Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

to cool or not to cool (was: Hoe stel je een BHG diagnose)

Gemotoriseerd of niet, alles op wielen heeft hier een plek.

Moderators: Jos, mmarkk

kolkie
Shoarma voorproever eerste klas
Posts: 1756
kuchnie na wymiar
Joined: Saturday 04 March 2006 21:37
Location: Vroomshoop/Den Bosch

to cool or not to cool (was: Hoe stel je een BHG diagnose)

Post by kolkie »

Aangezien mijn mx-5 maar koelwater blijft 'verbruiken' begin ik te vermoeden dat ik toch een kaputte koppakking heb en als het dan te lang doorgaat loopt ie uiteindelijk warm (want niet meer voldoende water en de temperatuursensor komt dan droog te hangen is mijn theorie). Thing is dat ik eigenlijk geen idee heb hoe ik dat zeker vast stel. Het alternatief is namelijk een koelvloeistoflek. Dat moet dan echter zoooo klein zijn dat het nauwelijks te vinden is. Irritant genoeg heb ik in de kerstvakantie notabene een heel klein koelslangetje vervangen met een piepklein lekje waarvan ik hoopte dat het de symptonen zou verklaren (geen drukopbouw = minder koelwerking, alsmede lekkage verklaard waarom er koelwater zoek is). Maar tegenwoordig moet er toch echt weer af en toe water bij in. Zo heb ik vrijdagavond bijna 300 km gereden zonder dat de mx-5 warm liep, maar er was wel wat koelvloeistof uit (dat weet ik omdat ik 'm voor de tijd bij moest vullen).

Nou ken ik zelf 2 mogelijkheden. De eerste is met zo'n gastester boven de radiateur zoals uitgelegd door deze mafkees:

http://www.wonderhowto.com/how-to-tell- ... ne-401405/" onclick="window.open(this.href);return false;


De tweede (maar die zie ik nooit toegepast worden) is een drukmeter op het koelvloeistofcircuit aansluiten en kijken of ie druk houdt. In een ideale wereld zet ik 1 bar druk op het koelsysteem en kijk dan hoeveel drukval ik over een bepaalde tijd heb. In een iets minder ideale wereld kun je deze jongen wellicht op het circuit zetten:
http://www.gereedschapland.nl/product/1 ... -set?cid=5" onclick="window.open(this.href);return false;

maar ik heb geen idee of dat werkt. Iemand ervaring mee?

Simpele testen die ik zelf al heb uitgevoerd:
radiateurkap verwijderen. Na een wat langere tijd zie ik echt af en toe een bubbeltje voorbij komen, maar dat is het zo'n beetje. Geen spectaculaire fonteinen van koelvloeistof
oliedop van onderen bekeken: geen mayonaise
absoluut geen witte walm uit de uitlaat
wel een relatief zwarte vloeistof die uit de uitlaat druppelt als de boel stationair staat te draaien.

anderhalf jaar geleden heeft er al een keer zo'n smell-test-ding boven de radiateur gehangen en toen gebeurde er niks. Maarja, sindsdien is er weer van alles gebeurt natuurlijk [V] .
Last edited by kolkie on Monday 16 April 2012 18:48, edited 1 time in total.
Who needs new cars anyway - '88 Sjonniebeemer (E30 325i sans la lettre) + Mazda MX-5/Miata 1.8'
ik dus :P 2014 Fusion, 2015 Mustang
Een dag geen post is een dag geen bekeuring :D !


Shoarmateam-wiki

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Re: Hoe stel je een BHG diagnose

Post by mmarkk »

Ik heb een Midlock tool om het systeem op druk te zetten, toen ik die voor het eerst op mijn mk3 zette begon het echt overal te druppelen lol
Image Image Image
http://WWW.SYSTEEMPLAFONDSBAARN.NL
Mk3 Supra 415 bhp
Mk4 Supra 400+ bhp
MB Vito 204 bhp
Eco-hippie!

kolkie
Shoarma voorproever eerste klas
Posts: 1756
Joined: Saturday 04 March 2006 21:37
Location: Vroomshoop/Den Bosch

Re: Hoe stel je een BHG diagnose

Post by kolkie »

En die sluit je dan gewoon aan op de radiateur ofzo? of moet die op de overloopslang? Kost zo'n tool ongeveer?
Who needs new cars anyway - '88 Sjonniebeemer (E30 325i sans la lettre) + Mazda MX-5/Miata 1.8'
ik dus :P 2014 Fusion, 2015 Mustang
Een dag geen post is een dag geen bekeuring :D !


