Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

2jzgte swap met R154 bak

De MKIII supra, het bestaansrecht van shoarmateam.nl heeft hier zijn thuis.

Moderators: Jos, mmarkk

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
kuchnie na wymiar
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: 2jzgte swap met R154 bak

Post by Tjabbo »

ik kan ze voor je cleanen voor een vriendenprijsje he :) (check hier: viewtopic.php?t=5008&f=8" onclick="window.open(this.href);return false; )
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

Twan
Sla blaadje
Posts: 49
Joined: Friday 19 August 2016 21:46

Re: 2jzgte swap met R154 bak

Post by Twan »

Hallo mensen het is weer een tijdje geleden dat ik nog iets gepost heb , vandaag is mijn mk3 goedgekeurd en kan ik morgen mijn platen aanvragen, ik wil ook iedereen bedanken die mij geholpen hebben met mijn 2jz swap , heb straks even kunnen genieten van de supra op de weg hij rijd bijzonder goed en misschien dat ik de volgende persoon die een swap wil doen ook kan helpen ikzelf heb weer veel geleerd . Ik heb dus een frontcut gekocht van een Aristo 161 en kan wel zeggen dat ik veel zaken heb kunnen gebruiken , interkoeler met alle buizen , koelventilator (met behuizing aangepast) , extra kabels om de kabelboom aan te passen , zekeringdoos voor extra stroom voor de ventilatoren , enz.
1. Motor aanpassen ; olie carter moet dus achter liggen ( rearsump) want voor ligt ie anders op het stuurhuis, de upperpan ( zit tegen het blok ) heb ik van Amerika moeten laten komen in Japan waren ze momenteel niet in voorraad, de plaat en olie aanzuig ( in de pan), en de pan moeten ook besteld worden ( alles rond 1000 euro met verzending) voor de boutjes kan je een een deel van de oude gebruiken vooral opletten dat ze niet te lang zijn ook als je nieuwe besteld heb het zelf mee gemaakt , even met schuifmaat diepte op meten.
Motorsteunen heb ik zelf gemaakt gemonteerd met de originele rubbers van de Aristo, dus je moet andere steunen maken of kopen want het bevestigingspunt moet 7 cm naar achteren gewoon even meten op het chassis van de Supra ( voorste punt bevestiging versnellingsbak en sleufgat voor de motorsteun), dan heb ik het frame van Supra met sleufgat om motorsteun op vast te zetten ook moeten aanpassen die van de Supra ligt op 30° ( horizontaal en dan 30° omhoog) die van de Aristo ligt op 15 ° dat verschil is te groot voor de rubbers die gaan scheuren .
De retour leidingen ( 2x) voor de turbo olie moeten ook aangepast omdat het aluminium onderdeel op de upperpan waar de olie in de carter terugloopt (T stuk) niet meer te krijgen is, de aristo upper pan is schuin en de rearsump is recht je kan het aluminium T stuk van de aristo gebruiken ( alu pakking maken van 3 mm ) en binnenkant van T stuk die anders tegen het motorblok raakt iets afvlakken zodat je de slang er nog op krijgt ( waar de pakking normaal op zit hoef je niets aan te doen alleen het ruwe aluminium gedeelte wat aanpassen) , om de retour buizen aan te passen kan je het oude olie aanzuig stuk gebruiken die in je carter zat zitten verschillende bochten in die je kan gebruiken, de slangen kun je opnieuw gebruiken van de Aristo.
Olie peil stok kan je opnieuw gebruiken van de Aristo bij mij komt ie onder de hoofdremcilinder uit , plaatje om te bevestigen moet je wel afhalen en op een andere plaats vast zetten op steun die onder de intake vast zit naar het blok, die steun moet je ook een knik geven naar achter omdat die anders tegen de nieuwe motorsteun gaat raken.
Ik heb op aanraden van andere leden hier op Forum een nieuwe waterpomp en riemen geplaatst maar ik had het pech een slechte startmotor te hebben en heb toen de motor in de Supra lag een nieuwe moeten plaatsen, die onderste boud is geen probleem maar die bovenste mensen lief was bijna niet te doen (2cm plaats tussen) dus zeker een aanrader zet er een nieuwe in ( 150 euro voor een nieuwe) en de aristo heeft een olie switch dus geen druk gever zet er één op als ie nog niet in de auto ligt want is niet zo gemakkelijk als je het nadien moet doen je moet wel met een bochtje 1/8 draad werken want recht kan je hem er niet opdraaien komt tegen de oliekoeler aan ( oliekoeler op de oliefilter ).
2.Chassis van supra aanpassen ; ik heb dus alle buizen met de interkoeler zoals die in de Aristo zat zo kunnen omzetten in de supra , interkoeler zit rechts voor het voorste wiel waar eerst het tankje zat van de ruitensproeier , tankje zit nu links voor, samen met de ECU die in een koffertje zit zoals in de frontcut heb dus geen kabel aanpassing moeten doen van de motor naar de ECU , batterij zit in het koffer achter. Ja dan het aanpassen van het brandschot ander krijg je de twinturbo's er niet in , eerst best even binnen in de wagen tunnel van de kachel weg halen en met een bolhamer rustig plaatwerk naar achter werken ik heb wel een paar keer motor moeten passen hoeveel en waar dat ie juist naar achteren moest kan wel zeggen ongeveer 4 cm kan er nu mijn hand nog achter steken achter de twins maar is goed te doen , remleidingen wat plooien dan hitte schilt van remleiding aanpassen kan die ook terug gebruikt worden. ^O^

