Cookiewet mededeling:
Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.
Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.
Castrol Edge VS Shell Helix Ultra
-
- Shoarma machine
- Posts: 5830
- kuchnie na wymiar
- Joined: Monday 20 August 2007 20:14
- Location: Tongeren(België)
Re: Castrol Edge VS Shell Helix Ultra
Het geluid etc heeft meer te maken met de dikte/ viscositeit van de olie dan van het merk denk ik.
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.
Re: Castrol Edge VS Shell Helix Ultra
Chau, hoeveel ltr. per 1000km verbruikt hij nou?
Olie verdwijnt of langs de zuigerveren, of de klepseals of de turboseals, of op de grond
Olie verdwijnt of langs de zuigerveren, of de klepseals of de turboseals, of op de grond
Re: Castrol Edge VS Shell Helix Ultra
Ik heb ook Motul 300V erin, we zullen morgen zien of dat een beetje helpt ;)
Hiervoor heeft er trouwens Silkolene pro R in gezeten maar dat kon ik niet vinden in NL.
Hiervoor heeft er trouwens Silkolene pro R in gezeten maar dat kon ik niet vinden in NL.
Re: Castrol Edge VS Shell Helix Ultra
Bij olie wissel vandaag had ik rond iets boven de 5 liter in de lekbak & filter en op de grond. Ik heb niet bijgehouden maar ik heb zeker zo'n 8 a 9k mee gereden en had vorige maand 1 flesje bijgegooid. Er gaat 5.6~5.7 liter erin.
Dus ik gok gemiddeld 1 liter per 5000km. Good or Bad?
Dus ik gok gemiddeld 1 liter per 5000km. Good or Bad?
Re: Castrol Edge VS Shell Helix Ultra
Da's toch veel hoor... 1l is tussen min en max dacht ik...ILLKIDD wrote:Bij olie wissel vandaag had ik rond iets boven de 5 liter in de lekbak & filter en op de grond. Ik heb niet bijgehouden maar ik heb zeker zo'n 8 a 9k mee gereden en had vorige maand 1 flesje bijgegooid. Er gaat 5.6~5.7 liter erin.
Dus ik gok gemiddeld 1 liter per 5000km. Good or Bad?
Als dat 1l is dan verbruik ik 0,5l olie/7500km met mijn oude dieselboot...
En die van mij verbruikt de olie en zweet aan de krukasbourage.
lekbak=carterpan?
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.
Re: Castrol Edge VS Shell Helix Ultra
Nee kekfke, een lekbak is een lekbak, zo'n ding wat je onder het olieaftappunt plaatst omdat de vloer anders zo vies wordt
- alexander strik
- Shoarma kruider
- Posts: 605
- Joined: Monday 17 September 2007 13:42
- Location: nijverdal
- Contact:
Re: Castrol Edge VS Shell Helix Ultra
Een oude wijsheid is, elk geluid dat met warme motor verdwijnt heeft geen betekenis, heeft te maken met de verschillende materialen en warmtegraden.
Alexander
Alexander
kefke wrote:Het geluid etc heeft meer te maken met de dikte/ viscositeit van de olie dan van het merk denk ik.
- alexander strik
- Shoarma kruider
- Posts: 605
- Joined: Monday 17 September 2007 13:42
- Location: nijverdal
- Contact:
Re: Castrol Edge VS Shell Helix Ultra
Ik heb het gevoel dat jij meer een hypochonder bent op het gebied van olie/olieverbruik, 1ltr op 5000 is peanuts, iedere motor verbruikt olie, ik heb jaren met een Alfa 75 3.0 gereden die 1 ltr op 2000 (gelang rijstijl) gebruikt, hij rijdt nog steeds met dezelfde motor,
Alexander
Alexander
ILLKIDD wrote:Bij olie wissel vandaag had ik rond iets boven de 5 liter in de lekbak & filter en op de grond. Ik heb niet bijgehouden maar ik heb zeker zo'n 8 a 9k mee gereden en had vorige maand 1 flesje bijgegooid. Er gaat 5.6~5.7 liter erin.
