Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Aansluiting injectoren aan ECU 5M-GE

De MKIII supra, het bestaansrecht van shoarmateam.nl heeft hier zijn thuis.

Moderators: Jos, mmarkk

Post Reply
User avatar
qaped
Elite shoarma haler
Posts: 455
kuchnie na wymiar
Joined: Monday 17 March 2014 00:56
Location: Uden

Aansluiting injectoren aan ECU 5M-GE

Post by qaped »

Beste mensen. Ik ben de vader van qaped (Just (Supra MK3)) en heb een 5M-GE motor in een Toyota Crown MS112 (81-84) gelegd. Bij het aansluiten van de injectoren verbaas ik mij ontzettend over het volgende: volgens het elektrisch schema van een 5M-GE zijn er 2 aansluitcontacten voor de injectoren: no 10 voor 1,3 en 5 en nr. 20 voor 2, 4 en 6. Bovendien zijn die contacten ook nog eens doorverbonden met elkaar zodat je feitelijk met 1 draad alle injectoren tegelijk aanstuurt. Ik snap daar helemaal niets van. Je wil toch op precies het juiste moment een beetje brandstof inspuiten en dat is toch niet voor alle cilinders op het zelfde moment ? Of is het misschien zo dat de feitelijke inspuiting plaats vindt als gevolg van de onderdruk in de cilinder bij de aanzuigslag ? In dat geval zou de ECU niet het tijdstip van injectie regelen, maar alleen maar de grootte van het gaatje waar benzine doorheen moet. Of zit ik er nu weer helemaal naast ? Wie kan hier iets zinnigs over zeggen ?
Groet, Jac van Linden - Uden.
Supra mk3 targa
1986
040 Super white II, burgundy interieur
2jzgte (vvti) / r154

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Aansluiting injectoren aan ECU 5M-GE

Post by Tjabbo »

Hoe de bedrading van een 5M-E zit durf ik je niet te zeggen.
Als ik het goed begrijp wil je iets weten over hoe de injectoren worden aangestuurd.

Nu is het zo dat alleen bij sequentiele injectie alle brandstof in 1 slag ineens wordt ingespoten. de 2jz-gte heeft dat bijvoorbeeld.
De 1jz niet, de 7M niet, en de 5M ook niet. Die hebben batch injectie en worden per paar van 2 aangestuurd.

Daar word brandstof ingespoten op een andere manier.
er zijn veel mooiere uitleggen beschikbaar op internet, maar stel je voor dat bij de compressie slag al zeg rond de 25% benzine wordt ingespoten terwijl de klep nog dicht zit.
dan komt dus de benzine 'op' de klep te liggen. bij de overige slagen wordt ook 25% van de benodigde brandstof ingespoten. als je dan op de intake slag bent zit je aan de 100% benodigde brandstof. de klep gaat open en alle brandstof wordt naar binnen gezogen. (erg simpel en schematisch uitgelegd zodat het wat begrijpelijk is voor iedereen)

Anyway,
de 5M-E motor heeft bosch L-jet electronics. de L-jet gebruikt dual relay injectoren
dat betekent eigenlijk dat zodra er op de "30" draad (de injector driver die jij mist in je schema want je hebt alleen 10 en 20) voltage staat (bij starten/lopen van de motor) dat die relays wordt aangestuurd en dus de injectoren die er bij horen ook.
De ecu zorgt er dan voor dat het signaal naar dat relays wordt onderbroken middels het schakelen van het 10 of 20 relays (injector driver). dus eigenlijk een stom trucje waarbij 1 draad altijd 'hot' is vanaf contact tenzij onderbroken om de andere injectoren aan te sturen.

hier staat wat meer uitgelegd met een schema:

linkje: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=334340" onclick="window.open(this.href);return false;

en hier heb ik de meeste info gevonden:
http://www.lovehorsepower.com/ToyotaPDFs/25.PDF" onclick="window.open(this.href);return false;
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
qaped
Elite shoarma haler
Posts: 455
Joined: Monday 17 March 2014 00:56
Location: Uden

Re: Aansluiting injectoren aan ECU 5M-GE

Post by qaped »

@Tjabbo. Dank voor je geweldige reactie. Vooral de link naar de Toyota Pdf's verduidelijkt veel. Ik zie dat de 5MGE een simultaneous injectiepatroon heeft. Alle 6 cilinders krijgen op hetzelfde moment per cyclus in 2 stappen (2x50%) brandstof ingespoten vlak voor het BDP. Tijdens de aanzuigslag wordt het benz/luchtmengseltje dat voor de inlaatklep ontstaan is aangezogen. Ik begrijp nu ook de vorm van het inlaatspruitstuk. Die vormt in feite 6 evengrote kamers voor de inlaatklep waarin in 2 stappen de aanwezige lucht op het juiste benzinegehalte gebracht wordt. Ik snap alleen nog niet hoe de ECU weet wanneer het BDP is. De signalen naar de ECU komen van luchtweger, tempsensor, tijdschakelaar koude start, gasklepstandmelder, startmotor, accuspanningsmeting, maar nergens zie ik zoiets als een krukaspositiemelder in het schema staan.
Gr, Jac.
Supra mk3 targa
1986
040 Super white II, burgundy interieur
2jzgte (vvti) / r154

