Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

supra ma70 1990

De MKIII supra, het bestaansrecht van shoarmateam.nl heeft hier zijn thuis.

Moderators: Jos, mmarkk

Post Reply
pieter
Sla blaadje
Posts: 11
kuchnie na wymiar
Joined: Monday 16 January 2012 22:32

supra ma70 1990

Post by pieter »

hallo wie kan mij helpen ik heb een supra turbo ma70 bj 1990
en heb er een boost controller ingezet en te turbo druk een beetje verhoogt
maar nu gaat steeds het motor storing s lampje aan en houd de motor even in
ik denk dat de druk van de turbo ongeveer 06 bar is niet echt veel maar heb toch problemen
het is een Europese auto
wat kan het probleem zijn
[
Last edited by pieter on Sunday 07 October 2012 23:03, edited 2 times in total.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: supra ma70 1990

Post by Tjabbo »

Hoi pieter en welkom op het forum.

Even wat meer achtergrond over je supra zou handig zijn. Is de supra nog volledig standaard of heb je ook een open lucht filter en/of een uitlaat die anders/groter is?
Een grotere uitlaat kan bijvoorbeeld al effect hebben op je turbodruk. Heb je nog de 7M-GTE? of is er een andere (japanse) motor in gekomen?

Verder: Moet je het van het standaard drukmetertje hebben of heb je ook een aftermarket metertje gekocht?
Als het standaardmetertje helemaal bovenin komt zit je zeker een eind over de 0.7 bar.
Mocht je een ander metertje gekocht hebben, zorg dan dat je vacuum bron van ná de gasklep is. (dus vanaf het inlaatspruitstuk). Anders krijg je ook verkeerde waarden.

Dat de auto inhoudt is namelijk 'boost cut', beter bekend als 'fuel cut'.
Tegen de 0.85 bar aan overdruk grijpt de computer in en sluit je injectoren even af zodat er geen verbranding meer is. Dat is de schok die je voelt. Dit hoort zo.

Wat kan je het best doen?
1) Koop een betrouwbaar metertje. Dan weet je precies hoeveel druk je draait.
2) Draai je boostcontroller langzaam terug totdat er geen fuelcut meer optreed.

Mocht het zo zijn dat je boostcontroller al helemaal teruggeschroefd staat, dan heb je ergens een lek zitten.
Dat lek kan ergens zitten in je inlaattraject, dus net na je luchtfilter en luchtmassameter (dat zwarte plastic kastje met een stekker eraan net achter je luchtfilter) tot aan de gasklep.
Vaak gebeurt het dat de slangen na 20 jaar kapot/poreus zijn en gaan scheuren. Soms merk je het niet goed omdat de scheur pas echt goed open 'geduwd' wordt door veel turbodruk. Dus met standaard rijden merk je niets, maar ga je veel druk draaien dan ontsnapt gemeten lucht uit de scheur. De computer snapt niet waar die lucht dan gebleven is en gaat even 'fuel cut' geven, net zolang tot er weer een situatie is die hij snapt.

Buiten dat:
Is je 7M-gte al eens gereviseerd? Heb je een stalen koppakking of nog de standaard toyota pakking?
Is het dat laatste, kijk je dan een beetje uit met de hoeveelheid turbodruk? Eigenlijk altijd gaat de koppakking er stuk van.

Ik ben benieuwd :)
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: supra ma70 1990

Post by Tjabbo »

Oh en trouwens, waar woon je? Wellicht woont iemand van ons in de buurt dan kan er misschien wel even iemand komen kijken. :)
Als je het leuk vind kan je wel in het deel 'member rides' een topicje openen met wat foto's en info over je supra.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

pieter
Sla blaadje
Posts: 11
Joined: Monday 16 January 2012 22:32

Re: supra ma70 1990

Post by pieter »

dank je wel voor je reactie
nee mijn supra is veders standaard geen lucht filter en uitlaad.
ik heb de standaard druk meter en die slaat hellemaal uit ik wist niet dat ik dan al boven de 0,7 bar zat.
ik heb inderdaad de turbo controller al terug gedraaid tot hij het bijna niet meer doet allen als de motor nog koud is doet hij het nog.
de slang waar je het over heb heb ik al vernieuwt met riemen en kleine pakkingen .
en nee mijn motor is nog niet uit een geweest hij heeft 140.000 km gelopen of de koppakking vervangen is weet ik niet
het zou best kunnen wat dat was wel een probleem bij die auto's .
dat weet ik van mijn broer werkt 20 jaar bij toyota in buren en later in tiel
dus als ik geen lekkage heb dan moet de druk wel boven de 0,85 bar zijn .
en kan niks doen aan de 'fuel cut' als alleen de druk verlagen
en als de motor veder nog origineel is moet je daar niet over heen willen
ik dacht aan de turbo druk meter te zien dat de druk 0,5 0,6 bar zo zijn hij loopt rustig naar het eind van de meter maar
daar kan je dus geen waarde aan vast knopen
ik woon in tiel
Last edited by pieter on Thursday 24 October 2013 19:03, edited 4 times in total.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: supra ma70 1990

Post by Tjabbo »

Koppakking is een probleem, en met een aantal kilometers ook je lagers. tussen de 150.000 en 200.000 gaan de lagers kapot. Koppakking gaat willekeurig. Soms bij een standaard blok, soms pas na verhogen van druk.

