Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

WAX OFF/WAX ON TOPIC

Voor wanneer je geen specifiek forum kunt vinden voor je onderwerp.

Moderators: Ann, Jos

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
kuchnie na wymiar
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

WAX OFF/WAX ON TOPIC

Post by dave »

Post hier de polish en wax ervaring met merk en behandeling, zo kunnen we weer een boel info over produkten verzamelen.

Er is een hoop te vinden op internet hierover, maar het is toch wel leuk om te zien wat wij hier op het forum zoal gebruiken voor het auto onderhoud.

Gister heb ik voor de Suup een soort starters pakket samen gesteld, en dat is het volgende, nog geen clay bar of glaze/sealer maar dat komt nog wel.

1 x Smartwax Smart Polish
1 x Smartwax Smart Concours Paste Wax
1 x Smartwax Smart Detail
1 x Krauss DB-5200 Dual Action Polisher
1 x Chemical Guys 5,5" Hex-Logic pad Black
1 x Chemical Guys 5,5" Hex-Logic pad Green
1 x Chemical Guys Microfiber Elite Gold 3 pack
1 x Smartwax

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Re: WAX OFF/WAX ON TOPIC

Post by mmarkk »

Een mooie Meguiar's tas met vanalles erin, ook dat klei spul.
Heb eigenlijk alleen nog maar de shampoo gebruikt, en die is super!
Image Image Image
http://WWW.SYSTEEMPLAFONDSBAARN.NL
Mk3 Supra 415 bhp
Mk4 Supra 400+ bhp
MB Vito 204 bhp
Eco-hippie!

User avatar
joep
Elite shoarma kruider
Posts: 814
Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
Location: Haarlem
Contact:

Re: WAX OFF/WAX ON TOPIC

Post by joep »

Wat gebruikt de wasstraat?.nou dat dus!
Oedipus was de eerste 'motherfucker'

User avatar
KX250
Meat-team Member
Posts: 1541
Joined: Thursday 24 December 2009 21:57
Location: Nijverdal

Re: WAX OFF/WAX ON TOPIC

Post by KX250 »

:X Bronwater zonder toevoegingen.... Aanbrengen met roterende borstel... werkt supersnel. :X
Republica bananna

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: WAX OFF/WAX ON TOPIC

Post by dave »

zo te lezen is er al een swirlking! :W

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: WAX OFF/WAX ON TOPIC

Post by Tjabbo »

Hier weet Gary alles van volgens mij!

Ik moet ook eens mijn auto FLINK onder handen (laten) nemen. Na het spuiten heb ik hem alleen nog maar een paar keer met turtle wax behandeld en verder niet.
Om de kleur echt diep blauw te krijgen moet ze eens gekleid en gewaxed worden denk ik.

Misschien zelfs polijsten ? Ik weet nooit wat je nou precies moet doen bij welke lak.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

kefke
Shoarma machine
Posts: 5830
Joined: Monday 20 August 2007 20:14
Location: Tongeren(België)

Re: WAX OFF/WAX ON TOPIC

Post by kefke »

Tjabbo wrote:Hier weet Gary alles van volgens mij!

Ik moet ook eens mijn auto FLINK onder handen (laten) nemen. Na het spuiten heb ik hem alleen nog maar een paar keer met turtle wax behandeld en verder niet.
Om de kleur echt diep blauw te krijgen moet ze eens gekleid en gewaxed worden denk ik.

Misschien zelfs polijsten ? Ik weet nooit wat je nou precies moet doen bij welke lak.
Idem hier, als mijn auto volledig af is als laatste eens onder handen laten nemen of zelf doen.
Ik heb altijd bang om het zelf te doen voor lakschade met het polijstmachine
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.

User avatar
Casper
Shoarma voorproever
Posts: 1143
Joined: Sunday 12 September 2010 17:59

Re: WAX OFF/WAX ON TOPIC

Post by Casper »

Gewoon jezelf goed inlezen op het carclean forum. Daar staan tientallen stappenplannen, combinatiekits en productaanbevelingen.

Binnenkort ga ik het kleien ook eens uitproberen. Ben er nog niet uit welk merk, maar ik hoor goede verhalen over de nieuwe Monello en de zachtere Mother's.