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Aansluiting injectoren aan ECU 5M-GE

Post by Tjabbo »

De M-series motoren hebben geen krukas positie sensor. die hebben uitsluitend een nokkenas positie sensor.
de turbo (7mgte) heeft een CPS (cam position sensor) waar de 7m-ge en oudere M-series motoren een verdeler hebben.

Naast de input die vanaf de onstekingsmodule komt naar de verdeler toe, is er tevens een output (feedback) naar de ecu over de positie van de nokkenas.
daaraan herkent de ecu de timing bij tdc/bdc.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
qaped
Elite shoarma haler
Posts: 455
Joined: Monday 17 March 2014 00:56
Location: Uden

Re: Aansluiting injectoren aan ECU 5M-GE

Post by qaped »

O.k. volkomen duidelijk. Hartelijk dank voor de moeite.
Ga nu lekker verder met aansluiten. Groet, Jac.
Supra mk3 targa
1986
040 Super white II, burgundy interieur
2jzgte (vvti) / r154

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Aansluiting injectoren aan ECU 5M-GE

Post by Tjabbo »

Succes Jac, graag gedaan.

natuurlijk zien we graag eens foto's hier van je machine.
een crown vind ik een machtige machine :Y
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
qaped
Elite shoarma haler
Posts: 455
Joined: Monday 17 March 2014 00:56
Location: Uden

Re: Aansluiting injectoren aan ECU 5M-GE

Post by qaped »

Hallo Supra fans. Bijgaand een foto van een Crown project in Uden. Achter de Crown zie je nog net de Supra MK3 van Just. Het betreft een Crown MS112 uit 1983, maar hij krijgt de dubbele koplampen van het 79-82 model. De 5M-GE hoort origineel niet in dit type, maar ik vind dat een prachtige motor, vandaar. De 5-bak is vervangen door een W58 zodat hij motorisch een Supra MK2 wordt. Op de tweede foto staan m'n MS53 ("69) en MS65 (" 71).
Image

Image
Supra mk3 targa
1986
040 Super white II, burgundy interieur
2jzgte (vvti) / r154

User avatar
Renev
Shoarma haler eerste klas
Posts: 327
Joined: Saturday 21 July 2007 22:51

Re: Aansluiting injectoren aan ECU 5M-GE

Post by Renev »

Mooie auto`s ^O^ ^O^
En zo te zien in een superstaat :9~ :9~ :9~

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Aansluiting injectoren aan ECU 5M-GE

Post by Tjabbo »

Ziet er mooi uit Jac! :)
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
qaped
Elite shoarma haler
Posts: 455
Joined: Monday 17 March 2014 00:56
Location: Uden

Re: Aansluiting injectoren aan ECU 5M-GE

Post by qaped »

Beste Supra liefhebbers. Eindelijk was het dan zo ver dat de 5MGE gestart kon worden. De stalen binnen- voorschermen waren gestraald en keurig in de primer en de oorspronkelijke donkerbruine kleur gespoten. Daardoor kunnen allerlei attributen zoals luchtweger, zekering+relaiskast, bobine en accubak op hen definitieve plek vastgezet worden. Een nieuwe benzinepomp uit Australië gemonteerd waarvan de schroefdraad aan de uitgang niet bleek te kloppen. Afijn toen het eenmaal zo ver was de motor gestart. Een seconde van blijdschap toen de motor meteen aansloeg, maar meteen daarna de teleurstelling dat het bij die ene seconde bleef. Hoe vaak ik ook startte, altijd weer die ene 1 seconde waarin net de 750 rpm werd gehaald en het acculampje uit ging, dankzij het benzinepufje uit de koude start injector. Uit metingen bleek dat er overal spanning stond waar dat moest, de ontsteking werkte en dat de injectoren ook stroom verbruikten. Ze werden dus wel aangestuurd, wat op zich al een geruststelling was. Rara. Een Belgische Toyotavriend leverde de gouden tip. (Guy Commers uit Mechelen, erg bekend bij de TACN) Na 6 jaar stilstaan willen de injectoren nogal eens vast gaan zitten. Met stroomstootje zijn ze dan weer los te krijgen, wat hoorbaar is aan het geklik. Bij mijn reserveblok lukte dat inderdaad. Na 5 a 6 stroomstootjes hoor je dat het klepje gemakkelijk weer op en neer beweegt, maar bij het blok in de Crown lukte dat na 25 en meer stroomstootje nog steeds niet. Inmiddels heb ik de injectoren uitgebouwd om ze schoon te kunnen maken.
Dankzij het uitbouwen is nog iets opgevallen. De vacuümaansluiting voor de vacuümvervroeging zit op een heel listig plekje. N.l 0,5 mm voor de gasklep als deze geheel gesloten is. Dat betekent dat wanneer de motor stationair draait de aansluiting niet in het vacuümgebied zit. Maar zodra de klep ook maar een beetje open gaat zit de aansluiting in het gebied waar wel vacuüm heerst. Dat betekent dat als je een nieuwe 5MGE voorziet van vacuümvervroeging je van het donorblok niet alleen de verdeler, maar ook het gasklephuis mee moet nemen.
Bijgaand enkele foto's, van de volledig ingebouwde motor en de boosdoeners.
Groet, Jac van Linden.