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: 2jzgte swap met R154 bak

Post by Tjabbo »

Hi Twan,

Mooi dat je supra weer rijdt en dat je zo goede ervaringen hebt met het monteren. :-)
Ik ben erg benieuwd naar wat foto's van hoe je motor er in ligt. (Y)
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

Twan
Sla blaadje
Posts: 49
Joined: Friday 19 August 2016 21:46

Re: 2jzgte swap met R154 bak

Post by Twan »

ja is een leuk project geweest maar je moet wel wat van alles zelf kunnen ik denk dat er toch rond de 1500 werkuren in zitten in het hele project en een kleine 20... euro samen met de aankoop van de Supra en veel nieuwe onderdelen; frontcut Aristo + onderdelen voor aanpassing 2jz, nieuwe velgen en banden , schokdempers, startmotor, radiator,benzinepomp, remschijven en remblokken en slangen, nieuwe voorruit , volledige RVS uitlaat 63 mm, 150 nieuwe combinatie boutjes van m6 + veel boutjes vangen in inox , elk steuntje of ijzer dingetje ( ook alles van de bumpers) is schoon gemaakt en gespoten en soms met roest omvormer behandeld , alles is los geweest ophanging voor en achter , leidingen , tank enz, enkel het dashboard is er in gebleven ,Supra is ook volledig opnieuw gespoten ook de binnenkanten van de deuren en achterklep alle openingen en losse onderdelen , maar ik denk dat je voor een goede mk 3 ook kleine 10... euro kwijt bent dus ik ben wel 10 meer kwijt maar heb veel nieuw spul en een super motor in liggen.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: 2jzgte swap met R154 bak

Post by Tjabbo »

Een paar foto's van Twan zijn setup ^O^
17431581_1869200743361825_1341775956_o.jpg
17431581_1869200743361825_1341775956_o.jpg (273.51 KiB) Viewed 6774 times
17453365_1869200180028548_1736534265_o.jpg
17453365_1869200180028548_1736534265_o.jpg (343.75 KiB) Viewed 6774 times
17455109_1869200580028508_1393267144_o.jpg
17455109_1869200580028508_1393267144_o.jpg (407.59 KiB) Viewed 6774 times
17473976_1869199766695256_1889234413_o.jpg
17473976_1869199766695256_1889234413_o.jpg (486.25 KiB) Viewed 6774 times
15725289_1820586408223259_1455213512_o.jpg
15725289_1820586408223259_1455213512_o.jpg (299.89 KiB) Viewed 6774 times
17474440_1869200363361863_94213267_o.jpg
17474440_1869200363361863_94213267_o.jpg (329.17 KiB) Viewed 6774 times
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Mark
Shoarma haler
Posts: 255
Joined: Sunday 14 August 2011 19:19

Re: 2jzgte swap met R154 bak

Post by Mark »

Nice! Ziet er goed uit :Y

Twan
Sla blaadje
Posts: 49
Joined: Friday 19 August 2016 21:46

Re: 2jzgte swap met R154 bak

Post by Twan »

Ok bedankt voor de foto's ik zal er dit weekend nog wat maken van de hele wagen . :)

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: 2jzgte swap met R154 bak

Post by dave »

Super netjes gedaan!!

Leuk om te lezen! ^O^

User avatar
qaped
Elite shoarma haler
Posts: 455
Joined: Monday 17 March 2014 00:56
Location: Uden

Re: 2jzgte swap met R154 bak

Post by qaped »

Hee Twan, Mooi Supra zeg. Swap heb je erg netjes gedaan :p Ziet er echt uit alsof de 2jz er standaard in lag.. Ik ben zelf nu ook met een 2jzgte vvti swap bezig. Hij is bijna afgerond, alleen ik heb een paar vacuümleidingen waar ik geen raad mee weet. Zou je me kunnen helpen? Ik heb een topic aangemaakt bij Supra mk2/mk3 met foto's!
Supra mk3 targa
1986
040 Super white II, burgundy interieur
2jzgte (vvti) / r154

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: 2jzgte swap met R154 bak

Post by dave »

Twan,

Wat heb jij met de aansturing van de brandstof pomp gedaan? Hoe zorg je dat de pomp af valt bij een ongewenste situatie?

