Page 1 of 1

Gear Cut Load Cell (GCL)

Posted: Friday 11 November 2011 10:37
by tse
Ben een aantal dingen voor Pectel SQ6 aan het uitzoeken.

Iemand enig idee waar om je dit zou gebruiken?

http://www.kasensors.co.uk/KA-GST-Gear- ... Cell-2.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

"The KA-GST Series of gearshift load cells are designed for
the measurement of the force applied by driver during
gearshift.
The load cell is installed directly onto the gear lever, with
optional dome top cover. The built-in amplifier provides a
high level voltage suitable for connection to the ignition cut
ecu."

We gaan nu paddles gebruiken, maar ik snap niet waarom je de kracht van het schakelen van de driver wil meten bij closed loop seq. gearbox.

Re: Gear Cut Load Cell (GCL)

Posted: Friday 11 November 2011 11:49
by Tjabbo
Hmmm gokje:
De beleving van de bestuurder doorgeven aan de gearbox?
Bijv Heel licht schakelen geeft aan dat er rustiger gereden wordt en dat schakelen heel soepel moet gaan en zodra het gas ingetrapt wordt (standje 'race') dat het schakelen sneller (evt schokkeriger en minder vloeiend) gaat ?

Nog een ideetje:

Bij gearboxes met dubbele koppeling vast de goede versnelling voorgeselecteerd wordt op basis van ?
Dus bij rustig terugschakelen (weinig kracht) er vanuit gaan dat gedecelereerd wordt en vast nog een lagere versbelling klaarzetten, en dat bij terugschakelen met meer kracht verwacht wordt dat geaccelereerd gaat worden ? zoals een kickdown bij een automaatje bijvoorbeeld.

Is dat wat?

Re: Gear Cut Load Cell (GCL)

Posted: Friday 11 November 2011 13:02
by knabbel
Bij racemotoren (ook sequentiele bakken) wordt dit gebruikt om te meten of er wel of geen druk op de pook wordt uitgeoeffend, en niet speciefiek de hoeveelheid druk. Als je dan druk zet op de pook krijg je een ignitioncut en dan springt de bak in de volgende versnelling zonder dat je de koppeling gebruikt.

Re: Gear Cut Load Cell (GCL)

Posted: Saturday 12 November 2011 09:51
by tse
Mmm, dat verhaal snap ik. We hebben nu paddles, dat gaat ook zo werken als je het beschrijft. Wat is dan het voordeel tov paddles. Het lijkt mij dat dit nog sneller is, maar je kunt niet je handen aan het stuur houden. Je hebt met die krachtmeting geen schakelhoek, een afstand die tijd kost. Blijkbaar kan een seq bak in closed loop tussen 20 en 120 ms gaan schakelen. Ongeloofelijk. Lijkt wel of die pook iets te maken heeft met wedstrijdregels. Ik kwam die force meting tegen bij het instellen van de closed loop in de pectel.

Enfin het word toch paddles. Doet er ook niet meer toe. Bedankt!

Re: Gear Cut Load Cell (GCL)

Posted: Saturday 12 November 2011 20:41
by knabbel
tse wrote:Mmm, dat verhaal snap ik. We hebben nu paddles, dat gaat ook zo werken als je het beschrijft. Wat is dan het voordeel tov paddles. Het lijkt mij dat dit nog sneller is, maar je kunt niet je handen aan het stuur houden. Je hebt met die krachtmeting geen schakelhoek, een afstand die tijd kost. Blijkbaar kan een seq bak in closed loop tussen 20 en 120 ms gaan schakelen. Ongeloofelijk. Lijkt wel of die pook iets te maken heeft met wedstrijdregels. Ik kwam die force meting tegen bij het instellen van de closed loop in de pectel.

Enfin het word toch paddles. Doet er ook niet meer toe. Bedankt!
Inderdaad regelementair. Het verschil met paddles is dat dan de bak electronisch gestuurd word en niet mechanisch zoals bij een sequentiele bak met pook. En dat is in veel raceklasses verboden.

Met paddles is natuurlijk altijd beter inderdaad omdat je het stuur niet los hoeft te laten. Closed loop is allemaal natuurlijk niet echt bevoordelijk voor de bak zelf, in de F1 gebruiken ze, om de bak te beschermen, een electronisch gestuurde koppeling tijdens het schakelen.