Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

7M-GE revisie+bakwissel?

De MKIII supra, het bestaansrecht van shoarmateam.nl heeft hier zijn thuis.

Moderators: Jos, mmarkk

Post Reply
Gijs
Shoarma noob
Posts: 4
kuchnie na wymiar
Joined: Sunday 16 December 2018 18:36

7M-GE revisie+bakwissel?

Post by Gijs »

Goedenavond medeliefhebbers,

Nou kan ik me sinds vandaag officieel eigenaar noemen van een Supra A70, alleen die heeft 10 jaar stil gestaan in een schuur en nou zit ik er over na te denken om de motor te laten reviseren omdat ze zo lang niet gelopen heeft. De auto start en loopt wel, alleen stationair scheidt ze er meteen mee uit (ik denk dat dit gewoon door oude benzine komt). Nou vraag ik me af of een volledige revisie wel nodig is of dat een flinke onderhoudsbeurt (vloeistoffen, filters, ontsteking, etc.) al genoeg is. Nou vertrouw ik wel dat het reuze mee zal vallen, Toyota's zijn gewoon oerdegelijke auto's (heb er zelf nog nooit een in het bezit gehad, maar heb er wel indirect ervaring mee), maar 10 jaar tikt toch aardig door. Weet iemand misschien een adresje mocht het nodig zijn?

Daarnaast ben ik ook benieuwd of de standaard automaat bak verwisseld kan worden voor iets moderners. Zat zelf te denken aan bijvoorbeeld een 2JZ automaat bak (Aristo bijvoorbeeld). Iemand hier ervaring mee of dat dit mogelijk is?

Mvg
Gijs

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: 7M-GE revisie+bakwissel?

Post by Tjabbo »

Hoi en welkom Gijs.
Gefeliciteerd met je aankoop :-)

De motor zal echt gereviseerd moeten worden. de 7M is helaas onbetrouwbaar na veel jaren trouwe dienst. De koppakking is zwak en de lagers gaan er na 15 tot 20 jaar uit, of na 200.000km, wat er maar eerst komt.
Dus reviseer de motor nu voordat het te laat is en je schade aan je krukas krijgt waardoor deze geslepen moet worden (= dan zwakke plek geworden)
Wat heb je nodig voor revisie:

- Haal de motor uit elkaar en laat alle lagers in je blok vervangen. HEEL BELANGRIJK: LAAT JE ONDERBLOK VLAKKEN!
- Het onderblok moet gevlakt worden om mooi gelijk en glad te zijn, dan kan je namelijk een stalen koppakking plaatsen. de standaard pakking is van composiet en gaat snel stuk.
- Onderblok gevlakt, kop gevlakt, (evt klepzetels laten slijpen), nieuwe klepsteelrubbers er in? dan kan het blok weer in elkaar.
- gebruik een stalen koppakking. de beste en meest gebruikte zijn die van Cometic. erg goed.
- Gebruik een motorpakking set, daar zitten ook nieuwe rubbers in voor o.a. je injectoren etc. die zijn ook wel uitgehard na zo lange tijd.
- eventueel kan je een motorpakkingset kopen van Ajusa, die is niet duur en heel goed. Met wat mazzel zit daar al een stalen koppakking bij in, dan hoef je geen Cometic te kopen.

Een automaatbak van een 2jz-gte kan je niet gebruiken. Als eerste omdat het niet past.
ten tweede omdat de automaatbak computer ingebakken zit in de 'gewone' ecu van je motor. de 7M ECU heeft dus 'kennis' van je automaatbak.
Je zou dan je hele motor op een 2jz-gte ECU moeten laten draaien en dit is nagenoeg niet te doen. dan zit je ook aan ombouwen van AFM naar MAP vast, naar ombouwen van batch naar sequentiële injection, van batch fire naar sequential injection vast en dus de hele bellhouse doen.

Mocht je echt zoiets als dit willen dan kan je wellicht beter de 7M eruit halen, een 2JZ-GTE kopen uit een Aristo met bak en al, en dat alles in je a70 plaatsen. Maar let op! als je A70 van vóór de facelift is zit je aan veel uitdagingen vast met het plaatsen van een JZ motor. de motorsteunen en bevestiging zijn anders en het best zou je dan een ander subframe uit een 89+ supra moeten halen, dan past alles in 1x, op wat hameren en timmeren aan je schutbord na.

Wat zijn je plannen met de supra? moet ze 'gewoon' lekker toeren? of moet het een pk beest worden?
De 7M reviseren en de standaard bak gebruiken is een erg goede optie om gewoon lekker te rijden. ik heb er een aantal gereviseerd en die rijden allemaal nog, enkele al met meer dan 100.000km op het vernieuwde blok.
Wil je meer PK dan is de 7M minder geschikt en kan je wellicht beter een JZ swap overwegen.

De 7M automaat en de JZ automaat verschillen overigens niet eens zoveel qua techniek. ik denk dat je je heel veel werk op de hals haalt voor weinig extra resultaat. de supra automaatbak is al standaard erg goed, zeker gezien het toch al een gedateerd ding is.

Succes ^O^

P.S:
Waar woon je ergens? wellicht kennen we mensen in je buurt die eens komen kunnen kijken/helpen/adviseren etc.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

Gijs
Shoarma noob
Posts: 4
Joined: Sunday 16 December 2018 18:36

Re: 7M-GE revisie+bakwissel?

Post by Gijs »

Bedankt voor het advies! Ook enig idee hoeveel het geheel gaat kosten?

Ik ben van plan om ermee te toeren, dus ik wil de 7M wel behouden. Daarnaast ben ik er niet van plan om veel te modificeren aan de auto. Ik zat over een andere (vooral jongere) bak na te denken omdat ik gewend ben dat oude automaatbakken zwaar zijn en nogal ruw schakelen, maar als het veel werk is voor weinig verbetering dan hou ik het natuurlijk bij de standaard bak.

Ik woon in een dorp in de omgeving van Breda.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: 7M-GE revisie+bakwissel?

Post by Tjabbo »

Revisie van je 7M met wat nieuwe onderdelen hier en daar gaat -afhankelijk van je wensen- rond de 3000 tot 3500 euro kosten dacht ik.
Standaardbak toert heerlijk!
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

Post Reply