Cookiewet mededeling:
Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.
Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.
Distributieriem
- BlackPanther
- Shoarma haler
- Posts: 226
- kuchnie na wymiar
- Joined: Thursday 21 June 2007 20:52
Distributieriem
Heeft een MKIV een distributieriem of een ketting??
Mn Suup heeft 100000 km op de teller, dus als het een riem is, moet deze snel een x vervangen worden lijkt me.
Grttzz DJ
Mn Suup heeft 100000 km op de teller, dus als het een riem is, moet deze snel een x vervangen worden lijkt me.
Grttzz DJ
Once a turbo, Always a Turbo!!
Braaf zijn is goed, slecht zijn is beter.
Braaf zijn is goed, slecht zijn is beter.
- DeSchouten
- Shoarma vreter
- Posts: 4562
- Joined: Monday 13 November 2006 22:27
Re: Distributieriem
een 2jz heeft een riem en dan word het inderdaad tijd om hem te vervangen ik weet niet of je bij een 2jz makkelijk de distributiekap eraf kan pakken? anders kan je ff checen of ie nog goed is of niet, misschien is ie om de een of andere reden al vervangen geweest.
"The Ultimate 7M"
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....
- PimmeTjaaH
- Elite shoarma voorproever
- Posts: 2604
- Joined: Sunday 13 April 2008 21:03
- Location: Heemskerk
Re: Distributieriem
aan een distributieriem kan je niet zien of die nog goed is of niet, je kan wel zien of die al recentelijk is vervangen.
of 150.000 km, of om de 6 jaar
of 150.000 km, of om de 6 jaar
- Jeffryst182
- ShoarmaTeam Member
- Posts: 1658
- Joined: Thursday 23 February 2006 14:29
- Location: Riessen!!!
- Contact:
Re: Distributieriem
Is een 2JZ non-interference?
Het vervangen van de DB-riem kan nooit moeilijker zijn als bij een 3sgte in een 5th gen celica.
Wel even vervangen dus.
Het vervangen van de DB-riem kan nooit moeilijker zijn als bij een 3sgte in een 5th gen celica.
Wel even vervangen dus.
269.3 WhP / 302 CrankHP @ 1.05 Bar
Original licenceplate number PMB 839
- BlackPanther
- Shoarma haler
- Posts: 226
- Joined: Thursday 21 June 2007 20:52
Re: Distributieriem
150.000 pas??
Ik dacht al eerder...
Normaal gesproken moet er als ie al vervangen is toch ergens een plaatje in de motorruimte zitten, waarom dat af te lezen valt?
Ik dacht al eerder...
Normaal gesproken moet er als ie al vervangen is toch ergens een plaatje in de motorruimte zitten, waarom dat af te lezen valt?
Once a turbo, Always a Turbo!!
Braaf zijn is goed, slecht zijn is beter.
Braaf zijn is goed, slecht zijn is beter.
- BlackPanther
- Shoarma haler
- Posts: 226
- Joined: Thursday 21 June 2007 20:52
Re: Distributieriem
En is die zelf te vervangen of nmoet ie daarvoor speciaal naar de garage??
Once a turbo, Always a Turbo!!
Braaf zijn is goed, slecht zijn is beter.
Braaf zijn is goed, slecht zijn is beter.
- PimmeTjaaH
- Elite shoarma voorproever
- Posts: 2604
- Joined: Sunday 13 April 2008 21:03
- Location: Heemskerk
Re: Distributieriem
ja een sticker waarop de km stand staat, door de monteur opgeschreven met datum erbij, maar riemen moeten worden vervangen bij 150.000 km OF om de 6 jaar
dus zelfs al zit de riem er nog maar 15.000 km om, en 6 jaar oud is het beter om hem te vervangen
het zou ook kunnen dat die sticker gewoon niet opgeplakt is, kijk anders eens in het onderhoudsboekje, maybe dat er iets over staat
als je er geen verstand van heb zou ik het niet zelf doen
dus zelfs al zit de riem er nog maar 15.000 km om, en 6 jaar oud is het beter om hem te vervangen
het zou ook kunnen dat die sticker gewoon niet opgeplakt is, kijk anders eens in het onderhoudsboekje, maybe dat er iets over staat
als je er geen verstand van heb zou ik het niet zelf doen
- Tjabbo
- ShoarmaTeam Admin
- Posts: 24489
- Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
- Location: Vroomshoop
- Contact:
Re: Distributieriem
kan je gewoon zelf. goed kijken en werkplaatshandboek er bij houden.BlackPanther wrote:En is die zelf te vervangen of nmoet ie daarvoor speciaal naar de garage??