Voor de wax wil ik Natty's paste blue gebruiken.

Polijstmiddel ben ik ook nog niet helemaal uit, maar word wel van de Monello serie. Even kijken welke ads ik nodig heb.
Ik ga dit handmatig proberen, aangezien ik geen geld over heb voor een DAP.

Delirium droogdoek heb ik al en een Meguiars washmit (supercombo en betaalbaar).

Voor de shampoo gebruik ik gewoon cheapo van het kruidvat. Deze zijn wat agressiever voor de waxlaag, maar als je het allemaal goed bijhud kan dit geen kwaad. Kost ook maar €1,3 ofzo.

Casper
1996 Toyota Supra Turbo - BPU / HKS HM4 / Superpro / WORK wheels

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: WAX OFF/WAX ON TOPIC

Post by dave »

Met een dual action kun je niet echt de mist in gaan, idiot proof, een rotary moet je niet kopen als beginner.

Bij mijn suup zitten ook wat lichte swirls in de lak van een rotary, met de dual action met een licht polijstende pad en een fijne polish is dit er uit te poetsen. Je ben echt wel even bezig om het er uit te poetsen, een paar minuten op een stukje motorkap bijvoorbeeld. Ik durf zelf ook nog niet om met een grovere polish en pad te beginnen, maar je kan ook gewoon 2 keer polijsten met een fijnere polish en pad voor het zelfde resultaat, daarna merk je vanzelf of je meer nodig hebt. Vooral met de diepere krasjes moet je eigenlijk met een cutting compound of een grovere polish behandelen, anders ben je erg lang bezig, ook met een machine.

Verder is het schoonmaken van de lak eigenlijk het belangrijkste, wassen en claybar maakt het goed schoon, met een clay bar moet je wel een spray hebben om te smeren. Ik heb nog geen clay nodig omdat de lak nog schoon en glad is. Als de lak ruw aanvoeld, beetje zanderig zeg maar, dan moet je eerst clay gebruiken, daarna kun je polijsten.

Daarna is het beste om er eerst een glaze en/of sealer overheen te zetten, dit vult nog wat op als er nog wat over is van de swirls of krasjes. Daarna een wax aanbrengen. Voor iedere stap heb je een andere pad nodig. Dit word goed beschreven op de verkoopsites. Ik heb nu alles bij waxworld.nl gekocht.

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Re: WAX OFF/WAX ON TOPIC

Post by mmarkk »

kefke wrote:
Idem hier, als mijn auto volledig af is als laatste eens onder handen laten nemen of zelf doen.
Ik heb altijd bang om het zelf te doen voor lakschade met het polijstmachine
lol zo ken ik een gast met een Ascona in topstaat, lak, alles superstrak(oké het blijft een Ascona) was precies midden op de motorkap da polijstborstel eraf gelopen, jetser van een kras
Image Image Image
http://WWW.SYSTEEMPLAFONDSBAARN.NL
Mk3 Supra 415 bhp
Mk4 Supra 400+ bhp
MB Vito 204 bhp
Eco-hippie!

User avatar
Casper
Shoarma voorproever
Posts: 1143
Joined: Sunday 12 September 2010 17:59

Re: WAX OFF/WAX ON TOPIC

Post by Casper »

dave wrote:Met een dual action kun je niet echt de mist in gaan, idiot proof, een rotary moet je niet kopen als beginner.