Image

Image
Supra mk3 targa
1986
040 Super white II, burgundy interieur
2jzgte (vvti) / r154

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Aansluiting injectoren aan ECU 5M-GE

Post by Tjabbo »

als ik je injectoren moet schoonmaken en flowtesten moet je het maar even zeggen okay Jac?

Verder een goed resultaat ^O^
Veel mensen vergeten even de injectoren te (laten) schoonmaken bij gebruik in een nieuw / gereviseerd blokje. Wel zo fijn dat alles mooi schoon is inclusief de filtertjes. :)
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Aansluiting injectoren aan ECU 5M-GE

Post by Tjabbo »

Oh en soms maakt het me kwaad dat de 5M er zoveel mooier uitziet dan de 7M in onze supras :'(
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
qaped
Elite shoarma haler
Posts: 455
Joined: Monday 17 March 2014 00:56
Location: Uden

Re: Aansluiting injectoren aan ECU 5M-GE

Post by qaped »

Hallo Marco,
Leuk dat je het aanbiedt. Ik had van Just al gehoord dat je dat deed, maar ik vroeg me af of dat niet alleen voor Supra eigenaren bedoeld was. Als je me je adres geeft stuur ik ze naar je op. De kosten maak ik meteen over als je me ook nog je bankgegevens stuurt. Aangezien je dat alles waarschijnlijk niet al te openbaar wil maken: ons emailadres is jacojust@home.nl (jac-corrie-just)
En zal ik de volgende keer zwart-wit foto's plaatsen ? Dan ziet die 5M er tenminste niet zo aantrekkelijk uit. Overigens ziet de 7Mge van Just er ook prachtig uit. Zonder turbo vind ik het allemaal wat minder rommelig onder de motorkap. gr Jac.
Supra mk3 targa
1986
040 Super white II, burgundy interieur
2jzgte (vvti) / r154

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Aansluiting injectoren aan ECU 5M-GE

Post by Tjabbo »

Hallo Jac,

ik zal je wel even een mailtje sturen.

gr

Marco.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Aansluiting injectoren aan ECU 5M-GE

Post by Tjabbo »

Jac,

Je injectoren zijn weer als nieuw. Ik heb je wederom gemaild. :)
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
qaped
Elite shoarma haler
Posts: 455
Joined: Monday 17 March 2014 00:56
Location: Uden

Re: Aansluiting injectoren aan ECU 5M-GE

Post by qaped »

Ik zal het doorgeven! Ik zal mijn vader proberen over te halen om een projectpagina te beginnen [^]
Supra mk3 targa
1986
040 Super white II, burgundy interieur
2jzgte (vvti) / r154

Gallecgun
Shoarma kruider eerste klas
Posts: 711
Joined: Monday 21 October 2013 13:33
Location: oldenzaal

Re: Aansluiting injectoren aan ECU 5M-GE

Post by Gallecgun »

overhalen hij had er allang 1 moeten hebben ;)
mooi om te zien hoe jullie samen met de projecten bezig kunnen, mis het zelf wel een beetje met mijn ouwe heer.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Aansluiting injectoren aan ECU 5M-GE

Post by Tjabbo »

Gallecgun wrote:overhalen hij had er allang 1 moeten hebben ;)
mooi om te zien hoe jullie samen met de projecten bezig kunnen, mis het zelf wel een beetje met mijn ouwe heer.
dat herken ik. Mijn pa laat me nog zijn winterwielen wisselen zelfs dat doen we niet samen oid.
Overigens vindt mijn hele familie de supra dikke onzin en geld verspilling en snapt niemand wat ik er aan vind... [V]
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

Post Reply