Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

2jz-gte BPU -> spark plugs

Alle Supra MKIV tech verzameld.
RHD, LHD, Turbo of niet, alle A80 supras horen hier!

Moderators: Jos, mmarkk

Post Reply
User avatar
Gtech
Elite shoarma kruider
Posts: 813
kuchnie na wymiar
Joined: Tuesday 09 February 2010 20:02
Location: Zuid holland

2jz-gte BPU -> spark plugs

Post by Gtech »

er zijn tientallen paginas te vinden over wat voor soort bougies te gebruiken bij een 2jz gte,

maar ik vroeg me af waar jullie mee rijden? ik rij nu nog met de stock platina's die erin horen, maar volgens mij lopen die een beetje te vervelen bij WOT

mijn 2jz is in principe nog standaard op een setje US spec turbo's, de-cat uitlaat en een luchtfilter na.

dit had ik gevonden als upgrade

Iridium IK22 plugs
NGK BCPR7ES (3330) -A gapping of around 0.8mm is recommended to the standard 1.1mm gap
NGK Spark Plug Kit (BPU cars) 4644/6097 = BKR7E

stukje theorie over de bougies van de 2jz,

http://mkiv.com/faq/faqtt.html#enginefeatures1
Last edited by Gtech on Monday 14 March 2011 12:20, edited 3 times in total.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: 2jz-gte BPU -> spark plugs

Post by Dude »

Die BCPR7ES zou ik kiezen, en dan idd gap op 0,8 zetten.
Image

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: 2jz-gte BPU -> spark plugs

Post by Rich »

BCR7ES, die hebben een non-projected nose, gebruik ik al jaren, althans de '8' warmtegraad dan ivm mijn hogere vermogen.
Kosten geen drol en kunnen aardig wat geweld hebben.

En geen iridium erin bij hogere turbodruk, want die sneuvelen dan, ik spreek uit eigen ervaring...
Ook trekken deze het zoals je zegt soms niet in de hogere toeren, maar dat is per geval anders, bij de een doen ze 't wel, bij de ander niet.

User avatar
knabbel
Meat-team Member
Posts: 439
Joined: Sunday 18 May 2008 14:28

Re: 2jz-gte BPU -> spark plugs

Post by knabbel »

Zoals Rich al zegt BCR7ES of BCR8ES met wat meer vermogen.

Iridium is voor straat gebruik echt zonde van je geld. Kan je beter 3 keer zo vaak nieuwe BCR7ES er in doen.

User avatar
Gtech
Elite shoarma kruider
Posts: 813
Joined: Tuesday 09 February 2010 20:02
Location: Zuid holland

Re: 2jz-gte BPU -> spark plugs

Post by Gtech »

okay, duidelijk

maar ik dacht dat de BCR met een projected nose was en de BKR niet?

stock heeft een 2jz een BKR6E,

of ben ik nou in de war?

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: 2jz-gte BPU -> spark plugs

Post by Rich »

BC = doorsnede draad > 14mm met 16mm sleutelwijdte (de smalle versie van de twee veel gebruikte bougiesleutel maten)
BK = hetzelfde, alleen dan volgens Iso, geen idee wat 't inhoudt, maar is ook 14mm draad met 16mm sleutel
P = Projected nose, de uitstekende neus dus
R = ontstoringsweerstand, een 2jz met stock ecu heeft deze nodig anders gaat de ontsteking unit protesteren
E = lengte van de schroefdraad > 19mm

Dan kan er nog een 'S' achter staan, dit staat voor 'Standaard' en slaat op de elektrode, die is dan van koper, staat er 'IX' achter, dan is het een iridium elektrode
Ook kan er dan nog een getal achter staan, dat staat voor de elektrode afstand, bijv. -11 = 1,1mm of -8 = 0,8mm

Bijv. een BCPR7EIX-11 heeft 14mm schroefdraad van 19mm lang met sleutelwijdte 16mm, een uitstekende neus, een ontstoringsweerstand, is warmtegraad 7, heeft een iridium elektrode met 1,1mm elektrodeafstand. Deze past ook in een stock 2jz maar is zonde van 't geld ;)

Er zijn uiteraard nog veel meer letters voor NGK bougies, maar die zijn niet voor onze auto's.

Een BKR6E of een BCR6E zijn eigenlijk hetzelfde, heeft met schroefdraadspecificatie te maken dus.

User avatar
Gtech
Elite shoarma kruider
Posts: 813
Joined: Tuesday 09 February 2010 20:02
Location: Zuid holland

Re: 2jz-gte BPU -> spark plugs

Post by Gtech »

ok dat is duidelijke taal

alleen kan mijn leverancier de BCR7ES niet eens vinden}:|, BCPR7ES daarintegen wel, gezijk..

heb jij ze op voorraad liggen?

Post Reply