Cookiewet mededeling:
Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.
Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.
Toyota Supra foutcodes uitlezen
- Tjabbo
- ShoarmaTeam Admin
- Posts: 24489
- kuchnie na wymiar
- Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
- Location: Vroomshoop
- Contact:
Toyota Supra foutcodes uitlezen
Uitlezen van je ECU foutcodes
Het is vrij eenvoudig om zelf de foutcodes van je computer (de ecu) uit te lezen.
Dit kan met behulp van een draadje of paperclip.
De supra ECU bewaart alle foutcodes sinds de laatste keer dat deze gereset is. Je kan weten of een foutcode is opgeslagen aan het motorstoringlampje in je dashboard.
Als je de auto op contact zet hoort het lampje na een paar seconden uit te gaan. Als dat niet gebeurt, en het lampje pas uitgaat zodra de auto gestart wordt dan weet je dat er een foutcode in de ECU opgeslagen is.
Onder de motorkap bevindt zich een diagnose stekker. Zie foto: (het kapje is er al af en er is een paperclip in gestoken om foutcodes uit te lezen)
Zorg dat de auto van contact af is.
Open de diagnose stekker, en verbindt E1 met TE1 door.
Zorg dat alles goed zit, en ga in de auto zitten.
Zet de auto op contact en kijk naar je motorstoringslampje (ook wel "CEL" of "check engine light" genoemd).
Als deze constant snel knippert zijn er geen foutcodes en is alles in orde, zo niet dan moet je het knipperen 'tellen'.
Elke code bestaat uit een set van 2 getallen. Er kan méér dan één code aanwezig zijn. Je telt dus het aantal knippers, dan volgt er en korte pauze. Dan tel je weer de knippers. Deze getallen zet je achter elkaar en dan heb je je foutcode. Zijn er meer foutcodes opgeslagen dan volgt een langere pauze, en daarna gaat de ecu beginnen aan de volgende set getallen voor je foutmelding.
Voorbeeld:
blink..blink...... blink..blink..blink..blink.........Zal code 24 zijn
|-----------| |--------------------------|
[tab=30] 2 [tab=30][tab=30][tab=30][tab=30][tab=30] 4
Resetten van je ecu
Schakel de auto uit.
Let op. Zodra de ECU zonder spanning komt te staan zijn de eventuele foutcodes weg. Je moet dan weer starten en misschien zelfs een stukje rijden om te zien of de foutcode opnieuw optreed.
ECU resetten doe je dus door de spanning van de ECU af te halen. Dat kan door een accupool los te halen, maar dan ben je misschien ook je radiozenders kwijt.
Veel eenvoudiger is om de "EFI" zekering (15A) even 10 seconden eruit te trekken. Deze zit onder de motorkap in het zekeringkastje aan de bestuurderskant.
Het is de zekering rechts onderaan.
Foutcodes
Error Codes
Code Error
11 ECU(+B)
Diagnosis: Momentary interruption in power supply to ECU.
Trouble Area
Ignition switch circuit
Ignition switch
Main relay circuit
Main relay
ECU
[hr]
12 RPM Signal
Diagnosis No "NE" or "G" signal to ECU within 2 seconds after engine has been cranked.
Trouble Area
Distributor, or CPS, circuit
Distributor or CPS
Starter signal circuit
ECU
[hr]
13 RPM Signal
Diagnosis No "NE" signal to ECU when engine speed is about 1,000 RPM.
Trouble Area
Distributor, or CPS, circuit
Distributor or CPS
ECU
[hr]
14 Ignition Signal
Diagnosis No "IGF" signal to ECU "A" times in succession.
A = 6-8 (7M-GE)
A= 3 (7M-GTE)
Trouble Area
Igniter and ignition coil circuit
Igniter and ignition coil
ECU
[hr]
21 Oxygen Sensor Signal
Diagnosis Detection of oxygen sensor deterioration.
Trouble Area
Oxygen sensor circuit
Oxygen sensor
ECU
[hr]
22 Water Temp Sensor Signal
Diagnosis Open or short circuit in water temp sensor signal (THW).
Trouble Area
Water temp sensor circuit
Water temp sensor
ECU
[hr]
24 Intake air Temp Sensor Signal
Diagnosis Open or short circuit in intake air temp sensor signal (THA).
Trouble Area
Intake air temp sensor circuit
Intake air temp sensor
ECU
[hr]
25 Air-Fuel Ratio Lean Malfunction
Diagnosis When air-fuel ratio feedback compensation value or adaptive control value continues at the upper(lean) or lower(rich) limit renewed for a certain period of time.
