Cookiewet mededeling:
Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.
Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.
Remmen ontluchten & draagarmen
-
- Shoarma machine
- Posts: 5830
- kuchnie na wymiar
- Joined: Monday 20 August 2007 20:14
- Location: Tongeren(België)
Remmen ontluchten & draagarmen
Vraag 1: Tijdens mijn avondles automechanica heeft mijn leerkracht me proberen wijs te maken dat je remmen moet ontluchten zonder te pompen.
Als ik hem goed begrepen heb moet je pedaal omlaag, nippel open doen, toe doen, pedaalomhoog, 1x pedaal naar omlaag, nippel open/dicht, pedaal omhoog/omlaag,...
Zonder op druk te pompen want dan maak je van die luchtbel schuim beweert hi.? Nou ik heb altijd eerst op druk gepompt en dan de nippel open.
Hoe hebben jullie het gedaan?
Vraag2: Op mijn keuringsbewijs staat als opmerking:
- draagarmen - silent bloc
- ophanging achter - silent bloc
Ik heb rondgebeld:
"Heeft u ophangingrubbers "silent blokken" voor een Toyota Carina II?"
"Daar hebben we niets meer van, alleen draagarmen dat is alles"
"Heeft u ophangingrubbers "silent blokken" voor een Toyota Carina II?"
"Van een Carina E?"
"Neen van een Carina TWEE"
"GOH, da's oud, bel binnen 10min maar eens terug, dat moet ik gaan zoeken"
ANYHOW, uiteindelijk kost een draagarm €110/stuk
En dan weet ik de prijs voor vanachter nog niet.
Maar ik dacht silentblokken, tussen de pers, nieuw ertussen en klaar. Niet dus?
Vervangen jullie ook de volledige draagarm?
Als ik hem goed begrepen heb moet je pedaal omlaag, nippel open doen, toe doen, pedaalomhoog, 1x pedaal naar omlaag, nippel open/dicht, pedaal omhoog/omlaag,...
Zonder op druk te pompen want dan maak je van die luchtbel schuim beweert hi.? Nou ik heb altijd eerst op druk gepompt en dan de nippel open.
Hoe hebben jullie het gedaan?
Vraag2: Op mijn keuringsbewijs staat als opmerking:
- draagarmen - silent bloc
- ophanging achter - silent bloc
Ik heb rondgebeld:
"Heeft u ophangingrubbers "silent blokken" voor een Toyota Carina II?"
"Daar hebben we niets meer van, alleen draagarmen dat is alles"
"Heeft u ophangingrubbers "silent blokken" voor een Toyota Carina II?"
"Van een Carina E?"
"Neen van een Carina TWEE"
"GOH, da's oud, bel binnen 10min maar eens terug, dat moet ik gaan zoeken"
ANYHOW, uiteindelijk kost een draagarm €110/stuk
En dan weet ik de prijs voor vanachter nog niet.
Maar ik dacht silentblokken, tussen de pers, nieuw ertussen en klaar. Niet dus?
Vervangen jullie ook de volledige draagarm?
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.
Re: Remmen ontluchten & draagarmen
Geef eens een precieze omschrijving ( Chassiscode, motorcode, jaartal etc) ik zal eens kijken wat ik kan vinden. Met een Belgisch kenteken kan ik geen zoekopdracht ingeven.
Ik heb trouwens al even algemeen gezocht, maar onder Silent Block wordt bij mijn leverancier het rubberblok bedoeld waarmee de stabilisatorstang gelagerd zit. Kosten 3.30/stuk voor een 2.0d Liftback uit 90
Ik heb trouwens al even algemeen gezocht, maar onder Silent Block wordt bij mijn leverancier het rubberblok bedoeld waarmee de stabilisatorstang gelagerd zit. Kosten 3.30/stuk voor een 2.0d Liftback uit 90
Last edited by emveha on Tuesday 18 January 2011 21:00, edited 2 times in total.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!
Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.
Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.
Re: Remmen ontluchten & draagarmen
Wat betreft vraag 1: ik heb er nog nooit van gehoord dat het gaat schuimen. Altijd als ik de remmen ga ontluchten pomp ik eventjes om wat druk op te bouwen. Dus nu ben ik ook wel nieuwsgierig wat de rest doet
1996 Toyota Supra Turbo - BPU / HKS HM4 / Superpro / WORK wheels
Re: Remmen ontluchten & draagarmen
Voor wat betreft vraag 1, een Ezibleed setje , remolie erin, nippel op je band, en je spoelt het hele systeem feilloos door.
Setje is van Gunson als ik me niet vergis, kost iets van 30 euro, kun je een hoop verschillende auto's mee aan door de verschillende reservoirdoppen.
