Cookiewet mededeling:
Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.
Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.
Iemand hier ervaring met K-series motoren?
-
- Shoarma voorproever eerste klas
- Posts: 1756
- kuchnie na wymiar
- Joined: Saturday 04 March 2006 21:37
- Location: Vroomshoop/Den Bosch
Iemand hier ervaring met K-series motoren?
Een goede bekende van me heeft lately erg veel pech gehad met z'n caterham. Ding heeft een K-series Rover motor. Heeft er hier iemand misschien het (on)genoegen gehad met dat spul te werken? Na volledige blokrevisie loopt het ding na starten direct naar de 5.000 tpm om na 3-4 seconden af te slaan. Oja, de gasklep is dan dicht .
Ik zat zelf te denken aan iets van een maf-sensor die veel grotere luchthoeveelheden naar de computer stuurt dan er daadwerkelijk is, maar om eerlijk te zijn weet ik niet eens of het ding uberhaupt met een maf-sensor werkt.
Maar iemand toevallig een idee? De niet gespecialiseerde garage komt er namelijk even niet meer uit .
Ik zat zelf te denken aan iets van een maf-sensor die veel grotere luchthoeveelheden naar de computer stuurt dan er daadwerkelijk is, maar om eerlijk te zijn weet ik niet eens of het ding uberhaupt met een maf-sensor werkt.
Maar iemand toevallig een idee? De niet gespecialiseerde garage komt er namelijk even niet meer uit .
Who needs new cars anyway - '88 Sjonniebeemer (E30 325i sans la lettre) + Mazda MX-5/Miata 1.8'
ik dus :P 2014 Fusion, 2015 Mustang
Een dag geen post is een dag geen bekeuring :D !
Shoarmateam-wiki
ik dus :P 2014 Fusion, 2015 Mustang
Een dag geen post is een dag geen bekeuring :D !
Shoarmateam-wiki
Re: Iemand hier ervaring met K-series motoren?
Rover motoren zijn kut, dus reviseren van zo'n ding is bij voorbaat al jammer Waarom gooi je er geen cosworth motor in?
Zijn alle vacuum slangen gemonteerd? stationair klep goed? Maf sensor denk ik niet, die laat het blok niet naar 5000 rpm optoeren.
Zijn alle vacuum slangen gemonteerd? stationair klep goed? Maf sensor denk ik niet, die laat het blok niet naar 5000 rpm optoeren.
Re: Iemand hier ervaring met K-series motoren?
omloopklep kapot. Je schrijft dat de gasklep dicht is als hij afslaat, dus moet er een omloopklep opzitten ( ipv een stationair stelmotor op de gasklep). Verder zou valse lucht een oorzaak kunnen zijn, maar aangezien er al een monteur aan heeft gewerkt, lijkt me dat dit al gecontroleerd en in orde bevonden is.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!
Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.
Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.
Re: Iemand hier ervaring met K-series motoren?
Volgorde onderdeeltest
Brandstofleidingen - lekkages/beschadiging/verstopping
Gasklep/klem/stangenstelsel
Klep luchtregeling stationair toerental/actuator regeling stationair toerental
Luchtinlaatsysteem/vakuümsysteem - lekkages
Motorregelmodule
Klep luchtregeling stationair toerental
Voedingsspanning controleren - Fig. 9
Technische gegevens
Aansluitpunten Spanning
2 en massa Accuspanning
Let erop dat de wagen van het contact staat. Ontkoppel de multistekker van de klep luchtregeling stationair toerental. Zet de wagen op contact. Meet de spanning tussen het aansluitpunt van de kabelboomstekker en massa.
Weerstand controleren - Fig. 10
Technische gegevens
Aansluitpunten Weerstand
2 en 1 circa 9,7 W
2 en 4 circa 9,7 W
2 en 3 circa 9,7 W
2 en 6 circa 9,7 W
Let erop dat de wagen van het contact staat. Ontkoppel de multistekker van de klep luchtregeling stationair toerental. Meet de weerstand tussen de aansluitpunten van de klep luchtregeling stationair toerental.
