Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Koelprobleem

Dit forum is bedoeld voor informatie over auto onderdelen. (Voorheen de informative database)

Moderators: Jos, mmarkk

Post Reply
User avatar
Jeffryst182
ShoarmaTeam Member
Posts: 1658
kuchnie na wymiar
Joined: Thursday 23 February 2006 14:29
Location: Riessen!!!
Contact:

Koelprobleem

Post by Jeffryst182 »

Vandaag heb ik de celica maar is van stal gehaald. Voor het eerst dit jaar.
Dus daarom een stukje rijden en meteen al weer probleem. [:(!]

De celica wordt heet. De wijzer van het koelvloeistoftemperatuur loopt zelfs uit de teller. :X
Gelukkig kijk ik altijd regelmatig op dat metertje, dus ik had het meteen al door.
Het probleem ziet er als volgt uit:

De meter loopt op tot buiten de teller. Tijdens het rijden met veel rijwind zakt het metertje niet. Als ik daarom stop en de motor uitzet maar de auto nog wel op contact laat staan, vliegt de ventilator nog wel heel kort even aan maar blijft vervolgens uit.
In het koelvloeistofreservoir zat slechts nog een bodempje met koelvloeistof. Toch heb ik nergens een lek. Vervolgens heb ik voorzichtig geprobeert de dop van de radiateur af te draaien. Dit lukte uiteraard niet omdat het koelvloeistof nog knetter heet is. Toch heb ik hem even een fraktie weten los te zetten en meteen weer dichtgedraait. Hierna zie ik het koelvloeistofreservoir via het overdrukslangetje langzaam weer vol stromen. Het niveau is weer normaal.

De auto heb ik afgelopen seizoen zonder problemen weg gezet en dan nu ineens dit.

Wat kan dit zijn?


Ik gebruik nog de gewone st182 radateur met orginele dop.
Image

269.3 WhP / 302 CrankHP @ 1.05 Bar

Original licenceplate number PMB 839

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: Koelprobleem

Post by Rsoarer »

Dit kan volgens mij aan ontzettend veel dingen liggen, ik zou beginnen met:

Thermostaat werking controleren
Waterpomp controleren
Koelsysteem bekijken op verstoppingen door kalk etc.
Motorolie bekijken of er sporen van KVS in zitten
Compressie testen of de koppakking nog in orde is
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Koelprobleem

Post by Tjabbo »

Radiator dop kapot? Anders idd thermostaat uit je koelsysteem slopen.
Als je de watertemp stekker loshaalt moet je fan gaan draaien.word je motor dam minder heet? Zet ook eens je kachel op heet en vol blazen.

Waterpomp is ook verdacht.als die niets pompt blijft het water voor de tstat relatief koud. Maar check eerst de dop,koelfan en je tstat.

Hulp nodig?
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Koelprobleem

Post by Dude »

Voel eens of je radiator (en de slangen er naar toe) heet word. Ik denk thermostaat kapot.
Image

User avatar
Jeffryst182
ShoarmaTeam Member
Posts: 1658
Joined: Thursday 23 February 2006 14:29
Location: Riessen!!!
Contact:

Re: Koelprobleem

Post by Jeffryst182 »

Radiator en slangen worden heet. Maar dat kan ook indirecte hitte van de downpipe zijn?
De kachel wordt wel goed warm/heet. Die heb ik nog extra aangezet om zo meer koeling te krijgen.
Dus flow zou ik wel moeten hebben lijkt me dan?

Hoe moet radiatordop precies werken? Ik zag dat hierin in de rand kleine gaatjes zitten die bij mij helemaal verstopt waren met roest. deze heb ik schoongemaakt maar resultaat was 't zelfde. De veer kon ik indrukken met de hand.

Als de thermostaat en/of pomp niet zou werken, dan wordt mijn kachel toch ook niet warm?
Image

269.3 WhP / 302 CrankHP @ 1.05 Bar

Original licenceplate number PMB 839

User avatar
Andre
Elite shoarma voorproever
Posts: 2163
Joined: Tuesday 07 March 2006 20:08
Location: Hoofddorp

Re: Koelprobleem

Post by Andre »

Als ik jou verhaal zo hoort DENK ik dat door de stalling je thermostaat is blijven hangen

De stroom van de koelvloeistof is er wel maar stroom niet door de radiateur omdat de thermostaat gewoon niet open gaat en daardoor zal de temp ook niet flink dalen als je gaat rijden

Ik gok dat de temp zender ook in de radiateur zit die de fan moet aansturen dus door verkeerde meeting stuurt hij de fans heel effe aan

De thermoswitch weet namelijk niet dat je motor te heet is om de fans aan te sturemn omdat ie simpelweg niet akan meten dat de temp te hoog is

Dus eerste je thermostaat vervangen
"It's not about what car you have,it's about what you can do to it..........yourself !!!"

ImageImage

User avatar
krammetje
Elite shoarma voorproever
Posts: 2568
Joined: Saturday 22 July 2006 00:27
Location: Almelo

Re: Koelprobleem

Post by krammetje »

Temp zender zit onderin de radiator.
waarschijnlijk is idd je termostaat kapot.
ST205WRC sold
Megane Scénic pour la famille BHG
Focus station

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: Koelprobleem

Post by emveha »

Mijn idee ook, thermostaat blijft dicht.

Je dop werkt, je zegt dat als je wat druk laat ontsnappen, je gelijk een overflow richting expansievat krijgt, dat klopt, want als water op druk is, heeft het een hoger kookpunt. Laat je die druk ontsnappen, komt het meteen aan de kook, en stroomt dus over.

