Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

2JZGTE ecu op een 1JZGTE

Dit forum is bedoeld voor informatie over auto onderdelen. (Voorheen de informative database)

Moderators: Jos, mmarkk

Post Reply
User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
kuchnie na wymiar
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

2JZGTE ecu op een 1JZGTE

Post by Tjabbo »

Heren,

Omdat de 1JZ ecu vaak problemen geeft en slecht grotere injectoren compenseert wil ik gaan 'upgraden' naar een 2JZ ECU.
Het geval wil dat de 2JZ sensoren (nagenoeg) dezelfde zijn als de 1JZ sensoren, mits je een MAP-gebaseerde 2jz-gte ecu neemt.
Deze is geleverd in de Aristo JZS147 (dus ZONDER de VVTi).

twee verschillen die je moet tacklen:
1) de 2jz-gte uit de aristo heeft 440cc injectoren, de 1jz heeft 380cc. dit moet je veranderen om verschraling van je inspuiting te compenseren.
2) de 2jz-gte heeft sequentiele injectie waar de 1jz batch injectie heeft.

Dit laatste houdt kortgezegd in dat bij sequentiele injectie elke injector over een eigen signaalbus beschikt om precies op het goede moment (goede slag) alle brandstof te injecteren. batch injectie is een proces waarbij in meerdere gelinkte cilinders tegelijk een hoeveelheid brandstof word gespoten ongeacht de slag waarin de motor zich op dat moment bevindt.

de 440cc injectoren heb ik zelf geplaatst.
Daarnaast heb ik een conversie harness gekocht bij Dr. Tweak om deze ecu te kunnen gebruiken. Hier zitten 6 draden aan welke je elk naar een injector toe moet halen.
Dus je moet bij elke injector stekker een draadje los knippen en de bijbehorende nieuw getrokken draad naar de ECU eraan bevestigen.

Okay, maar wat krijg je nu eigenlijk terug voor die andere ecu. klinkt nogal duur en een sidestep nietwaar?

Tja, ik heb geen geld (en geen zin of nut) voor een standalone ecu. Op dit moment heb ik wat andere doelen waaronder redelijk goed verbruik en een beter pk/koppel verloop.
Met een swap naar de 2jz ecu krijg je in het kort het volgende:

- Betere timing maps
- Goede compensatie (al of niet in combinatie met simpele piggyback zoals s-afc) tot in ieder geval 680cc injectoren.
- lagere rev limit. 6800 ipv 7200
- meer stabiliteit. de 1JZ ecu's gaan allemaal kapot.
- je bent plug & play voor als je later een AEM of ProEFI Ecu wilt monteren. je kan dan gewoon een PnP 2JZ versie halen.

Ik heb een beschrijving gemaakt van hoe het zou moeten voor een 1JZ uit een soarer (JZZ30):
http://www.shoarmateam.nl/upload/JZZ30/ ... 20ecu.xlsx" onclick="window.open(this.href);return false;

Op- en aanmerkingen welkom. :)
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
qaped
Elite shoarma haler
Posts: 455
Joined: Monday 17 March 2014 00:56
Location: Uden

Re: 2JZGTE ecu op een 1JZGTE

Post by qaped »

Heb je wel al overwogen om een greddy emanage of Apexi afc neo aan te schaffen? Als je auto bpu blijft of single met niet teveel boost zou dit toch ook voldoende moeten zijn. Verder weet ik hier niet zoveel vanaf, ik heb nog niet eens een turbomotor in mijn Suup :9 , maar ik zie wel veel succesverhalen op Supraforums voorbij komen over deze piggybacks.
Supra mk3 targa
1986
040 Super white II, burgundy interieur
2jzgte (vvti) / r154

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: 2JZGTE ecu op een 1JZGTE

Post by Tjabbo »

ik heb alle supporting mods al jaren. :)

Aeromotive AFPR, ZT-2 wideband met EGT sensor, Apexi S-AFC en een Apexi AVC-R :)

feit is dat wanneer je met grotere injectoren dan stock werkt i.c.m. een piggyback dat het aan te raden is om te zorgen dat je zo weinig mogelijk hoeft bij te regelen via de piggybacks.
dat betekent weer dat je een goede ecu moet hebben. de 1jz ecu kan niet heel goed grotere injectoren compenseren, stock is deze gemapt op 380cc injectoren. 550cc is dan al erg groot, en moet je heel veel brandstof afvoeren en spelen met je brandstofdruk.