Shoarmateam-wiki

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: Hoe stel je een BHG diagnose

Post by Rsoarer »

De expansiedop van de radiator wordt tijdelijk vervangen door een solid metalen dop, vervolgens wordt op het koelvloeistofreservoir een andere dop aangebracht met een nippel. Daarna pomp je druk en kijk je of het weglekt.

Zo een set is prijzig, schrik niet van prijzen als 400 euro voor een set. Je hebt namelijk verschillende adapters per merk/voertuig.
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: Hoe stel je een BHG diagnose

Post by emveha »

Ik heb een universele rubber plug liggen, die je hiervoor kunt gebruiken, moet je alleen even een recuceerventiel tussenzetten om +/- 1 Bar druk erop te zetten.

Een koppakking die echter doorgeblazen is op de manier die jij vertelt, moet met de meetmethode met de gastester te vinden zijn.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

kolkie
Shoarma voorproever eerste klas
Posts: 1756
Joined: Saturday 04 March 2006 21:37
Location: Vroomshoop/Den Bosch

Re: Hoe stel je een BHG diagnose

Post by kolkie »

emveha wrote:Ik heb een universele rubber plug liggen, die je hiervoor kunt gebruiken, moet je alleen even een recuceerventiel tussenzetten om +/- 1 Bar druk erop te zetten.

Een koppakking die echter doorgeblazen is op de manier die jij vertelt, moet met de meetmethode met de gastester te vinden zijn.
het op druk zetten is ook makkelijker om eventuele koelvloeistoflekken op te sporen was mijn idee. Stel dat je dat bij stationairloop doet dan moet je na verloop van tijd stoppen puur omdat de hele zooi te warm wordt om er fatsoenlijk aan te werken. Maar ik kan een bevriende garagist (die van dat landrover-team) wel weer eens vragen 'm er boven te hangen.

Ik had al gezien dat die setjes prijzig waren ja, basis tester 136 euro en dan zit er geen enkele adapter bij. Complete sets van midlock kosten afhankelijk van hoe uitgebreid ze zijn 236 tot 300-nogwat euro :X .
Who needs new cars anyway - '88 Sjonniebeemer (E30 325i sans la lettre) + Mazda MX-5/Miata 1.8'
ik dus :P 2014 Fusion, 2015 Mustang
Een dag geen post is een dag geen bekeuring :D !


Shoarmateam-wiki

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Hoe stel je een BHG diagnose

Post by Tjabbo »

Compressietest niet goed genoeg dan ?
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

kolkie
Shoarma voorproever eerste klas
Posts: 1756
Joined: Saturday 04 March 2006 21:37
Location: Vroomshoop/Den Bosch

Re: Hoe stel je een BHG diagnose

Post by kolkie »

ik heb een (waarschijnlijk onnauwkeurig) metertje gebruikt en die gaf in december 14 - 12 - 12 - 14 bar aan (aangezien me dat wat veel lijkt ga ik van een onnauwkeurige meter uit [:D] ).
Who needs new cars anyway - '88 Sjonniebeemer (E30 325i sans la lettre) + Mazda MX-5/Miata 1.8'
ik dus :P 2014 Fusion, 2015 Mustang
Een dag geen post is een dag geen bekeuring :D !


