Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Iemand hier ervaring met K-series motoren?

Gemotoriseerd of niet, alles op wielen heeft hier een plek.

Moderators: Jos, mmarkk

Post Reply
kolkie
Shoarma voorproever eerste klas
Posts: 1756
kuchnie na wymiar
Joined: Saturday 04 March 2006 21:37
Location: Vroomshoop/Den Bosch

Iemand hier ervaring met K-series motoren?

Post by kolkie »

Een goede bekende van me heeft lately erg veel pech gehad met z'n caterham. Ding heeft een K-series Rover motor. Heeft er hier iemand misschien het (on)genoegen gehad met dat spul te werken? Na volledige blokrevisie loopt het ding na starten direct naar de 5.000 tpm om na 3-4 seconden af te slaan. Oja, de gasklep is dan dicht :') -O- .

Ik zat zelf te denken aan iets van een maf-sensor die veel grotere luchthoeveelheden naar de computer stuurt dan er daadwerkelijk is, maar om eerlijk te zijn weet ik niet eens of het ding uberhaupt met een maf-sensor werkt.

Maar iemand toevallig een idee? De niet gespecialiseerde garage komt er namelijk even niet meer uit -O- .
Who needs new cars anyway - '88 Sjonniebeemer (E30 325i sans la lettre) + Mazda MX-5/Miata 1.8'
ik dus :P 2014 Fusion, 2015 Mustang
Een dag geen post is een dag geen bekeuring :D !


Shoarmateam-wiki

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Iemand hier ervaring met K-series motoren?

Post by Dude »

Rover motoren zijn kut, dus reviseren van zo'n ding is bij voorbaat al jammer :Y) Waarom gooi je er geen cosworth motor in?

Zijn alle vacuum slangen gemonteerd? stationair klep goed? Maf sensor denk ik niet, die laat het blok niet naar 5000 rpm optoeren.
Image

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: Iemand hier ervaring met K-series motoren?

Post by emveha »

omloopklep kapot. Je schrijft dat de gasklep dicht is als hij afslaat, dus moet er een omloopklep opzitten ( ipv een stationair stelmotor op de gasklep). Verder zou valse lucht een oorzaak kunnen zijn, maar aangezien er al een monteur aan heeft gewerkt, lijkt me dat dit al gecontroleerd en in orde bevonden is.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: Iemand hier ervaring met K-series motoren?

Post by emveha »

Volgorde onderdeeltest
Brandstofleidingen - lekkages/beschadiging/verstopping
Gasklep/klem/stangenstelsel
Klep luchtregeling stationair toerental/actuator regeling stationair toerental
Luchtinlaatsysteem/vakuümsysteem - lekkages
Motorregelmodule

 

Klep luchtregeling stationair toerental
Voedingsspanning controleren - Fig. 9
Technische gegevens
Aansluitpunten Spanning
2 en massa Accuspanning
Let erop dat de wagen van het contact staat. Ontkoppel de multistekker van de klep luchtregeling stationair toerental. Zet de wagen op contact. Meet de spanning tussen het aansluitpunt van de kabelboomstekker en massa.
Weerstand controleren - Fig. 10
Technische gegevens
Aansluitpunten Weerstand
2 en 1 circa 9,7 W
2 en 4 circa 9,7 W
2 en 3 circa 9,7 W
2 en 6 circa 9,7 W
Let erop dat de wagen van het contact staat. Ontkoppel de multistekker van de klep luchtregeling stationair toerental. Meet de weerstand tussen de aansluitpunten van de klep luchtregeling stationair toerental.

9

10

Fabrikant: Rover Model: 400 (95-99) 1,6 Motorcode : K16-1,6 Vermogen: 82 (111) 6000 Speciale uitvoering: Geregelde kat. Jaar: 1995-99
(c) Autodata Limited 2007 28-9-2010 V6.430-

Shit, plaatjes pakken niet. Geef me even je mailadres ( niet PM), zodat ik het hele spul naar je kan doormailen.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

User avatar
PimmeTjaaH
Elite shoarma voorproever
Posts: 2604
Joined: Sunday 13 April 2008 21:03
Location: Heemskerk

Re: Iemand hier ervaring met K-series motoren?

