Cookiewet mededeling:
Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.
Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.
Distributieriem vervangen MK2
-
- Sla blaadje
- Posts: 31
- kuchnie na wymiar
- Joined: Sunday 15 August 2010 23:18
- Location: Arnhem
Distributieriem vervangen MK2
kan iemand mij vertellen hoe moeilijk het is om een distributieriem te vervangen is bij een MK2?
is dit zelf te doen? kan je er gemakkelijk bij?
is dit zelf te doen? kan je er gemakkelijk bij?
"hell is filled with people like you"
Re: Distributieriem vervangen MK2
Ik weet niet hoe handig jij bent maar is wel zelf te doen met hulp van de team hier on board die kun je alle info geven
"It's not about what car you have,it's about what you can do to it..........yourself !!!"
Re: Distributieriem vervangen MK2
nou heeft iemand een tekening van waar ie precies zit dan moet het vast lukken.....oftewel een tech tekening van m'n engine....Andre wrote:Ik weet niet hoe handig jij bent maar is wel zelf te doen met hulp van de team hier on board die kun je alle info geven
"hell is filled with people like you"
- Tjabbo
- ShoarmaTeam Admin
- Posts: 24489
- Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
- Location: Vroomshoop
- Contact:
Re: Distributieriem vervangen MK2
hij zit helemaal vooraan, je kijkt er als het ware tegenaan in je engine bay.
even een plaatje
Water aftappen, dan de fan + kap (fan shroud heet dat ding) weghalen en ook je radiator even weghalen.
vloeistoffen wisselen moet je sowieso dus het is niet erg om even die spullen af te laten lopen.
Dan zet je de motor op TDC
Je haalt dat kapje weg waar DOHC op staat en kan je zien hoe de nokkenas wielen staan. Je zorgt dat ze met het puntje naar boven staan en dat de krukaspoelie timing op 0 staat door een ratel op de krukaspoelie te zetten en te draaien tot alles helemaal 'bovenaan' staat.
Timing op 0 kan je zien aan de timingplaat die net achter de krukaspoelie zit. Vervolgens moet je even de olie vuldop eraf halen en met een zaklamp er in schijnen. Daar zie je een nokje van je nokkenas. Als die omhoog staat (ergo: hij drukt de klep niet in) dan staat alles goed. Drukt de nok op de klep dan moet je nog een keer aan de krukaspoelie draaien totdat de motor nog een keer rond is geweest en de nokassen weer bovenaan staan en de timing op 0. Even voor de zekerheid nog een keer kijken of het nokje omhoog staat. dit zal vrijwel zeker het geval zijn.
Vervolgens zet je de auto op de handrem, in zijn achteruit en ga je de krukaspoelie bout los maken. zorg dat de poelie niet meer beweegt.
nadat je deze eraf gehaald hebt kan het onderste kapje er af en kan je de spanner loshalen (een veertje neem ik aan, ik heb nog nooit een 5M gezien) en de riem eraf halen.
Nieuwe riem erop en alles weer vastmaken en klaar is kees.
even een plaatje
Water aftappen, dan de fan + kap (fan shroud heet dat ding) weghalen en ook je radiator even weghalen.
vloeistoffen wisselen moet je sowieso dus het is niet erg om even die spullen af te laten lopen.
Dan zet je de motor op TDC
Je haalt dat kapje weg waar DOHC op staat en kan je zien hoe de nokkenas wielen staan. Je zorgt dat ze met het puntje naar boven staan en dat de krukaspoelie timing op 0 staat door een ratel op de krukaspoelie te zetten en te draaien tot alles helemaal 'bovenaan' staat.
Timing op 0 kan je zien aan de timingplaat die net achter de krukaspoelie zit. Vervolgens moet je even de olie vuldop eraf halen en met een zaklamp er in schijnen. Daar zie je een nokje van je nokkenas. Als die omhoog staat (ergo: hij drukt de klep niet in) dan staat alles goed. Drukt de nok op de klep dan moet je nog een keer aan de krukaspoelie draaien totdat de motor nog een keer rond is geweest en de nokassen weer bovenaan staan en de timing op 0. Even voor de zekerheid nog een keer kijken of het nokje omhoog staat. dit zal vrijwel zeker het geval zijn.
Vervolgens zet je de auto op de handrem, in zijn achteruit en ga je de krukaspoelie bout los maken. zorg dat de poelie niet meer beweegt.
nadat je deze eraf gehaald hebt kan het onderste kapje er af en kan je de spanner loshalen (een veertje neem ik aan, ik heb nog nooit een 5M gezien) en de riem eraf halen.
Nieuwe riem erop en alles weer vastmaken en klaar is kees.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
Re: Distributieriem vervangen MK2
moet zeker te doen zijn! alvast bedankt voor alle tips!!
ps. heeft iemand toevallig een repair manual liggen.........of een pdf ervan???
EDIT: volgens mij heb ik het al gevonden!
http://www.cygnusx1.net/Supra/Library/T ... on=EM&P=15
ps. heeft iemand toevallig een repair manual liggen.........of een pdf ervan???
EDIT: volgens mij heb ik het al gevonden!
http://www.cygnusx1.net/Supra/Library/T ... on=EM&P=15
Last edited by leviathan on Tuesday 17 August 2010 23:45, edited 1 time in total.
"hell is filled with people like you"
Re: Distributieriem vervangen MK2
Staat me bij dat ik iets van een mk2 heb liggen, dacht niet de 5m repair manual, even kijken morgen.
Was zo'n dun boekje.
Was zo'n dun boekje.
Re: Distributieriem vervangen MK2
dun boekje kan kloppen!!mmarkk wrote:Staat me bij dat ik iets van een mk2 heb liggen, dacht niet de 5m repair manual, even kijken morgen.
