Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

krukas nitreren, ervaringen en meningen?

Because everything else is just transportation.

Moderators: Jos, mmarkk

Post Reply
User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
kuchnie na wymiar
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

krukas nitreren, ervaringen en meningen?

Post by Tjabbo »

Om de 7M krukas wat te kunnen verharden zat ik wat te zoeken naar het nitreren van een krukas.

Dit proces, als ik het goed begrijp, is het aanbrengen van een harde toplaag bovenop de krukas, waardoor de krukas aan de binnenkant haar gewone (metaal)eigenschappen behoudt, maar daar waar nodig (ivm lagers etc) een harde laag heeft.
Is het verstandig om mijn krukas te nitreren ?
Ik las ook dat het gedaan wordt om een krukas die al (tevee) afgesleten is opnieuw bruikbaar te maken zonder dat er een hele kleine ondermaat lagers in hoeft.

Heeft iemand hier ervaring mee?
En kosten? ik kan er bar weinig over vinden helaas...
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: krukas nitreren, ervaringen en meningen?

Post by Dude »

Ja, zeer zeker aan te raden. Bij mn project 1JZ ook gedaan, en laten knife edgen.
En je voegt geen harde toplaag toe, maar verhit de krukas plaatselijk met een bepaalde techniek (carboneren of nitreren) en tijd zodat de buitenste laag harder wordt. Dit gebeurt met stikstof of koolstof die dan een reactie aan gaat met de buitenste laag van het staal, waardoor een hardere toplaag (slechts 0,5 mm) ontstaat.
Alleen zijn sommige krukassen erg gevoelig voor kromtrekken door nitreren. Hij moet dus zowieso weer gericht worden. Je zou ook de optie voor cryogeen harden kunnen gaan. Dat wordt tegenwoordig ook steeds meer toegepast, alleen weet ik niet of hetzelfde resultaat wordt behaald. Nitreren is een bewezen techniek.
Bij een krukas die te veel is ingesleten kan ik me niet voorstellen dat nitreren hierbij helpt. Je voegt namelijk geen metaal toe, dus de krukas blijft dezelfde maat. Het kan wel zo zijn dat ze de krukas eerst oplassen en daarna op de juiste maat weer afdraaien. Daarna ontlaten/nitreren is een must om de spanningen uit het materiaal te halen.

Meer info:
http://www.menzingwb.nl/extra_s/vakwoordenboek.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze prijslijst kreeg ik via Arnout van Dymotrack, incl BTW.

Nitreren krukas: 256 euro

Verlichten + afdraaien: 539 euro

Balanceren: 236 euro

Polijsten / facen / richten: 189 euro


Let er wel op dat je het bij een gerenommeerd bedrijf laat doen, anders is je krukas oud ijzer.
Image

Post Reply