Shoarmateam-wiki

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Hoe stel je een BHG diagnose

Post by Tjabbo »

compressie mag max 1 bar afwijken onderling.
dus 10 en 12 is een verschil van 2 bar, en da's te veel.

ook al is de meter onnauwkeurig, ik neem aan dat hij dan wel dezelfde afwijking heeft bij alle cilinders. :Y)
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: Hoe stel je een BHG diagnose

Post by Rsoarer »

Tjabbo wrote:compressie mag max 1 bar afwijken onderling.
dus 10 en 12 is een verschil van 2 bar, en da's te veel.

ook al is de meter onnauwkeurig, ik neem aan dat hij dan wel dezelfde afwijking heeft bij alle cilinders. :Y)
pure logica +1
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

kolkie
Shoarma voorproever eerste klas
Posts: 1756
Joined: Saturday 04 March 2006 21:37
Location: Vroomshoop/Den Bosch

Re: Hoe stel je een BHG diagnose

Post by kolkie »

Nou, net even verder gechecked en ik ben er bang voor dat ie door is, of dat de kop kaput is, of allebei :{w . De vorige keer dat ik de compressiemeting gedaan heb vermoed ik dat ik vergeten ben het metertje tussen de meting cilinder 2 en 3 te nullen. Cilinder 3 blijkt nu een niet al te whopping 4 bar te drukken :') . Eerst eens proberen een apk te scoren en dan moet ik de pruttel maar 'ns lostrekken.
Who needs new cars anyway - '88 Sjonniebeemer (E30 325i sans la lettre) + Mazda MX-5/Miata 1.8'
ik dus :P 2014 Fusion, 2015 Mustang
Een dag geen post is een dag geen bekeuring :D !


Shoarmateam-wiki

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: Hoe stel je een BHG diagnose

Post by emveha »

Tip van Flip.

Doe eens een verliestest. Dat wil feitelijk zeggen, dat je een oude bougie uit elkaar trekt, en dan op de kop een nippel voor luchtaansluiting lassen. Deze draai je in cil 3 , en dan ga je luisteren waar de lucht naartoe ontsnapt.

Koelsysteem = 100% BHG
Inlaat of uitlaatsysteem = 100% verbrande klep.
Carter kan twee kanten uit. BHG naar oliekanaal, of vreter ( zuigerveren).
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

kolkie
Shoarma voorproever eerste klas
Posts: 1756
Joined: Saturday 04 March 2006 21:37
Location: Vroomshoop/Den Bosch

Re: Hoe stel je een BHG diagnose

Post by kolkie »

Dat kan ik wel eens doen/klaar gaan maken :) ^O^ . Dat moet ik dan wel via een pijpje of slangetje op die bougie laten lopen omdat de bougie tamelijk diep in het blok zit en je daar nooit met een persluchtslang bij gaat komen ('t is een 16 klepper en de bougie staat precies tussen de klepjes in, zit een cm of 10 diep ten opzichte van het kleppendeksel).

Verlies via carter zal via de olievuldop te horen zijn dunkt me toch?

Ga morgen eerst eens proberen een apk te scoren zodat ik niet halverwege de boel alsnog kan gaan schorsen. Wel irritant, da's echt het tweede jaar op rij dat ik vlak voor het open seizoen de boel aan de kant moet zetten [:(!] .
Who needs new cars anyway - '88 Sjonniebeemer (E30 325i sans la lettre) + Mazda MX-5/Miata 1.8'
ik dus :P 2014 Fusion, 2015 Mustang
Een dag geen post is een dag geen bekeuring :D !


Shoarmateam-wiki

kolkie
Shoarma voorproever eerste klas
Posts: 1756
Joined: Saturday 04 March 2006 21:37
Location: Vroomshoop/Den Bosch

Re: Hoe stel je een BHG diagnose

Post by kolkie »

Had ik al gezegd dat ik er geen reet meer van snap? Niet? Ik snap er geen reet meer van.

Enfin, gisteren heb ik de compressiemeting dus uitgevoerd met een koude motor die meer dan 2 weken niet gedraaid had. Geen idee of dat er invloed op heeft, maar toen zat cilinder 3 dus op 4 bar, a.k.a. well into the dangerzone.

Gisteravond een stukje gereden (remmen moesten even schoon, wilde even zeker weten dat alles werkte voor de apk enzo).

