Cookiewet mededeling:
Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.
Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.
JZS161 Aristo motor beweegt maar klein stukje na revisie
-
- Sla blaadje
- Posts: 6
- kuchnie na wymiar
- Joined: Monday 12 December 2022 09:29
JZS161 Aristo motor beweegt maar klein stukje na revisie
Hallo beste leden,
Dit is mijn eerste post, dus voorstellen lijkt me vanzelfsprekend!
Jason, 27jaar, delft, verspaningstechnoloog. kort maar krachtig.
Sorry als dit in het verkeerde topic staat btw.
Ik ben al een tijdje bezig met een single turbo ombouw van een Aristo JZS161, waarbij ik tegen een probleem ben aangelopen.
Even kort wat er allemaal gedaan is:
Spruitstuk
turbo
injectoren (nog steeds side feed)
klepseals
kleppen opnieuw ingeslepen
koppakking
alle spruitstuk pakkingen
alle seals
Distributie
verder aanbouwdelen
versnellingsbak er af en er op
De motor is getrokken geweest, het onderblok is NIET open geweest.
Terwijl de motor er uit was blok 3 x rond gedraaid en gecheckt op timing, helemaal prima.
Nu hangt het blok er weer in, alles netjes terug gebouwd maar draait de motor met de hand maar een klein stukje clockwise en counter clockwise. Je hoort een duidelijke kloenk/tik en beide richtingen (krukas draaid ongeveer een kwart slag). (zowel met contact aan als uit, en in elke versnelling het zelfde) (startmotor draait)
Ik heb het vermoede dat het de versnellingsbak is (std a340 auto) daar ik ook geen versnelling positie op mijn dashboard zie. Ik kan wel netjes in alle versnellingen. In P kunnen de wielen niet bewegen, in de rest van de versnellingen wel. De auto crankt ook niet in alle versnellingen behalve P en N. (dus hij snapt waar hij staat lijkt me)
Ik heb een idee gehad dat het de bouten in de koppelomvormer zijn die tegen het huis van de versnellingsbak komt, maar dat zou vreemd zijn daar ik met het terugplaatsen van het blok de bouten via het kijkgat heb moeten aantrekken. en dus gedraaid heb.
Ik heb begrepen dat de VVTI GTE blokken non-interference zijn, Dus de kleppen kunnen het niet wezen lijkt me. Zeker als de motor 3x rond geweest is op de motorbok. (graag bevestiging daar ze er heel onduidelijk over zijn op internet)
Ik ben redelijk ten einde raad, en voel me ondertussen een enorme sukkel.
De gene die me in de goede richting kan brengen krijgt een kratje bier naar keuze haha
Dit is mijn eerste post, dus voorstellen lijkt me vanzelfsprekend!
Jason, 27jaar, delft, verspaningstechnoloog. kort maar krachtig.
Sorry als dit in het verkeerde topic staat btw.
Ik ben al een tijdje bezig met een single turbo ombouw van een Aristo JZS161, waarbij ik tegen een probleem ben aangelopen.
Even kort wat er allemaal gedaan is:
Spruitstuk
turbo
injectoren (nog steeds side feed)
klepseals
kleppen opnieuw ingeslepen
koppakking
alle spruitstuk pakkingen
alle seals
Distributie
verder aanbouwdelen
versnellingsbak er af en er op
De motor is getrokken geweest, het onderblok is NIET open geweest.
Terwijl de motor er uit was blok 3 x rond gedraaid en gecheckt op timing, helemaal prima.