Post by PimmeTjaaH »

Hoe staat het ontstekingstijdstip ?

kolkie
Shoarma voorproever eerste klas
Posts: 1756
Joined: Saturday 04 March 2006 21:37
Location: Vroomshoop/Den Bosch

Re: Iemand hier ervaring met K-series motoren?

Post by kolkie »

Zo dat zijn de nodige replies in 1x :) ^O^ .

Ik heb inmiddels zelf ook iets meer informatie.

Het blok betreft de 1.8 uitvoering, met vvc en een mems 3 ecu. Blok hangt ook in MG-TF's (gefacelifte MG-F).

Systeem werkt roughly met een map-sensor (geen maf dus), tp-sensor, krukas en nokkenassensor, inlaattemperatuur sensor. Stationair wordt geregeld door een zogenaamde IACV, oftewel een regelbare stappenmotor.

Het enige wat ik zelf kon bedenken/vinden (gisteravond even verder gezocht) is dat de IACV soort van gecalibreerd moet worden. Dat doet het systeem zelf bij de start als ie een waarde opgeslagen heeft of hij heeft dan ongeveer 5 seconden op contact nodig (dus niet starten) om dit te doen. Geen idee of dat gebeurt is.

Daarnaast zat ik ook te denken aan een ontsteking die waaaay of is (wat Pim ook al zegt).

Ding braakt wel een aantal foutcodes uit maar ik weet op dit moment niet welke. Mijn plan was om er morgenavond eens naar te gaan kijken om te zien of daar iets uit af te leiden valt.

Blok heeft dus 'VVC', wat het verder compliceert. De kop is in z'n geheel in elkaar gezet door een specialist omdat de monteur in kwestie daar zelf geen ervaring mee had. Volgens mij kun je echt ook bij de montage van de kop dan nog wel het nodige verkeerd doen -O- .

Stappenplan so far:
IACV laten 'calibreren'
Get error-codes, analyze
Who needs new cars anyway - '88 Sjonniebeemer (E30 325i sans la lettre) + Mazda MX-5/Miata 1.8'
ik dus :P 2014 Fusion, 2015 Mustang
Een dag geen post is een dag geen bekeuring :D !


Shoarmateam-wiki

User avatar
alexander strik
Shoarma kruider
Posts: 605
Joined: Monday 17 September 2007 13:42
Location: nijverdal
Contact:

Re: Iemand hier ervaring met K-series motoren?

Post by alexander strik »

Het is de motor uit de Rover 75 1.8, beslist geen slechte motor alleen slechte cilinder kop/pakking, er zit een inlaatspruitstuk op die een combinatiekanaal heeft met de waterhuishouding van de cilinderkop ook deze geeft vaak problemen. Reviseren van zo'n motor is erg dom omdat ze voor weinig geld te koop zijn, (Schut Soest). Je kunt eens contact opnemen met v Kooi in lochem (Lotus) De zoon heeft er ook een gebouwd met een K 1.8 en die kunnen hem e.v ook uitlezen.
Alexander

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Iemand hier ervaring met K-series motoren?

Post by Dude »

Mn broer heeft een MG F gehad met die motor, ook VVC. Idd koppaking kapot (nieuwe zit dan een metalen plaat extra bij), kleprubbers, motorsteunen die zomaar afbreken, nokkenassen die aardig in de kop inslijten :X etc.
Mooi principe als het werkt. 1e keer had ik de VVC klep 1 tandje verkeerd, dan wil die nooit lopen. Maar het stelt niet zo heel veel voor, de inlaat nokkenas bestaat uit 2 assen en zit met een tandheugel verbonden aan de vvc klep.
Image

User avatar
Cedric
2e Assistent shoarma haler
Posts: 93
Joined: Sunday 26 September 2010 18:11

Re: Iemand hier ervaring met K-series motoren?

