Page 1 of 2

Intercooler setup

Posted: Friday 07 May 2010 20:32
by Dude
Hoe hebben jullie je aftermarkt intercooler gemonteerd? Enige tips over hoe niet en hoe wel te monteren zouden welkom zijn :)

Ik heb namelijk het volgende probleempje, mn intercooler is behoorlijk big ass (4" dik). En ik wil hem nu in 1 keer goed zetten en niet later nog een keer de boel moeten veranderen.
Maakt het uit hoe je een aftermarket intercooler monteert? Ik bedoel, maakt het veel uit of de intercooler loodrecht rechtop zet, of liever iets schuin? Als je de intercooler namelijk iets schuin zet forceer je de lucht wat beter richting de radiator. Omdat mn intercooler nogal groot is moet die met redelijk wat pas en meetwerk gemonteerd moet worden. Ik heb nu alles al weggehaald wat op de orginele plek in de weg zit, en nog is het krap. Op zich geen probleem, maar hij blokkeert de radiator nogal. Makkelijkste is hem rechtop te monteren, maar het lijkt me voor de koeling beter om het wat schuin te plaatsen. Iemand een idee hierover?
Plus dat die grote stalen balk in de bumper de flow behoorlijk blokkeert. Misschien toch een A-duct nemen. Btw, die ogen onder de chassisbalken vooraan, die kun je gewoon afslijpen toch? Volgens mij zijn het een soort sleepogen (of ogen om de auto vast te zetten op een richtbank :9 ), alleen heb ik al een haak vooraan zitten.

Re: Intercooler setup

Posted: Friday 07 May 2010 20:43
by toyota87
dat zijn gewoon sleepogen.
maar bekijk eens wat píc's van andere suups met een big ass ic hoe het daar zit.
bij mij hadden ze gewoon een stuk uit de stalen balk gesneden zodat er meer lucht bij de ic kwam.

Re: Intercooler setup

Posted: Friday 07 May 2010 22:46
by Andre
Volgens mij kun je de sleepogen gewoon loshalen met bout 17 uit mijn hoofd

Verder wordt deze ook een Nice topic about intercooler routing van de buizen etc

Bij mij lopen de intercooler buizen binnen de chasisbalken en niet buiten ik weet niet hoe de anderen het hebben gedaan maar ik zie vaak dat ze buiten lopen

Oowja zo MIN mogelijk koppelstukken gebruiken (seliconen koppelstukken) ik zie/vind dat mensen teveel van die dingen gebruiken en vroeg of laat plopen die dingen eraf of scheuren ze en dat moet je alle mik mak weer loshalen (voor bumper om bij te komen )

zal wat pics crosposten straks

BTW is het zo dat bij intercooler bigger is better ?????? of afhankelijk van je setup moet je de maat bepalen ik heb me eigenlijk nooit daarin verdiep

Rich chime in :)

Re: Intercooler setup

Posted: Friday 07 May 2010 23:23
by Andre
Moet passen dude :)

Image

Re: Intercooler setup

Posted: Friday 07 May 2010 23:32
by Tjabbo
Andre wrote:Volgens mij kun je de sleepogen gewoon loshalen met bout 17 uit mijn hoofd

hij bedoelt ogen die vast zitten aan de balk. niet het sleep oog. die kan er vrij eenvoudig af ja.


en over de grootte, ik begreep dat het te maken had met drukval. dus dat je bij een te grote intercooler ten opzichte van je turbo teveel overdruk kon verliezen.

Re: Intercooler setup

Posted: Saturday 08 May 2010 00:23
by Rich
IC moet iets schuin voorover hellend staan. Dit heeft te maken met de aerodynamische vorm van de neus van onze suups. Dat is de richting waarop de lucht de neus instroomt. Waarom? Geen idee, ik denk dat de horizontale lamellen in de neus er mee te maken hebben, bekijk die maar eens van dichtbij, die hebben een vleugelprofiel.
Die rode op de foto staat dus te rechtop.