Vandaag cilinder 3 eens op druk gezet. Niet met zo'n nippel (kreeg de bougie namelijk niet door), maar door direct op het gat te blazen. Had de zuiger op het onderste dooie punt na de arbeidslag staan, blaas in de cilinder (door het rubbertje en omdat ik daar bovenophang gaat er bij het bougiegat in principe niks uit) en voel daarbij een klein beetje lucht uit een slangetje van het kleppendeksel komen. stukje terug gedraaid tot ongeveer halverwege de arbeidsslag, auto in de 5e versnelling en wiel geblokkeerd. Idem-dito.

Aangezien ik in en ander nog best veel kracht vond hebben nog eens een compressiemeting gedaan op cilinder 3 terwijl de andere bougies er nog inzaten. 11 bar. Aangezien de auto daarbij aansprong dacht ik: ligt het misschien toch daar aan, veel meer omwentelingen ofzo. Andere bougies eruit gedraaid, compressiemeting idem dito aan die van gisteren gedaan: 11.5 bar.

Duuusss. Bij alle drukmetingen had ik trouwens de radiateurdop er af liggen en ik heb werkelijk geen 1 luchtbubbel uit de radiateur zien komen. Wat vervelend is, want daarmee heb ik m'n koelvloeistofverbruik(lekkage?) t.g.v. een geblazen koppakking nog niet bewezen....

[:(]
Who needs new cars anyway - '88 Sjonniebeemer (E30 325i sans la lettre) + Mazda MX-5/Miata 1.8'
ik dus :P 2014 Fusion, 2015 Mustang
Een dag geen post is een dag geen bekeuring :D !


Shoarmateam-wiki

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Hoe stel je een BHG diagnose

Post by Tjabbo »

je radiateurdop kan ook kapot zijn.
veroorzaakt oververhitting en koelstofverlies, en simuleert een beetje een bhg.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

kolkie
Shoarma voorproever eerste klas
Posts: 1756
Joined: Saturday 04 March 2006 21:37
Location: Vroomshoop/Den Bosch

Re: Hoe stel je een BHG diagnose

Post by kolkie »

Ding is een jaar oud, en die daarvoor was ook een jaar oud omdat ik die verdacht vond.

Anyhow, zojuist een verse apk gescoord voor de mazda dus zodra ik tijd heb (lees: als de bmw weer een geheel is in plaats van ca. 50) dan ga ik er mee verder. Het rijdt verders gek genoeg prima (net nog een propere slide van een meter of 25 op het zand neergelegd :7 ).
Who needs new cars anyway - '88 Sjonniebeemer (E30 325i sans la lettre) + Mazda MX-5/Miata 1.8'
ik dus :P 2014 Fusion, 2015 Mustang
Een dag geen post is een dag geen bekeuring :D !


Shoarmateam-wiki

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Re: Hoe stel je een BHG diagnose

Post by mmarkk »

Kan je niet even bij de garage vragen of je de lektester en op druk zet tool even mag lenen in ruil voor patat ofzo?
Image Image Image
http://WWW.SYSTEEMPLAFONDSBAARN.NL
Mk3 Supra 415 bhp
Mk4 Supra 400+ bhp
MB Vito 204 bhp
Eco-hippie!

kolkie
Shoarma voorproever eerste klas
Posts: 1756
Joined: Saturday 04 March 2006 21:37
Location: Vroomshoop/Den Bosch

Re: Hoe stel je een BHG diagnose

Post by kolkie »

Da's best een idee :) . Nou zitten er hier geen specifieke mazda-dealers in de buurt maar kan het inderdaad wel 'ns zo spelen.
Who needs new cars anyway - '88 Sjonniebeemer (E30 325i sans la lettre) + Mazda MX-5/Miata 1.8'
ik dus :P 2014 Fusion, 2015 Mustang
Een dag geen post is een dag geen bekeuring :D !


