Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Distributieriem

De MKIII supra, het bestaansrecht van shoarmateam.nl heeft hier zijn thuis.

Moderators: Jos, mmarkk

Post Reply
User avatar
BlackPanther
Shoarma haler
Posts: 226
kuchnie na wymiar
Joined: Thursday 21 June 2007 20:52

Distributieriem

Post by BlackPanther »

Heeft een MKIV een distributieriem of een ketting??

Mn Suup heeft 100000 km op de teller, dus als het een riem is, moet deze snel een x vervangen worden lijkt me.

Grttzz DJ
Once a turbo, Always a Turbo!!

Braaf zijn is goed, slecht zijn is beter.

User avatar
DeSchouten
Shoarma vreter
Posts: 4562
Joined: Monday 13 November 2006 22:27

Re: Distributieriem

Post by DeSchouten »

een 2jz heeft een riem en dan word het inderdaad tijd om hem te vervangen :Y) ik weet niet of je bij een 2jz makkelijk de distributiekap eraf kan pakken? anders kan je ff checen of ie nog goed is of niet, misschien is ie om de een of andere reden al vervangen geweest.
"The Ultimate 7M"
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....

User avatar
PimmeTjaaH
Elite shoarma voorproever
Posts: 2604
Joined: Sunday 13 April 2008 21:03
Location: Heemskerk

Re: Distributieriem

Post by PimmeTjaaH »

aan een distributieriem kan je niet zien of die nog goed is of niet, je kan wel zien of die al recentelijk is vervangen.
of 150.000 km, of om de 6 jaar

User avatar
Jeffryst182
ShoarmaTeam Member
Posts: 1658
Joined: Thursday 23 February 2006 14:29
Location: Riessen!!!
Contact:

Re: Distributieriem

Post by Jeffryst182 »

Is een 2JZ non-interference?
Het vervangen van de DB-riem kan nooit moeilijker zijn als bij een 3sgte in een 5th gen celica. :Y)

Wel even vervangen dus.
Image

269.3 WhP / 302 CrankHP @ 1.05 Bar

Original licenceplate number PMB 839

User avatar
BlackPanther
Shoarma haler
Posts: 226
Joined: Thursday 21 June 2007 20:52

Re: Distributieriem

Post by BlackPanther »

150.000 pas??

Ik dacht al eerder... [:I]

Normaal gesproken moet er als ie al vervangen is toch ergens een plaatje in de motorruimte zitten, waarom dat af te lezen valt?
Once a turbo, Always a Turbo!!

Braaf zijn is goed, slecht zijn is beter.

User avatar
BlackPanther
Shoarma haler
Posts: 226
Joined: Thursday 21 June 2007 20:52

Re: Distributieriem

Post by BlackPanther »

En is die zelf te vervangen of nmoet ie daarvoor speciaal naar de garage?? :p :p
Once a turbo, Always a Turbo!!

Braaf zijn is goed, slecht zijn is beter.

User avatar
PimmeTjaaH
Elite shoarma voorproever
Posts: 2604
Joined: Sunday 13 April 2008 21:03
Location: Heemskerk

Re: Distributieriem

Post by PimmeTjaaH »

ja een sticker waarop de km stand staat, door de monteur opgeschreven met datum erbij, maar riemen moeten worden vervangen bij 150.000 km OF om de 6 jaar
dus zelfs al zit de riem er nog maar 15.000 km om, en 6 jaar oud is het beter om hem te vervangen

het zou ook kunnen dat die sticker gewoon niet opgeplakt is, kijk anders eens in het onderhoudsboekje, maybe dat er iets over staat

als je er geen verstand van heb zou ik het niet zelf doen

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Distributieriem

Post by Tjabbo »

BlackPanther wrote:En is die zelf te vervangen of nmoet ie daarvoor speciaal naar de garage?? :p :p
kan je gewoon zelf. goed kijken en werkplaatshandboek er bij houden.
Motor op TDC zetten, radiator er voor weg, en de fan, dan poelie er af en kapjes. spul wisselen en alles in omgekeerde volgorde er weer op.

anders dude laten doen, die kan dat vast voor je doen :Y)
maar bij 100k moet je hem echt vervangen hoor. 150.000 is erg optimistisch.

en geen sticker betekend vervangen. bij twijfel altijd van het slechtste uitgaan. :)
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Distributieriem

Post by Dude »

DB riem vervangen is een eitje :p Mits je de krukaspoullie los kunt krijgen. Bestel dan gelijk een Greddy oid die zijn extra sterk en gaan veeeel langer mee. In het werkplaatshandboek staat trws precies hoe je de riem moet vervangen.
Image

User avatar
PimmeTjaaH
Elite shoarma voorproever
Posts: 2604
Joined: Sunday 13 April 2008 21:03
Location: Heemskerk

Re: Distributieriem

Post by PimmeTjaaH »