Fff google.....
http://www.gunson.co.uk/item.aspx?cat=674&item=1818
Setje is van Gunson als ik me niet vergis, kost iets van 30 euro, kun je een hoop verschillende auto's mee aan door de verschillende reservoirdoppen.
Fff google.....
http://www.gunson.co.uk/item.aspx?cat=674&item=1818
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!
Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.
Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.
Re: Remmen ontluchten & draagarmen
Heb je even specs al PM gestuurd.
Vooraan zijn het dus de bussen in de draagarmen.
Achteraan weet ik niet goed wat ze bedoelen :s
Heeft de stabilisatorstang invloed op de veiligheid?
Ik weet niet hoe het in NL is, maar hier zetten ze de wagens op zo'n stressbank. Die bank wringt de wielen in alle richtingen, zodat het onderstel (te) zwaar belast wordt.
Nu voor €3.30/stuk wil ik ze gerust vervangen hoor, maar ik vraag me af of het dan opgelost is.
Ik ondervind niet echt iets vreemd. Maar het is dan ook niet echt een "stuurauto"
De achterste stabilisatorstang durft wel eens te sneuvelen, dat weet ik maar dat is niet het geval anders zou ik dat horen.
Bedankt voor de moeite alleszins!
Vooraan zijn het dus de bussen in de draagarmen.
Achteraan weet ik niet goed wat ze bedoelen :s
Heeft de stabilisatorstang invloed op de veiligheid?
Ik weet niet hoe het in NL is, maar hier zetten ze de wagens op zo'n stressbank. Die bank wringt de wielen in alle richtingen, zodat het onderstel (te) zwaar belast wordt.
Nu voor €3.30/stuk wil ik ze gerust vervangen hoor, maar ik vraag me af of het dan opgelost is.
Ik ondervind niet echt iets vreemd. Maar het is dan ook niet echt een "stuurauto"
De achterste stabilisatorstang durft wel eens te sneuvelen, dat weet ik maar dat is niet het geval anders zou ik dat horen.
Bedankt voor de moeite alleszins!
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.
Re: Remmen ontluchten & draagarmen
Stabilisatorstang voorkomt overhellen/rollen in de bochten, en dus een betere manouvrebility. Dus in enig opzicht, draag het wel bij tot de veiligheid ja.
De blokken van de stabilisatorstang zijn van voor, van achter kon ik ze zo gauw niet vinden, maar ik ga nog even zoeken met de gegevens die je me gestuurd hebt.
De blokken van de stabilisatorstang zijn van voor, van achter kon ik ze zo gauw niet vinden, maar ik ga nog even zoeken met de gegevens die je me gestuurd hebt.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!
Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.
Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.
Re: Remmen ontluchten & draagarmen
Ik moet mijn EPC terug aan de gang krijgen, dan kan ik daar eens op kijken.emveha wrote:Stabilisatorstang voorkomt overhellen/rollen in de bochten, en dus een betere manouvrebility. Dus in enig opzicht, draag het wel bij tot de veiligheid ja.
De blokken van de stabilisatorstang zijn van voor, van achter kon ik ze zo gauw niet vinden, maar ik ga nog even zoeken met de gegevens die je me gestuurd hebt.
Bedankt alleszins ;)
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.
Re: Remmen ontluchten & draagarmen
Draagarmrubbers voor, achterste ( om de voorste te vervangen moet inderdaad de gehele draagarm gewisseld worden) 11eur/stuk
Draagarmrubbers achteras voorste en achterste 13 eur/stuk
Draagarmrubbers achteras voorste en achterste 13 eur/stuk
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!
Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.
Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.
Re: Remmen ontluchten & draagarmen
De omschreven manier is ook hoe ik m'n remmen ontlucht en ja, je leraar heeft gelijk wat 't schuimen betreft, het hoeft niet perse te gebeuren, maar de kans bestaat.
Zo'n Gunson kitje is idd handig en scheelt een hoop tijd, moet ik ook nog eens ff scoren.
Zo'n Gunson kitje is idd handig en scheelt een hoop tijd, moet ik ook nog eens ff scoren.
Re: Remmen ontluchten & draagarmen
Natuurlijk moet de draagarm gedemonteerd worden, maar toch niet in zijn geheel vervangen hé?
Ik had dus effectief rubbers gevraagd bij de autoparts-mens, maar die zei dat ik daar niet aan moest beginnen [:(!]
Ik had dus effectief rubbers gevraagd bij de autoparts-mens, maar die zei dat ik daar niet aan moest beginnen [:(!]
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.