Motor op TDC zetten, radiator er voor weg, en de fan, dan poelie er af en kapjes. spul wisselen en alles in omgekeerde volgorde er weer op.
anders dude laten doen, die kan dat vast voor je doen
maar bij 100k moet je hem echt vervangen hoor. 150.000 is erg optimistisch.
en geen sticker betekend vervangen. bij twijfel altijd van het slechtste uitgaan.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
Re: Distributieriem
DB riem vervangen is een eitje Mits je de krukaspoullie los kunt krijgen. Bestel dan gelijk een Greddy oid die zijn extra sterk en gaan veeeel langer mee. In het werkplaatshandboek staat trws precies hoe je de riem moet vervangen.
- PimmeTjaaH
- Elite shoarma voorproever
- Posts: 2604
- Joined: Sunday 13 April 2008 21:03
- Location: Heemskerk
Re: Distributieriem
Distributie
Algemeen
Controleer altijd de merktekens voor het uitbouwen van de distributieriem
Controleer de anti-diefstalcode van het audiosysteem, voordat de accukabel los wordt gekoppeld
Uitbouwen
Schakel het contact uit
Wacht 90 seconden
Koppel de accu los
Verwijder de accu en de steun
Verwijder de onderste motorafdekkingen
Verwijder de luchtslang
Tap de koelvloeistof af
Verwijder de inlaatslang van de luchtfilter
Verwijder de luchtslang
Verwijder:
Verwijder de ventilatorkap
Demonteer de watertemperatuursensor
Demonteer de bedrading van de radiateurventilator
Maak de radiateurslangen los
Automatische transmissie:
Demonteer de koelleidingen van de automatische versnellingsbak
Alle voertuigen:
Verwijder de radiateur
Verwijder de trillingsdemper
Verwijder de hulpaandrijfriem
Verwijder de ventilator
Verwijder de koelvloeistofpomp-poelie
Verwijder de bovenste distributiekap
Verwijder de middelste distributiekap
Verwijder de spanner van de hulpaandrijfriem
Draai de krukas rechtsom tot het BDP voor cilinder 1
Controleer de merktekens van de nokkenas
Wanneer u de merktekens niet in lijn heeft gezet, draait u de krukas 360° om ze uit te lijnen
Verwijder de spanner
Verwijder de distributieriem van de nokkenassen
Demonteer de koelleidingen van de automatische versnellingsbak
Verwijder de centrale bout van de krukaspoelie
Gebruik de speciale gereedschappen 09213--70010 / 09330-00021
Verwijder de krukaspoelie
Gebruik de speciale gereedschappen 09213-31021
Verwijder de beugel van de stuurbekrachtigingspomp
Verwijder de onderste distributiekap
Verwijder de geleidering
Verwijder de distributieriem
Controleer de spanner en de geleiderolpoelies en vernieuw ze wanneer dat nodig is
Meet de uitsteekhoogte van de duwstang van de spanner vanaf het huiseinde
Indien uit specificatie, vervangen door een nieuwe 8.0-8.8 mm
Druk de spanner samen
Blokkeer de spanner
Inbouwen
Monteer de distributieriem
Monteer de geleidering
Monteer de onderste distributiekap
Monteer de steun van de stuurbekrachtigingspomp
Monteer de krukaspoelie
Draai de centrale bout van de krukaspoelie vast 324 Nm
Gebruik de speciale gereedschappen 09213-70010 / 09330-00021
Verbind de oliekoelerslangen van de automatische transmissie opnieuw
Controleer de merktekens
Controleer de merktekens van de nokkenas
Monteer de distributieriem om de tandwielen van de nokkenas
Monteer de geblokkeerde spanner 26 Nm
Verwijder de blokkeerpin
Draai de krukas omwentelingen met de hand
Controleer nogmaals de merktekens
Monteer de spanner van de hulpaandrijfriem
Monteer de middelste distributiekap
Monteer de bovenste distributiekap
Monteer de koelvloeistofpomp-poelie opnieuw
Monteer de koelventilator
Monteer de hulpaandrijfriem
Draai de koelvloeistofpomp-poelie vast 16 Nm
Monteer de trillingsdemper 20 Nm
Monteer de radiateur opnieuw
Verbind de radiateurslangen opnieuw
Verbind de oliekoelerslangen van de automatische transmissie opnieuw
Sluit de temperatuursensor aan
Monteer de koelventilator
Monteer de ventilatorkap opnieuw
Monteer de luchtslang opnieuw
Monteer de luchtfilter en de luchtinlaatslang
Monteer de luchtslang opnieuw
Vervang de vloeistoffen
Monteer de accubak opnieuw
Monteer de accu opnieuw
Monteer de onderste motorafdekkingen opnieuw
Aanhaalmomenten
Radiateursteunen: 15 Nm
Trillingsdemper 20 Nm
Poelie van de koelvloeistofpomp: 16 Nm
