Alles over Celica Supra - Supra MKII - Celica XX
Posted: Friday 31 December 2010 19:23
Hier zijn de volgende bestanden te bekijken/downloaden.http://www.shoarmateam.nl/upload/MKIIinfo/
- Repair manual
- Owners manual '84
- Wiring diagrams
- USA en EURO remmen info
- Brochure NL Celicasupra en Celica
Met dank aan Jos en Flow
Best Shoarmateam-members,
sinds ik mijn MKII heb ben ik druk bezig geweest om me dieper te verdiepen in de MKII. Een van de beste bronnen hiervoor op het internet is celicasupra.com.
Het grote nadeel aan deze site vind ik dat er overal een beetje informatie staat, maar niet mooi bij elkaar. Ik heb geprobeerd om zoveel mogelijk informatie bij elkaar te zetten. Het meeste komt van celicasupra.com, maar ik heb ook vele andere sites gebruikt. Het zou dus goed kunnen dat er nog de nodige fouten inzitten.
Spot je een foutje of heb je aanvullende informatie, stuur me dan even een pm en dan pas ik het aan.
De Celica Supra (1981-1985)
Aangezien er erg weinig te vinden valt voor de Europese modellen, is de meeste informatie over de Amerikaanse versie. Er zitten hierbij wel een paar verschillen vergeleken met de Europese en Japanse modellen. Ik zal dan ook proberen om deze verschillen zo duidelijk mogelijk aan te geven.
Om te beginnen is de Toyota Celica Supra is onder verschillende namen uitgebracht. Namelijk de Toyota Celica Supra / Toyota Supra MKII en Toyota Celica XX. De Celica XX is alleen in Japan uitgebracht. Over het algemeen betreft het hier allemaal dezelfde auto, maar er zitten toch nog wat kleine verschillen in.
Ze zijn gebouwd in de preiode van 1981 t/m 1985. De auto’s die eind 1985 werden gebouwd (Aug-Dec) werden verkocht als 1986. De Amerikaanse MKII's uit 1985 kregen een zogenoemde dubbele achterspoiler, in 1986 kwam er tussen deze spoiler en de achterklep nog een derde remlicht bij. De basis hiervoor was de Toyota Celica, toch zijn er een paar opmerkelijke verschillen. Wat het eerste opvalt, is dat de koplampen nu omhoog klappen i.p.v. dat ze een vaste positie hebben. Verder zijn de lengte en wielbasis toegenomen en heeft de 4 cilinder plaats gemaakt voor de 6 cilinder.
P-Type en L-Type
Zoals de meeste liefhebbers weten zijn er van de MKII zowel een smalle, als een widebody geleverd. In Nederland en ik neem ook aan in de rest van Europa, waren de overfenders (fiberglas) van de widebody een optie in combinatie met bredere velgen (14x8).
In Amerika was de MKII opgesplitst in twee uitvoeringen. Namelijk de L-Type (luxury) en de P-Type (Performance).
De P-Type was uitgerust met op 8 verschillende manieren te verstellen sportstoelen, overfenders, de bijbehorende bredere velgen en koplampsproeiers (behalve 1982).
De L-Type was uitgerust met een leren interieur, 14x5.5 velgen (later 15x6) en als optie een digitaal dashboard. In Canada en Europa was dit digitale dashboard ook een optie op de P-Type.
De Amerikanen kregen in 1983 leren bekleding als optie bij de P-Type, het is mij nog onbekend of dit in Europa ook zo was.
P-Type
L-Type met P-Type velgen
Historie met Lotus
In de jaren tachtig had Toyota een groot aandeel in Lotus, nog voordat General Motors Lotus over kocht. In deze periode is er dan ook veel samenwerking tussen Lotus en Toyota geweest.
Zoals voor velen bekend is, heeft Lotus mee geholpen aan de ontwikkeling van de Celica Supra. Lotus heeft vanaf 1984 voor de Celica Supra het onderstel getuned. Wat velen echter niet weten is dat Lotus in ruil hiervoor veel mechanische onderdelen van de Celica Supra voor de Lotus Excel kon gebruiken.
De volgende onderdelen werden voor de Lotus Excel gebruikt:
- W58 versnellingsbak
- Remmen voor en achter (alleen de hubs zijn anders)
- Differentieel
- Cardanas
- Deurhendels
- Velgen (14x7)
- Voorwiellagers
Racerij
In 1983 was het Win Percy die in de British Touring Car Championship (BTCC) met een Celica Supra als eerste over de finishlijn kwam. De race werd gereden op het Engelse circuit Brand Hatch. In 1984 reed Win Percy nog steeds met de Celica Supra in het BTCC, maar nu gesponsord door Hughes of Beaconsfield en Toyota GB ltd. Uiteindelijk won hij de 9de ronde van de serie. Ondanks dat de Celica supra niet zoveel succes heeft gehad in het BTCC, heeft Percy in totaal 3 titels weten te bemachtigen. In 1985 was het Barry Sheene die het stuur over nam van de Celica Supra welke voor grote publiciteit zorgde.
