Cookiewet mededeling:
Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.
Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.
1JZ vs 7M tune topic
- Andre
- Elite shoarma voorproever
- Posts: 2163
- kuchnie na wymiar
- Joined: Tuesday 07 March 2006 20:08
- Location: Hoofddorp
1JZ vs 7M tune topic
Rottetrol zei
"en dan zeggen ze dat 1jz swap goedkoper is valt mij vies tegen"
Hmm wie is ZE?
ik denk dat iedereen wel weet dat het niet goedkoper is maar wel betrouwbaarder dan een 7M zeer zeker als je bv van plan bent om iets meer Pk uit te persen of de boost opschroeven
Tjabbo post hier naar toe plaatsen van bv DS etc etc
"It's not about what car you have,it's about what you can do to it..........yourself !!!"
- RotteTrollMK3
- Shoarma voorproever eerste klas
- Posts: 1557
- Joined: Tuesday 27 January 2009 20:39
- Location: Dedemsvaart
Re: 1JZ vs 7M tune topic
nou, er werd mij een keer verteld dat het swappen naar 1jz goedkoper was.
rond de 1900 euro voor blok inclusief kabelboom en ecu... mijn eigen bak eronder met alleen een andere bellhouse.
maar der komt heel wat meer bij kijken.
en een 7m opbouwen vind ik voor mezelf wel een leuke uitdaging... en dan praat ik niet over alleen een lex riemer mod... maar een compleet built 7m maken.
misschien kost dat wel meer dan een 1jz naar 500 pk brengen, maar het blijft een leuke uitdaging... maar misschien komt er ook wel een 2jz swap.
rond de 1900 euro voor blok inclusief kabelboom en ecu... mijn eigen bak eronder met alleen een andere bellhouse.
maar der komt heel wat meer bij kijken.
en een 7m opbouwen vind ik voor mezelf wel een leuke uitdaging... en dan praat ik niet over alleen een lex riemer mod... maar een compleet built 7m maken.
misschien kost dat wel meer dan een 1jz naar 500 pk brengen, maar het blijft een leuke uitdaging... maar misschien komt er ook wel een 2jz swap.
_______________________
Toyota MR2 SW20 2.0 3SGTE (rrrooooaaaaarrrr!!!! tu-tu-tu-tu!!)
Re: 1JZ vs 7M tune topic
als het je lukt voor dat geld 1900 euro vind ik erg knap
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.
Re: 1JZ vs 7M tune topic
3500 euro ongeveer als je alles zelf doet.
1JZ VVTi on LPI, works bell paddleshift kit niet aangesloten, R154 bak, 3" full exhaust, Wideband, Apexi Neo AFC
- Tjabbo
- ShoarmaTeam Admin
- Posts: 24489
- Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
- Location: Vroomshoop
- Contact:
Re: 1JZ vs 7M tune topic
Uitdagingen zijn er altijd en overal. ook met een swap.
ik heb mijn 7m gereviseerd omdat ik sowieso niet voldoende wist van motoren om een swap te doen en daarna alle fout opsporing.
Door het reviseren is mijn kennisniveau over motoren e.d. enorm gestegen (ik wist bijv niet eens hoe een koppakking er uit zag, waar het voor was en wat er dan allemaal lek aan kon zijn) en ik zou nu wel een swap willen/kunnen doen.
Wat is de bedoeling met je auto? Kijk naar prijs/prestatie verhouding ?
Stock rijden? 7M.
BPU? 7M (of 1JZ als je eens wat anders wilt proberen maar het is wel duurder dan je 7M reviseren)
Go Big? JZ.
ik heb mijn 7m gereviseerd omdat ik sowieso niet voldoende wist van motoren om een swap te doen en daarna alle fout opsporing.
Door het reviseren is mijn kennisniveau over motoren e.d. enorm gestegen (ik wist bijv niet eens hoe een koppakking er uit zag, waar het voor was en wat er dan allemaal lek aan kon zijn) en ik zou nu wel een swap willen/kunnen doen.
Wat is de bedoeling met je auto? Kijk naar prijs/prestatie verhouding ?