Shoarmateam-wiki

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: Hoe stel je een BHG diagnose

Post by emveha »

1- Dat je minder/weinig compressie meet op een koude motor die een tijd stil heeft gestaan is te verklaren, door plakkende zuigerveren. Dit kan wijzen op roetaanslag in de zuigerveergroeven, en dit is te verwijdren door bijvoorbeeld de motor te flushen met een toevoeging van bijvoorbeeld Forté. Overigens wordt ook in bijna alle literatuur gewezen op het feit dat een motor het best op bedrijfstempereatuur moet zijn om betrouwbare compressiewaarden te geven. Overigens gaan plakkende zuigerveren over het algemeen ook gepaard met overmatig olieverbruik, en blauwe pluimen bij koude motor.

De leklucht langs het slangetje van de kleppendeksel wijst ook in de richting van de plakkende veren, let wel, ELKE auto heeft blow-by gassen langs de zuigerveren, het is de hoeveelheid die er toe doet. Als het echt minimaal is bij warme motor, en bij alle cilinders ongeveer hetzelfde moet je je daar geen zorgen over maken.

2- Als de enige indicatie ven een BHG die je hebt je koelvloeistofverbruik is, zou ik toch een beginnen met het koelsysteem op druk te zetten, mocht dit geen uitsluitsel geven, laat dan de motor eens lopen. Ik heb meerdere gevallen meegemaakt dat er bij stilstaande motor niets te zien is, maar zodra de motor loopt, er ineens een hoop water langs de lagers van de waterpomp af begint te lopen. Meestal zie je dan, als je goed kijkt ook wel KVS sporen lopen uit het afwateringsgaatje wat in de waterpomp zit ( Komt uit tussen de 2 lagers van het asje.)

3- Mocht bovenstaande nog steeds geen uitsluitsel geven, dan is de enigste remedie inderdaad de CO snuffelmethode. Dit omdat de verbrandingsdruk in de cilinder vele malen hoger ligt dan de compressiedruk. Als je echt een beginnende koppakking hebt kan het voorkomen dat je via de compressiemeting niets ziet, maar door de hogere verbrandingsdruk er toch uitlaatgassen in het koelsysteem komen.

Succes.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

kolkie
Shoarma voorproever eerste klas
Posts: 1756
Joined: Saturday 04 March 2006 21:37
Location: Vroomshoop/Den Bosch

Re: Hoe stel je een BHG diagnose

Post by kolkie »

^O^

Helaas zit de waterpomp vrij ver weggebouwd (achter kappen enzo) waardoor deze stap moeilijk te diagnosticeren is.

Wat ik de komende tijd eerst wil doen (ik heb nog geen tijd om er aan te beginnen omdat de bimmer aan de voorkant volledig uit elkaar ligt) is het waterverbruik nauwlettend in de gaten houden. Ik heb, terugkijkende, namelijk het idee dat ie alleen water verbruikt bij zwaardere belastingen (bijvoorbeeld 140-150 op de snelweg rijden). Ik zat te denken dat er misschien water wegkookt of dat de waterpomp enorm veel cavitatie heeft bij hogere toerentallen waardoor de het water in feite naar buiten geduwd wordt. Ik heb lately (de laatste anderhalf jaar) alleen zo weinig met de auto gereden dat ik er weinig structureels over kan zeggen. Er zit momenteel ready-to-use koelvloeistof in overigens -> vervelend genoeg is de literatuur er altijd wat vaag over wat je nou moet gebruiken (omdat het vaak met het oog op de amerikaanse markt is geschreven). Dit eerste hoofdstuk vind ik bijvoorbeeld lastig te interpreteren:

http://www.miata.net/garage/CoolingSystemProblems.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Who needs new cars anyway - '88 Sjonniebeemer (E30 325i sans la lettre) + Mazda MX-5/Miata 1.8'
ik dus :P 2014 Fusion, 2015 Mustang
Een dag geen post is een dag geen bekeuring :D !


Shoarmateam-wiki

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: Hoe stel je een BHG diagnose

Post by emveha »

Nou, dat eerste hoofdstuk is pure scheikunde, met andere woorden, wat zijn de specifieke eigenschappen van een water/glycol mix in verschillende verhoudingen bla-bla-bla................