Distributieriemspanner: 26 Nm
Spanner: 21 Nm
Speciale gereedschappen
Centrale bout van de krukaspoelie 09213-70010 / 09330-00021
Gereedschap om de krukaspoelie uit te bouwen 09213-31021
kan jammer genoeg niet 1,2,3 alle fotos erbij zetten
Algemeen
Controleer altijd de merktekens voor het uitbouwen van de distributieriem
Controleer de anti-diefstalcode van het audiosysteem, voordat de accukabel los wordt gekoppeld
Uitbouwen
Schakel het contact uit
Wacht 90 seconden
Koppel de accu los
Verwijder de accu en de steun
Verwijder de onderste motorafdekkingen
Verwijder de luchtslang
Tap de koelvloeistof af
Verwijder de inlaatslang van de luchtfilter
Verwijder de luchtslang
Verwijder:
Verwijder de ventilatorkap
Demonteer de watertemperatuursensor
Demonteer de bedrading van de radiateurventilator
Maak de radiateurslangen los
Automatische transmissie:
Demonteer de koelleidingen van de automatische versnellingsbak
Alle voertuigen:
Verwijder de radiateur
Verwijder de trillingsdemper
Verwijder de hulpaandrijfriem
Verwijder de ventilator
Verwijder de koelvloeistofpomp-poelie
Verwijder de bovenste distributiekap
Verwijder de middelste distributiekap
Verwijder de spanner van de hulpaandrijfriem
Draai de krukas rechtsom tot het BDP voor cilinder 1
Controleer de merktekens van de nokkenas
Wanneer u de merktekens niet in lijn heeft gezet, draait u de krukas 360° om ze uit te lijnen
Verwijder de spanner
Verwijder de distributieriem van de nokkenassen
Demonteer de koelleidingen van de automatische versnellingsbak
Verwijder de centrale bout van de krukaspoelie
Gebruik de speciale gereedschappen 09213--70010 / 09330-00021
Verwijder de krukaspoelie
Gebruik de speciale gereedschappen 09213-31021
Verwijder de beugel van de stuurbekrachtigingspomp
Verwijder de onderste distributiekap
Verwijder de geleidering
Verwijder de distributieriem
Controleer de spanner en de geleiderolpoelies en vernieuw ze wanneer dat nodig is
Meet de uitsteekhoogte van de duwstang van de spanner vanaf het huiseinde
Indien uit specificatie, vervangen door een nieuwe 8.0-8.8 mm
Druk de spanner samen
Blokkeer de spanner
Inbouwen
Monteer de distributieriem
Monteer de geleidering
Monteer de onderste distributiekap
Monteer de steun van de stuurbekrachtigingspomp
Monteer de krukaspoelie
Draai de centrale bout van de krukaspoelie vast 324 Nm
Gebruik de speciale gereedschappen 09213-70010 / 09330-00021
Verbind de oliekoelerslangen van de automatische transmissie opnieuw
Controleer de merktekens
Controleer de merktekens van de nokkenas
Monteer de distributieriem om de tandwielen van de nokkenas
Monteer de geblokkeerde spanner 26 Nm
Verwijder de blokkeerpin
Draai de krukas omwentelingen met de hand
Controleer nogmaals de merktekens
Monteer de spanner van de hulpaandrijfriem
Monteer de middelste distributiekap
Monteer de bovenste distributiekap
Monteer de koelvloeistofpomp-poelie opnieuw
Monteer de koelventilator
Monteer de hulpaandrijfriem
Draai de koelvloeistofpomp-poelie vast 16 Nm
Monteer de trillingsdemper 20 Nm
Monteer de radiateur opnieuw
Verbind de radiateurslangen opnieuw
Verbind de oliekoelerslangen van de automatische transmissie opnieuw
Sluit de temperatuursensor aan
Monteer de koelventilator
Monteer de ventilatorkap opnieuw
Monteer de luchtslang opnieuw
Monteer de luchtfilter en de luchtinlaatslang
Monteer de luchtslang opnieuw
Vervang de vloeistoffen
Monteer de accubak opnieuw
Monteer de accu opnieuw
Monteer de onderste motorafdekkingen opnieuw
Aanhaalmomenten
Radiateursteunen: 15 Nm
Trillingsdemper 20 Nm
Poelie van de koelvloeistofpomp: 16 Nm
Distributieriemspanner: 26 Nm
Spanner: 21 Nm
Speciale gereedschappen
Centrale bout van de krukaspoelie 09213-70010 / 09330-00021
Gereedschap om de krukaspoelie uit te bouwen 09213-31021
kan jammer genoeg niet 1,2,3 alle fotos erbij zetten
- PimmeTjaaH
- Elite shoarma voorproever
- Posts: 2604
- Joined: Sunday 13 April 2008 21:03
- Location: Heemskerk
Re: Distributieriem
en 150.000 is niet optimistisch, dat zegt toyota, k heb zelf 4 jaar toyota ervaring, dus zal het niet verzinnen
ik weet niet of jullie op deze site kunnen komen, maar jullie kunnen het proberen.