Bij mijn suup zitten ook wat lichte swirls in de lak van een rotary, met de dual action met een licht polijstende pad en een fijne polish is dit er uit te poetsen. Je ben echt wel even bezig om het er uit te poetsen, een paar minuten op een stukje motorkap bijvoorbeeld. Ik durf zelf ook nog niet om met een grovere polish en pad te beginnen, maar je kan ook gewoon 2 keer polijsten met een fijnere polish en pad voor het zelfde resultaat, daarna merk je vanzelf of je meer nodig hebt. Vooral met de diepere krasjes moet je eigenlijk met een cutting compound of een grovere polish behandelen, anders ben je erg lang bezig, ook met een machine.
Klopt dat is inderdaad het mooie aan een DAP of Dual action Polisher. Je kan gewoon een testspot maken en kijken welke polish het beste resultaat geeft.
Twee keer een hele fijne polish gebruiken kan natuurlijk ook. Zelf wil ik het handmatig gaan doen omdat er wel een prijskaartje aan zo'n apparaat hangt. Tevens hoop ik nadat ik heb gepolijst het een hele tijd niet meer te hoeven doen door goed onderhoud (lees goede manier van wassen e.d.).
dave wrote:Verder is het schoonmaken van de lak eigenlijk het belangrijkste, wassen en claybar maakt het goed schoon, met een clay bar moet je wel een spray hebben om te smeren. Ik heb nog geen clay nodig omdat de lak nog schoon en glad is. Als de lak ruw aanvoeld, beetje zanderig zeg maar, dan moet je eerst clay gebruiken, daarna kun je polijsten.

Daarna is het beste om er eerst een glaze en/of sealer overheen te zetten, dit vult nog wat op als er nog wat over is van de swirls of krasjes. Daarna een wax aanbrengen. Voor iedere stap heb je een andere pad nodig. Dit word goed beschreven op de verkoopsites. Ik heb nu alles bij waxworld.nl gekocht.
Een glaze kan er wel voor zorgen dat je wax een stuk minder lang blijft zitten. Dus kies je glaze zorgvuldig en kijk welke wax erbij past!

Casper

Ps: ik ben zelf ook nog flink aan het oriënteren.
1996 Toyota Supra Turbo - BPU / HKS HM4 / Superpro / WORK wheels

User avatar
Casper
Shoarma voorproever
Posts: 1143
Joined: Sunday 12 September 2010 17:59

Re: WAX OFF/WAX ON TOPIC

Post by Casper »

How to's:

Handmatig
http://forum.carclean.nl/cc_postst5867/ ... matig.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Machinaal
http://forum.carclean.nl/cc_postst5868/ ... 00900.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Kleien
http://forum.carclean.nl/cc_postst863/H ... lklei.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
1996 Toyota Supra Turbo - BPU / HKS HM4 / Superpro / WORK wheels

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: WAX OFF/WAX ON TOPIC

Post by Tjabbo »

Die starterskits kosten over de 100 euro! Pfff
ik wil best wat doen hey, maar het moet geen godsvermogen gaan kosten.

Een beetje betere poets, wat klei, een betere doek of weet ik veel dat vind ik wel okay. maar ik ga echt geen 100 of méér uitgeven aan wat wax.
Of kijk ik verkeerd?
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Casper
Shoarma voorproever
Posts: 1143
Joined: Sunday 12 September 2010 17:59

Re: WAX OFF/WAX ON TOPIC

Post by Casper »

Tjabbo wrote:Die starterskits kosten over de 100 euro! Pfff
ik wil best wat doen hey, maar het moet geen godsvermogen gaan kosten.

Een beetje betere poets, wat klei, een betere doek of weet ik veel dat vind ik wel okay. maar ik ga echt geen 100 of méér uitgeven aan wat wax.
Of kijk ik verkeerd?
Nee je kijkt absoluut niet verkeerd. Dit is ook de reden dat ik me al een jaar of meer aan het oriënteren ben.
Binnenkort ga ik eens een mailtje sturen naar carclean met de vraag wat zij aanraden voor iemand met een beperkt budget.

Ik bedoel de meeste mensen hebben de belangrijkste dingen toch al in huis, namelijk:

- 2 emmers
- Shampoo
- washmit
- Goede droogdoek (geen zeem!)

Wat ik nog zoek is:

- Betaalbare en goede wax (Natty heb ik zeer goede verhalen over gehoord)
- Kleikit met spray
- En misschien een setje polijstpasta met bijbehorende pads voor de hand.
- Vergeet niet voor elke stap een goede doek te hebben.

Ik ben er van overtuigd dat als je wat creatief rondshopt alles wel betaalbaar kan houden. Want €100 aan een wax geef ik nóóóiitt uit.

