Cookiewet mededeling:
Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.
Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.
Vodkadip's Supra 7m-gte repair thread
-
- Assistent shoarma haler
- Posts: 103
- kuchnie na wymiar
- Joined: Monday 16 August 2010 09:40
- Location: Utrecht
Vodkadip's Supra 7m-gte repair thread
Nou ik zal maar eens een topic starten, kan ik hier vertellen wat ik aan mijn sup aan het doen ben:
De motor had een ratel er was olie verbruik en koelvloeistof verbruik. er was iets mis met de stuur inrichting (voelde indirect en maakte bij scherpe bochten tijdens inparkeren etc. soms een raar geluid).
Advies, vragen of opmerkingen van harte welkom, foto's zal ik updaten tijdens het project.
Als mensen nog iets hebben liggen ben ik natuurlijk ook geïnteresseerd.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
UPDATE 23-11-2010
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik zal maar weer eens wat updaten:
Het blok is terug gevlakt en helemaal schoon
De kop is terug gevlakken geperst schoon gemaakt gedemonteerd etc. (niet perse in deze volgorde), er zat een barstje bij de uitlaat maar die is gelast.
De kleppen zijn geslepen en passen weer als gegoten.
Wat een werk zeg pfff...
Kleppen en klepseals erin:
Klep stoters:
Van onderen:
Het Honen van het blok:
Wat gaat er nu gebeuren:
Hopelijk zo snel mogelijk de (schoongemaakte)zuigers erin met de nieuwe zuigerveren, krukas erin met alle nieuwe lagers.
kop erop met de arp bouten en de mls headgasket van sip racing (1.4mm). Er moesten een paar helicoils geplaatst worden aan de uitlaat kant waar de bouten wat oud waren geworden.
Dan kan de motor weer in elkaar gezet worden met de eristic gasket kit (dus niet de koppakking!)van ebay.
Nieuwe koppelings set (druk groep, plaat, "release bearing"etc) kan dan hopelijk geplaatst worden en dan kunnen we aan de ophanging beginnen.
------------------------------------------------------------------------------------------------
15-feb-2011
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Nou we zijn weer druk geweest zoals je ziet, de motor zit weer helemaal in elkaar en is klaar om in de auto te gaan.
Wat zie je hier:
Nieuwe zuigerveren
Zuigers in het block
Hup op z'n plaats
Krukas op z'n plaats met nieuwe lagers etc.
MLS kop pakking en arp studs ( volgens het boekje )
Huppakee kop erop
Inlaad met nieuwe pakking
Uitlaat met nieuwe pakking
Fuel rail manifold en nog een heleboel kleine dingetjes
Ook een nieuwe distributie riem en spanner. Alle dingen op z'n plaats, alleen nu missen we een klop sensor, heeft er iemand er nog een liggen?
Besteld sofar:
MLS koppakking van sip racing
Koppelings set driftmotion
release bearing ^
Bougies
eristic head gasket
Fusee kogels
Stuurstangen
Nog iets wat bij de ophanging hoort...
Thermostaat
dristributie riem
Multi riem (zo heet dat toch?)
Tensioner
arp studs ( nog bedankt Gunnar!)
nieuwe radiator van mobility parts
steering rack bushings
De motor had een ratel er was olie verbruik en koelvloeistof verbruik. er was iets mis met de stuur inrichting (voelde indirect en maakte bij scherpe bochten tijdens inparkeren etc. soms een raar geluid).
Advies, vragen of opmerkingen van harte welkom, foto's zal ik updaten tijdens het project.
Als mensen nog iets hebben liggen ben ik natuurlijk ook geïnteresseerd.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
UPDATE 23-11-2010
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik zal maar weer eens wat updaten:
Het blok is terug gevlakt en helemaal schoon
De kop is terug gevlakken geperst schoon gemaakt gedemonteerd etc. (niet perse in deze volgorde), er zat een barstje bij de uitlaat maar die is gelast.
De kleppen zijn geslepen en passen weer als gegoten.
Wat een werk zeg pfff...
Kleppen en klepseals erin:
Klep stoters:
Van onderen:
Het Honen van het blok:
Wat gaat er nu gebeuren:
Hopelijk zo snel mogelijk de (schoongemaakte)zuigers erin met de nieuwe zuigerveren, krukas erin met alle nieuwe lagers.
kop erop met de arp bouten en de mls headgasket van sip racing (1.4mm). Er moesten een paar helicoils geplaatst worden aan de uitlaat kant waar de bouten wat oud waren geworden.
Dan kan de motor weer in elkaar gezet worden met de eristic gasket kit (dus niet de koppakking!)van ebay.
Nieuwe koppelings set (druk groep, plaat, "release bearing"etc) kan dan hopelijk geplaatst worden en dan kunnen we aan de ophanging beginnen.
