Cookiewet mededeling:
Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.
Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.
Turbo timer install op een MK3 supra
- Tjabbo
- ShoarmaTeam Admin
- Posts: 24489
- kuchnie na wymiar
- Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
- Location: Vroomshoop
- Contact:
Turbo timer install op een MK3 supra
Vandaag mijn Greddy FATT (full auto turbo timer) geinstalleerd op de supra.
Hieronder een kleine uitleg met wat info. De info is haast voor elke turbo timer te gebruiken zolang ze maar het HKS TT harness ondersteunen.
(Alle japanse TT's ondersteunen het gebruik van het HKS harness wel.)
zou de install niet doen zonder een harness. het kost haast niets en het scheelt op zijn minst veel soldeer werk. waarschijnlijk ook veel gevloek en getier Verkrijgbaar via ebay maar ik heb hem besteld bij nengun.com.
Aantal benodigdheden:
1) De turbo timer (DUH)
2) Het harness.
Nummers:
87-90 (HKS 4103-RT001) - Toyota TT-1 HKS (ma70 supras)
91-92 (HKS 4103-RT003) - Toyota TT-3 HKS (jza70 supras)
Installatie is een eitje.
Je haalt de onderste afdekplaat onder het stuur vandaan. Dat ding waar het roostertje voor frisse lucht in zit.
Dan zie je daarna een zwarte buis lopen. Die kan je gewoon weghalen, die zit geklemd.
Verstopt onder die buis (bij mij iig) zat de stekker waar het harness tussen komt. Stekker los, harness ertussen en klaar is kees.
Nu even direct de zwarte draad aan massa leggen en dan werkt de turbo timer in principe al.
Volgende stap is de bruine (en paarse) draden aansluiten (deze stap is extra en hoeft niet! je mist dan gewoon wat functies).
De paarse is voor RPM en die heb ik overgeslagen. De bruine draad gaat aan het contact van de handrem. Het makkelijst is even de draad verlengen naar het contactje. Dat contactje zit bij je handrem. even het hoesje weg halen en je ziet hem voor onderaan zitten. Daar soldeer je de bruine draad bij op.
Nu werkt de turbo timer al naar behoren. Als je de rpm draad ook even verbindt (dit signaal komt vanaf de ecu en daarvoor moet je achter je dashboard kastje kruipen) is het helemaal compleet.
Zelf heb ik gekozen om de TT helemaal uit het zicht te werken. Hij past namelijk perfect (!) op de plaats van het roostertje dat we net weg hebben gehaald.
Even het ronde roosterje eruit wippen en de TT kan er direct 1 op 1 in.
Uit de zwarte buis (die we toch nog los hebben liggen) moet je even het gat vergroten. het best gaat dat misschien even met een dremeltje, tenminste zo heb ik het gedaan. Daarna een gat in de onderkant maken zodat daar de stekker weer door kan en het geheel past perfect.
Terugzetten is een beetje een pain in the butt, maar als het er allemaal in zit is het het geknutsel wel waard geweest.
Foto's!
Nikky checkt mijn werk.
Nikky zegt: "Nice! me like!"
Hieronder een kleine uitleg met wat info. De info is haast voor elke turbo timer te gebruiken zolang ze maar het HKS TT harness ondersteunen.
(Alle japanse TT's ondersteunen het gebruik van het HKS harness wel.)
zou de install niet doen zonder een harness. het kost haast niets en het scheelt op zijn minst veel soldeer werk. waarschijnlijk ook veel gevloek en getier Verkrijgbaar via ebay maar ik heb hem besteld bij nengun.com.
Aantal benodigdheden:
1) De turbo timer (DUH)
2) Het harness.
Nummers:
87-90 (HKS 4103-RT001) - Toyota TT-1 HKS (ma70 supras)
91-92 (HKS 4103-RT003) - Toyota TT-3 HKS (jza70 supras)
Installatie is een eitje.
Je haalt de onderste afdekplaat onder het stuur vandaan. Dat ding waar het roostertje voor frisse lucht in zit.
Dan zie je daarna een zwarte buis lopen. Die kan je gewoon weghalen, die zit geklemd.
Verstopt onder die buis (bij mij iig) zat de stekker waar het harness tussen komt. Stekker los, harness ertussen en klaar is kees.
Nu even direct de zwarte draad aan massa leggen en dan werkt de turbo timer in principe al.
Volgende stap is de bruine (en paarse) draden aansluiten (deze stap is extra en hoeft niet! je mist dan gewoon wat functies).
De paarse is voor RPM en die heb ik overgeslagen. De bruine draad gaat aan het contact van de handrem. Het makkelijst is even de draad verlengen naar het contactje. Dat contactje zit bij je handrem. even het hoesje weg halen en je ziet hem voor onderaan zitten. Daar soldeer je de bruine draad bij op.
Nu werkt de turbo timer al naar behoren. Als je de rpm draad ook even verbindt (dit signaal komt vanaf de ecu en daarvoor moet je achter je dashboard kastje kruipen) is het helemaal compleet.