When air-fuel ration feedback compensation value or adaptive control value feedback frequency is abnormally high during feedback condition.
When marked variation is detected in engine revolutions for each cylinder during idle switch on and feedback condition.
Trouble Area
Injector circuit
Injector
Fuel line pressure
Air flow meter
Air intake system
Oxygen sensor circuit
Oxygen sensor
Ignition system
Water temp sensor
ECU
[hr]
26 Air-Fuel Ratio Rich Malfunction
Diagnosis
When air-fuel ratio feedback compensation value or adaptive control value continues at the upper(lean) or lower(rich) limit renewed for a certain period of time.
When air-fuel ration feedback compensation value or adaptive control value feedback frequency is abnormally high during feedback condition.
When marked variation is detected in engine revolutions for each cylinder during idle switch on and feedback condition.
Trouble Area
Injector circuit
Injector
Fuel line pressure
Air flow meter
Cold start injector
Oxygen sensor circuit
Oxygen sensor
Water temp sensor
ECU
[hr]
27 Sub-Oxygen Sensor Signal or Sensor Heater
Diagnosis(Sub-Oxygen Sensor Signal)
Open or short circuit in sub-oxygen sensor signal (OX2).
Trouble Area
Sub-oxygen sensor circuit
Sub-oxygen sensor
ECU
Diagnosis(Sub-Oxygen Sensor Heater)
Open or short circuit in sub-oxygen sensor heater (HT).
Trouble Area
Sub-oxygen sensor heater circuit
Sub-oxygen sensor heater
ECU
[hr]
31 Air Flow Meter Signal
Diagnosis
(7M-GE) Open circuit in VC signal or short circuit between VS and E2 when idle contacts are closed.
(7M-GTE) Open or short circuit in air flow meter signal.
Trouble Area
Air flow meter circuit
Air flow meter
ECU
[hr]
32 Air Flow Meter Signal(7M-GE) or HAC Sensor Signal(7M-GTE)
Diagnosis(Air Flow Meter Signal(7M-GE))
Open circuit in E2 or short circuit between VC and VS.
Trouble Area
Air flow meter circuit
Air flow meter
ECU
Diagnosis(HAC Sensor Signal(7M-GTE))
Open circuit or short circuit in HAC sensor signal.
Trouble Area
ECU
[hr]
34 Turbocharger Pressure
Diagnosis
The turbocharger pressure is abnormal.
Trouble Area
Turbocharger
Air flow meter
ECU
Intercooler system
[hr]
41 Throttle Position Sensor Signal
Diagnosis
Open or short circuit in throttle position sensor signal.
Trouble Area
Throttle position sensor circuit
Throttle position sensor
ECU
[hr]
42 Vehicle Speed Sensor Signal
Diagnosis
No "SPD" signal to ECU for 8 seconds when engine speed is between 2,500RPM and 4,500RPM (7M-GE) or 4,000RPM (7M-GTE) and coolant temp is below 80°C(176°F) and neutral start switch is off.
Trouble Area
Vehicle speed sensor circuit
Vehicle speed sensor
ECU
[hr]
43 Starter Signal
Diagnosis
No "STA" signal to ECU until engine speed reaches 800RPM with vehicle not moving.
Trouble Area
Ignition switch circuit.
Ignition switch
ECU
[hr]
51 Switch Signal
Diagnosis
No "IDL" signal, "NSW" signal or "A/C" signal to ECU, during diagnosis check.
Trouble Area
A/C switch circuit
A/C switch
A/C amplifier
Throttle position sensor circuit
Throttle position sensor
ECU
[hr]
52 Knock Sensor Signal
Diagnosis
Open or short circuit in knock sensor signal.
Trouble Area
Knock sensor circuit
Knock sensor
ECU
[hr]
53 Knock Control Signal in ECU
Diagnosis
Knock control program faulty.
Trouble Area
ECU
[hr]
71 EGR System Malfunction
Diagnosis
EGR gas temp below predetermined level during EGR operation.
Open circuit in EGR gas temp sensor signal (THG).
Trouble Area
EGR system (EGR valve, EGR hose etc.)
EGR gas temp sensor circuit
EGR gas temp sensor
VSV for EGR circuit
VSV for EGR
ECU
[hr]
Het is vrij eenvoudig om zelf de foutcodes van je computer (de ecu) uit te lezen.
Dit kan met behulp van een draadje of paperclip.
De supra ECU bewaart alle foutcodes sinds de laatste keer dat deze gereset is. Je kan weten of een foutcode is opgeslagen aan het motorstoringlampje in je dashboard.
