Page 1 of 2

BP Ultimate

Posted: Wednesday 29 May 2013 23:00
by 6pitter
Overal kom ik tegen dat mensen graag een stukje omrijden om BP ultimate te tanken. Is dat superspul? of wat is de reden dat dit duurdere sap in de supra wordt getapt

Re: BP Ultimate

Posted: Wednesday 29 May 2013 23:18
by STItjuhh
Dat is gewoonweg de enige echte Euro 98 nog hier in Nederland, de rest is t allemaal niet of netniet euro 98.. Vandaar dat sommigen hier ( including me..) omrijden voor benzine ;)

Re: BP Ultimate

Posted: Thursday 30 May 2013 09:46
by mikeopel
STItjuhh wrote:Dat is gewoonweg de enige echte Euro 98 nog hier in Nederland, de rest is t allemaal niet of netniet euro 98.. Vandaar dat sommigen hier ( including me..) omrijden voor benzine ;)
Gtech en ik kwamen er achter dat BP niet de enige is in Nederland nog 1 of 2 wittepompen.
ja kan zelf op sommige plekken octaan 100 tanken.

en ik moet 98 tanken met de skyline. en ik merk het echt als ik het niet doe.
o
liever omrijden voor benzine, ipv van elke keer je zuiger ringenvergangen

Re: BP Ultimate

Posted: Thursday 30 May 2013 09:54
by knabbel
Mijn auto is getuned met Ultimate en ik gooi er niets anders meer in.

Re: BP Ultimate

Posted: Thursday 30 May 2013 12:16
by Dredd
STItjuhh wrote:Dat is gewoonweg de enige echte Euro 98 nog hier in Nederland, de rest is t allemaal niet of netniet euro 98.. Vandaar dat sommigen hier ( including me..) omrijden voor benzine ;)
:word:

Re: BP Ultimate

Posted: Thursday 30 May 2013 22:56
by 6pitter
Is een octaan booster of loodvervanger dan ook een oplossing om zo je brandstof te verreiken of is dat gewoon een fabel

Re: BP Ultimate

Posted: Friday 31 May 2013 09:13
by Gtech
Is zeker geen fabel, maar het probleem is dat je iets van 10euro voor een flesje betaald (verkoopprijs)

Loodvervanger is geen octaanbooster! Als je dat in een auto gooit met een katalysator is die binnen no time verrot.

Re: BP Ultimate

Posted: Friday 31 May 2013 14:06
by dubversion
Er zijn natuurlijk meerdere tankstations die RON98 hebben. BP heeft kwalitatief hoge benzine, ik heb nooit het octaangehalte gemeten; ik vertrouw BP.

Ik heb de luxe hier om een tankstation te hebben die ook RON98 heeft. Soms wordt dit als Super Plus aangeven. Zolang er maar RON98 op staat.

Hier worden de andere grote merken besproken:

http://www.autoweek.nl/forum/read.php?1,4845056" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je auto getuned is voor RON98, dan moet je daar niet van af stappen. Geloof het of niet, maar die paar procent maakt verschil bij WOT en hoge toeren; je motor kan gaan pingelen (voortijdig vervranding van het lucht/benzine mengels) of detonatie krijgen (ongecontroleerde explosie van het mengsel in de cilinder) .

groetjes,
Jeroen

Re: BP Ultimate

Posted: Friday 31 May 2013 14:21
by dubversion
Nog even gecheckt voor dat ik nog iets ging toevoegen:

Voor je relatief oude stock 1984 motorblok zal het niet uitmaken dat je gewone super tankt. RON95 biedt een prima bescherming, je motor merkt het verschil niet met RON98. Dus niet getunede oudere auto's kunnen prima met RON95 tanken.

Er zijn verschillende bronnen op het net die dit beamen, hier is er een:
http://news.drive.com.au/drive/motor-ne ... 15b9l.html" onclick="window.open(this.href);return false;

groetjes,
Jeroen

Re: BP Ultimate

Posted: Friday 31 May 2013 16:03
by knabbel
dubversion wrote:Nog even gecheckt voor dat ik nog iets ging toevoegen:

Voor je relatief oude stock 1984 motorblok zal het niet uitmaken dat je gewone super tankt. RON95 biedt een prima bescherming, je motor merkt het verschil niet met RON98. Dus niet getunede oudere auto's kunnen prima met RON95 tanken.

Er zijn verschillende bronnen op het net die dit beamen, hier is er een:
http://news.drive.com.au/drive/motor-ne ... 15b9l.html" onclick="window.open(this.href);return false;

groetjes,
Jeroen
Een moderne injectie motor zal altijd de pingel grens opzoeken, en die ligt met 98 gewoon iets hoger waardoor de motor meer timing zal draaien.

Re: BP Ultimate

Posted: Saturday 01 June 2013 15:38
by RotteTrollMK3
gelukkig in Dedemsvaart nog echte 98 te tanken! :D

Re: BP Ultimate

Posted: Sunday 02 June 2013 11:42
by mmarkk
Hier ook altijd Ultimate(inc. omrijden/pissed off zijn als je er wel iets anders in moet gooien)

Re: BP Ultimate

Posted: Sunday 02 June 2013 14:15
by Gtech
Ik tank eigenlijk altijd Ultimate en heb voor noodgevallen een flesje octaan booster bij me :Y)

Image

Re: BP Ultimate

Posted: Sunday 02 June 2013 14:46
by PatMan
octaanboost werkt dat ook voor mijn auto? Wat merk je eraan? En ik tank alleen 95 van bp express btw.