Dus ik gok gemiddeld 1 liter per 5000km. Good or Bad?
Re: Castrol Edge VS Shell Helix Ultra
Ja, dat is logisch.
Maar ik had begrepen dat hij zei dat met de nieuwe olie hij bij koude motor meer lawaai maakte en bij warme motor minder.
En dat hij "meer" lawaai maakt ligt toch aan de dikte van de olie? Het feit DAT hij lawaai maakt ligt natuurlijk aan de verschillende uitzettingscoëfficiënten van de metalen denk ik...
Je zou mijn Rina eens moeten horen als die bij -20 heeft buiten gestaan
Maar ik had begrepen dat hij zei dat met de nieuwe olie hij bij koude motor meer lawaai maakte en bij warme motor minder.
En dat hij "meer" lawaai maakt ligt toch aan de dikte van de olie? Het feit DAT hij lawaai maakt ligt natuurlijk aan de verschillende uitzettingscoëfficiënten van de metalen denk ik...
Je zou mijn Rina eens moeten horen als die bij -20 heeft buiten gestaan
alexander strik wrote:Een oude wijsheid is, elk geluid dat met warme motor verdwijnt heeft geen betekenis, heeft te maken met de verschillende materialen en warmtegraden.
Alexanderkefke wrote:Het geluid etc heeft meer te maken met de dikte/ viscositeit van de olie dan van het merk denk ik.
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.
Re: Castrol Edge VS Shell Helix Ultra
Ik dacht dat hij nieuwe olie had opgedaan en dat in de carter+oliefilter en wat hij gemorst had iets meer dan 5l had ingegooid.harrie wrote:Nee kekfke, een lekbak is een lekbak, zo'n ding wat je onder het olieaftappunt plaatst omdat de vloer anders zo vies wordt
Had niet begrepen dat hij had gemeten wat eruit gekomen was
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.
Re: Castrol Edge VS Shell Helix Ultra
1l/2000km? Dus na 8000km=4l?alexander strik wrote:Ik heb het gevoel dat jij meer een hypochonder bent op het gebied van olie/olieverbruik, 1ltr op 5000 is peanuts, iedere motor verbruikt olie, ik heb jaren met een Alfa 75 3.0 gereden die 1 ltr op 2000 (gelang rijstijl) gebruikt, hij rijdt nog steeds met dezelfde motor,
AlexanderILLKIDD wrote:Bij olie wissel vandaag had ik rond iets boven de 5 liter in de lekbak & filter en op de grond. Ik heb niet bijgehouden maar ik heb zeker zo'n 8 a 9k mee gereden en had vorige maand 1 flesje bijgegooid. Er gaat 5.6~5.7 liter erin.
Dus ik gok gemiddeld 1 liter per 5000km. Good or Bad?
Dan moet je alleen maar bijkappen, dan moet je er geen nieuwe op doen, want dan zit er meer nieuw dan oud in de blok
Mijn pa zijn Carina II (2.0 3S-FE) zoop ook veel olie, zoveel dat we uiteindelijk olie van de Aldi erin kiepte want het werd te duur (auto had toen we 350.000km op de teller dacht ik...)
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.
Re: Castrol Edge VS Shell Helix Ultra
Ik flikker momenteel gewoon afgewerkte olie in mijn civic. Dat kreng verbruikt momenteel 1l op ongeveer 300/400 Km, dus daar ga ik ECHT geen nieuwe olie meer inkappen.
Voordeel, ik hoef geen oude olie meer naar de milieustraat te brengen.
Nadeel, ik weet NOG STEEDS NIET waar dat kreng de olie laat. Onderkant blok is wel wat nat, maar zie nog steeds geen vuile plekken op zijn vaste parkeerstekkie., en roken doet ie eigenlijk ook nauwelijks ( Minder dan ik althans ).
Voordeel, ik hoef geen oude olie meer naar de milieustraat te brengen.
Nadeel, ik weet NOG STEEDS NIET waar dat kreng de olie laat. Onderkant blok is wel wat nat, maar zie nog steeds geen vuile plekken op zijn vaste parkeerstekkie., en roken doet ie eigenlijk ook nauwelijks ( Minder dan ik althans ).
