Page 1 of 1

Keuring met de Rina

Posted: Tuesday 19 February 2008 21:55
by kefke
De slag van de mazout pomp is met een schroefje gelimiteerd (en verlood) als toerentalbegrenzer voor de garantie.
Daardoor kon je max. 80% gas geven ofzo, en als je maar 70pk hebt is dat echt te weinig.
Dus ik met de veronderstelling dat er geen garantie op zou zitten na 16 jaar dat schroedje volledig open gedraaid.
Als ik nu plank zou duwen zou ik hem wel aan flarden draaien, maarja dat verstand heb ik dan wel om dat niet te doen.

Maar op de keuring hebben ze dat verstand niet veronderstel ik dus terug dichtgedraaid. Thuis geprobeerd, en ging vlot in toeren.
Ik naar de keuring, de auto ging max 3500rpm in 5de of net 120 vlak.
Maar omdat de motor onbelast is bij de roettest zou die wel tot aan zijn 5100 rpm komen dacht ik.

De auto was voledig inorde behalve dat dus...
De motor stopte 100-200 rpm voor het rood en dat was niet ver genoeg.

Nu moet ik de max. slag aanpassen zodat die net aan het rood stopt. Ga ik toch door de dealer laten doen, als hij dan de motor aan flarden draait dan hoef ik niet te dokken voor de motor...

Ik heb een absurd-veel-gas-geven-in-neutraal-fobie...
Ik kreeg er kriebels van op de keuring als ze dat ding laten afzien, je zuurverdiende centjes en een stukje van je leven uiteindelijk...

Ze hebben me wijsgemaakt dat dat voor elke auto anders is. Ze zoeken dat in het fabriek uit.
Maar dat zijn dan toch nieuwe motoren, zouden ze dat dan doen?

Iemand miss een ander idee om het op te lossen?

Re: Keuring met de Rina

Posted: Tuesday 19 February 2008 23:06
by Tjabbo
je zal nooit je motor opblazen als je de brandstofpomp op 100% laat draaien een paar minuutjes :)
gewoon open zetten, het is geen probleem.

maar heb je nou een stelschroef bij de brandstof pomp aangedraaid?
of stel je dat in bij de benzinedruk regelaar?

Re: Keuring met de Rina

Posted: Wednesday 20 February 2008 03:03
by TTE
Tjabbo wrote:je zal nooit je motor opblazen als je de brandstofpomp op 100% laat draaien een paar minuutjes :)
gewoon open zetten, het is geen probleem.

maar heb je nou een stelschroef bij de brandstof pomp aangedraaid?
of stel je dat in bij de benzinedruk regelaar?
Het is vast een oude 'platte' diesel, waar je enkel de hoeveelheid diesel dat de pomp verstuift per inlaatslag kunt regelen. Pomp volledig openzetten is niet echt een gevaar; bij m'n Pug staat ze ook vol los open. Hij gaat een stukje vlotter (niet echt 'sneller'), maar verbruikt ook een stuk meer. Enkel opletten dat je niet teveel uitstoot hebt als je hem vol los open zet...

Re: Keuring met de Rina

Posted: Thursday 21 February 2008 12:55
by kefke
De uitstoot zal te hoog zijn als hem volledig open is...

Ik had nu gevonden hoe ver die afstelschroef moest zijn, ga ik naar de garage, trek ik de kap open en...

... schroef weg!!

WTF??? K** ding, ik had nochtans de contraschroef aangedraaid!

Dus, nu moet ik ook nog opzoek naar zo'n schroef en ik heb nog tijd tot volgende week [V]

*zucht*

De schroef bepaald dus hoe ver ik de dieselpomp kan open doen... (ding waar gaskabel aan hangt)


(Tjabbo: benzinedruk regelaar bij een diesel? O-) )

Re: Keuring met de Rina

Posted: Saturday 23 February 2008 06:51
by TTE
Nieuwe schroef bestellen bij dealer zal het snelste en het veiligste zijn (als je zeker wilt zijn dat je de juiste hebt), maar natuurlijk ook de duurste optie want het is Toyota voor iets :mrgreen:

Re: Keuring met de Rina

Posted: Saturday 23 February 2008 21:41
by Tjabbo
kefke wrote: (Tjabbo: benzinedruk regelaar bij een diesel? O-) )
brandstof druk dan.
ook goed? :Y)

Re: Keuring met de Rina

Posted: Sunday 24 February 2008 11:52
by krammetje
Tsssk Diesel... [8)]

Re: Keuring met de Rina

Posted: Thursday 28 February 2008 21:02
by kefke
Heb dus van een corolla E9 perto die schroef gehaald.

Wat van dat anti-roet erin gedaan en was prima door de keuring!

uitstoot van 0,32 max is 0,99 hebben ze me wijs gemaakt.
Goed resultaat voor zo'n oud ding :wink:

(sleuteltje op, het is inorde :D )