Pomp, je zegt dat de kachel heet wordt, zonder circulatie zou dit snel afnemen tot bijna koud, dus pomp zou moeten draaien.

Vinnen, doen precies wat ze moeten doen, inslaan als het water onderin de radiator te heet wordt. Dus, vinnen slaan niet in, dus radiator blijft te koud.

Alles ziet eruit als een defecte thermostaat, dus.......................
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

User avatar
Jeffryst182
ShoarmaTeam Member
Posts: 1658
Joined: Thursday 23 February 2006 14:29
Location: Riessen!!!
Contact:

Re: Koelprobleem

Post by Jeffryst182 »

Thnx mannen! Ik zal de thermostaat er is uithalen. Zoiets moet je dan toch kunnen controleren met kokend water toch?

Eerst nog even een "lullig " probleempje meer op lossen.

Om het niveau van het koelvloeistof in het expansievaatje te controleren gebruikte ik een bbq lucifer. Bij de laatste poging knapte er net 2 cm van af. }:| Deze drijft nu ergens onderin en ik krijg 'm er zo niet uit.

2 B continued!
Image

269.3 WhP / 302 CrankHP @ 1.05 Bar

Original licenceplate number PMB 839

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: Koelprobleem

Post by emveha »

onderin drijven ?????? kan niet, hout drijft, dus ligt bovenop, dus, water erinkeilen totdat houtje eruitkomt.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Re: Koelprobleem

Post by mmarkk »

Oh lol :')
Image Image Image
http://WWW.SYSTEEMPLAFONDSBAARN.NL
Mk3 Supra 415 bhp
Mk4 Supra 400+ bhp
MB Vito 204 bhp
Eco-hippie!

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Koelprobleem

Post by Dude »

LOL,
Jefster, waarom denk je dat BBQ lucifer zo heet :neehe: Ge
Image

User avatar
Jeffryst182
ShoarmaTeam Member
Posts: 1658
Joined: Thursday 23 February 2006 14:29
Location: Riessen!!!
Contact:

Re: Koelprobleem

Post by Jeffryst182 »

Gisteren de Thermostaat er maar is uitgehaald. Deze zat wel vast moet ik zeggen. Bruine aanslag en het klepje ging pas met heel veel moeite open.
Daarom maar even naar Wevers Sport gereden voor een nieuwe. Ideaal zo'n bedrijf zo dichtbij. *O*

Tevens daar weer een korte rondleiding gehad in 2 grote schuren en een loods die ik nog niet gezien had. Wat strak zeg! Alles spik en span. In één van de 2 schuren stonden de nieuwe Dakar wapens _O_ . Erik gaf hierbij een uitleg. Wat een über auto's zijn dat. Dit jaar maar is volgen hoe hij het daar mee gaat doen.

Morgen gaat de nieuwe thermostaat er in.
Image

269.3 WhP / 302 CrankHP @ 1.05 Bar

Original licenceplate number PMB 839

User avatar
Jeffryst182
ShoarmaTeam Member
Posts: 1658
Joined: Thursday 23 February 2006 14:29
Location: Riessen!!!
Contact:

Re: Koelprobleem

Post by Jeffryst182 »

Celica rijdt weer. *O*
Image

269.3 WhP / 302 CrankHP @ 1.05 Bar

Original licenceplate number PMB 839

User avatar
joep
Elite shoarma kruider
Posts: 814
Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
Location: Haarlem
Contact:

Re: Koelprobleem

Post by joep »

Heb ooit een paar rondjes op bitburg mee gereden met Erik wevers in deg wrc corolla die hij toen had.. En maar lachen, de gek!
Oedipus was de eerste 'motherfucker'

kolkie
Shoarma voorproever eerste klas
Posts: 1756
Joined: Saturday 04 March 2006 21:37
Location: Vroomshoop/Den Bosch

Re: Koelprobleem

Post by kolkie »

Ja, die kerel is wel our type of guy [B)] .

*verzucht iets over eigen koelproblemen*
Who needs new cars anyway - '88 Sjonniebeemer (E30 325i sans la lettre) + Mazda MX-5/Miata 1.8'
ik dus :P 2014 Fusion, 2015 Mustang
Een dag geen post is een dag geen bekeuring :D !


Shoarmateam-wiki

MicHELLo
60K Post ShoarmaGod!
Posts: 3454
Joined: Monday 25 December 2006 02:40
Contact:

Re: Koelprobleem

Post by MicHELLo »

Cool 8-)
Image Shoarma god

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Koelprobleem

Post by Tjabbo »

Wat was het probleem nu dan ? 'gewoon' de thermostaat? :)

En waarom antwoord je niet op smsjes [:(!]
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

MicHELLo
60K Post ShoarmaGod!
Posts: 3454
Joined: Monday 25 December 2006 02:40
Contact:

Re: Koelprobleem

Post by MicHELLo »

SMS'jes zijn :gay:
Image Shoarma god

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Koelprobleem

Post by Tjabbo »

jeff is ook mijn [^] :jurk:
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Jeffryst182
ShoarmaTeam Member
Posts: 1658
Joined: Thursday 23 February 2006 14:29
Location: Riessen!!!
Contact:

Re: Koelprobleem

Post by Jeffryst182 »

Tjabbo wrote:Wat was het probleem nu dan ? 'gewoon' de thermostaat? :)

En waarom antwoord je niet op smsjes [:(!]
Ik las je sms pas gisteravond laat. [:I] Ik had wel gekund rond dat tijdstip. Volgende keer bellen! :9
Had ik meteen even Gerwin z'n spiegel mee kunnen nemen.
Image

269.3 WhP / 302 CrankHP @ 1.05 Bar

Original licenceplate number PMB 839

Post Reply