Post by Cedric »

Heb ook een MG, rij er mss nog 100km per jaar mee. Ik doe hem echter niet weg, het was m'n eerste wagen en heb er een zekere band mee. Hele positieve dingen maar ook zeer negatieve. Die negatieve zijn vooral te wijten aan het feit dat het een MG is en er een K-serie in hangt :)

Als je kan gooi er een Toyota 1.6 4-AGE 20V Blacktop in!!! BOM van een blok, maat van me heeft er eentje in z'n Starlet zitten en dat ding gaat knetterhard

Ik heb vanalles voorgehad met dat die wagen en dat blok, heb er meer aan gewerkt dan mee gereden...

Heb je al eens de TPS gereset? Dat kan je door het contact op te zetten (motor stil) dan 3 maal volgas en contact weer af dacht ik. Dat reset de TPS en steppermotor...

Anders denk ik ergens valse lucht, de pakking van het inlaatspruitstuk durft wel eens kapot te gaan...

User avatar
Cedric
2e Assistent shoarma haler
Posts: 93
Joined: Sunday 26 September 2010 18:11

Re: Iemand hier ervaring met K-series motoren?

Post by Cedric »

Persoonlijk vind ik het erg slechte motoren. In een wagen waar de motor voorin hangt vallen de problemen nog mee maar veel MG F en TF kregen te maken met een lekke koppaking wat inderdaad veroorzaakt wordt door verschillende factoren.

Een van die oorzaken zou de grote hoeveelheid water in het koelcircuit zijn (bij gebruik als middenmotor met radiator voorin).
Wanneer de thermostaat opent krijgt het blok een emmer ijskoud water binnen waardoor de lange bouten die de cilinders tussen de cilinderkop en het onderblok vasthouden (sandwich design) gaan rekken en ervoor zorgen dat de koppakking gaat lekken.

Misschien eens een kijkje gaan nemen op www.mgf.be daar zitten wel enkele jongens die zich enkel bezighouden met die blokken

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Iemand hier ervaring met K-series motoren?

Post by Dude »

Blok is ook open deck, en de zuigerwanden zijn gewoon sleeves. De kopbouten zijn idd een halve meter lang. Al met al, een snel maar slecht motorblok.
Image

kolkie
Shoarma voorproever eerste klas
Posts: 1756
Joined: Saturday 04 March 2006 21:37
Location: Vroomshoop/Den Bosch

Re: Iemand hier ervaring met K-series motoren?

Post by kolkie »

Cedric wrote:Persoonlijk vind ik het erg slechte motoren. In een wagen waar de motor voorin hangt vallen de problemen nog mee maar veel MG F en TF kregen te maken met een lekke koppaking wat inderdaad veroorzaakt wordt door verschillende factoren.

Een van die oorzaken zou de grote hoeveelheid water in het koelcircuit zijn (bij gebruik als middenmotor met radiator voorin).
Wanneer de thermostaat opent krijgt het blok een emmer ijskoud water binnen waardoor de lange bouten die de cilinders tussen de cilinderkop en het onderblok vasthouden (sandwich design) gaan rekken en ervoor zorgen dat de koppakking gaat lekken.

Misschien eens een kijkje gaan nemen op http://www.mgf.be daar zitten wel enkele jongens die zich enkel bezighouden met die blokken


Dat was bij mij ook het idee (dat resetten van de TPS) maar ben gestopt me met dit verhaal te bemoeien. Geen idee wat de status is dus. Maar bedankt voor het meedenke n ^O^ .

[xx(]
Who needs new cars anyway - '88 Sjonniebeemer (E30 325i sans la lettre) + Mazda MX-5/Miata 1.8'
ik dus :P 2014 Fusion, 2015 Mustang
Een dag geen post is een dag geen bekeuring :D !


Shoarmateam-wiki

Post Reply