Als je kant en klare koelvloeistof gebruikt, met een minimum temperatuur van -40, heb je dus een mix water/glycol van ongeveer 45/55 % in die kan zitten, al dan niet met speciale anti-corosieve toevoegingen per merk/type koelvloeistof.
Koop je pure antivries ( Oftewel 100% glycol met anti-corosieve toevoegingen) Moet je hier zelf nog water aan toevoegen tot het gewenste vriesbeveiligingsniveau berijkt is.

Kies dus de vriesbeveiliging die voor onze markt van toepassing is ( -25 volstaat in ons klimaat ) en kies oftewel een koelvloeistof die hier minimaal aan voldoet, of meng zelf antivries/water tot je aan deze beveiliging voldoet.
Heb je koelvloeistof van -40, kun je dus ongestraft een keer water bijvullen, en toch onder de -25 beveiliging blijven.

Voor de rest staat er nog een verhaaltje dat vloeistof onder druk een hoger kookpunt heeft dan onder atmosferische druk ( wat ook klopt) en dat is dus ook de reden dat je een drukdop tot ongeveer 0.8 bar overdruk op je systeem hebt zitten. Heb je een lek in je systeem waardoor je geen overdruk kunt opbouwen, blijft het kookpunt van de koelvloeistof ongewijzigd waardoor je bij sommige motoren last kunt krijgen van kokende koelvloeistof ( o.a. veel Renault motoren zijn hier gevoelig voor)
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

kolkie
Shoarma voorproever eerste klas
Posts: 1756
Joined: Saturday 04 March 2006 21:37
Location: Vroomshoop/Den Bosch

Re: Hoe stel je een BHG diagnose

Post by kolkie »

OK, na 2x 100 km gereden te hebben zonder excessief te trappen (maar wel vlot trekken) en geen waterverbruik te hebben geconstateerd (....) vermoed ik momenteel dat er teveel antivries in zit, aangezien de huidige inhoud tot -40 beveiligd is (vandaag 'ns kritisch naar gekeken), wat volgens de tabel dus veel glycol is, maar nog net binnen spec.. Ergo, auto zou de warmte niet kwijt kunnen (glycol pompt aanmerkelijk minder warmte weg) en ik vermoed dat ik het beetje water wat er dan nog in zit op dat moment aan het opkoken ben (kookpunt van glycol ligt veel hoger). Geen idee of het logisch is maar klinkt me niet heel raar in de oren.

Anyhow, het water wat ik er bij kan gooien, is dat gewoon kraanwater of moet je daar demi-water of bv. gekookt water voor gebruiken?
Who needs new cars anyway - '88 Sjonniebeemer (E30 325i sans la lettre) + Mazda MX-5/Miata 1.8'
ik dus :P 2014 Fusion, 2015 Mustang
Een dag geen post is een dag geen bekeuring :D !


Shoarmateam-wiki

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: Hoe stel je een BHG diagnose

Post by emveha »

Gewoon kraanwater is goed, mits je niet in een gebied woont waar je extreem kalkrijk water hebt, maar dat is volgens mij nergens meer in nederland.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

Recycler
Sla blaadje
Posts: 34
Joined: Tuesday 20 March 2012 21:09

Re: Hoe stel je een BHG diagnose

Post by Recycler »

Had ook een kw lekkage op de Zakspeed. Bleek een lekke vriesplug op het blok te zijn. Van de week met de APK op de brug vonden wij bij toeval het euvel. Kan dus ook iets simpelers zijn.
Koppakking zie je meestal ook terug op je temperatuur meter in vollast.
Compressie verschillen kunnen ook vervuilde kleppen/zetels zijn.

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Re: Hoe stel je een BHG diagnose

Post by mmarkk »

Ik heb gister Marco's supra aan het Midlock pompje gehangen, het begon meteen op 3 plekken te druppelen.
Is toch wel een erg handig tooltje hoor :)
Image Image Image
http://WWW.SYSTEEMPLAFONDSBAARN.NL
Mk3 Supra 415 bhp
Mk4 Supra 400+ bhp
MB Vito 204 bhp
Eco-hippie!

Post Reply