9
10
Fabrikant: Rover Model: 400 (95-99) 1,6 Motorcode : K16-1,6 Vermogen: 82 (111) 6000 Speciale uitvoering: Geregelde kat. Jaar: 1995-99
(c) Autodata Limited 2007 28-9-2010 V6.430-
Shit, plaatjes pakken niet. Geef me even je mailadres ( niet PM), zodat ik het hele spul naar je kan doormailen.
Brandstofleidingen - lekkages/beschadiging/verstopping
Gasklep/klem/stangenstelsel
Klep luchtregeling stationair toerental/actuator regeling stationair toerental
Luchtinlaatsysteem/vakuümsysteem - lekkages
Motorregelmodule
Klep luchtregeling stationair toerental
Voedingsspanning controleren - Fig. 9
Technische gegevens
Aansluitpunten Spanning
2 en massa Accuspanning
Let erop dat de wagen van het contact staat. Ontkoppel de multistekker van de klep luchtregeling stationair toerental. Zet de wagen op contact. Meet de spanning tussen het aansluitpunt van de kabelboomstekker en massa.
Weerstand controleren - Fig. 10
Technische gegevens
Aansluitpunten Weerstand
2 en 1 circa 9,7 W
2 en 4 circa 9,7 W
2 en 3 circa 9,7 W
2 en 6 circa 9,7 W
Let erop dat de wagen van het contact staat. Ontkoppel de multistekker van de klep luchtregeling stationair toerental. Meet de weerstand tussen de aansluitpunten van de klep luchtregeling stationair toerental.
9
10
Fabrikant: Rover Model: 400 (95-99) 1,6 Motorcode : K16-1,6 Vermogen: 82 (111) 6000 Speciale uitvoering: Geregelde kat. Jaar: 1995-99
(c) Autodata Limited 2007 28-9-2010 V6.430-
Shit, plaatjes pakken niet. Geef me even je mailadres ( niet PM), zodat ik het hele spul naar je kan doormailen.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!
Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.
Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.
- PimmeTjaaH
- Elite shoarma voorproever
- Posts: 2604
- Joined: Sunday 13 April 2008 21:03
- Location: Heemskerk
Re: Iemand hier ervaring met K-series motoren?
Hoe staat het ontstekingstijdstip ?
-
- Shoarma voorproever eerste klas
- Posts: 1756
- Joined: Saturday 04 March 2006 21:37
- Location: Vroomshoop/Den Bosch
Re: Iemand hier ervaring met K-series motoren?
Zo dat zijn de nodige replies in 1x .
Ik heb inmiddels zelf ook iets meer informatie.
Het blok betreft de 1.8 uitvoering, met vvc en een mems 3 ecu. Blok hangt ook in MG-TF's (gefacelifte MG-F).
Systeem werkt roughly met een map-sensor (geen maf dus), tp-sensor, krukas en nokkenassensor, inlaattemperatuur sensor. Stationair wordt geregeld door een zogenaamde IACV, oftewel een regelbare stappenmotor.
Het enige wat ik zelf kon bedenken/vinden (gisteravond even verder gezocht) is dat de IACV soort van gecalibreerd moet worden. Dat doet het systeem zelf bij de start als ie een waarde opgeslagen heeft of hij heeft dan ongeveer 5 seconden op contact nodig (dus niet starten) om dit te doen. Geen idee of dat gebeurt is.
Daarnaast zat ik ook te denken aan een ontsteking die waaaay of is (wat Pim ook al zegt).
Ding braakt wel een aantal foutcodes uit maar ik weet op dit moment niet welke. Mijn plan was om er morgenavond eens naar te gaan kijken om te zien of daar iets uit af te leiden valt.
Blok heeft dus 'VVC', wat het verder compliceert. De kop is in z'n geheel in elkaar gezet door een specialist omdat de monteur in kwestie daar zelf geen ervaring mee had. Volgens mij kun je echt ook bij de montage van de kop dan nog wel het nodige verkeerd doen .
Stappenplan so far:
IACV laten 'calibreren'
Get error-codes, analyze
Ik heb inmiddels zelf ook iets meer informatie.
Het blok betreft de 1.8 uitvoering, met vvc en een mems 3 ecu. Blok hangt ook in MG-TF's (gefacelifte MG-F).