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!
Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.
Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.
Re: Castrol Edge VS Shell Helix Ultra
Wel man, hij walmt
Re: Castrol Edge VS Shell Helix Ultra
NEE MAN, DA WAS VERBRAND RUBBER
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!
Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.
Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.
Re: Castrol Edge VS Shell Helix Ultra
haha, die van mij rookt maar die van emveha rookt enorm. Btw je moet je burnout overdoen, er slipte maar 1 wiel
- PimmeTjaaH
- Elite shoarma voorproever
- Posts: 2604
- Joined: Sunday 13 April 2008 21:03
- Location: Heemskerk
Re: Castrol Edge VS Shell Helix Ultra
Hij walmt echt goed hoor
Re: Castrol Edge VS Shell Helix Ultra
Oke, dus hij verbrand de olie, hmmmm dan zullen de kleprubbers er wel uitliggen na 19 jaar denk ik.Dude wrote:haha, die van mij rookt maar die van emveha rookt enorm. Btw je moet je burnout overdoen, er slipte maar 1 wiel
BTW, met een gewoon diff is het normaal dat je maar 1 wiel oprookt.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!
Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.
Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.
Re: Castrol Edge VS Shell Helix Ultra
Better safe then sorry. Ik hoor van verschillende monteur verschillende verhalen. Eentje zegt dat een goede motor verbruikt geen olie en de andere zegt dat olie verbruik normaal is. En een handje vol zeg dat olie verwisselen helemaal niet nodig is en dat het geldklopperij is.alexander strik wrote:Ik heb het gevoel dat jij meer een hypochonder bent op het gebied van olie/olieverbruik, 1ltr op 5000 is peanuts, iedere motor verbruikt olie, ik heb jaren met een Alfa 75 3.0 gereden die 1 ltr op 2000 (gelang rijstijl) gebruikt, hij rijdt nog steeds met dezelfde motor,
Alexander
Maar dit samen met uitleg van Mmarkk is alles duidelijk .
Re: Castrol Edge VS Shell Helix Ultra
6 cilinders verbruiken altijd (een beetje) meer olie dan 4 cilinders. En 1 liter op 5000 km is niks.
De BMW 850 (12 cilinder) verbruikte zelfs 1 liter op 1000 km. Mn kameraad had er 1, en is er toen mee naar de bmw garage geweest. Daar zeiden ze dat het max verbruik van zo'n auto 1,5 liter op 1000 km lag. 1 liter op 1000 km was heel acceptabel voor dat blok.
De BMW 850 (12 cilinder) verbruikte zelfs 1 liter op 1000 km. Mn kameraad had er 1, en is er toen mee naar de bmw garage geweest. Daar zeiden ze dat het max verbruik van zo'n auto 1,5 liter op 1000 km lag. 1 liter op 1000 km was heel acceptabel voor dat blok.
-
- 2e Assistent shoarma haler
- Posts: 78
- Joined: Monday 05 April 2010 12:34
- Location: Rotterdam
Re: Castrol Edge VS Shell Helix Ultra
WTF !
dan ben ik blij met, net geen 1 liter op 10.000km
dan ben ik blij met, net geen 1 liter op 10.000km
Re: Castrol Edge VS Shell Helix Ultra
Mij hebben ze wij gemaakt dat een goede motor "iets" moet verbruiken.ILLKIDD wrote:
Better safe then sorry. Ik hoor van verschillende monteur verschillende verhalen. Eentje zegt dat een goede motor verbruikt geen olie en de andere zegt dat olie verbruik normaal is. En een handje vol zeg dat olie verwisselen helemaal niet nodig is en dat het geldklopperij is.
Maar dit samen met uitleg van Mmarkk is alles duidelijk .
Want als de moter niets verbruikt wilt het zeggen dat er geen olie langs de klepdichtingen komt => klepdichten blijven droog => klepdichtingen lekken omdat ze droog waren
Maar de Saab thuis verbruikt niets olie (zakt tegen dat het onderhoud moet gedaan worden, en om de 20k moet dat zeker met die nieuwe auto's?) en ik kan me moeilijk inbeelden dat dat slecht is.