Met andere woorden, wat heb je met het DI en FPC signal gedaan? :)

Twan
Sla blaadje
Posts: 49
Joined: Friday 19 August 2016 21:46

Re: 2jzgte swap met R154 bak

Post by Twan »

Mijn brandstofpomp werkt apart via een relais, (met zekering ) die in het zwarte koffertje zit van de ecu, maar is dus niet aangesloten via ecu, ik kon er wel een beveiliging op zetten maar heb het niet gedaan, ik heb hier iets liggen is van een Renault Clio geloof ik is gewoon een soort bots schakelaar met 2 aansluitingen die je in de motorruimte kan plaatsen er zit een kogel in om de stroom door te geven als je botst springt die kogel los en is het contact verbroken er zit een rode knop op om de kogel weer op z,n plaats te duwen , wordt blijkbaar ook op racewagens gezet maar kan wel vervelend zijn als je wat ruw rijd springt dat dan los en dan moet je het manueel het weer opzetten , maar voor ons op gewone wagens goede oplossing als ie niet te hard afgeveerd is , met veel andere veiligheids relais zit je met het stroomverbruik van je pomp die kunnen dat niet aan .

Twan
Sla blaadje
Posts: 49
Joined: Friday 19 August 2016 21:46

Re: 2jzgte swap met R154 bak

Post by Twan »

De motor is op een laptop van Toyota aangesloten geweest testrit gedaan en doet het geweldig eigenlijk geen problemen alleen aantal foutcodes wat ik al wist dat die komen zouden,
de motor zit nu op een manuele R154 bak i.p.v automaat dus codes van de solenoid die de ecu niet ziet, meen 6 codes voor de bak en 1 van het snelheidssignaal ( signaal niet aangesloten) , maar is geen probleem motor presteert geweldig snelheidssignaal krijg ik gewoon van de kabel en de ABS sensor op de bak, dus heb lampje niet aangesloten .
Dan heb ik veel gelezen dat de ecu een signaal moet krijgen in welke versnelling de bak staat, als je er een manuele bak op zet zou het toerental begrenst zijn rond 4500 rpm omdat de ecu geen meer signaal krijgt, kan zeggen dat de mijne tot bijna 7000 rpm gaat, ik heb mijn kabels gewoon afgeknipt en volgens de laptop van Toyota stond ie in 4 de versnelling .
PPS (Progressive Power steering) op het stuurhuis van de Mk3 zit een valve (solenoid) en op mijn pomp van de motor ook 1 , dus 2 in totaal dacht kan wel eens een probleem worden maar is het niet geworden , ik heb ze alle 2 aangesloten via een aparte de pps computer , de pps computer van de pomp op de motor (zat in de frontcut) die heb ik een snelheidssignaal gegeven van de speed sensor in de tellerunit , weet niet zeker maar dacht dat die speed sensor alleen op de Turbo versie zaten , de pps computer van het stuurhuis van de Mk3 daar heb ik het signaal doorgeknipt dus 1 regelt de druk in de leiding en 1 staat altijd open , de output van die pps computer is 5v voor de Aristo en 6 v die in de MK3 zit dus denk niet verstandig er 12 v op te zetten om die solenoid open te zetten ( er moet dus stroom op staan om de valve te openen, bij hogere snelheid ga je iets meer weerstand voelen aan je stuur door de pps computer die de druk regelt)!!
Cruise controle heb ik niet aangesloten anders zou er een speed limiter op komen weet niet of dat klopt , je moet dan wel de 3 weerstanden in je stuur aanpassen, die zitten in het hendeltje van de frontcut maar kan goed zonder.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: 2jzgte swap met R154 bak

Post by Tjabbo »

Stock 2JZ is 6800rpm dus bijna 7000 kan wel kloppen Twan. :-)
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

Twan
Sla blaadje
Posts: 49
Joined: Friday 19 August 2016 21:46

Re: 2jzgte swap met R154 bak

Post by Twan »