Casper
1996 Toyota Supra Turbo - BPU / HKS HM4 / Superpro / WORK wheels

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: WAX OFF/WAX ON TOPIC

Post by Tjabbo »

Nou een euro of 30 moet het wel op houden vindt ik eigenlijk :@
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Ann
Shoarma eter
Posts: 3764
Joined: Wednesday 22 February 2006 21:36
Location: Vroomshoop

Re: WAX OFF/WAX ON TOPIC

Post by Ann »

Image
De ideale echtgenoot is hij die begrijpt wat z'n vrouw niet zegt.

User avatar
Gary
Assistent shoarma haler
Posts: 160
Joined: Thursday 03 May 2012 11:45
Location: Fryslân

Re: WAX OFF/WAX ON TOPIC

Post by Gary »

heb nou poorboys EX-p wax dacht ik, zou naar horen zeggen 6 maand op de auto moeten blijven zitten, na het autowassen gewoon even de tuinslang over de auto heen zonder sproeier erop en het water loopt er vrijwel helemaal af!

hoef je nog maar een beetje na te drogen *)
Toyota Avensis 1600 VVT-I

Volvo S60R 300pk, 400NM I Love that power and the whisle of the turbo :D

Image

User avatar
Casper
Shoarma voorproever
Posts: 1143
Joined: Sunday 12 September 2010 17:59

Re: WAX OFF/WAX ON TOPIC

Post by Casper »

Tjabbo wrote:Nou een euro of 30 moet het wel op houden vindt ik eigenlijk :@
Als je het kleien en polijsten eruit haalt kun je al een stuk goedkoper uitzijn. Deze twee stappen zijn toch niet noodzakelijk, tenzij je een erg vervuilde lak hebt en veel swirls.

Meguiars washmit €10 (Heb ik ook echt een aanrader)
Natty wax €20
Dodo Juice - Basics of Bling Drying Towel €11 ( Ik gebruik de Delirium Orange Drying Towel €17 en deze werkt echt super.)
2 emmers van de action/bouwmarkt/wibra weet ik veel
Shampoo van de action/kruidvat €1,30

Dan zit je op +/- €40 en kun je hem goed wassen en in de was zetten. Maar je hebt waarschijnlijk al de emmers en de shampoo.
Misschien zelfs al een droogdoek en washmit? Dan blijft alleen de wax over.

Casper
1996 Toyota Supra Turbo - BPU / HKS HM4 / Superpro / WORK wheels

kolkie
Shoarma voorproever eerste klas
Posts: 1756
Joined: Saturday 04 March 2006 21:37
Location: Vroomshoop/Den Bosch

Re: WAX OFF/WAX ON TOPIC

Post by kolkie »

Poetsers :)
Who needs new cars anyway - '88 Sjonniebeemer (E30 325i sans la lettre) + Mazda MX-5/Miata 1.8'
ik dus :P 2014 Fusion, 2015 Mustang
Een dag geen post is een dag geen bekeuring :D !


Shoarmateam-wiki

kefke
Shoarma machine
Posts: 5830
Joined: Monday 20 August 2007 20:14
Location: Tongeren(België)

Re: WAX OFF/WAX ON TOPIC

Post by kefke »

Ann wrote:Image
Daar doe ik mijn auto ook altijd mee, blinkt die mooi van :p

Ivm het polishen, de beste producten zijn die van 3M heb ik gehoord. (Je betaalt niet de prijs van de fancy Meguiars stickers maar is een product dat door pro's gebruikt word)
In mijn straat woont een professionele autowasser, heeft meestal leuke wagens op de oprit staan. :7
€200 dacht ik me te herinneren voor de buitenkant volledig te doen. Best een lap geld als je het mij vraagt, maarja als je de btw en materiaal eraf trekt en dan ziet hoeveel werk erin kruipt zal die er ook niet bepaald rijk van worden...
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: WAX OFF/WAX ON TOPIC

Post by Tjabbo »

Casper wrote:
Tjabbo wrote:Nou een euro of 30 moet het wel op houden vindt ik eigenlijk :@
Als je het kleien en polijsten eruit haalt kun je al een stuk goedkoper uitzijn. Deze twee stappen zijn toch niet noodzakelijk, tenzij je een erg vervuilde lak hebt en veel swirls.