Zelf heb ik gekozen om de TT helemaal uit het zicht te werken. Hij past namelijk perfect (!) op de plaats van het roostertje dat we net weg hebben gehaald.
Even het ronde roosterje eruit wippen en de TT kan er direct 1 op 1 in.
Uit de zwarte buis (die we toch nog los hebben liggen) moet je even het gat vergroten. het best gaat dat misschien even met een dremeltje, tenminste zo heb ik het gedaan. Daarna een gat in de onderkant maken zodat daar de stekker weer door kan en het geheel past perfect.
Terugzetten is een beetje een pain in the butt, maar als het er allemaal in zit is het het geknutsel wel waard geweest.
Foto's!
Nikky checkt mijn werk.
Nikky zegt: "Nice! me like!"
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
Re: Turbo timer install op een MK3 supra
Nice ik ga ook die type timer halen van gredy Toch ?
Welke type is dit ?
Welke type is dit ?
"It's not about what car you have,it's about what you can do to it..........yourself !!!"
-
- Shoarma voorproever eerste klas
- Posts: 1674
- Joined: Sunday 18 June 2006 23:51
- Location: Zwolle
Re: Turbo timer install op een MK3 supra
Mooi weggewerkt!
Je hoeft er toch alleen maar bij tijdens instellen en als je hem uit wilt zetten (for what ever reason).
Je hoeft er toch alleen maar bij tijdens instellen en als je hem uit wilt zetten (for what ever reason).
"Simplicity is a prerequisite voor reliability"
"Lag is that short period of time when 'the cars' next to you think they are going to win".
(Originally by buckshotglass:)
"Lag is that short period of time when 'the cars' next to you think they are going to win".
(Originally by buckshotglass:)
Re: Turbo timer install op een MK3 supra
netjes hoor ook een mooi plekkie
by my zit die i.p.v de asbak
by my zit die i.p.v de asbak
over smaak valt niet te twisten
hou van het kloppend hart 7m- gte
hou van het kloppend hart 7m- gte
- Tjabbo
- ShoarmaTeam Admin
- Posts: 24489
- Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
- Location: Vroomshoop
- Contact:
Re: Turbo timer install op een MK3 supra
hij zit geklemd in de originele bracket waar eerst het rooster schuifje in zat. Super super vast.Jos wrote:Zit ie er gewoon los in?
gaat er niet zonder kracht weer uit, en toch geen extra schroefjes of ophanging nodig.
het achterste deel rust natuurlijk voor een klein stukje in de kachelpijp.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
- Tjabbo
- ShoarmaTeam Admin
- Posts: 24489
- Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
- Location: Vroomshoop
- Contact:
Re: Turbo timer install op een MK3 supra
dit type:Andre wrote:Nice ik ga ook die type timer halen van gredy Toch ?
Welke type is dit ?
Dit is de timer die ik van oki gekocht heb.
gewoon een Greddy F.A.T.T.
http://www.greddy.com/products/display/ ... ategory=55
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
Re: Turbo timer install op een MK3 supra
Als het van Oki is geweest dan zou ik er eerst op spugen en dan pas inbouwen
Shoarma god
- Tjabbo
- ShoarmaTeam Admin
- Posts: 24489
- Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
- Location: Vroomshoop
- Contact:
Re: Turbo timer install op een MK3 supra
hij is gereinigd door de rentokil [:D]MicHELLo wrote:Als het van Oki is geweest dan zou ik er eerst op spugen en dan pas inbouwen
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
- DeSchouten
- Shoarma vreter
- Posts: 4562
- Joined: Monday 13 November 2006 22:27
Re: Turbo timer install op een MK3 supra
hahaMicHELLo wrote:Als het van Oki is geweest dan zou ik er eerst op spugen en dan pas inbouwen
"The Ultimate 7M"
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....
- krammetje
- Elite shoarma voorproever
- Posts: 2568
- Joined: Saturday 22 July 2006 00:27
- Location: Almelo
Re: Turbo timer install op een MK3 supra
Erg netjes weer Tjabs
ST205WRC sold
Megane Scénic pour la famille BHG
Focus station
Megane Scénic pour la famille BHG
Focus station
- Tjabbo
- ShoarmaTeam Admin
- Posts: 24489
- Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
- Location: Vroomshoop
- Contact:
Re: Turbo timer install op een MK3 supra
thanks man.Jos wrote:Jeah mooi weggewerkt, ik had het niet beter gekund.
Het kostte dan ook even tijd om het netjes te doen.
Met puur de install ben je echt zo klaar. half uurtje maximaal. Maar dan ligt'ie natuurlijk gewoon los op je voorstoel.
netjes wegwerken zoals dit (en ik wist niet hoe alles zat, moest alles uitzoeken én natuurlijk was een stekker van de TT afgeknipt zodat ik eerst het bedradingschema moest opzoeken) kostte me in totaal zo'n 3 uur tijd. Maar dan heb je het ook netjes
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.