Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Aanhaalmomenten 5MGE Supra motor

De MKIII supra, het bestaansrecht van shoarmateam.nl heeft hier zijn thuis.

Moderators: Jos, mmarkk

Post Reply
User avatar
RoelBolt
Sla blaadje
Posts: 7
kuchnie na wymiar
Joined: Tuesday 08 December 2020 21:32

Aanhaalmomenten 5MGE Supra motor

Post by RoelBolt »

Hallo, ben nieuw op dit Forum.
Heb al jaren een Supra 5MGE motor ingebouwd in een oldtimer Camper. Nu ligt, na koelproblemen, de koppakking er uit, Ik heb de kop gedemonteerd, laten vlakken en een nieuwe koppakking en kopbouten gekocht. Nu weet ik de aanhaalmomenten wel van de bouten, maar de vraag is of ik die bouten er droog in moet draaien of dat er eerst wat olie of kopervet op moet. Dit is belangrijk omdat het aanhaalmoment bij droge bouten eerder wordt bereikt, vanwege de weerstand in de draad, dan bij gesmeerde bouten. In het eerste geval zouden dan de bouten dan "losser" zitten.
Kan iemand mij uit de brand helpen? Dat zou geweldig zijn.
Alvast bedankt

User avatar
Casper
Shoarma voorproever
Posts: 1143
Joined: Sunday 12 September 2010 17:59

Re: Aanhaalmomenten 5MGE Supra motor

Post by Casper »

Hallo Roel, welkom op het forum. Naar mijn weten worden de kopbouten droog gemonteerd.

Gr. Casper

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

1996 Toyota Supra Turbo - BPU / HKS HM4 / Superpro / WORK wheels

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Aanhaalmomenten 5MGE Supra motor

Post by Tjabbo »

De toyota bouten moeten droog gemonteerd worden. Geen kopervet of dunne olie gebruiken.
Andere merken kopbouten, zoals ARP, vermelden ook wanneer ze smeermiddelen vereisten.

Toyota's bouten moeten er droog in. Succes met het opbouwen!
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Aanhaalmomenten 5MGE Supra motor

Post by Tjabbo »

overigens moet je, nadat de motor 3x opgewarmd is (bijvoorbeeld na een stuk rijden) de kopbouten natrekken. Het kan namelijk zijn dat ze iets los gaan zitten. Uiteraard moet het natrekken zelf gedaan worden op een koude motor :)
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
RoelBolt
Sla blaadje
Posts: 7
Joined: Tuesday 08 December 2020 21:32

Re: Aanhaalmomenten 5MGE Supra motor

Post by RoelBolt »

Allen dank voor de tips..
De motor loopt weer als een zonnetje..
Nog een vraag. Mijn bak W58 heeft het afgelopen maand begeven..de hub en sleeve van de 3 en 4 is gebroken en ik ben naarstig op zoek naar deze onderdelen. De sleeve met part. Nr. 33364-22020 Heb ik kunnen aanschaffen in de USA, maar nergens de hub met part.nr 33362-22020 kunnen vinden..wordt niet meer geleverd. Ook de Toyota dealer in Apeldoorn kan er niet aan komen.. is er iemand die een adres heeft waar deze onderdelen te bestellen zijn?
Bij voorbaat dank...graag een mail naar rwg.bolt at gmail dot com....

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Aanhaalmomenten 5MGE Supra motor

Post by Tjabbo »

Je zou even een bericht kunnen sturen naar Aaron van Driftmotion.com om te zien wat zij hebben. Voor de R154 hebben ze veel extra spullen en ook een aantal voor de W58.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
RoelBolt
Sla blaadje
Posts: 7
Joined: Tuesday 08 December 2020 21:32

Re: Aanhaalmomenten 5MGE Supra motor

Post by RoelBolt »

Dank je wel voor de tip.. ik ga ze ernaar vragen en je hoort nog van mij of het succes had. Grtz

User avatar
RoelBolt
Sla blaadje
Posts: 7
Joined: Tuesday 08 December 2020 21:32

Re: Aanhaalmomenten 5MGE Supra motor

Post by RoelBolt »

Helaas, hadden ze bij driftmotion niets en ook nergens anders. wel 20 verschillende bedrijven in binnen- en buitenland benadert,, geen HUB meer te krijgen. Gelukkig heb ik nog een defecte W58 op de kop kunnen tikken en daar zaten nog de benodigde onderdelen in.
Bedankt nog...

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Aanhaalmomenten 5MGE Supra motor

Post by Tjabbo »

Duur spul man, gebruikte W58 bakken. Fijn dat je wat gevonden hebt ^O^
Overigens maakt Toyota (Aisin eigenlijk) nog steeds gloednieuwe R154 bakken. Maken ze dan ook misschien nog gewoon de W58 nieuw? Wel heel vreemd dat die niet te krijgen is.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

Post Reply