------------------------------------------------------------------------------------------------
15-feb-2011
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Nou we zijn weer druk geweest zoals je ziet, de motor zit weer helemaal in elkaar en is klaar om in de auto te gaan.
Wat zie je hier:
Nieuwe zuigerveren
Zuigers in het block
Hup op z'n plaats
Krukas op z'n plaats met nieuwe lagers etc.
MLS kop pakking en arp studs ( volgens het boekje )
Huppakee kop erop
Inlaad met nieuwe pakking
Uitlaat met nieuwe pakking
Fuel rail manifold en nog een heleboel kleine dingetjes
Ook een nieuwe distributie riem en spanner. Alle dingen op z'n plaats, alleen nu missen we een klop sensor, heeft er iemand er nog een liggen?
Besteld sofar:
MLS koppakking van sip racing
Koppelings set driftmotion
release bearing ^
Bougies
eristic head gasket
Fusee kogels
Stuurstangen
Nog iets wat bij de ophanging hoort...
Thermostaat
dristributie riem
Multi riem (zo heet dat toch?)
Tensioner
arp studs ( nog bedankt Gunnar!)
nieuwe radiator van mobility parts
steering rack bushings
Last edited by vodkadip on Tuesday 15 February 2011 12:22, edited 4 times in total.
- Tjabbo
- ShoarmaTeam Admin
- Posts: 24489
- Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
- Location: Vroomshoop
- Contact:
Re: Vodkadip's Supra 7m-gte repair thread
je moet het onderblok ook laten vlakken met een RA waarde van 28 of kleiner. anders krijg je geheid problemen met je stalen koppakking.
laat de reviseur niet vergeten ook de plaat achter de distributieriem mee te laten vlakken.
laat de reviseur niet vergeten ook de plaat achter de distributieriem mee te laten vlakken.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
Re: Vodkadip's Supra 7m-gte repair thread
Probeer zeker ARP bouten te regelen, anders doe je het allemaal waarschijnlijk voor JL
- Tjabbo
- ShoarmaTeam Admin
- Posts: 24489
- Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
- Location: Vroomshoop
- Contact:
Re: Vodkadip's Supra 7m-gte repair thread
nee hoor. arp alleen beter wanneer je OPNIEUW de kop er af moet hebben.dave wrote:Probeer zeker ARP bouten te regelen, anders doe je het allemaal waarschijnlijk voor JL
MMarkk's blok zit ook vast met stock toyota bouten en die draait al een jaar of 3 op 370pk.
Stock bouten zijn super. aanhaalmoment is kud
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
Re: Vodkadip's Supra 7m-gte repair thread
Ik ben nog opzoek naar een kop, de vorige kon niet gevlakt worden door mijn revisie bedrijf, was iets te diep. Dus we speuren nog even verder.
We gaan proberen zo veel mogelijk dingen zelf te doen,dus heeft iemand ervaring met de krukaslagers op klem spanning brengen? of is dit iets wat je toch echt bij het revisie bedrijf moet laten doen.
Ik heb gelezen dat er mensen zijn die de speling meten met zoiets als "plastigage" misschien mensen ervaring mee?
iig alvast bedankt voor alle hulp.
We gaan proberen zo veel mogelijk dingen zelf te doen,dus heeft iemand ervaring met de krukaslagers op klem spanning brengen? of is dit iets wat je toch echt bij het revisie bedrijf moet laten doen.
Ik heb gelezen dat er mensen zijn die de speling meten met zoiets als "plastigage" misschien mensen ervaring mee?
iig alvast bedankt voor alle hulp.
Re: Vodkadip's Supra 7m-gte repair thread
Dit waren wel nieuwe bouten neem ik aan. En zoveel kosten ARP bouten niet meer toch?
Maar je heb gelijk, het aanhaal moment is echt niet goed, nog steeds vreemd van onze japaneese vrinden.
Maar je heb gelijk, het aanhaal moment is echt niet goed, nog steeds vreemd van onze japaneese vrinden.
- Tjabbo
- ShoarmaTeam Admin
- Posts: 24489
- Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
- Location: Vroomshoop
- Contact:
Re: Vodkadip's Supra 7m-gte repair thread
ik heb zelfs 2ehands arp bouten in mijn supra. en ook die heb ik al voor een 2e keer los gehad.
Zit per-fect! Het is het extra geld waard als je denkt dat je ooit nog een keer moet. En idd, de toyota bouten lijken ook wel van goud als je ze moet aanschaffen.