Stock rijden? 7M.
BPU? 7M (of 1JZ als je eens wat anders wilt proberen maar het is wel duurder dan je 7M reviseren)
Go Big? JZ.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
Re: 1JZ vs 7M tune topic
1jz swap plus alle nice goodies, zoals lichter vliegwiel, race clutch etc. Rond de 2,5K ben je klaar.
Op een rijtje:
1jz: €1500 (plus dat je de oude 7m weer (in onderdelen) kunt verkopen!)
motorsteunen: €120 (origineel toyota)
Lichter vliegwiel plus race clutch en ARP boutjes: €600
Koppelingshuis: €300
In mijn ogen goedkoper dan een 7m revisie. Want bij een revisie heb je alleen het draaiende gedeelte nieuw. De rest (sensoren, turbo etc) heeft + 200K km gedraaid. En nee ik heb extra de riempjes, olie etc etc. niet meegerekend Dat moet je bij de 7m ook vervangen.
Op een rijtje:
1jz: €1500 (plus dat je de oude 7m weer (in onderdelen) kunt verkopen!)
motorsteunen: €120 (origineel toyota)
Lichter vliegwiel plus race clutch en ARP boutjes: €600
Koppelingshuis: €300
In mijn ogen goedkoper dan een 7m revisie. Want bij een revisie heb je alleen het draaiende gedeelte nieuw. De rest (sensoren, turbo etc) heeft + 200K km gedraaid. En nee ik heb extra de riempjes, olie etc etc. niet meegerekend Dat moet je bij de 7m ook vervangen.
Last edited by Dude on Monday 01 November 2010 18:26, edited 1 time in total.
Re: 1JZ vs 7M tune topic
dat bedoel ik nog steeds boven de 1900 eurieDude wrote:1jz swap plus alle nice goodies, zoals lichter vliegwiel, race clutch etc. Nog geen 2K......
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.
Re: 1JZ vs 7M tune topic
dit is mijn totale plaatje nu.
en ik heb aan de motor alles netjes vervangen
TOTALE KOSTEN 1jz tt SWAP
Aanschaf 1jz tt
1 650 euro 1jz tt + nieuwe y-pipe en downpipe
2 75 euro kunstof kappen
Onderdelen:
3 800 euro toyota dealer onderdelen
4 300 euro vliegwiel
5 250 euro koppelingshuis
6 315 euro driftmoition
7 150 euro intercooler
8 75 euro airco lager
9 70 euro spuitbussen zilver/antriciet/zwart/blanke lak
10 65 euro kabelboom aanpassen
11 25 euro hitte bestendige loctite
12 80 euro intercooler slangen
13 10 euro meelooprol lager
14
15 0 euro gratis slange klemmen
totaal 2865 euro
en ik heb aan de motor alles netjes vervangen
TOTALE KOSTEN 1jz tt SWAP
Aanschaf 1jz tt
1 650 euro 1jz tt + nieuwe y-pipe en downpipe
2 75 euro kunstof kappen
Onderdelen:
3 800 euro toyota dealer onderdelen
4 300 euro vliegwiel
5 250 euro koppelingshuis
6 315 euro driftmoition
7 150 euro intercooler
8 75 euro airco lager
9 70 euro spuitbussen zilver/antriciet/zwart/blanke lak
10 65 euro kabelboom aanpassen
11 25 euro hitte bestendige loctite
12 80 euro intercooler slangen
13 10 euro meelooprol lager
14
15 0 euro gratis slange klemmen
totaal 2865 euro
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.
Re: 1JZ vs 7M tune topic
he, je was me te snel. Ik heb even de gangbare prijzen erbij gezet Oh en btw, ik heb verder niets aan het blok gedaan.
En Ruurd, als je nou een complete pakkingsset had gehaald, had je dat €500 gescheeld
Meer was ik niet kwijt. Slangetjes etc. kon ik via mn werk aan komen. Maar mag hooguit €100 kosten.