Qua formaat IC, ja bigger is better. Een grote IC veroorzaakt idd iets meer lag in boostopbouw vanwege het grotere volume. Echter, de boost die opgebouwd wordt is er omdat er meer lucht wordt aangeboden dan de motor kan verwerken, het blok is dus de (grootste) weerstand. Een grote IC kan makkelijker een grote hoeveelheid lucht doorlaten dan een kleinere, dus in dezelfde tijd bereikt er meer lucht de motor dan bij een kleine IC. De boost mag dan iets later opbouwen, er wordt toch eerder een grotere hoeveelheid (massa) lucht bij 't blok aangeboden dan bij een kleine IC, en die lucht is ook nog eens groter van dichtheid vanwege de betere koelcapaciteit van de grotere IC.
Dus net zoals bij het oliesysteem; het gaat om de hoeveelheid flow van massa, luchtmassa in dit geval, niet om boost (druk). Boost is een bijproduct. Dus ja, je ziet op je metertje dat je later boost hebt, maar toch heb je eerder meer vermogen met een grotere IC. ;)

Qua routing van de buizen is zo kort mogelijk 't beste, want dat is het meest efficiente. En diameter turbo-uit is diameter IC-in en ook gasklepdiameter is IC-uit diameter, oftewel geen verloop in diameter als 't even mogelijk is want dat geeft turbulentie en creëert weerstand.
Mijn IC piping zit ook tussen de chassisbalken, ik heb haakse tanks. Niet ideaal qua flow, maar de compactheid van de routing compenseert dit weer. Ook qua inbouw is dit handiger dan door 't spatbord en accu moeten verplaatsen enzo.

Qua koppelstukken, tsja, als je goede kwaliteit moffen gebruikt en T-bolts hoeft er niks los te schieten. Ik heb tijdens de afstelperiode wel eens een boost-peak gehad van dik over de 2 bar, maar alles bleef netjes zitten hoor. Je moet als 't ff kan ook de buisdelen tegen elkaar aan zetten, dan is er bijna geen volume wat de mof moet opvangen.

Ik heb ook een flinke brievenbus opening in de stalen balk gemaakt. Normaal zit daar de nummerplaat voor, maar die gaat er op 't circuit af en dan heb ik daar extra koelopeningen. Er zwerven volgens mij nog wel ergens pics hiervan op 't forum.
Als ik ooit weer een A-duct scoor kan deze er zo in, de bumper hoeft er dan niet weer af. Ik zag in dat carbon topic een fraaie van carbon trouwens.

Re: Intercooler setup

Posted: Saturday 08 May 2010 09:16
by Dude
Ik denk ook dat de intercooler iets schuin moet staan, je dwingt zo ook de lucht richting een groter oppervlakte van de radiator. Alleen rechtop past die veel beter. Maar even de koeler van de stuurbekrachtiging op een andere plek zetten. Maakt de hoogte waar je de intercooler plaatst nog uit? Ik heb het liefst mn orginele motorplaat weer onder de auto, maar dan moet de intercooler behoorlijk hoog zitten.
De intercooler buizen moeten bij mij wel buiten de de chassisbalken, de intercooler zelf steekt er al bijna buiten.
Bigger is better, ben ik al wel achter met die mazda toendertijd. Daar zit een huge intercooler voor en niks geen last van lag. Plus dat de intercooler zelf gewoon koud/lauw blijft, ook na hard trappen.

Re: Intercooler setup

Posted: Saturday 08 May 2010 10:00
by Andre
Accu naar achteren denk ik

Image

Re: Intercooler setup

Posted: Saturday 08 May 2010 13:40
by Rich
Dude wrote:Ik denk ook dat de intercooler iets schuin moet staan, je dwingt zo ook de lucht richting een groter oppervlakte van de radiator. Alleen rechtop past die veel beter. Maar even de koeler van de stuurbekrachtiging op een andere plek zetten. Maakt de hoogte waar je de intercooler plaatst nog uit? Ik heb het liefst mn orginele motorplaat weer onder de auto, maar dan moet de intercooler behoorlijk hoog zitten.
De intercooler buizen moeten bij mij wel buiten de de chassisbalken, de intercooler zelf steekt er al bijna buiten.
Bigger is better, ben ik al wel achter met die mazda toendertijd. Daar zit een huge intercooler voor en niks geen last van lag. Plus dat de intercooler zelf gewoon koud/lauw blijft, ook na hard trappen.
Ik zou als 't mogelijk is de onderkant IC gelijk houden met de bodemplaat, zodat de plaat er strak onderlangs zit en zo de boel mooi afsluit. Tussen onderkant frontlip en onderkant IC moet je de boel afdichten, je vergroot zo de efficiëntie van de IC (en andere koelers die daar zitten) enorm omdat er geen lucht onder de IC kan ontsnappen en alles door de koeler(s) geforceerd wordt.
Ander voordeel is dat mocht je later je ride nog eens verder willen verlagen, de IC iig niet je laagste punt is.