Zit per-fect! Het is het extra geld waard als je denkt dat je ooit nog een keer moet. En idd, de toyota bouten lijken ook wel van goud als je ze moet aanschaffen.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
Re: Vodkadip's Supra 7m-gte repair thread
Geeft toch wel een safe gevoel als er gewoon wat betere bouten in zitten. Ik heb t toen ook direct vervangen voor arp, was idd niet echt goedkoop geloof dat ik er in 2002 iets van 150E voor betaalde, zijn er 14 zo uit m`n hoofd, hmm, niet echt veel duurder dus.
Re: Vodkadip's Supra 7m-gte repair thread
Waar bestellen jullie de ARP bouten, gewoon uit Amerika of is er hier ook nog een distributeur?
Re: Vodkadip's Supra 7m-gte repair thread
ARP bouten kosten minder dan 100 usd. 9x 14 kopbouten van toyota is in mijn ogen duurder
Gewoon alles in 1x hier bestellen: http://www.sipracingmailorder.com/servl ... Categories
Vraag dan wel of hij het met fedex wil versturen, USPS is erg sloom. Laag bedrag op de bon laten zetten, dan betaal je geen invoer kosten.
Gewoon alles in 1x hier bestellen: http://www.sipracingmailorder.com/servl ... Categories
Vraag dan wel of hij het met fedex wil versturen, USPS is erg sloom. Laag bedrag op de bon laten zetten, dan betaal je geen invoer kosten.
Re: Vodkadip's Supra 7m-gte repair thread
Ik heb nog een set arp bouten liggen van mijn 7mgte.
1JZ VVTi on LPI, works bell paddleshift kit niet aangesloten, R154 bak, 3" full exhaust, Wideband, Apexi Neo AFC
Re: Vodkadip's Supra 7m-gte repair thread
O dat zou super zijn, laat maar weten wat je er voor wilt!Gunnar wrote:Ik heb nog een set arp bouten liggen van mijn 7mgte.
Re: Vodkadip's Supra 7m-gte repair thread
Ik heb nog de kop mijn oude blok liggen. Nokkenassen liggen er al wel uit, en de lagerkappen moet ik even zoeken ( Zitten ergens in een doos) Intresse ???????
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!
Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.
Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.
Re: Vodkadip's Supra 7m-gte repair thread
Hey vodkadip, dat had ik eigenlijk niet verwacht natdat ik de auto vorig jaar had gezien in Alphen a/d rijn.
ivm lage km stand dacht ik dat je wel een paar jaar vooruit kon.
ivm lage km stand dacht ik dat je wel een paar jaar vooruit kon.
Re: Vodkadip's Supra 7m-gte repair thread
Nou een update maar:
pff wordt steeds meer, alles is uit elkaar en het blok ziet er nog goed uit één lager was voor een deel beschadigt (ingevreten door iets scherp's), krukas was nog als nieuw net als de cilinderwanden. (foto's volgen).
Blok gaat morgen naar revisie voor vlakken en krukas nameten of ik standaard lagers kan gebruiken.
Ik heb een kop gevonden en die ga ik hopelijk ook morgen naar revisie brengen voor persen en vlakken.
Echter!:
Koppelings plaat is op...... dus ik zoek nog een nieuwe drukgroep als iemand nog iets heeft liggen.
Radiator lek..... Dusss als iemand nog een radiator heeft liggen
weet iemand of de main rods en bolts etc. (rond de krukas) herbruikbaar zijn of zijn dit rekbouten?
Alvast bedankt
pff wordt steeds meer, alles is uit elkaar en het blok ziet er nog goed uit één lager was voor een deel beschadigt (ingevreten door iets scherp's), krukas was nog als nieuw net als de cilinderwanden. (foto's volgen).
Blok gaat morgen naar revisie voor vlakken en krukas nameten of ik standaard lagers kan gebruiken.
Ik heb een kop gevonden en die ga ik hopelijk ook morgen naar revisie brengen voor persen en vlakken.
Echter!:
Koppelings plaat is op...... dus ik zoek nog een nieuwe drukgroep als iemand nog iets heeft liggen.
Radiator lek..... Dusss als iemand nog een radiator heeft liggen
weet iemand of de main rods en bolts etc. (rond de krukas) herbruikbaar zijn of zijn dit rekbouten?
Alvast bedankt
Re: Vodkadip's Supra 7m-gte repair thread
Ik hoor net dat de nieuwe kop een scheur heeft, dus die kan ook terug.
- suarea51
- Shoarma kruider eerste klas
- Posts: 772
- Joined: Monday 15 March 2010 21:49
- Location: Westerhaar
Re: Vodkadip's Supra 7m-gte repair thread
ik heb nog wel een radiator liggen mag je wel van mij overnemen.
zelf koop ik een andere uit Amerika.
volgens mij kun jij de main rods en bolts gewoon hergebruiken.
zelf koop ik een andere uit Amerika.
volgens mij kun jij de main rods en bolts gewoon hergebruiken.