Nu hangt het blok er weer in, alles netjes terug gebouwd maar draait de motor met de hand maar een klein stukje clockwise en counter clockwise. Je hoort een duidelijke kloenk/tik en beide richtingen (krukas draaid ongeveer een kwart slag). (zowel met contact aan als uit, en in elke versnelling het zelfde) (startmotor draait)
Ik heb het vermoede dat het de versnellingsbak is (std a340 auto) daar ik ook geen versnelling positie op mijn dashboard zie. Ik kan wel netjes in alle versnellingen. In P kunnen de wielen niet bewegen, in de rest van de versnellingen wel. De auto crankt ook niet in alle versnellingen behalve P en N. (dus hij snapt waar hij staat lijkt me)
Ik heb een idee gehad dat het de bouten in de koppelomvormer zijn die tegen het huis van de versnellingsbak komt, maar dat zou vreemd zijn daar ik met het terugplaatsen van het blok de bouten via het kijkgat heb moeten aantrekken. en dus gedraaid heb.
Ik heb begrepen dat de VVTI GTE blokken non-interference zijn, Dus de kleppen kunnen het niet wezen lijkt me. Zeker als de motor 3x rond geweest is op de motorbok. (graag bevestiging daar ze er heel onduidelijk over zijn op internet)
Ik ben redelijk ten einde raad, en voel me ondertussen een enorme sukkel.
De gene die me in de goede richting kan brengen krijgt een kratje bier naar keuze haha
- Tjabbo
- ShoarmaTeam Admin
- Posts: 24489
- Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
- Location: Vroomshoop
- Contact:
Re: JZS161 Aristo motor beweegt maar klein stukje na revisie
Hi en welkom!
Even wat dingen vooraf:
Alle toyota vvti motoren zijn interference
De "P" of "N" positie is een hele simpele schakelaar vanaf je schakelpook naar een computertje waar "ECT" op staat en die geeft een signaal (massa/geen massa) af aan je ECU. Daarom "weet" de ECU dan of hij een startmotor mag aansturen of niet.
Draait de startmotor zijn eentje rond? of draait de motor (krukas) wel mee? Dat geluid dat je hoort is natuurlijk niet goed. hoor je dat ook tijdens het starten?
Een paar dingen om te checken:
Weet je zeker dat je intake cam goed staat (of eigenlijk: dat de vvti sprocket goed gemonteerd zit)?
Je koppelomvormer kan niet tegen de bellhouse komen tenzij je het zaakje niet goed gemonteerd/aangedraaid hebt op moment. Je zou dat vrij eenvoudig moeten kunnen zien eigenlijk.
Even wat dingen vooraf:
Alle toyota vvti motoren zijn interference
De "P" of "N" positie is een hele simpele schakelaar vanaf je schakelpook naar een computertje waar "ECT" op staat en die geeft een signaal (massa/geen massa) af aan je ECU. Daarom "weet" de ECU dan of hij een startmotor mag aansturen of niet.
Draait de startmotor zijn eentje rond? of draait de motor (krukas) wel mee? Dat geluid dat je hoort is natuurlijk niet goed. hoor je dat ook tijdens het starten?
Een paar dingen om te checken:
Weet je zeker dat je intake cam goed staat (of eigenlijk: dat de vvti sprocket goed gemonteerd zit)?
Je koppelomvormer kan niet tegen de bellhouse komen tenzij je het zaakje niet goed gemonteerd/aangedraaid hebt op moment. Je zou dat vrij eenvoudig moeten kunnen zien eigenlijk.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
- Tjabbo
- ShoarmaTeam Admin
- Posts: 24489
- Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
- Location: Vroomshoop
- Contact:
Re: JZS161 Aristo motor beweegt maar klein stukje na revisie
De positie op je dash is ook gewoon een stekker naar de ECT. Ik denk dat je een stekker vergeten hebt bij de ECU
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
Re: JZS161 Aristo motor beweegt maar klein stukje na revisie
Hee bedank voor je reply!
De startmotor en de versnellingsbak kan ik uitsluiten dan, ik ga de distributie er maar weer eens afhalen. Was er redelijk van overtuigd dat onder de 272 cams het geen interference was bij de gte, maar dat maakt het een stuk duidelijker.
