Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

kopbouten natrekken7mge??97 nm??

De MKIII supra, het bestaansrecht van shoarmateam.nl heeft hier zijn thuis.

Moderators: Jos, mmarkk

Post Reply
User avatar
toyota87
Meat-team Member
Posts: 4299
kuchnie na wymiar
Joined: Sunday 09 November 2008 22:17

kopbouten natrekken7mge??97 nm??

Post by toyota87 »

hoi ik heb een 7mge motor gekocht(50.000km) met nieuwe koppakking. bouten zijn niet v.v.
ze hebben de kop aangedraaid met 58 foot lbs.moet ik de kop natrekken?na hoeveel km?
met hoeveel nm? :drive: heb de motor al wel ingebouwd loopt als een zonnetje.
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: kopbouten natrekken7mge??97 nm??

Post by Tjabbo »

toyota87 wrote:hoi ik heb een 7mge motor gekocht(50.000km) met nieuwe koppakking. bouten zijn niet v.v.
ze hebben de kop aangedraaid met 58 foot lbs.moet ik de kop natrekken?na hoeveel km?
met hoeveel nm? :drive: heb de motor al wel ingebouwd loopt als een zonnetje.
Hoi!

Leuk dat je ons forum (toch) gevonden hebt! volgens mij heb ik je vorige week aan de telefoon gehad over een 7M waarvan ik dacht/hoopte dat het een 7m-gte was? :)

Ontopic:

Je moet eerst rustig gaan inrijden. rijd er maar eens 2000 km mee.
daarna is het aan te raden om de kopbouten even aan te raden. 97NM is perfect. :)
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: kopbouten natrekken7mge??97 nm??

Post by Tjabbo »

oh weet je nu zeker van die usa gasten dat de bouten niet vervangen zijn?
als de bouten van origineel toyota zijn en ze zijn niet vervangen dan zou ik ze knettervast aandraaien.
iets van 120nm ofzo. maar daar kunnen misschien een aantal andere -meer deskundige- mensen op het forum beter antwoord op geven.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
toyota87
Meat-team Member
Posts: 4299
Joined: Sunday 09 November 2008 22:17

Re: kopbouten natrekken7mge??97 nm??

Post by toyota87 »

ja dat was ik.heb het nagevraagd bouten zijn niet v.v.
stuur me eens een foto van jou supra je hebt me mail adres nog wel. :)
wil graag zien wat voor stoere supra je hebt ik beloof je dan stuur ik je een mooie foto terug.
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: kopbouten natrekken7mge??97 nm??

Post by Tjabbo »

toyota87 wrote:ja dat was ik.heb het nagevraagd bouten zijn niet v.v.
stuur me eens een foto van jou supra je hebt me mail adres nog wel. :)
wil graag zien wat voor stoere supra je hebt ik beloof je dan stuur ik je een mooie foto terug.
er staan veel foto's van mijn supra in dit forum.
onder andere mijn topic onder het 'member rides' gedeelte waar iedereen zijn eigen topicje kan maken over zijn of haar auto.
de mijne is hier : viewtopic.php?f=36&t=180&st=0&sk=t&sd=a&start=1625

hier staan wat foto's met mijn dochtertje er op : viewtopic.php?f=10&t=1155
en hier staan wat foto's van begin dit jaar toen hij net gespoten was, nog net voordat ik de kleine USA plaatjes er op deed:
viewtopic.php?f=10&t=1139

mijn emailadres staat wel in mijn profiel (klik maar op het 'email' knopje net onder dit bericht ;) )
ik ben erg benieuwd naar je supra. als je het leuk vind mag je natuurlijk ook een topicje maken in het member rides gedeelte met een fotootje er bij. als je dan problemen hebt kan je het plaatsen en krijg je vrijwel altijd (snel) antwoord op je vragen. :)
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: kopbouten natrekken7mge??97 nm??

Post by Tjabbo »

Jos wrote:Hey welkom!

Wat Tjabbo zegt, poosje rijden en daarna goed natrekken. :)
let op! hij heeft opnieuw gebruikte rekbouten van toyota in zijn blok zitten.
daarom zijn vraag - niet alleen natrekken- maar ook hoe strak natrekken ivm de rekbouten.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Re: kopbouten natrekken7mge??97 nm??

Post by mmarkk »

Hoi ik zou ze kraken en in stapjes op 100nm vastzetten, okay de meningen lopen uiteen over het kraken(iets los en dan weer vast) maar het voelt gewoon goed :)
Ik heb ook stock bouten btw maar wel nieuw, en volgens mij zijn alle bouten rekbouten , ook arp's
Image Image Image
http://WWW.SYSTEEMPLAFONDSBAARN.NL
Mk3 Supra 415 bhp
Mk4 Supra 400+ bhp
MB Vito 204 bhp
Eco-hippie!

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: kopbouten natrekken7mge??97 nm??

Post by Dude »

mmhh kun je niet beter gelijk ARP bouten erin zetten? Ik weet niet of het zo kan, bijv. 1 bout losdraaien en dan vervangen voor een ARP, of zou de kop dan krom trekken.
ARP zijn geen rekbouten btw. Echte rekbouten kun je officieel niet weer gebruiken, ze rekken namelijk een stukje op, of er moet in de TSRM specifiek een opgegeven lengte waaraan de bouten moeten voldoen staan.
Last edited by Dude on Monday 10 November 2008 01:13, edited 1 time in total.
Image

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: kopbouten natrekken7mge??97 nm??