Olie wisselen geldklopperij? Haha, je olie wordt toch dunner als die verslijt?
Ik weet wel mensen die dat idd niet doen, omdat ze hun auto beu zijn ofzo (bv. Iemand met een Carina E die 500.000+ op de teller had en de auto zo beu was ) en die dingen bleven ook rijden.
Hij heeft uiteindelijk toch verkocht, want hij ging niet stuk
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.
Re: Castrol Edge VS Shell Helix Ultra
Oliefeitjes.
Elke auto verbrukt olie, anders loopt hij vast. PUNT.
Dat feit zit hem inderdaad IETS in de kleprubbers, maar hoofdzakelijk in de ZUIGERVEREN. In de hoongroeven moet iets olie blijven staan ( daar zijn ze voor) om te zorgen dat ze gesmeerd worden, en niet in de cilinderwand gaan invreten.
Olie heeft naast smeren, nog meerdere taken, zoals koelen, geluiddempen, afdichten en vuil afvoeren, en laat deze laatse nou net de oorzaak zijn van de hele discussie hierboven.
In theorie zou huidige motorolie inderdaad gewoon een dikke 100.000 km kunnen blijven zitten. De smerende werking van olie komt door ketens van koolwaterstof, die door het gebruik afbreken, dus hoe langer de ketens, hoe beter/langduriger de smering. Laat van moderne synthetische olie deze ketens nou zo taai zijn dat deze moeilijk te breken zijn. Het duurt dus erg lang voordat deze olie zijn smerende werking verliest.
De tweede functie van olie is vuil afvoeren ( daarom heb je ook een oliefilter). Verbrandingsresten, brandstofresten, water(damp) etc worden allemaal door olie opgevangen, onschadelijk gemaakt, en in het filter opgevangen. ZET DIT FEIT AF TEGEN HET FEIT DAT ELKE MOTOR ALTIJD OLIE VERBRUIKT, en je ziet het peil NIET dalen. Pas als de olie wat verder verontreinigd is, worden de ketens afgebroken door brandstofresten ( blow-by gassen ) en verliest deze zijn taaiheid. Daardoor verliest de olie zijn plakkerige/taaie eigenschappen, en kan dan makkelijker meeverbranden.
Dit geheel leid tot een visueuze cirkel. meer verontreiniging --> verbrand makkelijker --> meer afval dat afgevoerd moet worden --> meer verontreiniging. Indien dit procces de kans krijgt om daar te gaan ( dus zonder verversen ) zal je op de lange duur de olie met een plamuurmes uit het motorblok kunnen steken, een verschijnsel ook wel gekend onder de naam "Black-sludge".
Dat is dus de reden, waarom je WEL olie moet verversen. De termijn is een beetje afhankelijk van de kwaliteit olie/filter en motor. Gooi daarom geen longlife olie meer in een versleten blok. Dat is een kansloze combinatie. Kwaliteit van de motorolie heeft NIETS met beter smeren te maken, dat is een fabeltje, maar ALLES met de duurzaamheid dat deze zijn smerende werking kan vasthouden, onder welke omstandigheden, en hoe groot het vuil opnemende en afvoerende vermogen is, en blijft bestaan.
Aldi olie smeert net zo goed als de duurste Castrol of Helix olie. Nieuw uit de fles, en bij 20 graden. Het verschil wordt gemaakt als de olie heet wordt, en vuil gaat opnemen.
Tot dusver.
Elke auto verbrukt olie, anders loopt hij vast. PUNT.
Dat feit zit hem inderdaad IETS in de kleprubbers, maar hoofdzakelijk in de ZUIGERVEREN. In de hoongroeven moet iets olie blijven staan ( daar zijn ze voor) om te zorgen dat ze gesmeerd worden, en niet in de cilinderwand gaan invreten.
Olie heeft naast smeren, nog meerdere taken, zoals koelen, geluiddempen, afdichten en vuil afvoeren, en laat deze laatse nou net de oorzaak zijn van de hele discussie hierboven.