Niet om op de 7m af te geven, maar ik heb er meer aan moeten sleutelen dan dat ik er mee gereden heb (soms door eigen toedoen, maar goed). Ik heb nu gewoon 5000 km probleemloos met de 1jz gereden, en het bevalt super!
Om even het verschil duidelijk te maken: De 7m heeft meer koppel, dat merk je wel. Alleen gaat de 1JZ zo snel en soepel door de toeren, en trekt gewoon bij elk toerental dom door. Dat vindt ik het grote voordeel van een 1jz. De supra wordt er in 1 keer een stuk sportiever van.
Edit: als ik alles over mocht doen, was ik gelijk voor de 2JZ gegaan.
En Ruurd, als je nou een complete pakkingsset had gehaald, had je dat €500 gescheeld
Meer was ik niet kwijt. Slangetjes etc. kon ik via mn werk aan komen. Maar mag hooguit €100 kosten.
Niet om op de 7m af te geven, maar ik heb er meer aan moeten sleutelen dan dat ik er mee gereden heb (soms door eigen toedoen, maar goed). Ik heb nu gewoon 5000 km probleemloos met de 1jz gereden, en het bevalt super!
Om even het verschil duidelijk te maken: De 7m heeft meer koppel, dat merk je wel. Alleen gaat de 1JZ zo snel en soepel door de toeren, en trekt gewoon bij elk toerental dom door. Dat vindt ik het grote voordeel van een 1jz. De supra wordt er in 1 keer een stuk sportiever van.
Edit: als ik alles over mocht doen, was ik gelijk voor de 2JZ gegaan.
Re: 1JZ vs 7M tune topic
Was wel iets meer kwijt!
Cross member late model € 120,00
Motor mounts 2x (Nuts at small mat.) € 315,94
2jz waterpump € 205,38
Intercooler pipes € 195,15
hydraulic hoses for steering € 32,00
Timing belt+ serpentine belt+tensioner € 125,12
Spark plugs € 90,00
Engine gasket set € 291,43
Oil for engine, tranny and filter € 75,00
Small material;tape,bolts and nuts (bolts tranny) € 50,00
Water hoses for radiator € 16,00
Flex A Lite rad. Fans € 280,69
Light weight pulleys € 78,35
Oil Union bolt € 29,64
Hose between valve covers € 9,34
Turbo gasket set € 103,94
Turbo flanges € 24,00
Oil filters € 29,09
TRD oil filler cap € 83,99
Pilot bearing € 13,63
Light weight flywheel € 280,00
2JZ throttle cable € 63,24
Oil dip stick € 12,36
Total € 2.524,29
BTW 19% € 3.029,15
Cover € 30,00
Injectors,S-AFC, AVC-R € 900,00
MAP sensor (2jz) € 25,00
AEM UEGO € 494,27
Engine + Gearbox € 2.600,00
Total € 4.049,27
Total costs € 7.078,42
Oude motor verkocht €1000
Grand Totaal € 6078,42
Hoop dingen kunnen trouwens wel goedkoper!
Cross member late model € 120,00
Motor mounts 2x (Nuts at small mat.) € 315,94
2jz waterpump € 205,38
Intercooler pipes € 195,15
hydraulic hoses for steering € 32,00
Timing belt+ serpentine belt+tensioner € 125,12
Spark plugs € 90,00
Engine gasket set € 291,43
Oil for engine, tranny and filter € 75,00
Small material;tape,bolts and nuts (bolts tranny) € 50,00
Water hoses for radiator € 16,00
Flex A Lite rad. Fans € 280,69
Light weight pulleys € 78,35
Oil Union bolt € 29,64
Hose between valve covers € 9,34
Turbo gasket set € 103,94
Turbo flanges € 24,00
Oil filters € 29,09
TRD oil filler cap € 83,99
Pilot bearing € 13,63
Light weight flywheel € 280,00
2JZ throttle cable € 63,24
Oil dip stick € 12,36
Total € 2.524,29
BTW 19% € 3.029,15
Cover € 30,00
Injectors,S-AFC, AVC-R € 900,00
MAP sensor (2jz) € 25,00
AEM UEGO € 494,27
Engine + Gearbox € 2.600,00
Total € 4.049,27
Total costs € 7.078,42
Oude motor verkocht €1000
Grand Totaal € 6078,42
Hoop dingen kunnen trouwens wel goedkoper!