Maar wees je ervan bewust dat je nu extra stress op de oude spullen zet en dat het niet de vraag is óf het wel kapot gaat, maar wannéér het kapot gaat. Want het gaat zeker kapot.

bovenin de meter is al veel druk. 8+ MMHg zoals in het klokje staat is geloof ik 1 bar druk, of bijna.
gaat best hard, maar ook hard kapot.

Toyota heeft de kopbouten voor de supra mk3 veel te slap aangedraaid. dat is veel later rechtgezet in een revisie van hun handboek. best kans dat de jouwe nog op een te laag getal staat (57 NM oid). wat je kan doen is de bouten opnieuw aandraaien naar 97NM, dat kan het opblazen van de koppakking iig uitstellen.

Dan moet je eerst alle bouten opnieuw aandraaien op 57NM (dan weet je zeker dat ze goed staan) en daarna allemaal opnieuw aandraaien naar 97NM.

Heb je de supra al lang? Ik weet niet hoeveel ervaring je met dergelijke auto's hebt maar ik denk dat het eerst verstandig is om aan deze auto te wennen met de standaard hoeveelheid PK's. Het lijkt tegenwoordig misschien niet heel veel, maar op ABS na heb je geen enkele computergestuurd hulpje zoals in nieuwe(re) auto's.
Tip is om eerst te weten wat de auto doet onder verschillende omstandigheden en dan te gaan kijken of je meer pk kan halen.

Overigens is een boostcontroller wel de laatste van de 3 stappen die je zou moeten nemen om de motor levendiger te maken. Eerste stap is een open air filter, de 2e stap een open uitlaat vanaf de turbo tot en met de demper.
Je auto komt perfect door de keuring zonder katalysatoren. :)
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

pieter
Sla blaadje
Posts: 11
Joined: Monday 16 January 2012 22:32

Re: supra ma70 1990

Post by pieter »

ik heb al vaker turbo auto's gehad maar van een jonger bouwjaar
de auto is voor mij een hobby en heb wel wat ervaring met sleutelen
maar de tubo druk meter gaat toch maar tot 0,4 bar en toch niet tot 1 bar
en dat ik nog geen ander luchtfilter en uitlaad heb ik wil hem zo stil mogelijk houden
en toch snel maar als ik hem 0,7 bar geeft en een stalen koppakking moet dat lukken
of zeg je dat ik zo wie zo de lagers er ook uit moet hallen en wat moet er dan in
oja zit er een km begrenzer op of loopt hij gewoon door
als ik de lagers er uit moet hallen dan haal ik er alles uit hou niet van half werk
heb ook nog een golf 1 met lachgas in nieuw staat
en manta a met 4 liter 24 v irmscher
en een porsche 911
allemaal hobby

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: supra ma70 1990

Post by Tjabbo »

Als je met deze motor wat wilt moet je hem eruit halen, lagers vervangen, even honen, zuigers opfrissen met nieuwe schraap/zuigerveren. Dan onderblok laten vlakken, RA waarde onder de 28 houden.
Stalen koppakking bestellen, kop vlakken en spul terug monteren.
Dat is totale revisie en de enige optie als je echt betrouwbaar wilt rijden met redelijk wat druk. 0.8 bar is niet erg spannend en goed te doen op de standaard turbo.

Je hoeft ook geen complete blérpijp te hebben, maar de katalysatoren weghalen scheelt al iets. Een open lucht filter krijg je niet echt heel veel extra geluid van en het helpt goed.
Er zit geen km begrenzer op.

Let op! Om een stalen koppakking te monteren MOET je dus het blok uit de auto halen want het onderblok is niet glad genoeg voor een stalen koppakking. daarom moet deze gevlakt worden.
Er is nog iemand op het forum hier (supraspec dacht ik) die een blok heeft liggen dat je zo kan opbouwen en dan wisselen voor je eigen. Dat is dan wel een goede optie denk ik.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: supra ma70 1990

Post by Dude »

Lexus AFM met 550cc injectoren erin drukken. Heb ik nog wel liggen btw 8-)
Image

User avatar
DeSchouten
Shoarma vreter
Posts: 4562
Joined: Monday 13 November 2006 22:27

Re: supra ma70 1990

Post by DeSchouten »

Geen slim idee met standaart koppaking dude!