2jz-gte? ^^
Old Toyota's Never Die, They Just Get Faster
Turbolag: the number of seconds that the driver of the car next to you thinks he can win.
Old Toyota's Never Die, They Just Get Faster
Turbolag: the number of seconds that the driver of the car next to you thinks he can win.
Re: Vodkadip's Supra 7m-gte repair thread
Gewoon ARP monteren. Waarom heb je een nieuwe drukgroep nodig als je plaat op is? Dan kun je alleen de plaat vervangen mits de drukgroep goed is natuurlijk.
- suarea51
- Shoarma kruider eerste klas
- Posts: 772
- Joined: Monday 15 March 2010 21:49
- Location: Westerhaar
Re: Vodkadip's Supra 7m-gte repair thread
voor alle bolts die je nodig bent van ARP ben je rond de 525 Dollar kwijt inc verzending
2jz-gte? ^^
Old Toyota's Never Die, They Just Get Faster
Turbolag: the number of seconds that the driver of the car next to you thinks he can win.
Old Toyota's Never Die, They Just Get Faster
Turbolag: the number of seconds that the driver of the car next to you thinks he can win.
Re: Vodkadip's Supra 7m-gte repair thread
Nou we hebben de kleppen gesteld.
Nu zijn we de studs aan het installeren, en ik had een paar standaard vragen die volgens mij al wel eens hier en daar gesteld zijn maar ik hoor het graag nog een keertje zeker:
Klopt het dat de studs slechts "finger tight" moeten in het blok?
klopt het dat er nog wat schroefdraad uitsteekt als je de studs in het blok hebt gedraait?
klopt het dat we de bouten op 108nm moeten aandraaien volgens het toyota patroon en dit dan een paar keer opnieuw moeten doen?
Klopt het dat we de bouten later nog een keer moeten na trekken?
Mochten jullie hier wat antwoorden op hebben heel graag want het is fijn om het zeker te weten, alvast bedankt!
Nu zijn we de studs aan het installeren, en ik had een paar standaard vragen die volgens mij al wel eens hier en daar gesteld zijn maar ik hoor het graag nog een keertje zeker:
Klopt het dat de studs slechts "finger tight" moeten in het blok?
klopt het dat er nog wat schroefdraad uitsteekt als je de studs in het blok hebt gedraait?
klopt het dat we de bouten op 108nm moeten aandraaien volgens het toyota patroon en dit dan een paar keer opnieuw moeten doen?
Klopt het dat we de bouten later nog een keer moeten na trekken?
Mochten jullie hier wat antwoorden op hebben heel graag want het is fijn om het zeker te weten, alvast bedankt!
- Tjabbo
- ShoarmaTeam Admin
- Posts: 24489
- Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
- Location: Vroomshoop
- Contact:
Re: Vodkadip's Supra 7m-gte repair thread
finger tight ja. zo hebben we het ook bij Dennis' 3S-GTE blok gedaan.
schroefdraad kan nog uitsteken.
bouten aandraaien rond de 100NM is voldoende. toyota patroon aanhouden. 1e keer op 40 of 50 NM zetten en dan in stappen van 20 tot 30 NM doen.
Na 6 heat cycles nadraaien en dan is het goed.
schroefdraad kan nog uitsteken.
bouten aandraaien rond de 100NM is voldoende. toyota patroon aanhouden. 1e keer op 40 of 50 NM zetten en dan in stappen van 20 tot 30 NM doen.
Na 6 heat cycles nadraaien en dan is het goed.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
- PimmeTjaaH
- Elite shoarma voorproever
- Posts: 2604
- Joined: Sunday 13 April 2008 21:03
- Location: Heemskerk
Re: Vodkadip's Supra 7m-gte repair thread
Je hebt de kleppen toch wel op precies dezelfde plek terug gedaan, als waar je geslepen hebt ? Aangezien ik alles door elkaar zie liggen.
- PimmeTjaaH
- Elite shoarma voorproever
- Posts: 2604
- Joined: Sunday 13 April 2008 21:03
- Location: Heemskerk
Re: Vodkadip's Supra 7m-gte repair thread
Nee Jos, ik ga niet happen
Re: Vodkadip's Supra 7m-gte repair thread
Ja natuurlijk wat je daar ziet is eigenlijk voordat we begonnen waren, daar liggen de inlaat (als ik me niet vergis) toen we ze eenmaal geslepen hadden gingen ze natuurlijk in een groot stuk karton met de locatie code erbij maar idd een goeie vraag.PimmeTjaaH wrote:Je hebt de kleppen toch wel op precies dezelfde plek terug gedaan, als waar je geslepen hebt ? Aangezien ik alles door elkaar zie liggen.