Vandaag de dag is de MKII nog erg populair bij auto-X in de USA.
- Repair manual
- Owners manual '84
- Wiring diagrams
- USA en EURO remmen info
- Brochure NL Celicasupra en Celica
Met dank aan Jos en Flow
Best Shoarmateam-members,
sinds ik mijn MKII heb ben ik druk bezig geweest om me dieper te verdiepen in de MKII. Een van de beste bronnen hiervoor op het internet is celicasupra.com.
Het grote nadeel aan deze site vind ik dat er overal een beetje informatie staat, maar niet mooi bij elkaar. Ik heb geprobeerd om zoveel mogelijk informatie bij elkaar te zetten. Het meeste komt van celicasupra.com, maar ik heb ook vele andere sites gebruikt. Het zou dus goed kunnen dat er nog de nodige fouten inzitten.
Spot je een foutje of heb je aanvullende informatie, stuur me dan even een pm en dan pas ik het aan.
De Celica Supra (1981-1985)
Aangezien er erg weinig te vinden valt voor de Europese modellen, is de meeste informatie over de Amerikaanse versie. Er zitten hierbij wel een paar verschillen vergeleken met de Europese en Japanse modellen. Ik zal dan ook proberen om deze verschillen zo duidelijk mogelijk aan te geven.
Om te beginnen is de Toyota Celica Supra is onder verschillende namen uitgebracht. Namelijk de Toyota Celica Supra / Toyota Supra MKII en Toyota Celica XX. De Celica XX is alleen in Japan uitgebracht. Over het algemeen betreft het hier allemaal dezelfde auto, maar er zitten toch nog wat kleine verschillen in.
Ze zijn gebouwd in de preiode van 1981 t/m 1985. De auto’s die eind 1985 werden gebouwd (Aug-Dec) werden verkocht als 1986. De Amerikaanse MKII's uit 1985 kregen een zogenoemde dubbele achterspoiler, in 1986 kwam er tussen deze spoiler en de achterklep nog een derde remlicht bij. De basis hiervoor was de Toyota Celica, toch zijn er een paar opmerkelijke verschillen. Wat het eerste opvalt, is dat de koplampen nu omhoog klappen i.p.v. dat ze een vaste positie hebben. Verder zijn de lengte en wielbasis toegenomen en heeft de 4 cilinder plaats gemaakt voor de 6 cilinder.
P-Type en L-Type
Zoals de meeste liefhebbers weten zijn er van de MKII zowel een smalle, als een widebody geleverd. In Nederland en ik neem ook aan in de rest van Europa, waren de overfenders (fiberglas) van de widebody een optie in combinatie met bredere velgen (14x8).
In Amerika was de MKII opgesplitst in twee uitvoeringen. Namelijk de L-Type (luxury) en de P-Type (Performance).
De P-Type was uitgerust met op 8 verschillende manieren te verstellen sportstoelen, overfenders, de bijbehorende bredere velgen en koplampsproeiers (behalve 1982).
De L-Type was uitgerust met een leren interieur, 14x5.5 velgen (later 15x6) en als optie een digitaal dashboard. In Canada en Europa was dit digitale dashboard ook een optie op de P-Type.
De Amerikanen kregen in 1983 leren bekleding als optie bij de P-Type, het is mij nog onbekend of dit in Europa ook zo was.
P-Type
L-Type met P-Type velgen
Historie met Lotus
In de jaren tachtig had Toyota een groot aandeel in Lotus, nog voordat General Motors Lotus over kocht. In deze periode is er dan ook veel samenwerking tussen Lotus en Toyota geweest.
Zoals voor velen bekend is, heeft Lotus mee geholpen aan de ontwikkeling van de Celica Supra. Lotus heeft vanaf 1984 voor de Celica Supra het onderstel getuned. Wat velen echter niet weten is dat Lotus in ruil hiervoor veel mechanische onderdelen van de Celica Supra voor de Lotus Excel kon gebruiken.
De volgende onderdelen werden voor de Lotus Excel gebruikt:
- W58 versnellingsbak
- Remmen voor en achter (alleen de hubs zijn anders)
- Differentieel
- Cardanas
- Deurhendels
- Velgen (14x7)
- Voorwiellagers
Racerij
In 1983 was het Win Percy die in de British Touring Car Championship (BTCC) met een Celica Supra als eerste over de finishlijn kwam. De race werd gereden op het Engelse circuit Brand Hatch. In 1984 reed Win Percy nog steeds met de Celica Supra in het BTCC, maar nu gesponsord door Hughes of Beaconsfield en Toyota GB ltd. Uiteindelijk won hij de 9de ronde van de serie. Ondanks dat de Celica supra niet zoveel succes heeft gehad in het BTCC, heeft Percy in totaal 3 titels weten te bemachtigen. In 1985 was het Barry Sheene die het stuur over nam van de Celica Supra welke voor grote publiciteit zorgde.
Vandaag de dag is de MKII nog erg populair bij auto-X in de USA.