Systeem werkt roughly met een map-sensor (geen maf dus), tp-sensor, krukas en nokkenassensor, inlaattemperatuur sensor. Stationair wordt geregeld door een zogenaamde IACV, oftewel een regelbare stappenmotor.
Het enige wat ik zelf kon bedenken/vinden (gisteravond even verder gezocht) is dat de IACV soort van gecalibreerd moet worden. Dat doet het systeem zelf bij de start als ie een waarde opgeslagen heeft of hij heeft dan ongeveer 5 seconden op contact nodig (dus niet starten) om dit te doen. Geen idee of dat gebeurt is.
Daarnaast zat ik ook te denken aan een ontsteking die waaaay of is (wat Pim ook al zegt).
Ding braakt wel een aantal foutcodes uit maar ik weet op dit moment niet welke. Mijn plan was om er morgenavond eens naar te gaan kijken om te zien of daar iets uit af te leiden valt.
Blok heeft dus 'VVC', wat het verder compliceert. De kop is in z'n geheel in elkaar gezet door een specialist omdat de monteur in kwestie daar zelf geen ervaring mee had. Volgens mij kun je echt ook bij de montage van de kop dan nog wel het nodige verkeerd doen .
Stappenplan so far:
IACV laten 'calibreren'
Get error-codes, analyze
Who needs new cars anyway - '88 Sjonniebeemer (E30 325i sans la lettre) + Mazda MX-5/Miata 1.8'
ik dus :P 2014 Fusion, 2015 Mustang
Een dag geen post is een dag geen bekeuring :D !
Shoarmateam-wiki
ik dus :P 2014 Fusion, 2015 Mustang
Een dag geen post is een dag geen bekeuring :D !
Shoarmateam-wiki
- alexander strik
- Shoarma kruider
- Posts: 605
- Joined: Monday 17 September 2007 13:42
- Location: nijverdal
- Contact:
Re: Iemand hier ervaring met K-series motoren?
Het is de motor uit de Rover 75 1.8, beslist geen slechte motor alleen slechte cilinder kop/pakking, er zit een inlaatspruitstuk op die een combinatiekanaal heeft met de waterhuishouding van de cilinderkop ook deze geeft vaak problemen. Reviseren van zo'n motor is erg dom omdat ze voor weinig geld te koop zijn, (Schut Soest). Je kunt eens contact opnemen met v Kooi in lochem (Lotus) De zoon heeft er ook een gebouwd met een K 1.8 en die kunnen hem e.v ook uitlezen.
Alexander
Alexander
Re: Iemand hier ervaring met K-series motoren?
Mn broer heeft een MG F gehad met die motor, ook VVC. Idd koppaking kapot (nieuwe zit dan een metalen plaat extra bij), kleprubbers, motorsteunen die zomaar afbreken, nokkenassen die aardig in de kop inslijten etc.
Mooi principe als het werkt. 1e keer had ik de VVC klep 1 tandje verkeerd, dan wil die nooit lopen. Maar het stelt niet zo heel veel voor, de inlaat nokkenas bestaat uit 2 assen en zit met een tandheugel verbonden aan de vvc klep.
Mooi principe als het werkt. 1e keer had ik de VVC klep 1 tandje verkeerd, dan wil die nooit lopen. Maar het stelt niet zo heel veel voor, de inlaat nokkenas bestaat uit 2 assen en zit met een tandheugel verbonden aan de vvc klep.
Re: Iemand hier ervaring met K-series motoren?
Heb ook een MG, rij er mss nog 100km per jaar mee. Ik doe hem echter niet weg, het was m'n eerste wagen en heb er een zekere band mee. Hele positieve dingen maar ook zeer negatieve. Die negatieve zijn vooral te wijten aan het feit dat het een MG is en er een K-serie in hangt
Als je kan gooi er een Toyota 1.6 4-AGE 20V Blacktop in!!! BOM van een blok, maat van me heeft er eentje in z'n Starlet zitten en dat ding gaat knetterhard
Ik heb vanalles voorgehad met dat die wagen en dat blok, heb er meer aan gewerkt dan mee gereden...