Welkom trouwes! Uit Tiel jah? Ik werk bij J.D Timmer uit Ommeren ook daar in de regio.
"The Ultimate 7M"
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: supra ma70 1990

Post by Dude »

Boeie, 7m gaat toch kapot :p
Image

pieter
Sla blaadje
Posts: 11
Joined: Monday 16 January 2012 22:32

Re: supra ma70 1990

Post by pieter »

Lexus AFM met 550cc injectoren erin drukken. Heb ik nog wel liggen
heb je het nog te koop en wat wil je er voor hebben

User avatar
toyota87
Meat-team Member
Posts: 4299
Joined: Sunday 09 November 2008 22:17

Re: supra ma70 1990

Post by toyota87 »

Welkom *O*

gave supra 8-)
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.

User avatar
Dredd
Shoarma kruider eerste klas
Posts: 780
Joined: Sunday 15 August 2010 11:37

Re: supra ma70 1990

Post by Dredd »

Dude wrote:Boeie, 7m gaat toch kapot :p
:'{


[:D]
PS3 + PS4 ------- PSN: DutchSupra
Joinnnn ussssss!

User avatar
Dredd
Shoarma kruider eerste klas
Posts: 780
Joined: Sunday 15 August 2010 11:37

Re: supra ma70 1990

Post by Dredd »

Overigens zou ik naast een boostcontroller altijd een air/fuel ratio meter installeren! Zonder AFR mis je essentiele info!

Maar misschien maakt dat voor een 7m niet uit [:D]
PS3 + PS4 ------- PSN: DutchSupra
Joinnnn ussssss!

User avatar
knabbel
Meat-team Member
Posts: 439
Joined: Sunday 18 May 2008 14:28

Re: supra ma70 1990

Post by knabbel »

Dredd wrote:Overigens zou ik naast een boostcontroller altijd een air/fuel ratio meter installeren! Zonder AFR mis je essentiele info!

Maar misschien maakt dat voor een 7m niet uit [:D]
Dat maakt met alleen een boost controler niet heel veel uit imho. Er zit een lucht massa meter op het blok en aan de hand daarvan spuit hij ook wel meer in.

Pas als je aan de inspuiting gaat zitten met een SAFC of iets dergelijks moet je een AFR meter hebben.

Welkom trouwens!

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: supra ma70 1990

Post by Dude »

Niemand in de gaten dat de posts al een jaar oud zijn?? :Y)

En ik heb de Lexus AFM nog wel, maar die is toegezegd aan iemand hier op het forum.
Image

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: supra ma70 1990

Post by Tjabbo »

knabbel wrote:
Dredd wrote:Overigens zou ik naast een boostcontroller altijd een air/fuel ratio meter installeren! Zonder AFR mis je essentiele info!

Maar misschien maakt dat voor een 7m niet uit [:D]
Dat maakt met alleen een boost controler niet heel veel uit imho. Er zit een lucht massa meter op het blok en aan de hand daarvan spuit hij ook wel meer in.

Pas als je aan de inspuiting gaat zitten met een SAFC of iets dergelijks moet je een AFR meter hebben.

Welkom trouwens!

inderdaad,
Dredd verward een afr meter met een EGT sensor misschien? Dat kan ik me nog voorstellen.
Bij bijvoorbeeld een 3s-gte motor gaat de EGT skyhigh boven 1.2 bar en dan smelt er wat :9 En dan is een egt meter van meer nut dan een afr meter.
Bij een 7m en 2jz heb je hier overigens minder last van.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Renev
Shoarma haler eerste klas
Posts: 327
Joined: Saturday 21 July 2007 22:51

Re: supra ma70 1990

Post by Renev »

Geen nuttig antwoord op je vraag maar wat een mooie Supra heb je :W *O* :drive: :drive:

pieter
Sla blaadje
Posts: 11
Joined: Monday 16 January 2012 22:32

Re: supra ma70 1990

Post by pieter »

Renev wrote:Geen nuttig antwoord op je vraag maar wat een mooie Supra heb je :W *O* :drive: :drive:
dank je

pieter
Sla blaadje
Posts: 11
Joined: Monday 16 January 2012 22:32

Re: supra ma70 1990

Post by pieter »

toyota87 wrote:Welkom *O*
dank je .
zijn er nog supra dagen in nederland
gave supra 8-)

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: supra ma70 1990

Post by Dude »

Jazeker: viewtopic.php?f=22&t=3916&start=25" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?f=22&t=3838&start=25" onclick="window.open(this.href);return false;

Of hou gewoon dit topic in de gaten: viewforum.php?f=22" onclick="window.open(this.href);return false;
Image

Post Reply