Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Toyota supra 7mgte

De MKIII supra, het bestaansrecht van shoarmateam.nl heeft hier zijn thuis.

Moderators: Jos, mmarkk

Post Reply
User avatar
kmartinu
Shoarma haler
Posts: 238
kuchnie na wymiar
Joined: Thursday 01 January 2015 20:14

Toyota supra 7mgte

Post by kmartinu »

hallo ,
vandaag voor het eerst met de supra 7mgte gereden nadat ik de koppakking en turbo vervangen heb . ik denk dat ik mijn kleppen moet stellen . aan de uitlaatnokkenas hoor ik een tikkend geluid . hebben jullie hier wat informatie over waar ik de shims kan krijgen etc ?
Nadat ik ong een half uur gereden had steeg de temperatuur opeens toen ben ik meteen gestopt en heb ik niet meer gereden ( mijn electrische ven die werkt niet ) zou dat hier aan kunnen liggen ?
ik hoor het graag _O_

Mvg ken

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Toyota supra 7mgte

Post by Tjabbo »

natuurlijk kijken of je de kopbouten goed aangetrokken hebt. 97NM is een goed getal :)

Heb je een stalen koppakking gebruikt? zo ja, heb je het onderblok ook wel laten vlakken?


Eerste dingen om te checken zijn o.a. je radiatordop. Die wil het nog wel eens begeven.
Heb je een nieuwe thermostaat geplaatst en zit deze goed?
verder moet je het koelsysteem goed ontluchten. bij voorkeur de voorkant opkrikken, en de kachel op vol aanzetten op de heetste stand.

Als dat allemaal goed is, kan je proberen om zonder thermostaatje te rijden om te zien of dan wel het koelwater goed rond gepompt wordt.

heb je geen foutcodes ?
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

Gallecgun
Shoarma kruider eerste klas
Posts: 711
Joined: Monday 21 October 2013 13:33
Location: oldenzaal

Re: Toyota supra 7mgte

Post by Gallecgun »

Hij heeft sowieso een nieuwe radiateur dop die had ik al gehaald.
moet je bij de 7m eigenlijk nog een keer retorqen als je even gereden hebt, hij moet natuurlijk goed dicht trekken en een keer warm worden.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Toyota supra 7mgte

Post by Tjabbo »

natrekken van de kop hoeft pas na 5 heat cycles. dus nadat je 5x gereden hebt en de motor is afgekoeld.
natrekken doe je wanneer het blok echt koud is, dus bij voorkeur zo'n 16 tot 24 uur nadat je hem voor het laatst stil gezet hebt.

maar je koelsysteem goed ontluchten is echt héél belangrijk!
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
kmartinu
Shoarma haler
Posts: 238
Joined: Thursday 01 January 2015 20:14

Re: Toyota supra 7mgte

Post by kmartinu »

Hallo ,
Bedankt voor de snelle reacties .
De kop is gevlakt en het onderblok heb ik licht opgeschuurd . Het is een orginele toyota koppakking van de dealer dus geen stalen . Ik heb hem met 97nm vastgezet en in de juiste volgorde . Er branden binnen helemaal geen storings lampjes . Ik heb het systeem nog niet echt goed ontlucht zoals jullie het beschrijven . Ik heb gewoon de oude thermostaat erin gezet , deze moet ik dus ook nog even testen of hij werkt . Het viel me wel op dat hij hem heel lang stabiel hielt en opeens begon hij op te lopen .
En het tikkend geluid van de uitlaatnokkenas ? Was pas na een tijde rijden en toen hij afgekoeld was .

Ik hoor het graag .

Ken

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Toyota supra 7mgte

Post by Tjabbo »

dat tikken is vrij normaal, dat komt doordat de kleppen wat ruim staan. verder niets om je zorgen over te maken maar je moet ze wel even gaan afstellen.
de 7M heeft hydraulische klepstoters dus je kan de speling opmeten tussen de nok en het stelplaatje, en dan waar nodig vervangen. het proces staat beschreven op de supra tsrm online.

vervang gewoon die thermostaat voor een nieuwe en wees er de eerste 2 ton klaar mee. of haal hem er tijdelijk tussenuit.

en goed ontluchten is echt noodzaak. even van de voorkant iets omhoog zetten, kachel op vol heet aan en de dop van de radiator halen.
dan bij blijven vullen eerst met motor stil staand, knijpen in de water slangen. dan gaat er al lucht uit. na starten van de auto deze laten opwarmen (nog steeds met de rad dop er af) en dan bij blijven vullen.

dan kom je een heel eind.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

Gallecgun
Shoarma kruider eerste klas
Posts: 711
Joined: Monday 21 October 2013 13:33
Location: oldenzaal

Re: Toyota supra 7mgte

Post by Gallecgun »

je kan hem altijd nog een keer testen, hij deed het bij mij goed. maar uit voorzorg kan het altijd vervangen worden. [:I]
heb je de paperclip gebruikt voor het uitlezen?

hij laat volgens mij zo geen lampjes zien als ik het goed heb.
hij gaat wel piepen als hij te warm wordt.