Heb je al eens de TPS gereset? Dat kan je door het contact op te zetten (motor stil) dan 3 maal volgas en contact weer af dacht ik. Dat reset de TPS en steppermotor...
Anders denk ik ergens valse lucht, de pakking van het inlaatspruitstuk durft wel eens kapot te gaan...
Als je kan gooi er een Toyota 1.6 4-AGE 20V Blacktop in!!! BOM van een blok, maat van me heeft er eentje in z'n Starlet zitten en dat ding gaat knetterhard
Ik heb vanalles voorgehad met dat die wagen en dat blok, heb er meer aan gewerkt dan mee gereden...
Heb je al eens de TPS gereset? Dat kan je door het contact op te zetten (motor stil) dan 3 maal volgas en contact weer af dacht ik. Dat reset de TPS en steppermotor...
Anders denk ik ergens valse lucht, de pakking van het inlaatspruitstuk durft wel eens kapot te gaan...
Re: Iemand hier ervaring met K-series motoren?
Persoonlijk vind ik het erg slechte motoren. In een wagen waar de motor voorin hangt vallen de problemen nog mee maar veel MG F en TF kregen te maken met een lekke koppaking wat inderdaad veroorzaakt wordt door verschillende factoren.
Een van die oorzaken zou de grote hoeveelheid water in het koelcircuit zijn (bij gebruik als middenmotor met radiator voorin).
Wanneer de thermostaat opent krijgt het blok een emmer ijskoud water binnen waardoor de lange bouten die de cilinders tussen de cilinderkop en het onderblok vasthouden (sandwich design) gaan rekken en ervoor zorgen dat de koppakking gaat lekken.
Misschien eens een kijkje gaan nemen op www.mgf.be daar zitten wel enkele jongens die zich enkel bezighouden met die blokken
Een van die oorzaken zou de grote hoeveelheid water in het koelcircuit zijn (bij gebruik als middenmotor met radiator voorin).
Wanneer de thermostaat opent krijgt het blok een emmer ijskoud water binnen waardoor de lange bouten die de cilinders tussen de cilinderkop en het onderblok vasthouden (sandwich design) gaan rekken en ervoor zorgen dat de koppakking gaat lekken.
Misschien eens een kijkje gaan nemen op www.mgf.be daar zitten wel enkele jongens die zich enkel bezighouden met die blokken
Re: Iemand hier ervaring met K-series motoren?
Blok is ook open deck, en de zuigerwanden zijn gewoon sleeves. De kopbouten zijn idd een halve meter lang. Al met al, een snel maar slecht motorblok.
-
- Shoarma voorproever eerste klas
- Posts: 1756
- Joined: Saturday 04 March 2006 21:37
- Location: Vroomshoop/Den Bosch
Re: Iemand hier ervaring met K-series motoren?
Cedric wrote:Persoonlijk vind ik het erg slechte motoren. In een wagen waar de motor voorin hangt vallen de problemen nog mee maar veel MG F en TF kregen te maken met een lekke koppaking wat inderdaad veroorzaakt wordt door verschillende factoren.
Een van die oorzaken zou de grote hoeveelheid water in het koelcircuit zijn (bij gebruik als middenmotor met radiator voorin).
Wanneer de thermostaat opent krijgt het blok een emmer ijskoud water binnen waardoor de lange bouten die de cilinders tussen de cilinderkop en het onderblok vasthouden (sandwich design) gaan rekken en ervoor zorgen dat de koppakking gaat lekken.
Misschien eens een kijkje gaan nemen op http://www.mgf.be daar zitten wel enkele jongens die zich enkel bezighouden met die blokken
Dat was bij mij ook het idee (dat resetten van de TPS) maar ben gestopt me met dit verhaal te bemoeien. Geen idee wat de status is dus. Maar bedankt voor het meedenke n .
Who needs new cars anyway - '88 Sjonniebeemer (E30 325i sans la lettre) + Mazda MX-5/Miata 1.8'
ik dus :P 2014 Fusion, 2015 Mustang
Een dag geen post is een dag geen bekeuring :D !
Shoarmateam-wiki
ik dus :P 2014 Fusion, 2015 Mustang
Een dag geen post is een dag geen bekeuring :D !
Shoarmateam-wiki