Alles dient met de puntjes op tijd gezet te worden en niet met de streepjes right? Vvti pulley dient zonder speling in de clockwise richting gemonteerd te worden.
Zou je me kunnen vertellen wat ik verkeerd gedaan zou kunnen hebben bij de vvti sprocket?
Kan bijna niet missen dat dat het moet wezen dan.
Thanks again, zal vd week een update geven!
De startmotor en de versnellingsbak kan ik uitsluiten dan, ik ga de distributie er maar weer eens afhalen. Was er redelijk van overtuigd dat onder de 272 cams het geen interference was bij de gte, maar dat maakt het een stuk duidelijker.
Alles dient met de puntjes op tijd gezet te worden en niet met de streepjes right? Vvti pulley dient zonder speling in de clockwise richting gemonteerd te worden.
Zou je me kunnen vertellen wat ik verkeerd gedaan zou kunnen hebben bij de vvti sprocket?
Kan bijna niet missen dat dat het moet wezen dan.
Thanks again, zal vd week een update geven!
Re: JZS161 Aristo motor beweegt maar klein stukje na revisie
Net weer even bezig geweest.
Riem van de nokkenassen afgehaald, deze draaien vrij rond. Krukas blijft aanlopen na een kwartslag, zowel links als rechtsom.
Het geluid komt duidelijk uit de bak, op de plek waar (ongeveer )de koppelomvormer zit.
Iemand nog een idee wat ik kan proberen voordat ik de bak er weer onder vandaan tover (met heel veel moeite zonder brug)?
Alvast bedankt!
Riem van de nokkenassen afgehaald, deze draaien vrij rond. Krukas blijft aanlopen na een kwartslag, zowel links als rechtsom.
Het geluid komt duidelijk uit de bak, op de plek waar (ongeveer )de koppelomvormer zit.
Iemand nog een idee wat ik kan proberen voordat ik de bak er weer onder vandaan tover (met heel veel moeite zonder brug)?
Alvast bedankt!
- Tjabbo
- ShoarmaTeam Admin
- Posts: 24489
- Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
- Location: Vroomshoop
- Contact:
Re: JZS161 Aristo motor beweegt maar klein stukje na revisie
Kan je iemand de krukas laten draaien terwijl jij zelf via het inspectieluikje naar binnen kijkt?
Wat wel een enorme tip is, je kan een (hand) heftafel kopen voor 9 tientjes. In België.
Casper heeft vorige week zo in zijn eentje een nieuwe bak onder zijn supra gezet zonder moeite.
Ik ben bang dat je ergens iets tussen hebt zitten, of iets zit scheef.
Wat wel een enorme tip is, je kan een (hand) heftafel kopen voor 9 tientjes. In België.
Casper heeft vorige week zo in zijn eentje een nieuwe bak onder zijn supra gezet zonder moeite.
Ik ben bang dat je ergens iets tussen hebt zitten, of iets zit scheef.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
- Tjabbo
- ShoarmaTeam Admin
- Posts: 24489
- Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
- Location: Vroomshoop
- Contact:
Re: JZS161 Aristo motor beweegt maar klein stukje na revisie
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
Re: JZS161 Aristo motor beweegt maar klein stukje na revisie
Kijken door het inspectieluikje en iemand laten draaien heb ik ondertussen gedaan. Het enigste wat dat bevestigd heeft is dat het uit de bak komt. Echt veel is er niet zichtbaar helaas
Ben ondertussen weer een start aan het maken om de versnellingsbak los te halen, of in ieder geval een stuk te lichten om te kijken of dat verschil gaat maken.
Dat heftafeltje is een geweldig goed idee inderdaad. mijn rug en schouders zijn je dankbaar voor deze tip!
Ben ondertussen weer een start aan het maken om de versnellingsbak los te halen, of in ieder geval een stuk te lichten om te kijken of dat verschil gaat maken.
Dat heftafeltje is een geweldig goed idee inderdaad. mijn rug en schouders zijn je dankbaar voor deze tip!