Als je de auto op contact zet hoort het lampje na een paar seconden uit te gaan. Als dat niet gebeurt, en het lampje pas uitgaat zodra de auto gestart wordt dan weet je dat er een foutcode in de ECU opgeslagen is.
Onder de motorkap bevindt zich een diagnose stekker. Zie foto: (het kapje is er al af en er is een paperclip in gestoken om foutcodes uit te lezen)
Zorg dat de auto van contact af is.
Open de diagnose stekker, en verbindt E1 met TE1 door.
Zorg dat alles goed zit, en ga in de auto zitten.
Zet de auto op contact en kijk naar je motorstoringslampje (ook wel "CEL" of "check engine light" genoemd).
Als deze constant snel knippert zijn er geen foutcodes en is alles in orde, zo niet dan moet je het knipperen 'tellen'.
Elke code bestaat uit een set van 2 getallen. Er kan méér dan één code aanwezig zijn. Je telt dus het aantal knippers, dan volgt er en korte pauze. Dan tel je weer de knippers. Deze getallen zet je achter elkaar en dan heb je je foutcode. Zijn er meer foutcodes opgeslagen dan volgt een langere pauze, en daarna gaat de ecu beginnen aan de volgende set getallen voor je foutmelding.
Voorbeeld:
blink..blink...... blink..blink..blink..blink.........Zal code 24 zijn
|-----------| |--------------------------|
[tab=30] 2 [tab=30][tab=30][tab=30][tab=30][tab=30] 4
Resetten van je ecu
Schakel de auto uit.
Let op. Zodra de ECU zonder spanning komt te staan zijn de eventuele foutcodes weg. Je moet dan weer starten en misschien zelfs een stukje rijden om te zien of de foutcode opnieuw optreed.
ECU resetten doe je dus door de spanning van de ECU af te halen. Dat kan door een accupool los te halen, maar dan ben je misschien ook je radiozenders kwijt.
Veel eenvoudiger is om de "EFI" zekering (15A) even 10 seconden eruit te trekken. Deze zit onder de motorkap in het zekeringkastje aan de bestuurderskant.
Het is de zekering rechts onderaan.
Foutcodes
Error Codes
Code Error
11 ECU(+B)
Diagnosis: Momentary interruption in power supply to ECU.
Trouble Area
Ignition switch circuit
Ignition switch
Main relay circuit
Main relay
ECU
[hr]
12 RPM Signal
Diagnosis No "NE" or "G" signal to ECU within 2 seconds after engine has been cranked.
Trouble Area
Distributor, or CPS, circuit
Distributor or CPS
Starter signal circuit
ECU
[hr]
13 RPM Signal
Diagnosis No "NE" signal to ECU when engine speed is about 1,000 RPM.
Trouble Area
Distributor, or CPS, circuit
Distributor or CPS
ECU
[hr]
14 Ignition Signal
Diagnosis No "IGF" signal to ECU "A" times in succession.
A = 6-8 (7M-GE)
A= 3 (7M-GTE)
Trouble Area
Igniter and ignition coil circuit
Igniter and ignition coil
ECU
[hr]
21 Oxygen Sensor Signal
Diagnosis Detection of oxygen sensor deterioration.
Trouble Area
Oxygen sensor circuit
Oxygen sensor
ECU
[hr]
22 Water Temp Sensor Signal
Diagnosis Open or short circuit in water temp sensor signal (THW).
Trouble Area
Water temp sensor circuit
Water temp sensor
ECU
[hr]
24 Intake air Temp Sensor Signal
Diagnosis Open or short circuit in intake air temp sensor signal (THA).
Trouble Area
Intake air temp sensor circuit
Intake air temp sensor
ECU
[hr]
25 Air-Fuel Ratio Lean Malfunction
Diagnosis When air-fuel ratio feedback compensation value or adaptive control value continues at the upper(lean) or lower(rich) limit renewed for a certain period of time.
When air-fuel ration feedback compensation value or adaptive control value feedback frequency is abnormally high during feedback condition.
When marked variation is detected in engine revolutions for each cylinder during idle switch on and feedback condition.
Trouble Area
Injector circuit
Injector
Fuel line pressure
Air flow meter
Air intake system
Oxygen sensor circuit
Oxygen sensor
Ignition system
Water temp sensor
ECU
[hr]
26 Air-Fuel Ratio Rich Malfunction
Diagnosis
When air-fuel ratio feedback compensation value or adaptive control value continues at the upper(lean) or lower(rich) limit renewed for a certain period of time.
When air-fuel ration feedback compensation value or adaptive control value feedback frequency is abnormally high during feedback condition.
When marked variation is detected in engine revolutions for each cylinder during idle switch on and feedback condition.