Re: 1JZ vs 7M tune topic
En Ruurd, als je nou een complete pakkingsset had gehaald, had je dat €500 gescheeld
dit weet ik zeker van niet.
ik heb ook de bougies/spanrol/lagers/riemen/slangen enzo bij de prijs van 800 euro in zitten.
maar als de pakkingsset compleet had besteld was ik denk ik wel 200 eurie goedkoper uit geweest
dit weet ik zeker van niet.
ik heb ook de bougies/spanrol/lagers/riemen/slangen enzo bij de prijs van 800 euro in zitten.
maar als de pakkingsset compleet had besteld was ik denk ik wel 200 eurie goedkoper uit geweest
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.
Re: 1JZ vs 7M tune topic
dave ik zie er niet bijstaan wat jou 1jz koste in het totale plaatje.
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.
Re: 1JZ vs 7M tune topic
€2600 heeft hij ervoor betaald, incl versnellingsbak.
Btw, bougies, distributieriem etc. heb ik ook vervangen maar niet meegerekend. Deze zou je bij de 7m ook moeten vervangen. En wat me opvalt dat iedereen van alles vervangt/tuned. Dat maakt een swap natuurlijk ook duur.
Dus als je alleen kijkt wat puur een swap alleen kost (vs 7m rebuild), valt het mee.
Btw, bougies, distributieriem etc. heb ik ook vervangen maar niet meegerekend. Deze zou je bij de 7m ook moeten vervangen. En wat me opvalt dat iedereen van alles vervangt/tuned. Dat maakt een swap natuurlijk ook duur.
Dus als je alleen kijkt wat puur een swap alleen kost (vs 7m rebuild), valt het mee.
- Tjabbo
- ShoarmaTeam Admin
- Posts: 24489
- Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
- Location: Vroomshoop
- Contact:
Re: 1JZ vs 7M tune topic
dat je sensoren 2 ton gedraaid hebben klopt maar de slijtage zit juist bij de draaiende delen.
Als je een 1jz koopt ben je dus 2500 euro verder en je hebt een blok waar een ton op gedraaid is. De 7M is dan al geblueprint en kan gewoon nogmaals 2 ton lopen zonder problemen mits je het goed doet.
Niet dat ik nu opnieuw een 7M zou gaan reviseren. Maar het is lood om oud ijzer hoor, de electronica versus lopend gedeelte. Daar komt bij dat de 7M electronica haast niet kapot gaat op de AFM na. De 1jz staat erom bekend om verrotte ECU's te hebben. Ik heb liever een goede verse motor met gebruikte electronica dan andersom. Zolang je weet dat je electronica gewerkt heeft scheelt dat veel troubleshooting als er iets niet goed is.
Als je een 1jz koopt ben je dus 2500 euro verder en je hebt een blok waar een ton op gedraaid is. De 7M is dan al geblueprint en kan gewoon nogmaals 2 ton lopen zonder problemen mits je het goed doet.
Niet dat ik nu opnieuw een 7M zou gaan reviseren. Maar het is lood om oud ijzer hoor, de electronica versus lopend gedeelte. Daar komt bij dat de 7M electronica haast niet kapot gaat op de AFM na. De 1jz staat erom bekend om verrotte ECU's te hebben. Ik heb liever een goede verse motor met gebruikte electronica dan andersom. Zolang je weet dat je electronica gewerkt heeft scheelt dat veel troubleshooting als er iets niet goed is.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
Re: 1JZ vs 7M tune topic
Mwoa, ECU is gefixed voor nog geen 5 euro. Kun je eigenlijk geen probleem noemen
Deels ben ik het met je eens Tjabbo. Punt is, het is voor iedereen de vraag wat je van het blok verwacht.
