Ecu error code check
Het is vrij eenvoudig om zelf de foutcodes van je computer (de ecu) uit te lezen.
Dit kan met behulp van een draadje of paperclip.
De supra ECU bewaart alle foutcodes sinds de laatste keer dat deze gereset is. Je kan weten of een foutcode is opgeslagen aan het motorstoringlampje in je dashboard.
Als je de auto op contact zet hoort het lampje na een paar seconden uit te gaan. Als dat niet gebeurt, en het lampje pas uitgaat zodra de auto gestart wordt dan weet je dat er een foutcode in de ECU opgeslagen is.
Onder de motorkap bevindt zich een diagnose stekker. Zie foto: (het kapje is er al af en er is een paperclip in gestoken om foutcodes uit te lezen)
Zorg dat alles goed zit, en ga in de auto zitten.
Zet de auto op contact en kijk naar je motorstoringslampje (ook wel “CEL” of “check engine light” genoemd).
Als deze constant snel knippert zijn er geen foutcodes en is alles in orde, zo niet dan moet je het knipperen ‘tellen’.
Elke code bestaat uit een set van 2 getallen. Er kan méér dan één code aanwezig zijn. Je telt dus het aantal knippers, dan volgt er en korte pauze. Dan tel je weer de knippers. Deze getallen zet je achter elkaar en dan heb je je foutcode. Zijn er meer foutcodes opgeslagen dan volgt een langere pauze, en daarna gaat de ecu beginnen aan de volgende set getallen voor je foutmelding.
Voorbeeld:
blink..blink…… blink..blink..blink..blink………Zal code 24 zijn
|———–| |————————–|
2 4
Resetten van je ecu
Schakel de auto uit.
Let op. Zodra de ECU zonder spanning komt te staan zijn de eventuele foutcodes weg. Je moet dan weer starten en misschien zelfs een stukje rijden om te zien of de foutcode opnieuw optreed.
ECU resetten doe je dus door de spanning van de ECU af te halen. Dat kan door een accupool los te halen, maar dan ben je misschien ook je radiozenders kwijt.
Veel eenvoudiger is om de “EFI” zekering (15A) even 10 seconden eruit te trekken. Deze zit onder de motorkap in het zekeringkastje aan de bestuurderskant. Het is de zekering rechts onderaan.
Foutcodes
Error Codes
Code Error
11 ECU(+B)
Diagnosis: Momentary interruption in power supply to ECU.
Trouble Area
Ignition switch circuit
Ignition switch
Main relay circuit
Main relay
ECU
12 RPM Signal
Diagnosis No “NE” or “G” signal to ECU within 2 seconds after engine has been cranked.
Trouble Area
Distributor, or CPS, circuit
Distributor or CPS
Starter signal circuit
ECU
13 RPM Signal
Diagnosis No “NE” signal to ECU when engine speed is about 1,000 RPM.
Trouble Area
Distributor, or CPS, circuit
Distributor or CPS
ECU
14 Ignition Signal
Diagnosis No “IGF” signal to ECU “A” times in succession.
A = 6-8 (7M-GE)
A= 3 (7M-GTE)
Trouble Area
Igniter and ignition coil circuit
Igniter and ignition coil
ECU
21 Oxygen Sensor Signal
Diagnosis Detection of oxygen sensor deterioration.
Trouble Area
Oxygen sensor circuit
Oxygen sensor
ECU
22 Water Temp Sensor Signal
Diagnosis Open or short circuit in water temp sensor signal (THW).
Trouble Area
Water temp sensor circuit
Water temp sensor
ECU
24 Intake air Temp Sensor Signal
Diagnosis Open or short circuit in intake air temp sensor signal (THA).
Trouble Area
Intake air temp sensor circuit
Intake air temp sensor
ECU
25 Air-Fuel Ratio Lean Malfunction
Diagnosis When air-fuel ratio feedback compensation value or adaptive control value continues at the upper(lean) or lower(rich) limit renewed for a certain period of time.
When air-fuel ration feedback compensation value or adaptive control value feedback frequency is abnormally high during feedback condition.