Re: Remmen ontluchten & draagarmen
De voorste rubbers van de voorste draagarmen zijn inderdaad niet los leverbaar. Als deze kapot zijn dien je de complete draagarm te vervangen. De rest is los te vervangen, alhoewel er bij de achterdraagarmen 3 verschillende zijn, en er 1 type in backorder staat.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!
Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.
Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.
Re: Remmen ontluchten & draagarmen
Dan wordt het toch een setje nieuwe draagarmen
Moest ik de achterste hier niet vinden, dan laat ik je wat weten!
Bedankt!
Moest ik de achterste hier niet vinden, dan laat ik je wat weten!
Bedankt!
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.
Re: Remmen ontluchten & draagarmen
Die draagarmen heb je in elk geval niet te duur. Ik moet een vergelijkbare prijs afrekenen.
Succes.
Succes.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!
Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.
Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.
Re: Remmen ontluchten & draagarmen
die gunson eezibleed is wel handig, maar met 3 tientjes ben je er niet, want voor Toyota zit er geen passende dop bij, de standaard set is alleen voor reservoirs met schroefdoppen.
Re: Remmen ontluchten & draagarmen
Bon, dan zal ik maar 2 draagarmen bestellen.
Heb hem al 50.000km in mijn bezit (nu 224.000km), 20 jaar en nu de eerste stukken!
Rommel [:D]
Heb hem al 50.000km in mijn bezit (nu 224.000km), 20 jaar en nu de eerste stukken!
Rommel [:D]
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.
Re: Remmen ontluchten & draagarmen
Je leerkracht heeft gelijk dat is de juiste manier om te ontluchten.
- joep
- Elite shoarma kruider
- Posts: 814
- Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
- Location: Haarlem
- Contact:
Re: Remmen ontluchten & draagarmen
ik doe met remmen:
iemand duwt pedaal in
iemand draat nippel open, waar een slang is op gemonteerd welke uitmond in een ouder busje remolie. in dit busje zit nog remolie en daar hangt de slang in, hierdoor hoor je de luchtbellen.
nippel weer dicht doen
de ander weer pedaal omhoog
en dat dan tot er geen lucht meer uit komt.
dus niet 'pompen' maar gewoon 1 keer naar beneden..
iemand duwt pedaal in
iemand draat nippel open, waar een slang is op gemonteerd welke uitmond in een ouder busje remolie. in dit busje zit nog remolie en daar hangt de slang in, hierdoor hoor je de luchtbellen.
nippel weer dicht doen
de ander weer pedaal omhoog
en dat dan tot er geen lucht meer uit komt.
dus niet 'pompen' maar gewoon 1 keer naar beneden..
Oedipus was de eerste 'motherfucker'
Re: Remmen ontluchten & draagarmen
^^
Zo doe ik het ook eigenlijk altijd. Hoewel ik voor het grove werk (het eerste stuk) ook nog wel eens de compressor erbij pak.
Zo doe ik het ook eigenlijk altijd. Hoewel ik voor het grove werk (het eerste stuk) ook nog wel eens de compressor erbij pak.
Openbaar vervoer is iets wat je brengt van een plaats waar je niet bent, naar een plaats waar je niet naar toe moet, op een moment dat het je niet uitkomt
Re: Remmen ontluchten & draagarmen
ik doe het ook altijd zo
je kan net als een een vriend van mij op het reservoir een drukvaatje met remvloeistof aansluiten en als er vloeistof uitgaat wordt er vanzelf nieuwe in gepompt.dus dan kun je de job alleen uitvoeren.
je kan net als een een vriend van mij op het reservoir een drukvaatje met remvloeistof aansluiten en als er vloeistof uitgaat wordt er vanzelf nieuwe in gepompt.dus dan kun je de job alleen uitvoeren.
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.
Re: Remmen ontluchten & draagarmen
Met pompen loop je ook nog het risico dat je de hoofdrem cilinder kapot trapt, zeker als deze al wat ouder is.
Vooral met oude yanken komt dat nog al eens voor.
Vooral met oude yanken komt dat nog al eens voor.
Re: Remmen ontluchten & draagarmen
maar als pompen je HRC sloopt, dan doet die andere methode dat ook, want 1x langs een rand in de HRC kan het rubber al beschadigen. Ik doe niet anders dan pompend ontluchten, gaat prima. Gewoon regelmatig verversen (zowiezo geen slecht idee natuurlijk) en dan blijft je HRC ook mooi schoon Ik heb al veel auto's zo gedaan en tot nu toe maar 1x een HRC stukgemaakt (maar die had ook al een maand zonder remvloeistof gestaan, omdat een zuiger uit de klauw gekomen was op zandvoort).