Trouble Area
Injector circuit
Injector
Fuel line pressure
Air flow meter
Cold start injector
Oxygen sensor circuit
Oxygen sensor
Water temp sensor
ECU
[hr]
27 Sub-Oxygen Sensor Signal or Sensor Heater
Diagnosis(Sub-Oxygen Sensor Signal)
Open or short circuit in sub-oxygen sensor signal (OX2).
Trouble Area
Sub-oxygen sensor circuit
Sub-oxygen sensor
ECU
Diagnosis(Sub-Oxygen Sensor Heater)
Open or short circuit in sub-oxygen sensor heater (HT).
Trouble Area
Sub-oxygen sensor heater circuit
Sub-oxygen sensor heater
ECU
[hr]
31 Air Flow Meter Signal
Diagnosis
(7M-GE) Open circuit in VC signal or short circuit between VS and E2 when idle contacts are closed.
(7M-GTE) Open or short circuit in air flow meter signal.
Trouble Area
Air flow meter circuit
Air flow meter
ECU
[hr]
32 Air Flow Meter Signal(7M-GE) or HAC Sensor Signal(7M-GTE)
Diagnosis(Air Flow Meter Signal(7M-GE))
Open circuit in E2 or short circuit between VC and VS.
Trouble Area
Air flow meter circuit
Air flow meter
ECU
Diagnosis(HAC Sensor Signal(7M-GTE))
Open circuit or short circuit in HAC sensor signal.
Trouble Area
ECU
[hr]
34 Turbocharger Pressure
Diagnosis
The turbocharger pressure is abnormal.
Trouble Area
Turbocharger
Air flow meter
ECU
Intercooler system
[hr]
41 Throttle Position Sensor Signal
Diagnosis
Open or short circuit in throttle position sensor signal.
Trouble Area
Throttle position sensor circuit
Throttle position sensor
ECU
[hr]
42 Vehicle Speed Sensor Signal
Diagnosis
No "SPD" signal to ECU for 8 seconds when engine speed is between 2,500RPM and 4,500RPM (7M-GE) or 4,000RPM (7M-GTE) and coolant temp is below 80°C(176°F) and neutral start switch is off.
Trouble Area
Vehicle speed sensor circuit
Vehicle speed sensor
ECU
[hr]
43 Starter Signal
Diagnosis
No "STA" signal to ECU until engine speed reaches 800RPM with vehicle not moving.
Trouble Area
Ignition switch circuit.
Ignition switch
ECU
[hr]
51 Switch Signal
Diagnosis
No "IDL" signal, "NSW" signal or "A/C" signal to ECU, during diagnosis check.
Trouble Area
A/C switch circuit
A/C switch
A/C amplifier
Throttle position sensor circuit
Throttle position sensor
ECU
[hr]
52 Knock Sensor Signal
Diagnosis
Open or short circuit in knock sensor signal.
Trouble Area
Knock sensor circuit
Knock sensor
ECU
[hr]
53 Knock Control Signal in ECU
Diagnosis
Knock control program faulty.
Trouble Area
ECU
[hr]
71 EGR System Malfunction
Diagnosis
EGR gas temp below predetermined level during EGR operation.
Open circuit in EGR gas temp sensor signal (THG).
Trouble Area
EGR system (EGR valve, EGR hose etc.)
EGR gas temp sensor circuit
EGR gas temp sensor
VSV for EGR circuit
VSV for EGR
ECU
[hr]
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
Re: Toyota Supra foutcodes uitlezen
Dit is ook van toepassing van mijn 4A-motoren, dus ik veronderstel dat je dat kan veralgemenen naar 90's Toyota's ofzo...
Erg handig, bedankt :-)
Erg handig, bedankt :-)
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.
Re: Toyota Supra foutcodes uitlezen
oke super ken ik ook even gaan stoeien der mee aangezien de Supra bijna bijna road ready is ^^ happy uiteraard maar nog niet helemaal lekker loopt nog stationair opzich wel en gas geven ook alleen met een beetje de gasklep bediend loopt die niet helemaal lekker en als je hem belast dus gaat rijden is het niet helemaal fijn en aangezien der vrij veel aan aangepast is grotere schoepenwiel andere injectoren 550cc geen EGR klep der op etc...
dus ff kijken wat het nou precies is en zijn de laatste loodjes die het zwaarste wegen haha maar bijna weer een MK3 weer terug op de nederlandse wegen ^^
dus super handig en bedankt :-)
dus ff kijken wat het nou precies is en zijn de laatste loodjes die het zwaarste wegen haha maar bijna weer een MK3 weer terug op de nederlandse wegen ^^
dus super handig en bedankt :-)