Hallo jongens heb net 3000 km gereden met de supra , rijden doet ie echt wel goed je merkt wel dat het een duurdere klasse was in die tijd,kan je echt niet vergelijken met mijn celica t16 uit 89 , ophanging en stuurinrichting zijn zeer degelijk en ik was toch verbaast hoe veel rijcomfort je hebt .
De 2jz is super om mee te rijden, ik heb geen olieverbruik na 3000km dus was een goede koop geweest , ik had alleen een probleem met de 2jz ik kon hem moeilijk starten als ie warm was (ongeveer na 10 min ) ik had geen foutcode maar heb toch enkele sensoren vervangen door nieuwe , krukas , nokkenas en temp sensor maar hielp niet ben dus verder gaan zoeken en heb eens naar de bougies gekeken 1 had een goede kleur de rest waren zo goed als nat of zagen er vochtig uit .
Ik heb in het begin toen ik de motor wilde opstarten in de frontcut een plobleem gehad dat er geen benzine uit de retourleiding kwam dit kwam door de injectoren doe open stonden benzine was in mijn motor gelopen, ik heb de injectoren dus laten reinigen en testen hier in de buurt en nadien terug geplaatst met nieuwe dichtingen in het geloof dat ze in orde waren , NIET DUS , ik heb een andere benzinerail gekocht bij JDM Maimi met injectoren, zelf getest met een pompje was wel gemakkelijk de drukregelaar zat er ook op ongeveer 45 min laten lopen en gekeken of er lekkage was en injectoren even laten werken , alles ok de rail vervangen 3 u werk , en het probleem is opgelost , ik heb dezelfde test gedaan met mijn oude rail en alle injectoren lekken, het moeilijk starten was dat er benzine in de motor loopt na dat je het contact afzet door de druk die op de injectoren blijft staan en de motor eigenlijk verzuipt als je opnieuw wilt starten .

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: 2jzgte swap met R154 bak

Post by Dude »

Mooie swap, goed bezig yeah!

Ik zie dat ik al te lang niet op dit forum heb gekeken. [:I]
Image

Twan
Sla blaadje
Posts: 49
Joined: Friday 19 August 2016 21:46

Re: 2jzgte swap met R154 bak

Post by Twan »

Hallo , met de mk3 is alles prima hij heeft een keramische coating gehad (body , wielen , kunstofdelen , glas) in de winter, en de lederen stoelen zijn er voor een 2de keer uit gehaald om opnieuw de kleuren op te frissen , ik probeer er zo veel mogelijk mee te rijden in de weekends heb er dus nog regelmatig mee kunnen rijden als het weer een beetje fatsoenlijk is , motor is top geen olieverbruik na 4500km ga hem binnenkort eens op de dyno laten testen er wordt veel geschreven over Pk's en koppel is wel leuk om eens te weten hoeveel een stock Jdm van een Aristo nu heeft.

Twan
Sla blaadje
Posts: 49
Joined: Friday 19 August 2016 21:46

Re: 2jzgte swap met R154 bak

Post by Twan »

Ok Supra is op de dyno geweest (Dynostar) motor komt dus uit een Aristo Jzs 161 (1997) met vvti is volledig stock alleen de uitlaat is gemaakt van 63mm rvs buis met 3 dempers ,
321,1 whp bij 5923 rpm en 472,9 Nm bij 4146 rpm .

User avatar
Casper
Shoarma voorproever
Posts: 1143
Joined: Sunday 12 September 2010 17:59

Re: 2jzgte swap met R154 bak

Post by Casper »

Twan wrote:Ok Supra is op de dyno geweest (Dynostar) motor komt dus uit een Aristo Jzs 161 (1997) met vvti is volledig stock alleen de uitlaat is gemaakt van 63mm rvs buis met 3 dempers ,
321,1 whp bij 5923 rpm en 472,9 Nm bij 4146 rpm .
Mooi resultaat! Precies volgens verwachting bij een gezonde JZ. Waar ben je op de dyno geweest?

Casper
1996 Toyota Supra Turbo - BPU / HKS HM4 / Superpro / WORK wheels

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: 2jzgte swap met R154 bak

Post by Tjabbo »

Dynostar zit in Roosendaal, toch?

Erg mooi resultaat Twan. Als je zou willen kan je nu makkelijk een en ander upgraden om wat meer pk er uit te halen mocht dat je bedoeling zijn.
Je basis is in ieder geval goed ^O^
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

Twan
Sla blaadje
Posts: 49
Joined: Friday 19 August 2016 21:46

Re: 2jzgte swap met R154 bak

Post by Twan »

Ik heb de vermogensmeting laten doen hier in de buurt, CTH chiptuning in Overpelt, dynostar is het type van de testbank.
Ja een goed resultaat dus die 280 pk die normaal de Jdm 2jzgte motoren maar zouden hebben is niet waar dus , met het vermogen ben ik best tevreden maar kan misschien iets voor later zijn .

Twan
Sla blaadje
Posts: 49
Joined: Friday 19 August 2016 21:46

Re: 2jzgte swap met R154 bak

Post by Twan »

Heb niets meer aan de Supra gedaan of hoeven doen gewoon wat ritjes en meetings gedaan alles prima *) .

Post Reply