User avatar
kmartinu
Shoarma haler
Posts: 238
Joined: Thursday 01 January 2015 20:14

Re: Toyota supra 7mgte

Post by kmartinu »

Oke , bedankt .
Ik ga al Die dingen eens proberen en dan maak ik weer een test rondje en dan laat ik jullie weten of de problemen opgelost zijn .

Groetjesss

User avatar
kmartinu
Shoarma haler
Posts: 238
Joined: Thursday 01 January 2015 20:14

Re: Toyota supra 7mgte

Post by kmartinu »

hallo mensen ,

Zoals ik al verteld had was ik afgelopen zondag de supra gaan testen met als gevolg dat hij nog te warm werd en dat er nog een tikkend geluid van de nokkenas afkwam . Vandaag wilde ik de kleppen stellen en het koelsysteem eens goed ontluchten en in orde maken . als eerste had ik eens de bougies er uit gedraaid en de bougie van cilinder 2 was helemaal nat van de olie ....:'(
ik ben dus bang dat hij dus weer helemaal uit elkaar moet . Wat is het meest logische waar de olie vandaan komt en wat kan ik nu het beste doen volgens jullie ? :N :N zelf dacht ik aan de zuigerveren of de klepsteel rubbers maar die zijn vernieuwt .
ik hoor het graag

groetjes ken .

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: Toyota supra 7mgte

Post by emveha »

Weet je zeker dat die olie niet van bovenaf door de schacht ( Waar de bougiekabel zit) erin is gelopen ????, plaats eens een foto van die bougie.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

User avatar
kmartinu
Shoarma haler
Posts: 238
Joined: Thursday 01 January 2015 20:14

Re: Toyota supra 7mgte

Post by kmartinu »

hmm ik betwijfel het ..
ik ben op het moment niet bij de auto ,Maar de bougie is zwart van kleur en Nat .
zal strx nog even langs gaan en een fototje er van maken .

groetjes

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Toyota supra 7mgte

Post by Dude »

die olie komt vaak van onder je klepdeksels vandaan en loopt dan zo in je bougie gat.
Als de tip van de bougie (dus het gedeelte wat in de cilinder zit) nat is van de olie dan moet de auto ook behoorlijk gerookt hebben.
Image

User avatar
kmartinu
Shoarma haler
Posts: 238
Joined: Thursday 01 January 2015 20:14

Re: Toyota supra 7mgte

Post by kmartinu »

Ja dat klopt , hij rookte helmaal niks. Ik moet er denk ik eens mee rijden en kijken wat hij doet .

Bedankt

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Toyota supra 7mgte

Post by Tjabbo »

Bijna iedereen die een 7M heeft, heeft vrij snel de bougiegaten vol staan met olie.

De middelste pakking, dat ding met al die rondjes er in, daar moet je goed wat vloeibare pakking omheen smeren tijdens de montage.
geldt ook voor die gallische klepdeksel rubbers. Ik heb er vloeibare pakking bij aan gesmeerd en dat hielp al iets.

waar ook veel olie langs loopt (relatief gezien dan hé :) ) is langs die schroeven waarmee je klepdeksels vast zitten.
vervang die schroeven door m4 boutjes als dat nog niet gedaan is en smeer ook die flink in met vloeibare pakking voor je ze monteert, want daar loopt ALTIJD olie troep langs anders.

wees gerust, er is maar 10% kans dat je 7M uit elkaar moet vanwege dat olie lekje hoor.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
kmartinu
Shoarma haler
Posts: 238
Joined: Thursday 01 January 2015 20:14

Re: Toyota supra 7mgte

Post by kmartinu »

Ooh gelukkig , ik schrok al .
Dan ga ik eens even de kleppendeksel eraf halen en alles goed dichten met vloeibare pakking .
Bedankt alweer voor de info tjabbo !

Post Reply