Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

afstelling verdelerkap

De MKIII supra, het bestaansrecht van shoarmateam.nl heeft hier zijn thuis.

Moderators: Jos, mmarkk

Post Reply
User avatar
RoelBolt
Sla blaadje
Posts: 7
kuchnie na wymiar
Joined: Tuesday 08 December 2020 21:32

afstelling verdelerkap

Post by RoelBolt »

Hallo Forumleden,
Heb wat problemen met de afstelling van mijn ontsteking. Volgens de Manual die ik heb, moet de vooronsteking van mijn 5MGE motor 8 graden zijn zonder vacuum. Het lukt mij niet om dit voor elkaar te krijgen. Volgens de manual moet je het merkteken dat op het huis van de schuine vertanding zit tegenover de markering op het huis zetten en zo het verdelerhuis in het blok plaatsen. Door de schuine vertanding verdraait de rotor iets {linksom} en dan zou ik de vooronsteking moeten kunnen afstellen.
Het maximum is echter ) 0 graden. Het vreemde is dat na het erin zetten van het verdelerhuis men zegt dat de rotortand uitgelijnd moet worden met de pick-up spoel. Maar hoe je dat moet doen staat er niet bij. Onder de rotor zit wel een rubberdopje met daaronder eens schroef waarmee waarschijnlijk de vertanding ingesteld zou kunnen worden. De motor staat uiteraard op het BDP (merkteken poelie). Heb al geprobeerd om een tandje verder het huis te plaatsen, maar dan heb ik teveel voorontsteking. Heeft iemand een tekening van het verdelerhuis met daarbij de stand van de vertanding en de pickupspoel. Ik heb het idee dat daarmee iets aan de hand is.
20210902_205735.jpg
20210902_205735.jpg (1.02 MiB) Viewed 1019 times
20210902_205706.jpg
20210902_205706.jpg (849.36 KiB) Viewed 1019 times
20210902_205657.jpg
20210902_205657.jpg (915.83 KiB) Viewed 1019 times

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: afstelling verdelerkap

Post by Tjabbo »

Welke manual heb je? volgens toyota moet het -10BTDC zijn, niet 8 maar wellicht heb je een specifiek bouwjaar waarin het anders was?
Heb je tijdens het zetten van de timing T1 en TE1 doorverbonden op de diagnose stekker? (ik host deze versie van de tsrm voor de mk2: http://www.shoarmateam.nl/tsrm/library/ ... G_008.html)

Voor mij klinkt het toch echt alsof je hem er 1 tandje scheef in hebt zitten.
Als je alles goed hebt staan op je verdeler, kan je dan bij het insteken de verdeler ook iets verder naar onderen of boven houden ipv exact in het midden? dat zal wel moeten helpen.

Voor de zekerheid kan je ook nog even je motor met de hand rond draaien tot aan TDC en dan even kijken of de nokkenaswielen exact bovenaan staan zodat je weet dat je riem niet een tand versprongen is.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
RoelBolt
Sla blaadje
Posts: 7
Joined: Tuesday 08 December 2020 21:32

Re: afstelling verdelerkap

Post by RoelBolt »

Ik heb het probleem uiteindelijk gevonden. Het bleek dat de gebruikte Tachometer niet goed was. Andere gebruikt en nu kan ik hem goed aftstellen. BEdankt voor het meedenken.
Roel

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: afstelling verdelerkap

Post by Tjabbo »

Tachometer? bij het dashboard bedoel je?
Daar heb ik nog niet van gehoord dat dat van invloed is op je verdelerkap.

kan je vertellen wat je precies vervangen hebt?
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

Post Reply