- Tjabbo
- ShoarmaTeam Admin
- Posts: 24489
- Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
- Location: Vroomshoop
- Contact:
Re: JZS161 Aristo motor beweegt maar klein stukje na revisie
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
- Tjabbo
- ShoarmaTeam Admin
- Posts: 24489
- Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
- Location: Vroomshoop
- Contact:
Re: JZS161 Aristo motor beweegt maar klein stukje na revisie
Al verder gekomen met de bak inspectie?
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
Re: JZS161 Aristo motor beweegt maar klein stukje na revisie
Weinig, heb de bak zo ver als mogelijk losgehaald en naar achter getrokken de startmotor er af gehaald e.d maar weinig verandering.
Ik ga de auto laten transporteren naar een plek met een brug, dan kan ik wat makkelijker sleutelen e.d
Als er updates zijn post ik ze hier!
Ik ga de auto laten transporteren naar een plek met een brug, dan kan ik wat makkelijker sleutelen e.d
Als er updates zijn post ik ze hier!
-
- Shoarma voorproever eerste klas
- Posts: 1756
- Joined: Saturday 04 March 2006 21:37
- Location: Vroomshoop/Den Bosch
Re: JZS161 Aristo motor beweegt maar klein stukje na revisie
Welkom welkom!
Raar probleem. Het enige wat ik kan bedenken: Is de flexplate nog verwijderd geweest? Als er een duidelijke kloenk is moet er ergens een volume-conflict zijn. Ik heb maar weinig ervaring met automaatbakken maar volgens mij kan de blokkade niet verder gaan dan de torque converter. Als ik zo op foto's van de flexplate kijk is het niet *onmogelijk* om deze verkeerd om te monteren waardoor er wellicht een volume-conflict ontstaat. Wat ik tevens nog niet helemaal snap is hoe je de motor niet rond kunt draaien zonder de kloenk te horen maar wel alle bouten van de torque-converter aan hebt kunnen draaien? Dan had je bij het monteren toch ook al problemen gehad moeten hebben?
Raar probleem. Het enige wat ik kan bedenken: Is de flexplate nog verwijderd geweest? Als er een duidelijke kloenk is moet er ergens een volume-conflict zijn. Ik heb maar weinig ervaring met automaatbakken maar volgens mij kan de blokkade niet verder gaan dan de torque converter. Als ik zo op foto's van de flexplate kijk is het niet *onmogelijk* om deze verkeerd om te monteren waardoor er wellicht een volume-conflict ontstaat. Wat ik tevens nog niet helemaal snap is hoe je de motor niet rond kunt draaien zonder de kloenk te horen maar wel alle bouten van de torque-converter aan hebt kunnen draaien? Dan had je bij het monteren toch ook al problemen gehad moeten hebben?
Who needs new cars anyway - '88 Sjonniebeemer (E30 325i sans la lettre) + Mazda MX-5/Miata 1.8'
ik dus :P 2014 Fusion, 2015 Mustang
Een dag geen post is een dag geen bekeuring :D !
Shoarmateam-wiki
ik dus :P 2014 Fusion, 2015 Mustang
Een dag geen post is een dag geen bekeuring :D !
Shoarmateam-wiki
Re: JZS161 Aristo motor beweegt maar klein stukje na revisie
Update!
Flexplate verkeerd om gemonteerd. Scheelde 3 millimeter, maar pakte precies de boutkop mee tegen het blok.
Alles draait weer!
Flexplate verkeerd om gemonteerd. Scheelde 3 millimeter, maar pakte precies de boutkop mee tegen het blok.
Alles draait weer!
- Tjabbo
- ShoarmaTeam Admin
- Posts: 24489
- Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
- Location: Vroomshoop
- Contact:
Re: JZS161 Aristo motor beweegt maar klein stukje na revisie
Fijn! Goed opgelost :-)
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.