Re: BP Ultimate

Posted: Sunday 02 June 2013 20:09
by 6pitter
Ik had nog even de handleiding nagekeken van mijn MA61 en daar staat 98 of hoger.
Moet er dan toch Ultimate in of is 95 goed zoals Jeroen schrijft.

Re: BP Ultimate

Posted: Sunday 02 June 2013 20:17
by 6pitter
Pas m'n auto APK laten keuren en de garagehouder zei dat ik een keer in Duitsland octaan 100 moest tanken en een keer lekker gassen, want zo na een lange winterstop was z'n CO2 maar net binnen de grens

Re: BP Ultimate

Posted: Monday 03 June 2013 08:05
by Tjabbo
Ja als de motor even een paar honderd kilometer lekker warm wordt is dat helemaal niet erg :)
Inderdaad naar duitsland en een tank leegrijden. Rij maar eens 200 of 300 km lang 120.
Da's goed voor d'r.

Voor wat betreft de benzine, ik denk dat euro95 gewoon genoeg is.
De ECU zorgt er wel voor dat je motor niet gaat pingelen. In de USA rijden ze ook met MKII Supras, en daar hebben ze vaak octaangetal 92 of 93 zelfs. En daar gaat het ook goed.

Re: BP Ultimate

Posted: Tuesday 04 June 2013 09:09
by dave
Hoho,

Niet US en Europa octaangehaltes gaan vergelijken, deze zijn NIET hetzelfde, staat wel een stukkie over op WIKI

Re: BP Ultimate

Posted: Tuesday 04 June 2013 16:50
by dubversion
6pitter wrote:Ik had nog even de handleiding nagekeken van mijn MA61 en daar staat 98 of hoger.
Moet er dan toch Ultimate in of is 95 goed zoals Jeroen schrijft.

No contest. Als de gebruiksaanwijzing RON98 of hoger aangeeft, moet je RON98 of hoger tanken.
Het verbaast me wel heel erg dat een N/A auto RON98 of hoger nodig heeft.

groetjes,
Jeroen

Re: BP Ultimate

Posted: Tuesday 04 June 2013 20:58
by Rich
RON98 (EU) ~ MON93 (USA)
RON95 (EU) ~ MON91 (USA)

Octaanbooster is weggegooid geld. Een flesje van 10+ zoals op bovenstaande foto brengt op een tank in de suup het RON95 naar hooguit RON95,1...

Re: BP Ultimate

Posted: Wednesday 05 June 2013 07:11
by dubversion
Rich wrote:RON98 (EU) ~ MON93 (USA)
RON95 (EU) ~ MON91 (USA)

Octaanbooster is weggegooid geld. Een flesje van 10+ zoals op bovenstaande foto brengt op een tank in de suup het RON95 naar hooguit RON95,1...

Check this out :

http://www.fueltechexperts.com/2008/08/ ... h-is-best/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: BP Ultimate

Posted: Wednesday 05 June 2013 08:44
by Rich
Tja, ik heb eenzelfde soort test gezien waar er maar 0.1 punt gewonnen werd door de diverse boosters..
Kwestie van zelf testen maar :)

Re: BP Ultimate

Posted: Wednesday 05 June 2013 11:19
by dubversion
Gtech wrote:Ik tank eigenlijk altijd Ultimate en heb voor noodgevallen een flesje octaan booster bij me :Y)

[ Afbeelding ]

Hier staat een test van de Wynn 10 power booster:


http://members.rennlist.com/951_racerx/ ... rison.html" onclick="window.open(this.href);return false;
8th

Wynns Octane 10+ Power Booster

325ml treats 60 litres RRP: $10

The Wynns was the cheapest of the lot and claimed an increase between two
and five points, again not actually listing what a "point" related to.
Strangely though the 10+ could indicate 1RON and if this is the case going
by our tests it almost lived up to its name. It didn't quite live up to its
claims however, increasing the octane rating by 0.8RON.

OCTANE IMPROVEMENT: 97.6 (+0.8 RON)
groetjes,
Jeroen

Re: BP Ultimate

Posted: Wednesday 05 June 2013 22:44
by 6pitter
dubversion wrote:
6pitter wrote:Ik had nog even de handleiding nagekeken van mijn MA61 en daar staat 98 of hoger.
Moet er dan toch Ultimate in of is 95 goed zoals Jeroen schrijft.

No contest. Als de gebruiksaanwijzing RON98 of hoger aangeeft, moet je RON98 of hoger tanken.
Het verbaast me wel heel erg dat een N/A auto RON98 of hoger nodig heeft.

groetjes,
Jeroen
Maar was er wel al loodvrije 95 begin jaren 80? Toen was het gewoon super benzine!

Re: BP Ultimate

Posted: Thursday 06 June 2013 10:49
by Rich
Lood (of eigenlijk een loodverbinding) werd tot midden jaren 90 gebruikt als anti klopmiddel en smeermiddel voor de kleppen. Omdat het milieu verontreinigend was, niet echt gezond voor de mens en de katalysator, die destijds zijn intrede deed, er van kapot ging, is het vervangen door een ander stofje dat dezelfde eigenschappen heeft; anti-klopmiddel en klepsmerend en de kat bleef heel.

Vroeger had je ook 95 (normaal/Euro) en 98 (super). Beide bevatten destijds lood.
Dus niet alle loodhoudende benzine is super benzine ;)

Beste gewoon 98 in de MA61 gooien, daar is ie op gemapt.