Page 1 of 1

Re: Motor inrijden

Posted: Tuesday 26 January 2010 12:28
by Rich
Haha! van 'een' website [:D]

Zo heb ik mijn vorige blok ingereden een paar jaar geleden.

Re: Motor inrijden

Posted: Tuesday 26 January 2010 13:25
by babbel
Ik vind dat eigenlijk wel een leuke discussie waard. Ik ga binnenkort eigenlijk mijn hele blok reviseren uit voorzorg, en zal daarna dus ook het blok opnieuw moeten inrijden.

Vragen:
- Is bovenstaande methode echt aan te raden of toch niet ? (heb me nog niet erg ingelezen in deze materie)
- Hoe is bovenstaande methode uit te voeren wanneer je niet meteen op het gas kan ivm mappen van de ECU ?

Re: Motor inrijden

Posted: Tuesday 26 January 2010 19:20
by Tjabbo
ja zo kan het idd
mmarkk wilde geloof ik ook ooit dat ik zo mijn 7m zou inrijden. maar niet gedaan omdat ik het niet aandurfde.

Re: Motor inrijden

Posted: Tuesday 26 January 2010 20:23
by mmarkk
Nou wilde, wat ik uit het verhaal heb gehaald is dat je bijna de hele rpm band moet gebruiken en goed afremmen op de motor.
Maar zo rijd ik normaal ook al :)
En gelijk inrijden en mappen word lastig, sowieso inrijden na een swap of revisie lastig, vaak zijn er tijdens de revisie allemaal sensors ed stukgegaan waardoor ie een tijd sucky loopt (tenminste bij mij dan :) )

Re: Motor inrijden

Posted: Tuesday 26 January 2010 21:24
by Tjabbo
dat kapot gaan van de sensoren en stekkers gebeurde bij mij wonderwel een seizoen later. niet bij het inrijden.

Re: Motor inrijden

Posted: Tuesday 26 January 2010 23:16
by Andre
Rich wrote:Haha! van 'een' website [:D]

Zo heb ik mijn vorige blok ingereden een paar jaar geleden.
Hmm dat is strange want jou blok is ook onderhand genomen door dezelfde engine builder van Supra sport Toch? (correct me if i wrong)

Dacht dat Arnout toch anders zijn motoren inrijd dan jij

Re: Motor inrijden

Posted: Wednesday 27 January 2010 00:35
by mmarkk
Ja nou als een blok gewoon goed in elkaar steekt gaat ie niet zomaar stuk, ook niet door te ruig inrijden of te slap inrijden.
Alleen als de reviseur weet heeft van je ruige inrij actie heeft ie een stok om mee te slaan mocht er iets gebeuren :)

Re: Motor inrijden

Posted: Wednesday 27 January 2010 01:35
by joep
als je inrijdt zoals Rich en het gaat vaud, dan hoef je niet aan te kloppen bij de reviseur... gevalletje garantie

Re: Motor inrijden

Posted: Wednesday 27 January 2010 11:30
by Tjabbo
^precies.
daarom doen veel mensen het niet denk ik. niet iedereen heeft voldoende zin en geld om een revisie 2x vlot achter elkaar te doen.

Re: Motor inrijden

Posted: Wednesday 27 January 2010 23:20
by Andre
Tjabbo wrote:^precies.
daarom doen veel mensen het niet denk ik. niet iedereen heeft voldoende zin en geld om een revisie 2x vlot achter elkaar te doen.
Rich heeft veel tests blokken op voorraad :9

Re: Motor inrijden

Posted: Wednesday 27 January 2010 23:21
by Andre
joep wrote:als je inrijdt zoals Rich en het gaat vaud, dan hoef je niet aan te kloppen bij de reviseur... gevalletje garantie
Nou dat stel ik voor aan de reviseur om plaats te nemen achter het stuur en mag hij de motor effe inrijden :)

Re: Motor inrijden

Posted: Friday 29 January 2010 12:55
by Rich
joep wrote:als je inrijdt zoals Rich en het gaat vaud, dan hoef je niet aan te kloppen bij de reviseur... gevalletje garantie
Nee, daar ben ik het niet mee eens. Als je je blok inrijdt zoals beschreven op motomans website, dus na inbouwen eerst grondig alles checken of alles goed is en netjes warmrijden is er geen reden voor de revisieman om geen garantie te geven, want als er dan toch iets fout gaat dan heeft hij toch ergens iets niet goed gedaan.
Jullie gaan er blijkbaar van uit dat bij die inrijmethode een blok slijt of er onder te lijden heeft, dan zou ik dat artikel nog maar eens een paar keer goed doorlezen totdat je het werkelijk goed begrijpt.

Het ENIGE metaal-metaal contact in het draaiende gedeelte van een motorblok zijn de zuigerveren. ALLE andere draaiende delen draaien of bewegen op een oliefilm en daar is geen metaal-metaal contact en dus ook geen slijtage. Een blok slijt alleen maar tijdens de koude start momenten wanneer er nog geen voldoende oliedruk is, of wanneer de oliepomp niet meer voldoende opbrengst heeft of wanneer je olie te lang in het blok laat zitten zodat het niet meer zijn beschermende werk kan doen (dit is de voornaamste reden van motorslijtage!)
Als er op een andere plek dan de zuigerveren toch metaal-metaal contact optreedt en dus slijtage wat meestal resulteert in dat er iets kapot gaat, dan is dit een fout die gemaakt is tijdens de opbouw of revisie van het blok. Er vanuit gaande dat je een goede oliepomp hebt en de juiste olie gebruikt.