When marked variation is detected in engine revolutions for each cylinder during idle switch on and feedback condition.
Trouble Area
Injector circuit
Injector
Fuel line pressure
Air flow meter
Air intake system
Oxygen sensor circuit
Oxygen sensor
Ignition system
Water temp sensor
ECU
26 Air-Fuel Ratio Rich Malfunction
Diagnosis
When air-fuel ratio feedback compensation value or adaptive control value continues at the upper(lean) or lower(rich) limit renewed for a certain period of time.
When air-fuel ration feedback compensation value or adaptive control value feedback frequency is abnormally high during feedback condition.
When marked variation is detected in engine revolutions for each cylinder during idle switch on and feedback condition.
Trouble Area
Injector circuit
Injector
Fuel line pressure
Air flow meter
Cold start injector
Oxygen sensor circuit
Oxygen sensor
Water temp sensor
ECU
27 Sub-Oxygen Sensor Signal or Sensor Heater
Diagnosis(Sub-Oxygen Sensor Signal)
Open or short circuit in sub-oxygen sensor signal (OX2).
Trouble Area
Sub-oxygen sensor circuit
Sub-oxygen sensor
ECU
Diagnosis(Sub-Oxygen Sensor Heater)
Open or short circuit in sub-oxygen sensor heater (HT).
Trouble Area
Sub-oxygen sensor heater circuit
Sub-oxygen sensor heater
ECU
Related articles
31 Air Flow Meter Signal
Diagnosis
(7M-GE) Open circuit in VC signal or short circuit between VS and E2 when idle contacts are closed.
(7M-GTE) Open or short circuit in air flow meter signal.
Trouble Area
Air flow meter circuit
Air flow meter
ECU
32 Air Flow Meter Signal(7M-GE) or HAC Sensor Signal(7M-GTE)
Diagnosis(Air Flow Meter Signal(7M-GE))
Open circuit in E2 or short circuit between VC and VS.
Trouble Area
Air flow meter circuit
Air flow meter
ECU
Diagnosis(HAC Sensor Signal(7M-GTE))
Open circuit or short circuit in HAC sensor signal.
Trouble Area
ECU
34 Turbocharger Pressure
Diagnosis
The turbocharger pressure is abnormal.
Trouble Area
Turbocharger
Air flow meter
ECU
Intercooler system
41 Throttle Position Sensor Signal
Diagnosis
Open or short circuit in throttle position sensor signal.
Trouble Area
Throttle position sensor circuit
Throttle position sensor
ECU
42 Vehicle Speed Sensor Signal
Diagnosis
No “SPD” signal to ECU for 8 seconds when engine speed is between 2,500RPM and 4,500RPM (7M-GE) or 4,000RPM (7M-GTE) and coolant temp is below 80°C(176°F) and neutral start switch is off.
Trouble Area
Vehicle speed sensor circuit
Vehicle speed sensor
ECU
43 Starter Signal
Diagnosis
No “STA” signal to ECU until engine speed reaches 800RPM with vehicle not moving.
Trouble Area
Ignition switch circuit.
Ignition switch
ECU
51 Switch Signal
Diagnosis
No “IDL” signal, “NSW” signal or “A/C” signal to ECU, during diagnosis check.
Trouble Area
A/C switch circuit
A/C switch
A/C amplifier
Throttle position sensor circuit
Throttle position sensor
ECU
52 Knock Sensor Signal
Diagnosis
Open or short circuit in knock sensor signal.
Trouble Area
Knock sensor circuit
Knock sensor
ECU
53 Knock Control Signal in ECU
Diagnosis
Knock control program faulty.
Trouble Area
ECU
71 EGR System Malfunction
Diagnosis
EGR gas temp below predetermined level during EGR operation.
Open circuit in EGR gas temp sensor signal (THG).
Trouble Area
EGR system (EGR valve, EGR hose etc.)
EGR gas temp sensor circuit
EGR gas temp sensor
VSV for EGR circuit
VSV for EGR
ECU