Page 1 of 1

torque plate

Posted: Wednesday 31 August 2011 10:41
by Digital
Dude wrote:1 tip, heeft dat bedrijf een torque plate voor het honen?
Ik heb dit al vaker horen vallen, wat is en doet dit precies en is het speciaal voor de 2JZGTE-motor?

Re: torque plate

Posted: Wednesday 31 August 2011 11:11
by Tjabbo
Dat is een dikke plaat met dezelfde eigenschappen (lengte, breedte, dikte?, boutgat patroon,) als een cilinderkop
Door deze plaat op het onderblok te monteren vóór je gaat honen/boren zet je dezelfde stress op het blok als wanneer de cilinderkop er op zit.

Hiermee voorkom je vervorming in het bovenste deel van de cilinderwanden wanneer je gaat honen.

je moet dus voor elk type onderblok een torque plate maken.

Re: torque plate

Posted: Wednesday 31 August 2011 11:23
by Rsoarer
Voila:
Image

Eigenlijk zorgt de plaat juist voor het vervormen van de cilinderkamer, wat je zei tjabbo; het uit dezelfde stress op het onderblok zou doen wanneer de kop gemonteerd zou zijn. De cilinderkamer vervormt zo; dat het in dezelfde situatie is wanneer de kop gemonteerd zou zijn. Als je hoont in een onderblok dat niet in stress situatie zit en je vervolgens de boel monteert dan is de uiteindelijke cilindervorm anders dan beoogd tijdens het hoonen.

Zo een torque plaat kun je kopen speciaal voor de 2JZ maar reken maar dat zoiets een goede 4 á 500 kost om hier te krijgen (ervanuitgaand dat je kwaliteit wilt).

Re: torque plate

Posted: Wednesday 31 August 2011 11:23
by Dude
Anders gezegd, zonder torque plate heb je ovale cilinders. Wat kan resulteren in overmatig oliegebruik etc. Het is misschien minimaal, maar een must voor een blok dat getuned gaat worden.

Re: torque plate

Posted: Wednesday 31 August 2011 12:23
by Rsoarer
Cilinders zijn bij een koude motor zoiezo 'uit rond'. Cilinders die geboord/gehoond worden zonder torque plaat resulteren niet alleen in overmatig oliegebruik dude. Het resulteert in een slecht piston to wall clearance wat niet goed afdichtende zuigerveren veroorzaakt en dus slijten de zuigerveren snel. Daarnaast leidt het tot vermogenverlies daar niet de volledige compressie wordt behaald.

Een 2jz is een getunede motor, getuned in de zin van toleranties. Niet voor niks heeft de motor van huis uit betrouwbaar 280pk op de krukas. Niet voor niets dat Toyota geen overmaatszuigers verkoopt voor JZ motoren, er is gewoon bijzonder veel kennis/goed gereedschap voor nodig om de boringen aan te passen.

Geen torque plaat gebruiken tijdens boren/honen resulteert dus in een slechte motor welk alleen maar nadelen met zich meebrengt.

@Digi; ik snap niet dat het motorrevisie bedrijf jou niet om een torque plaat heeft gevraagd?

Re: torque plate

Posted: Wednesday 31 August 2011 16:53
by Tjabbo
330pk in échte autos ;)

Re: torque plate

Posted: Wednesday 31 August 2011 20:22
by joep
Geloof dat die Maarten van dymotrack, die van arnout heeft.

Re: torque plate

Posted: Wednesday 31 August 2011 22:27
by Andre
joep wrote:Geloof dat die Maarten van dymotrack, die van arnout heeft.
Volgens mij ook

Digital heb je Arnout zijn nummer :9 (just kidding)

Als het goed is kan jou revisie bedrijf ook die plate maken

Re: torque plate

Posted: Wednesday 31 August 2011 22:29
by Andre
Rsoarer wrote:Cilinders zijn bij een koude motor zoiezo 'uit rond'. Cilinders die geboord/gehoond worden zonder torque plaat resulteren niet alleen in overmatig oliegebruik dude. Het resulteert in een slecht piston to wall clearance wat niet goed afdichtende zuigerveren veroorzaakt en dus slijten de zuigerveren snel. Daarnaast leidt het tot vermogenverlies daar niet de volledige compressie wordt behaald.

Een 2jz is een getunede motor, getuned in de zin van toleranties. Niet voor niks heeft de motor van huis uit betrouwbaar 280pk op de krukas. Niet voor niets dat Toyota geen overmaatszuigers verkoopt voor JZ motoren, er is gewoon bijzonder veel kennis/goed gereedschap voor nodig om de boringen aan te passen.

Geen torque plaat gebruiken tijdens boren/honen resulteert dus in een slechte motor welk alleen maar nadelen met zich meebrengt.

@Digi; ik snap niet dat het motorrevisie bedrijf jou niet om een torque plaat heeft gevraagd?
dan weet je al dat je je blok niet naar DIE bedrijf moet brengen :)

BTW volgens mij maak geen enkele fabrikant (bv toyota nissan mazda etc et c)overmaats zuigers (correct me iff i wrong)

Re: torque plate

Posted: Thursday 01 September 2011 12:49
by Dude
De torque plates die bij maarten liggen zijn idd van arnout.
Een plaat laten maken kost ook de nodige knaken.

@Rsoarer, dat bedoel ik met mijn etc........ Maar om een lang verhaal kort te maken, 2jz honen zonder torque plate is vragen om problemen.

Re: torque plate

Posted: Thursday 01 September 2011 13:04
by Digital
Tjabbo wrote:330pk in échte autos ;)
Jong, de J-spec heeft ook gewoon 330pk, alleen op papier in Japan niet.

Re: torque plate

Posted: Thursday 01 September 2011 15:20
by Tjabbo
echt niet, met die te kleine wastegates, inferieure turbo's en tamme nokas.

Re: torque plate

Posted: Thursday 01 September 2011 15:23
by Tjabbo
maar het was eigenlijk maar een geintje hoor digi. :)
Een japspec 2jz heeft meer dan genoeg potentie

Re: torque plate

Posted: Thursday 01 September 2011 15:26
by Digital
Ik hapte ook expres ;) . Maar heb wel al meerdere malen gezien dat de stock J-specs ook die 330pk drukken.