De IC moet echt iets voorover gekanteld staan, dat scheelt behoorlijk in efficiëntie, ooit eens een mooi stukje erover gelezen op SM, met gemeten waardes erbij enzo.

Re: Intercooler setup

Posted: Saturday 08 May 2010 13:42
by Rich
Andre wrote:Accu naar achteren denk ik
Zoiets heb ik ook alleen zijn m'n tanks dan haaks en past de boel net tussen de balken. Die van mij is van HKS trouwens.

Re: Wat is jouw nieuwste aanwinst?

Posted: Saturday 08 May 2010 15:12
by DeSchouten
Ik heb ook zo'n grote 4"dikke ic (van ebay) maar ik vraag me eigen af of het niet beter is een wat kleinere ic van een goed merk te gebruiken? (greddy 3row oid)

Re: Intercooler setup

Posted: Saturday 08 May 2010 15:43
by toyota87
ik heb inderdaad ook de ic vooroverhellend ingebouwd.kwam ook beter uit bij mij *)
plus dat ik een onderplaat heb gemaakt idd om de luchtstroom door ic te dwingen.
en ook heb ik de hoogte aangehouden van de onderplaat.

[^] [^]

Re: Intercooler setup

Posted: Saturday 08 May 2010 16:14
by DeSchouten
Vraag ff een schouder klopje aan sylvie jonguh! :Y)

Re: Wat is jouw nieuwste aanwinst?

Posted: Saturday 08 May 2010 18:12
by Rich
DeSchouten wrote:Ik heb ook zo'n grote 4"dikke ic (van ebay) maar ik vraag me eigen af of het niet beter is een wat kleinere ic van een goed merk te gebruiken? (greddy 3row oid)
Mwah, als ie goed gelast is maakt 't eigenlijk weinig uit welk merk je hebt. Er kan niet veel mis gaan met een IC, het is een statisch onderdeel en qua koeler heeft ie geen wartels of nippels die kunnen lekken oid, de aansluitingen zijn lomp en groot.
Het onderscheid is meestal de pasvorm als ie voor een specifiek model auto is gemaakt, maar als je een beetje handig bent met beugels enzo kan je ook gewoon een universele erop schroeven.
Ik zou gewoon die dikke 4" gebruiken en verder je geld in je zak houden qua IC.

Re: Intercooler setup

Posted: Saturday 08 May 2010 19:09
by Dude
moet je hem nou naar voren of naar achteren monteren? naar voren toch?

Re: Intercooler setup

Posted: Saturday 08 May 2010 21:59
by joep
bovenkant naar voren en onderkant naar achteren, zodat het lijkt dat de luchtstroom omhoog naar de radiator gaat. zo heb ik het ook en dat is een R32 IC... oeps! het is een Nissan!!

Re: Wat is jouw nieuwste aanwinst?

Posted: Thursday 13 May 2010 10:38
by alexander strik
Ik heb me er een tijd geleden in verdiept en ik vindt die grote IC een flinke blokering van de koeler, ben nu iets aan het uitvogelen over een kleinere maar dan watergekoeld.
Alexander
DeSchouten wrote:Ik heb ook zo'n grote 4"dikke ic (van ebay) maar ik vraag me eigen af of het niet beter is een wat kleinere ic van een goed merk te gebruiken? (greddy 3row oid)

Re: Intercooler setup

Posted: Thursday 13 May 2010 11:03
by joep
die zou je dan naar achteren moeten brengen, de supra is al zwaar genoeg aan de voorkant. als je daat dan ook nog een water to air intercooler voor hangt met 3/4 liter water een pomp en een waterkoeler..pfff, nee ik hou het op een lichte lucht gekoelde intercooler

Re: Intercooler setup

Posted: Thursday 13 May 2010 11:30
by alexander strik
Ik ben er ook nog niet helemaal uit, gezien bij een Subaru, zag er vrij compact uit en idd het water kan naar achteren.
Alexander
joep wrote:die zou je dan naar achteren moeten brengen, de supra is al zwaar genoeg aan de voorkant. als je daat dan ook nog een water to air intercooler voor hangt met 3/4 liter water een pomp en een waterkoeler..pfff, nee ik hou het op een lichte lucht gekoelde intercooler

Re: Wat is jouw nieuwste aanwinst?