De 2JZ ecu is gemapt voor 440cc injectoren, en in de praktijk blijkt dat deze tot 680cc redelijk kan compenseren.
Mijn 440cc injectoren zullen een perfect match zijn waardoor ik op de S-AFC niet al te veel hoef te doen. Je moet namelijk uitkijken met een piggyback omdat je signalen verandert en de ECU voor de gek houdt.
Dit kan bijvoorbeeld van invloed zijn op je timing. teveel brandstof erbij of eraf regelen kan dan een ongewenst neven effect hebben. Uitgaan van de beste basis is daarom een goed idee, en aangezien ik al heel veel spullen heb voor piggyback heeft is dit een redelijk goede stap denk ik. Een aftermarket ECU is altijd beter, maar kost ook heel veel meer :)
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Casper
Shoarma voorproever
Posts: 1143
Joined: Sunday 12 September 2010 17:59

Re: 2JZGTE ecu op een 1JZGTE

Post by Casper »

Marco is een usdm ecu geen optie?

MAF en 550cc injectoren. Of is de 1jz MAP?
1996 Toyota Supra Turbo - BPU / HKS HM4 / Superpro / WORK wheels

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: 2JZGTE ecu op een 1JZGTE

Post by Tjabbo »

Staat ook in de OP, hoewel misschien wat verdekt maar de 1JZ is MAP based.
veel beter dan dat stomme MAF :) En de usdm is verder eigenlijk niet anders op de fuel maps na voor de grotere injectoren. Dus dit is goed :)
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: 2JZGTE ecu op een 1JZGTE

Post by Tjabbo »

Het is overigens ook niet zo dat straks de PK's me ineens onder de motorkap vandaan brullen, maar het is meer een leuk side project voor mij.
zo weet ik veel beter het verschil tussen batch en seq. injectie en hoe dat werkt, en de stabiliteit van mijn EMS gaat (hopelijk) omhoog.

gewoon 'leuk' en meer stabiel. ik ben wel klaar met het gokken op grote schaal. deze JZ moet het gewoon een paar jaar gaan doen op de stock turbo's.
wel wil ik zo'n goed mogelijk resultaat halen met de spullen die ik al heb en ik ben benieuwd hoe de 2JZ ecu het straks gaat doen samen met de 2JZ nokkenassen.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: 2JZGTE ecu op een 1JZGTE

Post by dave »

Mooie vervangeing voor 1jz ecu.

Maarre hoe heb je nu de brandstofpomp aangestuurd?

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: 2JZGTE ecu op een 1JZGTE

Post by Tjabbo »

net zoals bij de 1jz ecu, op het contact.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: 2JZGTE ecu op een 1JZGTE

Post by dave »

Heb je resistor er nog bij zitten, of heb je al de 12V aanpassing gedaan?

De 2jz werkt met een fuel ecu, vanuit de ECU wordt een pmw signaal (FPC) uitgestuurd om 9v tot 12v te controleren.

Normaal draait de 2jz-ecu niet zonder een feedback (DI signal) van de 2jz fuel ecu, dit zal betekenen dat het dr tweak kabelboompje een +12 op de DI terminal heeft gezet.

De keuze of je met 9V en/of 12V wil werken, dus met fuel ecu valt te betwisten, en de resistor kan je niet controleren met de 2jz ecu.

Nou komt het; normaal gesproken als de motor afslaat, om welke reden dan ook (denk aanrijding) geeft de 1jz ecu een signaal af (ik vermoed via het fc signaal) om de pomp te stoppen. Hetzelfde gebeurd normaal bij de 2jz ecu via het FPC signaal.

Op het moment dat je de pomp direct via het contact aanstuurt ben je deze veiligheid kwijt.....nou kan ik niet inzien hoe bij jouw supra alles aangesloten zit. Maar er MOET een relais afvallen door gebrek aan laadstroom of toeren etc...

Ik ben er nog niet helemaal uit wat een goede oplossing is, ik heb we al wat opties kunnen vinden. Bij de meeste vervalt de 9V aansturing.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: 2JZGTE ecu op een 1JZGTE

Post by Tjabbo »

Dave,

Klopt allemaal. Ik heb 10 jaar geleden de 12v mod al gedaan dus die is er niet meer.
En mijn pomp slaat idd niet af als de motor afslaat, dat staat nog op de to-do lijst.
ik had hier al een goede oplossing voor gezien. Marcel (gtech) had dat geimplementeerd in zijn BMW dacht ik: Een relais die de pomp voor een aantal seconden laat lopen als je het contact aanschakelt, en daarna blijft meten of het aantal toeren wel boven een bepaald aantal zit. Zo niet, dan slaat de pomp af.

geen idee meer wel dingetje dit is, maar zoiets wil ik er graag tussen maken.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: 2JZGTE ecu op een 1JZGTE

Post by dave »

En zoiets?

Dan kan je het aansluiten als ontworpen.



http://www.ebay.com/itm/5A-DC-Buck-Conv ... 0936196421" onclick="window.open(this.href);return false;

https://nl.aliexpress.com/store/product ... yId=400103" onclick="window.open(this.href);return false;

Gewijzigde link..

Post Reply