraagstuk welke turbo is precies goed, ik dacht de 7mgte heeft dezelfde compressie en cilinderinhoud als een 2jzgte (volgens mij ook de slag en boring?!) dus zou een ct26 misschien wel uitkomst kunnen bieden.

Ik zou zo niet weten welke turbo ik anders zou kunnen nemen die in balans is met de 2jz motor, met interne wastegate. Er zijn formules om de juiste turbo te vinden alleen dan zullen de variabelen waarschijnlijk gebaseerd zijn op flow en aanzuigcapaciteit en het beoogde vermogen?! Dat zijn dus variabelen die ik (als beunhaas :9 ) eigenlijk alleen maar kan benaderen en dus zo nooit 100% de juiste turbo kan vinden.
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Supra mk3 ct26 boost gedrag

Post by Tjabbo »

dan moet je wel een geupgrade ct26 nemen. de 7m heeft stock 235 pk en je haalt misschien 280 met goede mods en de boost op 1.1 bar maar dan verkort je de levensduur nogal.
ik zou voor een kleine turbo gaan met een .86 AR (spoelt lekker snel) en een 58 tot 61 trim wiel oid.

sound performance verkocht die ook in de good old days en haalden daar met een simpele kit en afhankelijk van de druk snelle spool en goede pk aantallen mee. dus niet laggy en de 330 pk van de usdm mkiv ga je wel halen.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: Supra mk3 ct26 boost gedrag

Post by Rsoarer »

Thanks Tjabbo

Ik ga het mezelf denk ik niet moeilijker maken dan het is, ik heb nog een 2jzgte kop daar is aftermarket veel meer voor verkrijgbaar en daar kunnen de 550cc injectoren die ik nog heb ook van pas komen.

Ik ga denk ik gewoon een gietijzer t4 spuitstuk met een borgwarner s360 monteren en idd aimen op het vermogen van een usdm mkiv. Ik heb een aantal dyno uitdraaien gezien van zo een s360 en dat ziet er prima uit, hoor goede ervaring m.b.t. lag. Daarnaast is het voor mij ook echt belangrijk dat er spareparts zijn voor die turbo, niet dat je een mooie setup maakt en als de turbo ermee stopt je niks meer hebt aan die setup.

Wat je zegt is zeker waar, een ct26 laten reviseren ben ik miss bijna net zo veel kwijt als een goede kleine turbo. De turbo van mijn astra reviseren was al €320,- en dat ging om een kleine gt1544 garrett.

Ik hoop alleen dat ik de externe wastegate een beetje uit het zich kan monteren en originele heatshielding kan fabriceren i.p.v. zo een turbo blanket. Ik hou er niet van dat als je de motorkap open doet je glimmende dingen en gekleurde slangen ziet. Liefst zo stock mogelijk.
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Supra mk3 ct26 boost gedrag

Post by Dude »

GT2871R of GT3071R
Image

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: Supra mk3 ct26 boost gedrag

Post by Rsoarer »

@Dude

Je wordt altijd platgegooid met turbo's die goed zijn op een 2jz.

Als je aan 5 mensen vraagt welke turbo goed is voor een 2jz als je gewoon normaal vermogen wilt; krijg je 10 verschillende antwoorden:S En van die 5 mensen die dan reageren op supraforums o.i.d. heeft er maar 1 ooit een 2jz gehad.

Waar de één zegt dat een kleine single never nooit zo snel zal spoolen als stock twins, zegt de ander weer het tegenovergestelde.

Ben er zeker nog niet uit wat het gaat worden maar voorlopig zit er een 100% gezonde en krachtige 1JZ in waar groot onderhoud al aan is uitgevoerd. Waarschijnlijk worden het toch gewoon stock twins (hopelijk usdm twins)

Als ik binnenkort weer eens richting Utrecht ga laat ik mijn 2jzgte kop even afpersen en eventueel vlakken bij Mannessen motoren, vanaf daar kijken we weer verder.
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Supra mk3 ct26 boost gedrag

Post by Dude »

Je moet voor jezelf de afweging maken bij hoeveel rpm je turbo moet gaan spoelen en wat je vermogens doel is. Je zegt zelf 280 pk. Ik denk dat als je een GT28RS (disco potato) neemt dat je instant spool hebt en over de 300 pk kunt drukken. Maar een 2jz turbo setup is sequentieel, dus met een single zul je altijd ergens wat moeten inleveren. Maar geloof mij, nadat je met een kleine single hebt gereden wil je echt niet meer terug :p

Als je een twinscroll manifold en turbo neemt scheelt dit nog eens 300 rpm in spoolen.
Zorg wel dat je de A/R waarde niet te klein neemt.
Image

Post Reply