Het enige waar je bij het inrijden op moet letten, zowel op de conventionele als op motomans manier, is dat de olietemperatuur absoluut niet boven de 100C komt, gemeten waar deze het blok ingaat, dus niet in de pan. Je rijdt nml in op single grade olie (om juist het hoonpatroon zijn werking op de zuigerveren beter te laten doen, wat met motomans manier nog beter gaat!) en single grade olie verliest zijn samenhang heel snel als het te heet wordt. De olie valt dan door de thermische belasting op chemisch niveau uit elkaar, de toch al niet al te lange moleculen worden nog korter en daarmee verliest die olie zijn beschermende smerende werking. Dit is iets wat je heel goed in de gaten moet houden tijdens inrijden.

Ik had een perfect ingereden blok nadat ik de motoman manier had toegepast.

En babbel, eerst blok inrijden, daarna mods plaatsen ;)

Re: Motor inrijden

Posted: Friday 29 January 2010 17:26
by mmarkk
:word: , maar geeft de reviseur/is ie verplicht garantie te geven als je je niet aan zijn inrijmethode houd?

Re: Motor inrijden

Posted: Friday 29 January 2010 18:46
by Rich
mmarkk wrote::word: , maar geeft de reviseur/is ie verplicht garantie te geven als je je niet aan zijn inrijmethode houd?
Er kan niet iets wel kapot gaan met de motoman manier wat niet kapot zou gaan op de conventionele manier. Gaat er toch iets kapot tijdens de motoman manier, dan zal dat ook tijdens een conventionele manier van inrijden kapot gegaan zijn.
Wat wel kan gebeuren is dat je uiteindelijk slechter sealende zuigerveren krijgt die je niet zou hebben met de motoman manier. ;)

Ik heb de methode wel eens besproken met de revisieman en hij had er wel van gehoord. Hij zei zelf ook blokken voor sommige raceteams te bouwen en die nemen ook echt niet 1500km de tijd om een blok in te rijden, da's inbouwen en hup het circuit op om te testen en dat gaat echt niet met een fluwelen voetje. Rondje of drie, oliewissel en knallen met die bak.

Re: Motor inrijden

Posted: Friday 29 January 2010 19:04
by mmarkk
Dus hij geeft garantie op het blok door hem gereviseerd en door jou op de motoman manier ingereden?

O Ja
O Nee

Re: Motor inrijden

Posted: Saturday 30 January 2010 10:38
by Rich
Ja

Re: Motor inrijden

Posted: Saturday 30 January 2010 14:09
by Dude
Veel motoren voor de racerij gaan tegenwoordig ook gelijk na montage op de dyno. Die methode lijkt mij niks mis mee. Als een blok dat niet zou kunnen hebben tijdens het inrijden, dan kan die het ook niet erna.

Re: Motor inrijden

Posted: Sunday 31 January 2010 16:40
by Andre
Dude wrote:Veel motoren voor de racerij gaan tegenwoordig ook gelijk na montage op de dyno. Die methode lijkt mij niks mis mee. Als een blok dat niet zou kunnen hebben tijdens het inrijden, dan kan die het ook niet erna.

Klopt

BTW ik heb ook films gezien etc etc van bv de dragsters die 5 of 6 sec rijden op de 1/4 mile en soms is het einde oefening tijdens een run en om in de race te blijven wordt er gewoon engine swap gedaan tijdens een evenement en wordt dat ding gewoon in de pitline geplaats en de eerste inrijd run is gewoon run is gewoon een pas van 6sec en dan heb ik over een 0KM V8 blok

Re: Motor inrijden

Posted: Sunday 31 January 2010 17:34
by DeSchouten
Is niet vergelijkbaar met een straat blok, dat veel km's betrouwbaar moet maken, lijkt mij.

Re: Motor inrijden

Posted: Sunday 31 January 2010 18:13
by knabbel
Andre wrote:
Dude wrote:Veel motoren voor de racerij gaan tegenwoordig ook gelijk na montage op de dyno. Die methode lijkt mij niks mis mee. Als een blok dat niet zou kunnen hebben tijdens het inrijden, dan kan die het ook niet erna.

Klopt

BTW ik heb ook films gezien etc etc van bv de dragsters die 5 of 6 sec rijden op de 1/4 mile en soms is het einde oefening tijdens een run en om in de race te blijven wordt er gewoon engine swap gedaan tijdens een evenement en wordt dat ding gewoon in de pitline geplaats en de eerste inrijd run is gewoon run is gewoon een pas van 6sec en dan heb ik over een 0KM V8 blok
Sterker nog bij Top Fuel doen ze een rebuild na ELKE run!

http://www.hotrod.com/techarticles/engi ... index.html
DeSchouten wrote:Is niet vergelijkbaar met een straat blok, dat veel km's betrouwbaar moet maken, lijkt mij.
Rich heeft helemaal gelijk de enige onderdelen die moeten inlopen zijn de zuigerveren op de cilinderwand. De lagers hebben allemaal een oliefilm, inlopen is daarop dus NIET van toepassing.

De zuigerveren worden door druk in de verbrandingskamer tegen de cilinderwand gedrukt, het enige waar je dus rekening moet houden tijdens het inlopen van een motorblok is dus de verbrandingsdruk, of te wel niet te langzaam inrijden, dat is slecht voor de zuiger veren.

Re: Motor inrijden

Posted: Monday 01 February 2010 15:59
by joep
wat ik ook al een keer zei, die 1500Km inrijden is voor de HELE nieuwe auto, niet alleen maar voor de motor.