Distributie
Algemeen
Controleer altijd de merktekens voor het uitbouwen van de distributieriem
Controleer de anti-diefstalcode van het audiosysteem, voordat de accukabel los wordt gekoppeld
Uitbouwen
Schakel het contact uit
Wacht 90 seconden
Koppel de accu los
Verwijder de accu en de steun

Verwijder de onderste motorafdekkingen

Verwijder de luchtslang

Tap de koelvloeistof af
Verwijder de inlaatslang van de luchtfilter

Verwijder de luchtslang

Verwijder:

Verwijder de ventilatorkap
Demonteer de watertemperatuursensor
Demonteer de bedrading van de radiateurventilator

Maak de radiateurslangen los
Automatische transmissie:
Demonteer de koelleidingen van de automatische versnellingsbak

Alle voertuigen:
Verwijder de radiateur
Verwijder de trillingsdemper

Verwijder de hulpaandrijfriem
Verwijder de ventilator
Verwijder de koelvloeistofpomp-poelie
Verwijder de bovenste distributiekap
Verwijder de middelste distributiekap

Verwijder de spanner van de hulpaandrijfriem

Draai de krukas rechtsom tot het BDP voor cilinder 1

Controleer de merktekens van de nokkenas

Wanneer u de merktekens niet in lijn heeft gezet, draait u de krukas 360° om ze uit te lijnen
Verwijder de spanner

Verwijder de distributieriem van de nokkenassen
Demonteer de koelleidingen van de automatische versnellingsbak

Verwijder de centrale bout van de krukaspoelie
Gebruik de speciale gereedschappen 09213--70010 / 09330-00021

Verwijder de krukaspoelie
Gebruik de speciale gereedschappen 09213-31021

Verwijder de beugel van de stuurbekrachtigingspomp
Verwijder de onderste distributiekap
Verwijder de geleidering

Verwijder de distributieriem

Controleer de spanner en de geleiderolpoelies en vernieuw ze wanneer dat nodig is
Meet de uitsteekhoogte van de duwstang van de spanner vanaf het huiseinde

Indien uit specificatie, vervangen door een nieuwe 8.0-8.8 mm
Druk de spanner samen
Blokkeer de spanner

Inbouwen
Monteer de distributieriem
Monteer de geleidering

Monteer de onderste distributiekap

Monteer de steun van de stuurbekrachtigingspomp
Monteer de krukaspoelie
Draai de centrale bout van de krukaspoelie vast 324 Nm
Gebruik de speciale gereedschappen 09213-70010 / 09330-00021

Verbind de oliekoelerslangen van de automatische transmissie opnieuw

Controleer de merktekens

Controleer de merktekens van de nokkenas

Monteer de distributieriem om de tandwielen van de nokkenas
Monteer de geblokkeerde spanner 26 Nm

Verwijder de blokkeerpin
Draai de krukas omwentelingen met de hand
Controleer nogmaals de merktekens
Monteer de spanner van de hulpaandrijfriem

Monteer de middelste distributiekap
Monteer de bovenste distributiekap
Monteer de koelvloeistofpomp-poelie opnieuw
Monteer de koelventilator
Monteer de hulpaandrijfriem
Draai de koelvloeistofpomp-poelie vast 16 Nm
Monteer de trillingsdemper 20 Nm

Monteer de radiateur opnieuw
Verbind de radiateurslangen opnieuw
Verbind de oliekoelerslangen van de automatische transmissie opnieuw

Sluit de temperatuursensor aan
Monteer de koelventilator
Monteer de ventilatorkap opnieuw
Monteer de luchtslang opnieuw

Monteer de luchtfilter en de luchtinlaatslang

Monteer de luchtslang opnieuw

Vervang de vloeistoffen
Monteer de accubak opnieuw
Monteer de accu opnieuw

Monteer de onderste motorafdekkingen opnieuw

Aanhaalmomenten
Radiateursteunen: 15 Nm
Trillingsdemper 20 Nm
Poelie van de koelvloeistofpomp: 16 Nm
Distributieriemspanner: 26 Nm
Spanner: 21 Nm
Speciale gereedschappen
Centrale bout van de krukaspoelie 09213-70010 / 09330-00021
Gereedschap om de krukaspoelie uit te bouwen 09213-31021

kan jammer genoeg niet 1,2,3 alle fotos erbij zetten

User avatar
PimmeTjaaH
Elite shoarma voorproever
Posts: 2604
Joined: Sunday 13 April 2008 21:03
Location: Heemskerk

Re: Distributieriem

Post by PimmeTjaaH »

en 150.000 is niet optimistisch, dat zegt toyota, k heb zelf 4 jaar toyota ervaring, dus zal het niet verzinnen [^]

ik weet niet of jullie op deze site kunnen komen, maar jullie kunnen het proberen.
http://www.workshopdata.com/workshopOnl ... oryId=3586

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Distributieriem

Post by Tjabbo »

ik rijd nu zo'n 8 jaar toyota en alle riemen moesten bij 100.000 of 10 jaar vervangen worden :?