Posted: Thursday 13 May 2010 11:43
by Rich
alexander strik wrote:Ik heb me er een tijd geleden in verdiept en ik vindt die grote IC een flinke blokering van de koeler, ben nu iets aan het uitvogelen over een kleinere maar dan watergekoeld.
Alexander
Heb je motor koelproblemen dan?

Re: Wat is jouw nieuwste aanwinst?

Posted: Thursday 13 May 2010 16:49
by alexander strik
Houd niet over, vooral als je kort op een ander rijd en het is buiten 25 graden.
Rich wrote:
alexander strik wrote:Ik heb me er een tijd geleden in verdiept en ik vindt die grote IC een flinke blokering van de koeler, ben nu iets aan het uitvogelen over een kleinere maar dan watergekoeld.
Alexander
Heb je motor koelproblemen dan?

Re: Intercooler setup

Posted: Friday 14 May 2010 00:31
by Rich
Zit je bodemplaat er onder? Als je die niet hebt is de koeling van zowel de IC als de radiateur een stuk minder efficiënt.

Maar ik vind 't vreemd dat je koelproblemen hebt. Ik heb een vergelijkbare radiator, zelfde aanpassingen van de bumper, ook een lage temp thermostaat, maar aardig wat meer vermogen (en dus meer warmteontwikkeling) en ik heb helemaal geen koeling problemen, ook niet bij warm weer, heb zelfs nog capaciteit over.
Ik heb wel een bodemplaat trouwens en ook drie elec. fans; twee pushers en een medium-size pull-type, wellicht kan je m'n set-up nog herinneren van laatst op cpz. Ik gebruik ook dat roze/rode type koelwater, dat heeft een betere warmte overdracht dan het normale blauwe type.

Re: Intercooler setup

Posted: Friday 14 May 2010 18:16
by alexander strik
Bodemplaat is gedemonteerd ik denk persoonlijk dat hij de hitte dan beter kwijt kan,75 graden thermostaat, en ik heb een fan (Pal zuigende), problemen zijn er eigenlijk niet maar omdat we de fan zelf bijschakelen moeten we de zaak wel in de gaten houden vooral bij extreem warm weer, 2 ronden voor dat we de baan verlaten de fan aan en bij stilstaan gelijk de kap open tot nu toe een keer op 120 gehad.
Alexander
Rich wrote:Zit je bodemplaat er onder? Als je die niet hebt is de koeling van zowel de IC als de radiateur een stuk minder efficiënt.

Maar ik vind 't vreemd dat je koelproblemen hebt. Ik heb een vergelijkbare radiator, zelfde aanpassingen van de bumper, ook een lage temp thermostaat, maar aardig wat meer vermogen (en dus meer warmteontwikkeling) en ik heb helemaal geen koeling problemen, ook niet bij warm weer, heb zelfs nog capaciteit over.
Ik heb wel een bodemplaat trouwens en ook drie elec. fans; twee pushers en een medium-size pull-type, wellicht kan je m'n set-up nog herinneren van laatst op cpz. Ik gebruik ook dat roze/rode type koelwater, dat heeft een betere warmte overdracht dan het normale blauwe type.

Re: Intercooler setup

Posted: Friday 14 May 2010 18:32
by Rich
Zonder bodemplaat krijg je turbulentie in de motorruimte wat de doorstroom door de radiator belemmert en zo de efficiëntie verlaagt. Ga maar eens 250 rijden zonder bodemplaat, dan kan je de motorkap zien dansen.

Verder gaat er ook een hoop koellucht dat wel door de IC is gegaan voor de radiator langs naar beneden, dit is voor de lucht nml de weg van de minste weerstand en wordt nog eens versterkt door de zuigende venturi werking van de sneller onder de auto langs stromende lucht. Ook dit vermindert de efficiëntie van de koelers.

De bodemplaat is open aan de achterkant en door hetzelfde venturi principe van de sneller onder de auto doorstromende lucht wordt er lucht uit de motorruimte aan die achterzijde weggezogen.

Ik zou 't toch eens proberen met bodemplaat ;)

Re: Intercooler setup

Posted: Friday 14 May 2010 19:13
by joep
wat hij zegt! ^O^