http://www.workshopdata.com/workshopOnl ... oryId=3586
ik weet niet of jullie op deze site kunnen komen, maar jullie kunnen het proberen.
http://www.workshopdata.com/workshopOnl ... oryId=3586
- Tjabbo
- ShoarmaTeam Admin
- Posts: 24489
- Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
- Location: Vroomshoop
- Contact:
Re: Distributieriem
ik rijd nu zo'n 8 jaar toyota en alle riemen moesten bij 100.000 of 10 jaar vervangen worden
Nou ja het is iig een goed idee om ze te vervangen, zeker temeer je veel meer pk's dan stock uit de 2j gaat halen.
Nou ja het is iig een goed idee om ze te vervangen, zeker temeer je veel meer pk's dan stock uit de 2j gaat halen.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
Re: Distributieriem
Zeg, 3/4 van die lijst kun je schrappen, anders demonteer je zowat het hele motorblok
- BlackPanther
- Shoarma haler
- Posts: 226
- Joined: Thursday 21 June 2007 20:52
Re: Distributieriem
Tnx everyone
Ik heb net ff gekeken, maar kan nergens een plaatje vinden waarop staat dat ie al vervangen is...
Zal wel eens op zoek gaan naar een riem...
Zelf krijg is zoiets toch niet voormekaar om te vervangen
Ik heb net ff gekeken, maar kan nergens een plaatje vinden waarop staat dat ie al vervangen is...
Zal wel eens op zoek gaan naar een riem...
Zelf krijg is zoiets toch niet voormekaar om te vervangen
Once a turbo, Always a Turbo!!
Braaf zijn is goed, slecht zijn is beter.
Braaf zijn is goed, slecht zijn is beter.
- PimmeTjaaH
- Elite shoarma voorproever
- Posts: 2604
- Joined: Sunday 13 April 2008 21:03
- Location: Heemskerk
Re: Distributieriem
ik had het ook maar ff vlug van data workshop afgehaald, maar er staat wel globaal waar je allemaal tegenaan kan lopenDude wrote:Zeg, 3/4 van die lijst kun je schrappen, anders demonteer je zowat het hele motorblok
Re: Distributieriem
Nope, de kleppen raken de zuigers, ik heb wel eens de kleppen van Nick in mijn hadden gehad toen zijn blok was geploft.Jeffryst182 wrote:Is een 2JZ non-interference?
Het vervangen van de DB-riem kan nooit moeilijker zijn als bij een 3sgte in een 5th gen celica.
Wel even vervangen dus.
Re: Distributieriem
Yeah 9 of 10 ofzo
Re: Distributieriem
Ik dacht dat ze alleen bij een hogere lift interference waren? bij 10mm ofzo?
Re: Distributieriem
Bijna alle motoren met 4 kleppen per cilinder zijn interference motoren. Bij de 1jz is het genoeg om de timing belt 1 of 2 tandjes te verzetten, en dan raakt de klep de zuiger al.
Re: Distributieriem
Echt niet, alleen met cams met veel lift wordt ie interference
- Tjabbo
- ShoarmaTeam Admin
- Posts: 24489
- Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
- Location: Vroomshoop
- Contact:
Re: Distributieriem
nagenoeg alle toyota motoren vanaf de jaren 80 zijn al non-interferenceknabbel wrote:Bijna alle motoren met 4 kleppen per cilinder zijn interference motoren. Bij de 1jz is het genoeg om de timing belt 1 of 2 tandjes te verzetten, en dan raakt de klep de zuiger al.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
- Jeffryst182
- ShoarmaTeam Member
- Posts: 1658
- Joined: Thursday 23 February 2006 14:29
- Location: Riessen!!!
- Contact:
Re: Distributieriem
Ik dacht dat alle G(t)E motoren van Toyota dat waren.
269.3 WhP / 302 CrankHP @ 1.05 Bar
Original licenceplate number PMB 839
Re: Distributieriem
ja dat dacht ik eigenlijk ook.... Dat als je riem knapt, je geen vervolgschade hebt.
Re: Distributieriem
I stand corrected, beetje verkeerd ingelicht door iemand.Tjabbo wrote:nagenoeg alle toyota motoren vanaf de jaren 80 zijn al non-interferenceknabbel wrote:Bijna alle motoren met 4 kleppen per cilinder zijn interference motoren. Bij de 1jz is het genoeg om de timing belt 1 of 2 tandjes te verzetten, en dan raakt de klep de zuiger al.
Zie onderstaande link, nagenoeg alle Toyota benzine motoren, alleen de motoren met een * naast de motor code zijn interference, en dat zijn er erg weinig.
http://www.geocities.com/MotorCity/Pit/ ... ngines.htm