In theorie zou huidige motorolie inderdaad gewoon een dikke 100.000 km kunnen blijven zitten. De smerende werking van olie komt door ketens van koolwaterstof, die door het gebruik afbreken, dus hoe langer de ketens, hoe beter/langduriger de smering. Laat van moderne synthetische olie deze ketens nou zo taai zijn dat deze moeilijk te breken zijn. Het duurt dus erg lang voordat deze olie zijn smerende werking verliest.
De tweede functie van olie is vuil afvoeren ( daarom heb je ook een oliefilter). Verbrandingsresten, brandstofresten, water(damp) etc worden allemaal door olie opgevangen, onschadelijk gemaakt, en in het filter opgevangen. ZET DIT FEIT AF TEGEN HET FEIT DAT ELKE MOTOR ALTIJD OLIE VERBRUIKT, en je ziet het peil NIET dalen. Pas als de olie wat verder verontreinigd is, worden de ketens afgebroken door brandstofresten ( blow-by gassen ) en verliest deze zijn taaiheid. Daardoor verliest de olie zijn plakkerige/taaie eigenschappen, en kan dan makkelijker meeverbranden.
Dit geheel leid tot een visueuze cirkel. meer verontreiniging --> verbrand makkelijker --> meer afval dat afgevoerd moet worden --> meer verontreiniging. Indien dit procces de kans krijgt om daar te gaan ( dus zonder verversen ) zal je op de lange duur de olie met een plamuurmes uit het motorblok kunnen steken, een verschijnsel ook wel gekend onder de naam "Black-sludge".
Dat is dus de reden, waarom je WEL olie moet verversen. De termijn is een beetje afhankelijk van de kwaliteit olie/filter en motor. Gooi daarom geen longlife olie meer in een versleten blok. Dat is een kansloze combinatie. Kwaliteit van de motorolie heeft NIETS met beter smeren te maken, dat is een fabeltje, maar ALLES met de duurzaamheid dat deze zijn smerende werking kan vasthouden, onder welke omstandigheden, en hoe groot het vuil opnemende en afvoerende vermogen is, en blijft bestaan.
Aldi olie smeert net zo goed als de duurste Castrol of Helix olie. Nieuw uit de fles, en bij 20 graden. Het verschil wordt gemaakt als de olie heet wordt, en vuil gaat opnemen.
Tot dusver.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!
Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.
Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.
Re: Castrol Edge VS Shell Helix Ultra
Dus in een oude diesel waar je om 7500km nieuwe olie op doet, kan je beste het merk van de oliegroothandel (wit product) nemen?
Want de olie van een diesel wordt toch VEEL vuiler.
Want de olie van een diesel wordt toch VEEL vuiler.
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.
Re: Castrol Edge VS Shell Helix Ultra
Damn dan ben ik blij met mijn Golf diesel, nog geen liter op 30.000 kmDude wrote:6 cilinders verbruiken altijd (een beetje) meer olie dan 4 cilinders. En 1 liter op 5000 km is niks.
De BMW 850 (12 cilinder) verbruikte zelfs 1 liter op 1000 km. Mn kameraad had er 1, en is er toen mee naar de bmw garage geweest. Daar zeiden ze dat het max verbruik van zo'n auto 1,5 liter op 1000 km lag. 1 liter op 1000 km was heel acceptabel voor dat blok.
Re: Castrol Edge VS Shell Helix Ultra
Dat is volgens mij de normale waarde voor hedendaagse auto's...knabbel wrote:Damn dan ben ik blij met mijn Golf diesel, nog geen liter op 30.000 kmDude wrote:6 cilinders verbruiken altijd (een beetje) meer olie dan 4 cilinders. En 1 liter op 5000 km is niks.
De BMW 850 (12 cilinder) verbruikte zelfs 1 liter op 1000 km. Mn kameraad had er 1, en is er toen mee naar de bmw garage geweest. Daar zeiden ze dat het max verbruik van zo'n auto 1,5 liter op 1000 km lag. 1 liter op 1000 km was heel acceptabel voor dat blok.
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.