Meguiars washmit €10 (Heb ik ook echt een aanrader)
Natty wax €20
Dodo Juice - Basics of Bling Drying Towel €11 ( Ik gebruik de Delirium Orange Drying Towel €17 en deze werkt echt super.)
2 emmers van de action/bouwmarkt/wibra weet ik veel
Shampoo van de action/kruidvat €1,30

Dan zit je op +/- €40 en kun je hem goed wassen en in de was zetten. Maar je hebt waarschijnlijk al de emmers en de shampoo.
Misschien zelfs al een droogdoek en washmit? Dan blijft alleen de wax over.

Casper

Wat is een washmit ? een washandje ding ?

shampoo heb ik zat. een poetsmachine (geen polijst maar gewoon zo'n cheapo ding) heb ik ook wel.
Doeken die geen vezels achterlaten ook.

Kleien wilde ik juist wél doen. Voor een mooie diepe glans, tenminste dat begreep ik er van dat je dat daar door krijgt.


En waar moet je je velgen mee doen? ik neem daar meestal de tijd niet echt voor, en altijd blijven er zwarte puntjes en rotzooi achter. En die gaan er echt niet af met een gewone spons.
Het is hardnekkige zooi, net als bijv vliegjes en muggen voor op je auto. Je moet er bij wijze van spreken met een staalborstel op om het er af te krijgen.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Re: WAX OFF/WAX ON TOPIC

Post by mmarkk »

Velgen doe ik altijd met velgencleaner en dan borstelen met de afwasborstel, heel snel schoon
Image Image Image
http://WWW.SYSTEEMPLAFONDSBAARN.NL
Mk3 Supra 415 bhp
Mk4 Supra 400+ bhp
MB Vito 204 bhp
Eco-hippie!

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: WAX OFF/WAX ON TOPIC

Post by dave »

Velgen kun jeook met een cleaner of polish weer netjes krijgen, er zijn ook speciale rimwaxen, maar gewoon wax kan natuurlijk ook.
Misschien dat klei ook wel goed werkt op vervuiling op velgen.

Voor de lak is klei wel echt goed, al het vuil haal je er mee weg, en ook de wax :p Maar na het kleien is DE basis om weer een nieuwe wax aan te brengen, de kleur en glans komt dan weer extra tot leven. Voelt ook weer superglad aan 8-)

User avatar
Casper
Shoarma voorproever
Posts: 1143
Joined: Sunday 12 September 2010 17:59

Re: WAX OFF/WAX ON TOPIC

Post by Casper »

Het kleien zelf zorgt niet voor de glans, maar zorgt er wel voor dat de lak goed schoon is (echt schoon en glad). Dit haalt o.a. die zwarte puntjes uit je lak.
Daarna MOET je altijd waxen. Zoals Dave zegt, na het wassen en kleien heb je 95% van je wax verwijderd (paintcleaner als je het echt goed wilt doen).
Na het kleien heb je een goede basis om te polijsten (daarna ook waxen).

Een glaze icm wax of alleen wax zorgt voor een mooie glans zeker na het kleien.

Het is ook niet de bedoeling om bij elke wasbeurt te gaan kleien. Vaak is 1x in de 3-6 maanden voldoende, afhankelijk van de staat van de lak.

De velgen doe ik altijd met autoshampoo. Dit is vaak voldoende.
Mocht je het vuil er echt niet af krijgen, pak dan een velgencleaner. LET OP! De goedkope zijn vaak erg agressief, maar bij juist gebruik is er niks mis mee.

Behandel velg voor velg. Laat het niet langer dan 1 min zitten en goed naspoelen met water.
Zelf zet ik de velgen nooit in de wax, maar het kan wel.

Btw een washmitt is idd een soort handschoen met microvezel haren. Dit verminderd de kans op swirls en krassen aanzienlijk.
Voor het geld hoef je het vaak niet te laten aangezien ze hetzelfde kosten als een goede spons.

Casper
1996 Toyota Supra Turbo - BPU / HKS HM4 / Superpro / WORK wheels

User avatar
antigram
Shoarma voorproever
Posts: 1058
Joined: Sunday 30 May 2010 15:34

Re: WAX OFF/WAX ON TOPIC

Post by antigram »

ik heb de auto sinds ik em heb nog nooit gewassen

Post Reply