Was zo'n dun boekje.
check het maar even! wil hem dan toch graag van je overnemen!
"hell is filled with people like you"
Re: Distributieriem vervangen MK2
Lol, ik heb net dit boekje gevonden:
- PimmeTjaaH
- Elite shoarma voorproever
- Posts: 2604
- Joined: Sunday 13 April 2008 21:03
- Location: Heemskerk
Re: Distributieriem vervangen MK2
Als je al nieteens weet waar de distributieriem zit, zou ik er niet aan gaan sleutelen.
Re: Distributieriem vervangen MK2
leviathan vraag gewoon een member of die je een keer wil komen helpen
daar leer je van.
daar leer je van.
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.
- PimmeTjaaH
- Elite shoarma voorproever
- Posts: 2604
- Joined: Sunday 13 April 2008 21:03
- Location: Heemskerk
Re: Distributieriem vervangen MK2
Goed idee ruurd
Re: Distributieriem vervangen MK2
ik kom er vast wel uit......heb een monteur naast mij wonen!! errrruugg handig!!
nu ff een riemetje of wat scoren!
nu ff een riemetje of wat scoren!
"hell is filled with people like you"
- PimmeTjaaH
- Elite shoarma voorproever
- Posts: 2604
- Joined: Sunday 13 April 2008 21:03
- Location: Heemskerk
Re: Distributieriem vervangen MK2
Neem je de multiriem(en) en span en loop rollen ook meteen mee ?
Re: Distributieriem vervangen MK2
span en loop rollen niet op besparen. Die gaan gemiddeld even lang mee als een distributieriem.
Better use it to the limits then watching it every day for 10 minutes
- Tjabbo
- ShoarmaTeam Admin
- Posts: 24489
- Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
- Location: Vroomshoop
- Contact:
Re: Distributieriem vervangen MK2
PimmeTjaaH wrote:Als je al nieteens weet waar de distributieriem zit, zou ik er niet aan gaan sleutelen.
dikke vette onzin pim. ik wist ook nog niets van motoren toen ik begon.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
Re: Distributieriem vervangen MK2
Winden laten in de garage, dat kon ie wel
- Tjabbo
- ShoarmaTeam Admin
- Posts: 24489
- Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
- Location: Vroomshoop
- Contact:
Re: Distributieriem vervangen MK2
kan ik nog wel
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
- suarea51
- Shoarma kruider eerste klas
- Posts: 772
- Joined: Monday 15 March 2010 21:49
- Location: Westerhaar
Re: Distributieriem vervangen MK2
neem ook even de bouten mee waarmee je de spanrollen en looprollen vast zet,
als deze kapot gaan ben je ook niet blij
als deze kapot gaan ben je ook niet blij
2jz-gte? ^^
Old Toyota's Never Die, They Just Get Faster
Turbolag: the number of seconds that the driver of the car next to you thinks he can win.
Old Toyota's Never Die, They Just Get Faster
Turbolag: the number of seconds that the driver of the car next to you thinks he can win.
- Tjabbo
- ShoarmaTeam Admin
- Posts: 24489
- Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
- Location: Vroomshoop
- Contact:
Re: Distributieriem vervangen MK2
gewoon niet te strak aandraaien. op de kopbouten na kan je alles gewoon hergebruiken.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
Re: Distributieriem vervangen MK2
Misschien is het goed om een beginnende sleutelaar op de risico's te wijzen. Is een supra-motor een vrijloper? Zo nee, kan een foutieve timing kromme kleppen tot gevolg hebben (en dan moet de kop eraf... wel goed voor je sleutelervaring, maar misschien niet geheel volgens de lijn der verwachting).
Een stuk of wat Saabjes...
"Saab, the car nice people drive..."
"Saab, the car nice people drive..."
- Tjabbo
- ShoarmaTeam Admin
- Posts: 24489
- Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
- Location: Vroomshoop
- Contact:
Re: Distributieriem vervangen MK2
supra motor is non-interference dus de zuigers raken de kleppen niet nee.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
Re: Distributieriem vervangen MK2
Is het niet beter om op de hoogste versnelling te zetten? Bij mij ging die gewoon verder draaien in de R of 1. Ik weet niet hoe dat zit bij de M motoren maar de pulley van mijn jz heeft een inkeping en op de kruk zit een verhoging(?). Bij losdraaien kan dus de pulley alleen niet meedraaien. Nah ja sowieso draait alles mee omdat je zoveel kracht zet. maar eenmaal bevrijd kan je rustig zonder veel kracht alles weer op tdc zetten.Tjabbo wrote: Vervolgens zet je de auto op de handrem, in zijn achteruit en ga je de krukaspoelie bout los maken. zorg dat de poelie niet meer beweegt.
En trouwens als je de motor op tdc moet draaien altijd met de klok mee draaien.
- PimmeTjaaH
- Elite shoarma voorproever
- Posts: 2604
- Joined: Sunday 13 April 2008 21:03
- Location: Heemskerk
Re: Distributieriem vervangen MK2
Je kan ook een t-stuk van een ratelset eraan zetten, met een langs buis tegen straat, of auto aan, en dan een klein startje geven. Pas op, wel een gevaarlijk truukje dit.
Re: Distributieriem vervangen MK2
kun je het dus beter laten ;)
Street Legal Toyota CELICA ST182 WideBody GT2 - Kia Picanto 1.0 LX D-Light
Re: Distributieriem vervangen MK2
Wel goed nadenken aan welke kant je de ratel zet... anders gaat-ie alleen maar vaster zitten. ;)
Een stuk of wat Saabjes...
"Saab, the car nice people drive..."
"Saab, the car nice people drive..."