7m is een leuke cruise motor, voor als je je supra helemaal stock wilt houden. 1jz is sportiever. Verschil tussen appels en peren, dag en nacht etc etc.......
Deels ben ik het met je eens Tjabbo. Punt is, het is voor iedereen de vraag wat je van het blok verwacht.
7m is een leuke cruise motor, voor als je je supra helemaal stock wilt houden. 1jz is sportiever. Verschil tussen appels en peren, dag en nacht etc etc.......
Re: 1JZ vs 7M tune topic
Heren zijn we dan allemaal niet met het milieu bezig?? ;-)
Mijn 1JZ reed merkbaar zuiniger in ieder geval.
Verder vond ik de 1JZ net zoals velen hier veel sportiever aanvoelen.
Ondanks dat ik ook redelijk wat kwijt was voor de swap, vond ik wel dat ik een 'upgrade' had uitgevoerd. Zowel in vermogen als in beleving.
Alleen al om die reden zou ik zelf nooit een 7M meer gaan verbouwen. Dat betekent niet meteen dat een 7M de slechtste motor ooit was, want ik heb er toch ook nog 40k mee gereden. Uiteindelijk heeft mijn 7M 185.000km prima gereden voordat hij verkocht is.
@Dude: koppel van een stock 1JZ (368Nm@4800) is zeker niet minder dan van een 7M (330Nm@4000). Het komt wel iets later in maar toch vind ik een 1JZ echt niet onderdoen voor de 7M, ook op lage toerentallen.
Mijn 1JZ reed merkbaar zuiniger in ieder geval.
Verder vond ik de 1JZ net zoals velen hier veel sportiever aanvoelen.
Ondanks dat ik ook redelijk wat kwijt was voor de swap, vond ik wel dat ik een 'upgrade' had uitgevoerd. Zowel in vermogen als in beleving.
Alleen al om die reden zou ik zelf nooit een 7M meer gaan verbouwen. Dat betekent niet meteen dat een 7M de slechtste motor ooit was, want ik heb er toch ook nog 40k mee gereden. Uiteindelijk heeft mijn 7M 185.000km prima gereden voordat hij verkocht is.
@Dude: koppel van een stock 1JZ (368Nm@4800) is zeker niet minder dan van een 7M (330Nm@4000). Het komt wel iets later in maar toch vind ik een 1JZ echt niet onderdoen voor de 7M, ook op lage toerentallen.
Openbaar vervoer is iets wat je brengt van een plaats waar je niet bent, naar een plaats waar je niet naar toe moet, op een moment dat het je niet uitkomt
Re: 1JZ vs 7M tune topic
Hmm, ik vond de 7M echt een koppelbeest, tot 5000rpm is het leuk met de 7M, daarboven is een 7M er niet echt meer leuk. Daar gaat ie stuk van.....
Een 1jz daarentegen word pas wakker bij de 5000 toeren, dan gaat ie de toeren opvreten, heerlijk! Onder de 2500/3000rpm heeft de 7M wel meer koppel direct beschikbaar. Lekker om te cruisen.
In z`n 5 wegtrekken met 80km/u red een 1jz niet echt, 7M kan dat beter....
Een 1jz daarentegen word pas wakker bij de 5000 toeren, dan gaat ie de toeren opvreten, heerlijk! Onder de 2500/3000rpm heeft de 7M wel meer koppel direct beschikbaar. Lekker om te cruisen.
In z`n 5 wegtrekken met 80km/u red een 1jz niet echt, 7M kan dat beter....
Re: 1JZ vs 7M tune topic
Mijn 1.5jz trekt prima weg in z'n 5 zelfs vanaf 50km/u, zonder sputteren (in de stad rij ik veel in z'n 5, no problem). Deed me trouwens denken aan een test van Jeremy C, die reed ook met een of andere snelle bak in z'n 5 van 50km/u naar 250+ [:D]dave wrote:Hmm, ik vond de 7M echt een koppelbeest, tot 5000rpm is het leuk met de 7M, daarboven is een 7M er niet echt meer leuk. Daar gaat ie stuk van.....