Nou ja het is iig een goed idee om ze te vervangen, zeker temeer je veel meer pk's dan stock uit de 2j gaat halen. :)
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Distributieriem

Post by Dude »

Zeg, 3/4 van die lijst kun je schrappen, anders demonteer je zowat het hele motorblok :Y)
Image

User avatar
BlackPanther
Shoarma haler
Posts: 226
Joined: Thursday 21 June 2007 20:52

Re: Distributieriem

Post by BlackPanther »

Tnx everyone _O_

Ik heb net ff gekeken, maar kan nergens een plaatje vinden waarop staat dat ie al vervangen is...
Zal wel eens op zoek gaan naar een riem...

Zelf krijg is zoiets toch niet voormekaar om te vervangen [:I]
Once a turbo, Always a Turbo!!

Braaf zijn is goed, slecht zijn is beter.

User avatar
PimmeTjaaH
Elite shoarma voorproever
Posts: 2604
Joined: Sunday 13 April 2008 21:03
Location: Heemskerk

Re: Distributieriem

Post by PimmeTjaaH »

Dude wrote:Zeg, 3/4 van die lijst kun je schrappen, anders demonteer je zowat het hele motorblok :Y)
ik had het ook maar ff vlug van data workshop afgehaald, maar er staat wel globaal waar je allemaal tegenaan kan lopen

User avatar
knabbel
Meat-team Member
Posts: 439
Joined: Sunday 18 May 2008 14:28

Re: Distributieriem

Post by knabbel »

Jeffryst182 wrote:Is een 2JZ non-interference?
Het vervangen van de DB-riem kan nooit moeilijker zijn als bij een 3sgte in een 5th gen celica. :Y)

Wel even vervangen dus.
Nope, de kleppen raken de zuigers, ik heb wel eens de kleppen van Nick in mijn hadden gehad toen zijn blok was geploft.

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Re: Distributieriem

Post by mmarkk »

Yeah 9 of 10 ofzo
Image Image Image
http://WWW.SYSTEEMPLAFONDSBAARN.NL
Mk3 Supra 415 bhp
Mk4 Supra 400+ bhp
MB Vito 204 bhp
Eco-hippie!

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Distributieriem

Post by Dude »

Ik dacht dat ze alleen bij een hogere lift interference waren? bij 10mm ofzo?
Image

User avatar
knabbel
Meat-team Member
Posts: 439
Joined: Sunday 18 May 2008 14:28

Re: Distributieriem

Post by knabbel »

Bijna alle motoren met 4 kleppen per cilinder zijn interference motoren. Bij de 1jz is het genoeg om de timing belt 1 of 2 tandjes te verzetten, en dan raakt de klep de zuiger al.

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Re: Distributieriem

Post by mmarkk »

Echt niet, alleen met cams met veel lift wordt ie interference
Image Image Image
http://WWW.SYSTEEMPLAFONDSBAARN.NL
Mk3 Supra 415 bhp
Mk4 Supra 400+ bhp
MB Vito 204 bhp
Eco-hippie!

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Distributieriem

Post by Tjabbo »

knabbel wrote:Bijna alle motoren met 4 kleppen per cilinder zijn interference motoren. Bij de 1jz is het genoeg om de timing belt 1 of 2 tandjes te verzetten, en dan raakt de klep de zuiger al.
nagenoeg alle toyota motoren vanaf de jaren 80 zijn al non-interference :?
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Jeffryst182
ShoarmaTeam Member
Posts: 1658
Joined: Thursday 23 February 2006 14:29
Location: Riessen!!!
Contact:

Re: Distributieriem

Post by Jeffryst182 »

Ik dacht dat alle G(t)E motoren van Toyota dat waren.
Image

269.3 WhP / 302 CrankHP @ 1.05 Bar

Original licenceplate number PMB 839

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Distributieriem

Post by Dude »

ja dat dacht ik eigenlijk ook.... Dat als je riem knapt, je geen vervolgschade hebt.
Image

User avatar
knabbel
Meat-team Member
Posts: 439
Joined: Sunday 18 May 2008 14:28

Re: Distributieriem

Post by knabbel »

Tjabbo wrote:
knabbel wrote:Bijna alle motoren met 4 kleppen per cilinder zijn interference motoren. Bij de 1jz is het genoeg om de timing belt 1 of 2 tandjes te verzetten, en dan raakt de klep de zuiger al.
nagenoeg alle toyota motoren vanaf de jaren 80 zijn al non-interference :?
I stand corrected, beetje verkeerd ingelicht door iemand.

Zie onderstaande link, nagenoeg alle Toyota benzine motoren, alleen de motoren met een * naast de motor code zijn interference, en dat zijn er erg weinig.

http://www.geocities.com/MotorCity/Pit/ ... ngines.htm

Post Reply