Post by Tjabbo »

mmarkk wrote:Hoi ik zou ze kraken en in stapjes op 100nm vastzetten, okay de meningen lopen uiteen over het kraken(iets los en dan weer vast) maar het voelt gewoon goed :)
Ik heb ook stock bouten btw maar wel nieuw, en volgens mij zijn alle bouten rekbouten , ook arp's
arp's toch niet? dat was de reden dat ze herbruikbaar waren toch.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Re: kopbouten natrekken7mge??97 nm??

Post by mmarkk »

Ik heb iemand weleens zoiets zien doen maar het druist in tegen alle wetten lol
Image Image Image
http://WWW.SYSTEEMPLAFONDSBAARN.NL
Mk3 Supra 415 bhp
Mk4 Supra 400+ bhp
MB Vito 204 bhp
Eco-hippie!

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Re: kopbouten natrekken7mge??97 nm??

Post by mmarkk »

Tjabbo wrote:
mmarkk wrote:Hoi ik zou ze kraken en in stapjes op 100nm vastzetten, okay de meningen lopen uiteen over het kraken(iets los en dan weer vast) maar het voelt gewoon goed :)
Ik heb ook stock bouten btw maar wel nieuw, en volgens mij zijn alle bouten rekbouten , ook arp's
arp's toch niet? dat was de reden dat ze herbruikbaar waren toch.
Volgens mij rekken arp's ook maar zijn gewoon iets sterker
Het probleem bij de 7m was vooral het aanhaalmoment en niet de bouten of de koppakking
Image Image Image
http://WWW.SYSTEEMPLAFONDSBAARN.NL
Mk3 Supra 415 bhp
Mk4 Supra 400+ bhp
MB Vito 204 bhp
Eco-hippie!

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: kopbouten natrekken7mge??97 nm??

Post by Dude »

nou de koppakking is ook gewoon slecht, daarom heeft een jz motor, en tegenwoordig alle motoren, een stalen koppakking :9
Image

User avatar
krammetje
Elite shoarma voorproever
Posts: 2568
Joined: Saturday 22 July 2006 00:27
Location: Almelo

Re: kopbouten natrekken7mge??97 nm??

Post by krammetje »

Zelfde probleem bij de 3sgte's.
2nd gen papieren koppakking en vaak BHG 3rd gen stalen pakking en geen problemen meer
ST205WRC sold
Megane Scénic pour la famille BHG
Focus station

User avatar
toyota87
Meat-team Member
Posts: 4299
Joined: Sunday 09 November 2008 22:17

Re: kopbouten natrekken7mge??97 nm??

Post by toyota87 »

alvast bedankt voor de tips.heb gewoon geen zin in weer een lekke koppakking.
wil het nu graag goed hebben.

:)
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: kopbouten natrekken7mge??97 nm??

Post by Tjabbo »

toyota87 wrote:alvast bedankt voor de tips.heb gewoon geen zin in weer een lekke koppakking.
wil het nu graag goed hebben.

:)
stalen koppakking betekend onderblok er ook uit en onderblok laten vlakken (complete revisie haast dus).
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: kopbouten natrekken7mge??97 nm??

Post by Dude »

en een complete revisie moet je gewoon doen, anders zit je elke keer met de elende. Ja, ik spreek uit ervaring [:I]
Beter nu er een paar euries extra tegen aan gooien dan elke keer te blijven sleutelen.
Image

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: kopbouten natrekken7mge??97 nm??

Post by Tjabbo »

Dude wrote:en een complete revisie moet je gewoon doen, anders zit je elke keer met de elende. Ja, ik spreek uit ervaring [:I]
Beter nu er een paar euries extra tegen aan gooien dan elke keer te blijven sleutelen.
probleem is volgens mij dat dat een vers opgebouwd blok ís. alleen niet met nieuwe maar gebruikte bouten de kop vastgezet.

de vraag is dus eigenlijk:
hoe vast moet je die gebruikte toyota bouten draaien om alsnóg de kop goed vast te krijgen?
mijn koppakking zit vast op 107NM. dat moet dus met gemak kunnen.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
toyota87
Meat-team Member
Posts: 4299
Joined: Sunday 09 November 2008 22:17

Re: kopbouten natrekken7mge??97 nm??

Post by toyota87 »

is inderdaad een vers blok met gebruikte bouten als ik de bouten heb nagetrokken (107nm)ook al is dit een gewone pakking en non turbo blok.is dan ook echt nodig om een keer een stalen pakking er tussen te doen met arp bouten? :)
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: kopbouten natrekken7mge??97 nm??

Post by Dude »

non turbo gaat wel goed denk ik, maar je kunt de bouten ook op bijv 95 nm vast draaien, is ook vast zat.
Image

User avatar
Andre
Elite shoarma voorproever
Posts: 2163
Joined: Tuesday 07 March 2006 20:08
Location: Hoofddorp

Re: kopbouten natrekken7mge??97 nm??

Post by Andre »

De aanhaalmoment van toyota is gewoon NIET ok koppaking en bouten gaan wel

voorbeeld

Bij saab moet ik de eerste stap 90 N/m vastzetten

En stap twee is gewoon 95 graden draaien

aangezien ik supra bouten gewend was dacht ik in mijn proeftijd bij de eerste motor project dat de saab bouten af gingen breken :X

Wat ik wel een keer wilt doen is controleren hoeveel N/m ze vastzitten NA die twee stappen

Ik gok 150 N/m
"It's not about what car you have,it's about what you can do to it..........yourself !!!"

ImageImage

User avatar
toyota87
Meat-team Member
Posts: 4299
Joined: Sunday 09 November 2008 22:17

Re: kopbouten natrekken7mge??97 nm??

Post by toyota87 »

ik zal na het inrijden de kopboute vast trekke met 97 nm. :) grootste probleem bij non turbo is volgens mij ook alleen het aanhaalmoment.thanx voor de sup(er)ra adviezen. :) :)
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.

Post Reply