Een 1jz daarentegen word pas wakker bij de 5000 toeren, dan gaat ie de toeren opvreten, heerlijk! Onder de 2500/3000rpm heeft de 7M wel meer koppel direct beschikbaar. Lekker om te cruisen.
In z`n 5 wegtrekken met 80km/u red een 1jz niet echt, 7M kan dat beter....
Mgoed, het gaat hier om een 1jz.
Om maar ff de knuppel in het hoenderhok te smijten; de 1jz heeft meer koppel over een veel groter toerenbereik dan een 7M, ik vind het 'koppelbeest' verhaal van een 7M lulkoek.
Ik had bij mijn 1jz 1 bar boost op de stock turbo's vanaf 2500rpm, dat was al 275Nm op de wielen bij die 2500rpm. Van 3300rpm t/m 5700rpm zat ie boven de 400Nm en dat met alleen maar een apexi avcr, een safc en een 2,5" uitlaat, zelfs nog met de stock Y-pipe. Het topvermogen was 322pk en 438Nm op de wielen bij 1,1bar.
Ter vergelijk, en dat is een eerlijk vergelijk want het was exact dezelfde set-up, zelfde avcr, zelfde safc, zelfde uitlaat en ook op 1,1bar; bij m'n oude 7M had ik slechts tot de 2500rpm 40Nm meer, daarna legde de 7M het rap af tegen de 1jz. Topvermogen was 270pk en 360Nm op de wielen.
De staat van beide blokken was prima en vergelijkbaar.
Ik vond de 1jz over het hele toerengebied altijd veel sterker en gretiger aanvoelen dan de 7M. Die voelde na de swap naar een 1jz echt aan als een log blok dat maar moeilijk toeren wilde maken.
Maar als ik 't zo lees is de 1jz swap een stuk goedkoper geworden de laatste jaren, ik weet 't niet meer exact, maar ik was voor alleen een blok al meer dan 3k kwijt destijds.
Re: 1JZ vs 7M tune topic
Lol, de 1jz is idd duidelijk sterker dan de 7M.
Hmm, nice numbers, ben wel benieuwd wat het allemaal gaat doen straks; Blitz acces, avc-r, s-afc, y-pipe, en de feul upgrades!!!
Moet zegen dat ik wel altijd plezier heb gehad met de 7M
Hmm, nice numbers, ben wel benieuwd wat het allemaal gaat doen straks; Blitz acces, avc-r, s-afc, y-pipe, en de feul upgrades!!!
Moet zegen dat ik wel altijd plezier heb gehad met de 7M
Re: 1JZ vs 7M tune topic
Ik vergelijk de 1jz even met mijn 7m. Die had een 57 trim turbo en lexriemer mod.
Het stukje koppel wat die 57 trim had op het moment dat de turbo in kwam, heeft de 1jz niet op de stock turbo's, duh... (Tjabbo heeft 590 nm met die turbo gebankt op zijn 7m).
Neemt niet weg dat ik de 1JZ een enorme verbetering vindt. Ik sluit me dus helemaal aan bij Rich en Babbel. De 1jz is ook veel zuiniger idd.
Het stukje koppel wat die 57 trim had op het moment dat de turbo in kwam, heeft de 1jz niet op de stock turbo's, duh... (Tjabbo heeft 590 nm met die turbo gebankt op zijn 7m).
Neemt niet weg dat ik de 1JZ een enorme verbetering vindt. Ik sluit me dus helemaal aan bij Rich en Babbel. De 1jz is ook veel zuiniger idd.
Re: 1JZ vs 7M tune topic
Damn, yep die 57 zat er bij mij ook op, had ik ff niet aan gedacht sleep :Z
Re: 1JZ vs 7M tune topic
1jz rijd super fijn vind ik.is erg snel met optoeren
1jz is ook een heel stuk sneller maar ja ik was dan ook een non turbo gewend
7mge kon ik wel erg fijn mee rustig toeren.
1jz is ook een heel stuk sneller maar ja ik was dan ook een non turbo gewend
7mge kon ik wel erg fijn mee rustig toeren.
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.